Beste mensen,
Sinds enkele dagen ben ik eigenaar van een coupe 2.0 16v (1997), deze heb ik voor een prikkie kunnen krijgen en heb het niet kunnen laten liggen. Echter nu als ik rij en vooral naar rechts stuur maakt ie kabaal, ook in mijn versnellingsbak voel ik in 3 en 4 schuren, koppelen gaat gewoon goed, alleen veel herrie. Nu denk ik dat ik beter de hele rechtervooras kan vervangen. Echter heb ik van een sloperij gehoord dat deze ook echt motorspecifiek is..dus echt een rechteras moet hebben van een coupe 2.0 16v, klopt dit? Graag uw hulp???
Ik zal vaker jullie advies nodig hebben aangezien er toch wel wat meer dingetjes zijn, dit is nu even het belangrijkste...ik hoop spoedig te vernemen.
Alvast bedankt
Groetjes,
VSG
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is de km-stand?
Als je kabaal hoort bij bochten naar rechts moet je eens kritisch kijken naar je linker wiellagers; Die krijgen dan immers de meeste druk.
Opkrikken en speling voelen dus.
Schuren in versnelling 3 en 4 kan betekenen dat er spake is van een versleten versnellingsbak.
Heb je het niveau en de conditie van de versnellingsbakolie al gecontroleerd?
Wat voor herrie krijg je bij het bedienen van de koppeling?
Kraakt het mechnisme of ruisen de lagers?
Ik denk dat een bak- en koppelingsrevisie nodig zijn.
Ik zit op 186000, het lijkt me eerder dat als ik naar rechtstuur dat de rechterkant meer wordt belast omdat het gewicht meerendeels dan hierop leunt, ik dacht dat de versnellingen misschien te maken hadden met de uiteinden van de as, homokineet die verbonden is met de bak, ik hoor niks kraken of ruisen en geen herrie bij het bedienen, het is alleen alsof ie in de 4de versnelling schuurt en beetje duwt. Bak en koppelingrevisie is natuurlijk vrij drastisch, waar kan ik de versnellingsbakolie checken? Moet ie daarvoor op de brug?
Groetjes,
vsg
14 jaar
Als je bij bochten naar rechts extra lawaai hoort moet je toch echt naar de wielagers links kijken.
Bij het nemen van een bocht helt de auto over naar de buitenkant van de bocht omdat 'ie liever rechtuit gaat.
Zodoende krijgen de wielen aan de buitenkant van de bocht de meeste druk.
Als je extreem hard naar rechts zou sturen tilt 'ie rechts een wieltje op en rust bijna het hele gewicht van de auto op de linker wielen.
Slijtage aan de homokimeten in de aandrijfas kun je voelen door bij opgekrikte auto de asdelen aan weerzijde van de homokineet tov elkaar te verdraaien. Als het goed is zit daar weinig speling op.
Kijk dan ook meteen naar de hoes die er omheen zit. Als daar schuurtjes in zitten moet je er rekening mee houden dat het vet eruit gesligerd is en de koppeling daardoor extra slijtage heeft opgelopen.
Als je van plan bent om veel te gaan sleutelen aan jouw auto zou ik als ik jou was er een Haynes manual van kopen. Daar staat alles rijkgeillustreerd in. Zo kun je van tevoren al zien hoe het 1 en ander in elkaar zit.
Hier heb ik mijn manual besteld:
http://www.tmbbooks.be/
Dit is misschien wel wat:
http://www.tmbbooks.be/nl/autom_Renaultrep22.html
Lid worden van een club is ook aan te bevelen:
http://www.meganeclub.nl/index.php?optio...
Als je alleen sleutelt kom je vaak een handje tekort;)
14 jaar
Ik ben vandaag langs de kwikfit gegaan, deze heeft gereden met de auto en is tot de conclusie gekomen dat mijn rechtervoorwiel, de remschijf tegen mijn remblok aankomt, het geluid komt al bij de kleinste beweging naar rechts, hij geeft aan dat het komt door doordat de remschijf verroest is en daardoor schraapt langs mijn remblok. Ik ga deze vervangen samen met gelijk ook de achterste, ik heb deze auto voor een prikkie kunnen krijgen echter moet er echt van alles kwa onderhoud gebeuren. Waaronder ook de schijven en blokken. Bedankt voor de boekentip ik ga hier zkr van gebruik maken. Waarschijnlijk dat ik ze binnen enkele dagen vervang, ik hou jullie op de hoogte
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar