Renault Laguna: Motor houdt kort in

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4M 710, Motorinhoud (cc): 1600

Ik heb een Laguna II 1,6 16V van 2003 met motorcode K4M 710 en model KG0L.

Sinds een tijdje houdt de motor kort in, vlak na de start. Het maakt hierbij niet uit of de motor warm of koud is en op benzine of gas loopt.

Na elke start begint de motor na ong 35 seconden in te houden, dit duurt slechts 5 seconden. Stationair gaat die van 1000->850 omw/min. Als ik rij, houdt die gewoon flink in. Het maakt niet uit of de airco aan of uit staat. Ervoor en daarna loopt de motor als een zonnetje.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

bvd

alfons21065

Geplaatst door alfons21065 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Probeer eens het volgende: rij de laatste 3 a 4 kilometer van de dag op benzine.
Heb je dan de volgende morgen ook nog het probleem van inhouden vlak na de start?

ferry vw monteur (0) PRO, 5 jaar geleden

zou bijna zeggen dat het te maken heeft met het omschakelen van benzine naar gas.

alfons21065 (0), 5 jaar geleden

Ik heb de volgende testen gedaan:

Vanmorgen gestart op benzine stand, ong 4 km gereden. Na uurtje weer naar huis op benzine stand. 2uur later nog een keer gestart in benzine stand (in alle 3x deed het probleem zich voor, identiek na 35-40sec).

Een dag daarvoor ook gestart met hete motor.
1x zonder gaspedaal aan te raken. Gas kastje: LED knippert groen (nog niet overgeschakeld op LPG).
1x meteen gasgeven zodat die direct naar LPG schakelt (Gas kastje: LED brandt constant groen (loopt op LPG).
(in beide keren deed het probleem zich voor, identiek na 35-40sec)

alfons21065 (0), 5 jaar geleden

Als het probleem zich voor doet, lijkt het net of die even te weinig brandstof krijgt. Zou het een sensor oid kunnen zijn die zowel het benzinesysteem als LPG systeem voor de gek houdt? Of dat er na 35-40sec kortstondig een zware electrische verbruiker inschakelt die de spanning kort omlaag trekt.

Iemand enig idee?

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Schakeld de fan van de airco soms in na 35-40 sec. Vermits je natuurlijk airco hebt en deze aan staat.

alfons21065 (0), 5 jaar geleden

Ik heb in ieder geval de schakelaar van de airco uitgezet. Neem aan dat de koppeling van de aircopomp dan ook niet inschakelt. Ik heb de storing ook nooit op andere momenten, alleen 35-40sec na een start en duurt ong 5 sec.

Weet iemand welke dingen er na een start allemaal inschakelen?

Heino4267 (225), 5 jaar geleden

Ik denk dat de enige manier waarop je achter de oorzaak komt, te gaan rijden met live data is: dan zit een laptop aan de autocomputer en dan kan een monteur live zien wat er precies fout gaat en zo de oorzaak opsporen. Zeker omdat de fout snel en herhaald reproduceerbaar is. Dat rijden met live data moet je met een garage regelen (dealer?) die dat heeft en kan.

alfons21065 (0), 5 jaar geleden

Ik heb een OBD11 kastje gekocht waarmee je foutcodes kan uit lezen en resetten. ELM327. Ik krijg echter geen verbinding met mijn telefoon. Ik heb verschillende apps geprobeerd, maar wil niet lukken. Wie heeft hier ervaring mee?

Wernervs (0), 5 jaar geleden

Was dit al opgelost?

OBD-II kastje en geen verbinding
Los van dat je niet een nieuw probleem binnen een probleemtopic moet melden, volgens mij is hier sprake van een gebruikersfout. Dit is een WIFI-kastje, je hebt ook Bluetooth-varianten. Je moet het kastje eerst op je auto aansluiten. Daarna zelf handmatig verbinding maken met het kastje. Dus je telefoon verbinden met het wifi-netwerk dat het kastje uitzendt. Na succesvolle verbinding kun je pas de apps (die moeten zo'n WIFI-iverbinding wel ondersteunen), ook echt gaan gebruiken.

Ik vermoed dat je er voor dit probleem niets aan hebt.

Wat je oorspronkelijke probleem betreft, je vermoed een spanningsval van 5 sec. Dat is plausibel. Dat kun je meten hè. Met een voltmeter, heb je geen ELM327 voor nodig :-)
Meet dan ook of je het ook hebt als je de motor niet start, maar alleen de auto in accessoirestand hebt. Doet het zich dan ook voor na 35s dan weet je zeker dat het iets niet-motorisch/mechanisch is...

Ik weet dat er allerhande elektrische zaken tot leven komen zodra je de kaart insteekt. Afhankelijk van wat je erop hebt zitten, stoelverstelling, navigatie, cd-wisselaar en als ik me niet vergis zelfs de motoren voor de regeling van de luchtstroom. Dat begint allemaal te zoemen en te klikken en te ratelen en te rommelen (een hoop lawaai dat Renault "initialiseren" zou noemen :-) ). Dit naast alle ándere standaard-aanwezige elektrische verbruikers uiteraard... Zit er ergens een verbruiker die niet 100% functioneert en daardoor eventjes meer en meer stroom vraagt, dan krijg je zo'n spanningsdip inderdaad.

Een stap zal ook zijn het platleggen van die secundaire elektrische circuits, door de respectievelijke zekeringen eruit te trekken. Kan je ook meteen doen. Ideetje is om gassysteem zo plat te leggen, want die zou ik met stip op 1 plaatsen van de te verdenken systemen. Moet je wel nog kunnen blijven starten op benzine natuurlijk.

Meten is weten... ben benieuwd.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Ook een ELM327 kan live data uitlezen. Dit is niets anders dan b.v. foutcodes lezen.
Het is allemaal een reeks van getallen opsturen en een reeks van getallen terug krijgen.
Het is de APP op de telefoon of het softwarepakket op de laptop die bepaalt of er wel of niet live data uitgelezen kan worden.

Wernervs (0), 5 jaar geleden

@oldford Klopt. Die zin had er niet moeten staan. Ik heb mijn oorspronkelijke tekst aangepast. Thanks!

alfons21065 (0), 5 jaar geleden

bedankt Wernervs, voor je reactie.

Het probleem is er nog steeds.

Het klopt dat ik de spanning met een voltmeter kan meten. Dit heb ik ook gedaan, maar op elke zekering de normale spanning. De ELM327 is bedoeld om er achter te komen in welke hoek ik het moet zoeken.

Ik ga de ELM327 nog eens proberen zoals jij het uitlegt. Ik ga ook zeker de laatste tip proberen, om beurten zekeringen er uit halen en kijken of dat het probleem beinvloed.

Dus wordt vervolgd.

alfons21065 (0), 5 jaar geleden

Het is even stil geweest rond dit probleem. Ik kan geen te lage spanning vinden bij de zekeringen. Het OBD11 (ELM327) krijg ik niet aan de praat. Ik ga binnenkort naar de Renault garage om hem uit te laten lezen. Ik zal terugkoppelen wat hier uit komt. Ik had het niet eerder gemeld, maar oranje storingslampje (motorbloklogo) brandt al heel lang, dus er moet iets te vinden zijn. wordt vervolgt.

alfons21065 (0), 5 jaar geleden

Nog niet bij de Renault garage geweest. Ondertussen van een collega een foutcode uitleesapparaat geleend (Autel Maxidiag FR704). Er zijn 2 foutcodes die steeds terug blijven komen, nl DF066 (injection multiplexed emission missing, injection emissions missing from multiplexed network) en DF098 (pass comp. computer multiplexed emission missing). Ik kan niets vinden op internet wat leidt naar een defect onderdeel oid. Het enige is de bijgaande discussie, waar het een beetje lijkt dat de 2 foutcodes los staan van het motor probleem. Herkent iemand wel de foutcodes icm de motorproblemen?

https://www.problemcar.nl/nl/particulier...

alfons21065 (0), 5 jaar geleden

Ik ben bij de Renault garage geweest, OBD-lezer eraan en meteen was duidelijk dat de voorste lambda sonde kapot is. Volgens de monteur schakelt ong 35-40sec na de start de lambda-sonde verwarming in, deze is 5Volt. De uitgang van de sonde hoort te schommelen tussen 0 en 1 Volt. Intern zal er sluiting zitten, er kwam ong 5 Volt op de uitgang van de sonde. Die houdt dan de brandstof toevoer voor de gek en de motor gaat slecht lopen. De computer ziet die 5 Volt als niet normaal waarna de verwarming na ong 5 sec uitschakelt. De motor zou daarna in noodloop gaan. Voor mijn gevoel liep hij dan echter normaal. Opgemerkt werd nog dat de lambda sonde vaak afbreekt bij het losdraaien, waarna je ook het uitlaatspruitstuk moet vervangen. Voor mij een reden om alles zo te laten, en rustig op zoek te gaan naar een andere auto. Deze is ook ongeveer op met 410000km op gas. Oorzaak is in ieder geval duidelijk geworden en dus mag het probleem wat mij betreft gesloten worden.

iedereen bedankt voor het meedenken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.