Hallo forum leden.
Kan iemand mij misschien helpen met twee vragen ?.
Ik ben namelijk bezig met mijn Renault kangoo van het bj 1999, motorcode E7J,en het is een 1.4 liter.
Twee weken geleden gekocht voor mijn vriendin en onderweg naar huis brak de distriebutieriem in tweeén.
Ik reed gelukkig 40 km per uur.Volgende dag open gemaakt bleek ook 4 uitlaatkleppen krom!!!.
Al met al ben ik kwaad op de verkoper(particulier).Maar ja ,auto ziet er verder hartstikke strak uit.Dus wel de moeite waard om te maken.Verder geen schade aan de zuiger en zuigerwanden.Allen een klein tikje op de zuiger.
Nu komt het op neer : Alles heb ik al gekocht om het weer in mekaar te zetten.
Vraag 1 : Wie kan mij de aanhaalmomenten en volgorde voor de cylinderkopbouten aanwijzen via tekening ?
Vraag 2 : Wie kan mij helpen met de timingstellen van de tandriem in een tekening en geschrift ?.
Avast bedankt allen die het probeerd.
Met vriendelijke groeten maarten.
Ps:hoe heet het werkplaatshanboek van renault.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Maarten bij een pakkingset zit je gevraagde beschrijving en op het doosje van de distributie- riem staan de tekens die je aan moet houden om de boel op tijd te zetten . Hoe strak je de riem zet moet je op het gevoel doen.! Mijn raad ; je moet de riem net niet spannen. Succes
Hallo punt,bedankt voor je reactie.
Van de distributie riem heb ik alles origineel gekocht en op het doosje staat niks beschreven.Riem hebt wel merktekens.Moet ik dan de merktekens op de distributieriem en de poelies (nokkenas en krukas ) op elkaar laten vallen ?
Hoe Moet ik dan de cylinder kop op timing zetten zonder dat de kleppen aan de zuiger gaan stoten?
Krukas moet ook op bdp staan .(eerste cylinder/zuiger op hoogste slag).Bij de renault zit cylinder 1 aan de bakzijde.
maarten.
14 jaar
Cil 1 is aan de bakzijde en die moet ik bdp staan. Verder is het een kwestie van de merktekens van de riem op de merktekens van het nokkenastandwiel, en krukastandwiel te leggen. (wijst zich zelf)
Aanhaalmoment cilinderkop als volgt:
Gebruik nieuwe bouten. Trek aan de volgende fazen van binnen naar buiten begin vooraan:
1: 20nm alle 10 de bouten
2: daarna 100+- 6 graden alle bouten
3: Wacht 3 min voor stabilisatie van de koppaking
4: Ontspan bout 1 en 2 en trek ze opnieuw aan tot 20nm+ 100 +-6 graden
5: Volg fase 4 voor bouten 3 t/m 10
Hier moet je wel verder mee komen denk ik zo. Veel succes ermee!
Bedankt bas,daar kan ik zeker wat mee.
Alleen nog een laatste vraag .Merktekens op de nokkenastandwiel,moet die op 1 lijn staan met markering boven op de
kleppen deksel ? (op 12 uur wijzer Figuurlijk gesproken).En de krukastandwiel op 1 lijn met de motorteken ? ( op 6 uur Wijzer ).En hoe moet de nokkenastandwiel stand zitten tenopzichte van de kleppen.Als die in 1 lijn zit met de kleppendeksel ,moet dan alle kleppen dicht zijn?
maarten
14 jaar
nokkenas merkteken op 12 uur gelijk met blokje van de achterkap. En de krukas op 6uur ook op het merkteken. Al maakt het allemaal niet uit je hoeft eingelijk alleen de merktekens van de riem op de merktekens van de tandwielen leggen en hij staat op tijd! Verder cil 1 in bdp met kleppen dicht. Uiterraad altijd de motor na het terug monteren van de riem handmatig rond draaien om te kijken of je merktekens nog overheen stemmen, en goed kijken of de krukas niet 180 graden verkeerd staat ten op zichten van de nokkenas.
Oke ,Hoe kan je dan het beste controleren of zien of je krukas niet 360 graden verkeerd staat ten op zichten
van de nokkenas. alvast bedankt en een goeie avond.
mvgr maarten
14 jaar
Als de kleppen van cil 1 dichtstaan als de zuiger in bdp staat moet hij goed staan! Maar gewoon altijd eerst de krukas 2 slagen rond draaien zodat je zeker weet dat alles goed zit, en niet dat je start dat je weer een hand vol kromme kleppen hebt. Als de krukas dus 180 graden verkeerd staat lopen dus de zuigers tegen de kleppen aan
oke, Ik heb nu de cylinderkop nog los van de motorblok .Op welke stand moet ik hem nu instellen voordat ik hem weer opmonteerd op de motorblok?.Is het met Alle kleppen dicht ,is dat dan de goede stand.Met de merk op nokkenastandwiel op 12 uur.
14 jaar
alle 2 de kleppen dicht van cil 1 met zuiger in bdp stand. En dan moet het merkteken overheen komen met het merkteken op het klepdeksel, of kap.
oke bedankt.ik monteer hem dan geef mijn reactie hier of alles goed is gekomen.
hartstikke bedankt voor je info.
14 jaar
Veel succes ermee het stelt niet heel veel voor, maar doe het op je gemakje.
hallo bas.vandaag weer bezig geweest aan de kangoo.Bij het monteren van de tandriem heb ik precies jouw advies gevolgd met dat de merktekens op te poelies overeen moest komen met de tandriem.Precies gemonteerd volgens boekje.
Maar... bij het krukas twee omwentelingen draaien merkte ik op dat de merktekens op de tandriem niet meer op elkaar gingen lopen als op de poelies.Doe ik soms iets verkeerd of hoort het zo??.Of staat de krukas verkeerd tegenover
de nokkenas. maarten
14 jaar
zo weer vroeg opgestaan.Nog iets bij te voegen.Bij het monteren van de tandriem zat alle merktekens keurig op elkaar.
Maar na de eerste keer 360 graden draaien van de krukas stond de merktekens ook weer goed op elkaar.
En tot mijn verbazing bij de tweede keer verder 360 graden draaien kwamen de merktekens niet meer overeen !!.
HELP !!.Wat doe ik fout of hoort het zo ?????.
maarten.
14 jaar
de merktekens komen alleen overeen met 1ste montage,zodra je aan de krukas gaat draaien komen de streepjes op de riem nooit meer uit.en bas een krukas kan nooit 360 graden verkeerd staan.bdp=bdp![url=http://img188.imageshack.us/i/picture001...][img]http://img188.imageshack.us/img188/1197/...[/img][/url]
Maarten , goede morgen. Draait de motor nu en zonder bijgeluiden. Er staat op de tekening een driekante pijl om daar de riemspannig te meten. Hier gebruikt de werkplaats een spanning-meter voor. Ik neem aan dat jij het op het gevoel moet doen. Houd rekening met het uitzetten van het blok of controleer de spanning nogmaals als de motor warm is en zie het verschil. Te strak geeft lawaai en molt de waterpomp. Succes.
hallo alfonds en punt ,bedankt voor je reactie.Motor heb ik nog niet gestart.Wou eerst zeker weten dat alles op timing zit.Tand riem moet ik inderdaad op gevoel spannen.Wat ik nu ook opmerkt na twee keer draaien met de klok mee staan de merkteken op de krukras en nokkenas poelie ook niet meer op de punten als ik als bij het begin instel.
Nokkenas poelie 4 tandjes verder en krukas wel op de markeer punt.Zou dit nog goed zijn?
14 jaar
Maarten zoals jij het nu zegt gaat het niet goed. Bij stap 1 de riem op de merktekens monteren en met een verf stip of marker op een vast punt op het blok markeren. Na 2 of 4 omwentelingen kijken of de markeringen overeenkomen maar het streepje op de riem doet nu niet meer mee!!!! Als het blok zonder iets te raken rond kan draaien en de riem staat goed afgesteld en de pouley op zijn plaats kan je een proefstart maken. Heb je de Waterpomp ook vernieuwd Anders alsnog doen! Succes.
[quote=alfons262]de merktekens komen alleen overeen met 1ste montage,zodra je aan de krukas gaat draaien komen de streepjes op de riem nooit meer uit.en bas een krukas kan nooit 360 graden verkeerd staan.bdp=bdp![url=http://img188.imageshack.us/i/picture001...][url]http://img188.imageshack.us/img188/1197/...[/url][/url][/quote]
Sorry bedoelde 180 graden :D
Maarten: de merktekens op de riem is alleen voor montage en komen na een paar omwentelingen niet meer overheen met de merktekens op de beide poulie's, hiervoor dien je de merktekens af te teken op een vast deel van de motor. De spanning van de riem moet op 144 hertz +-5 hiervoor heb je een speciale meter nodig van renault. Je kan de riem ook op gevoel op spannen als je het al eens wat eerder hebt gedaan, zorg er dan voor dat je de riem +- 3mm in kan drukken tussen spanner en krukas dan zit je redelijk in de beurt. Dus goed op gevoel monteren.
Succes!
Update : Na een paar keer draaien aan het krukas was het toch goed .Alleen 1 tandje verschil .
Motor op bdp , maar nokkenas stond 1 tandje voor.Moet dat nog goed zetten.
Toen toch maar een proef start gedaan , ging in 1 keer aanslaan maar na 10 seconden weer uit.
Zou het toch aan dat 1 tandje verschil liggen ??.
Toen viel de flexibele gedeelte na de katalisator ook nog uit elkaar.Laswerk voor de boeg.
Motor wilde toen niet meer aanslaan met losse uitlaat.Accu is ook helmaal leeg getrokken na 3 pogingen te starten.
Accu ga ik nu laden en uitlaat fixen en straks weer proberen.
14 jaar
Uiterraad moet de distributieriem optijd staan. Controleer de timing opnieuw en haal de riem er desnoods even vanaf, en leg hem er opnieuw op met de merktekens op de riem.
Maaarten Goede morgen 1 tand fout op welk wiel dan ook geeft zoveel tijd verscihil van openen en sluiten van de kleppen ,dat de motor totaal geen kracht heeft. Het MM probeert de motor op gang te houden maar dat lukt niet .Als jouw motor de ontsteking op de nokkenas heeft dan klopt er helemaal niets meer van. Zet het merkteken van het nokkenaswiel weer boven en schuif de riem er af ,zet daarna de krukas zo dat de riem er weer op de juiste merktekens er weer op kan. Succes
En draait de motor uiteindelijk goed naar behoren?
goedenavond heren.Hier weer een update.
Ik was al blij dat alles klaar was , en toch iets over het hoofd gezien.En dit zou voor mij een hele goeie tip zijn.
ALS je distributie riem stuk ga controleer dan ook de SPIE van je NOKKENAS POELIE !!!.
Voordat je de boel gaat vervangen wat stuk zijn.Bij mijn eerste poging met starten ging het al mis , voelde het ook niet
met de hand draaien aan de krukas.Dat de zuigers lichtjes de kleppen raakte wat weer resulteerd tot nog aan toe vier
kromme kleppen.Auto wou niet starten ,bougies bleven nat.POELIE was namelijk verschoven ( 10 graden met de klok mee).Tand riem stond wel goed op merktekens ,als op de nokkenas en krukas in combinatie merktekens van de tandriem.
Al met al zit het hele cylinderkop weer eraf.En weer nieuwe kleppen besteld en dit keer een nieuwe poelie.
Moet een week wachten op onderdelen in verband met mijn werk.
Dus heren ,controleer altijd de spie van je poelie.
Als de motor draait meld ik het zeker hier.
14 jaar
Dat is idd balen ja, dit komt omdat de riem gebroken is geweest hierdoor is er teveel kracht op de spie van de poulie gekomen en kan hij breken, maar dat had je wel kunnen zien en voelen lijkt me of niet? Het komt niet veel voor bij deze motoren maar wel veel bij de dti motoren
Hallo hier een update .Auto start weer als nieuw en rijd eindelijk weer.Al met al ben ik blij van de resultaat en weer wat geleerd voor de volgende keer.Alles aan de auto gemonteerd en ingesteld volgens boekje.(vraagbaak gekocht)
Allen bedankt voor het meedenken en de hulp.
Dit was ook mijn eerste keer motorisch repareren aan een auto,ben zelf elektromonteur van beroep!!.
Dit topic kan gesloten worden.
Met vriendelijke groeten , MAARTEN
14 jaar
Mooi dat het uiteindelijk is opgelost, neem aan dat je wel weer een nieuwe koppaking hebt geplaats?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar