Renault CLIO RL 1.4: Defect remsysteem

Bouwjaar: 2007

Goedemorgen,

Gisteren heb ik de auto bij de garage opgehaald. Remblokken achter zijn vervangen. Ik heb er even mee kunnen rijden en vanochtend wilde de auto niet starten. Eerst hoorde ik een tikkend geluid (alsof de accu niet wilde) en nu hoor ik weinig en krijg de melding 'Defect remsysteem' bij het intrappen van de rem. Ook gaat het lampje van de ABS aan en krijg ik de melding 'Controleer Airbag'. Dit allemaal was er niet. Sinds vandaag dus wel. Ik moet nog veel doen vandaag en maandag, krijg de auto niet gestart en de garage werkt niet in het weekend. ANWB heeft ook weinig nut. Iemand ervaring hiermee? Hoe los ik dit het snelst op?

Gr.

J. Hofmans

j.hofmans

Geplaatst door j.hofmans (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Highway (120) PRO, 6 jaar geleden

loopt de auto nu?anders over starten met startkabels. Je krijgt de meldingen door een lege accu.

j.hofmans (0), 6 jaar geleden

Nee de auto start/loopt niet. Het gekke is dat ie vlekkeloos reed en pas gek is gaan doen na het vervangen van de remblokken achter. Ook de melding ('Defect Remsysteem') laat mij twijfelen of het wel aan de accu ligt. Men heeft trouwens ook even de boel nagekeken omdat de motor stationair niet helemaal goed liep (soms schudde de auto). Ik kan nog niet echt een verband leggen, maar dat de auto gek is gaan doen na het bezoeken van de garage staat vast.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Tja, zoals je zelf en Highway al zegt: je accu is leeg. En dat is gewoon toeval.
Dat de lampjes van de Airbag en het ABS systeem aangaan komt omdar het voltage onder de minimum waarde is gezakt.

j.hofmans (0), 6 jaar geleden

Hopelijk is dat het geval. Dan kan het opgelost worden. Kan me namelijk niet herinneren dat ook de melding 'Defect Remsysteem' (dus niet het ABS lampje) wordt aangegeven wanneer de accu leeg is. Dat gebeurt wanneer ik op de rem trap (terwijl de auto niet start uiteraard).

Highway (120) PRO, 6 jaar geleden

Zorg eerst maar eens dat de auto loopt en dan verder kijken. Wij kunnen van hier uit niet beoordelen dat er iets fout is gedaan.

j.hofmans (0), 6 jaar geleden

Daar gaat het ook uiteindelijk om he. Dat de auto gaat lopen. Dan pas kan ik inderdaad ook verder gaan kijken. Maar de auto loopt niet en dat wordt dus sowieso wachten tot maandag. Dan is het nog de vraag of iemand van de garage naar mij wil komen. Ga ik er dood aan? Nee, zeker niet. Maar het komt niet (nooit) goed uit. Vandaar mijn bericht hier. En dat het vooral opvallend is dat het plaatsvindt na het bezoeken (vervangen remblokken) van de garage.

Highway (120) PRO, 6 jaar geleden

niemand met startkabels in de buurt?

kaleido 1 (1620) PRO, 6 jaar geleden

Heb je geen accu lader of startkabels zodat je de accu op kunt laden of een starthulp van de buurman , dan kun je verder.

j.hofmans (0), 6 jaar geleden

Nee, veel mensen zijn weg en woon hier niet zo lang. Maar misschien kan ik een acculader (Ctek XS 0.8 (12V / 0,8A) aanschaffen vandaag? Is dat een goede?

Heino4267 (225), 6 jaar geleden

Nee, als je met 0,8 A een pakweg 60 Ah accu gaat laden dan moet je 60/0,8 = 75 uur wachten totdat de accu helemaal vol is (aangenomen dat die helemaal leeg is).

Wat het best werkt is een andere auto ernaast zetten, dan accukabels er op (bij allebei de auto's rood op de plus en zwart op de min), de auto die nog loopt 5 minuten op 2000 toeren houden, waardoor die auto jouw accu laadt. Daarna start je jouw auto totdat hij loopt en je houdt die een beetje opt toeren zodat die niet uitvalt, je zet grootlicht aan voordat de accukabels worden losgenomen, daarna worden de accukabels losgenomen, zet je grootlicht uit en je gaat een flink stuk rijden om de accu te laden.
Kijk goed of bij het uitzetten van de auto niets aan blijft, zoals radio of lampjes.

Als je een acculader koopt, moet die eigenlijk zo'n 10 Ampère kunnen leveren, zodat je in een uurtje of 5 genoeg lading hebt om je auto te kunnen starten of aanduwen/trekken. Helaas zijn die schaars en duur.

j.hofmans (0), 6 jaar geleden

Mijn vorig bericht kwam er niet doorheen, even opnieuw dan.

Hartelijk dank voor je uitgebreide en duidelijke uitleg. Morgen ga ik ermee bezig. De bedoeling is om de auto dan naar de garage garage te rijden. Zelf heb ik niet zoveel verstand van dergelijke zaken. En hopelijk ligt het gewoon aan de accu; dan is het probleem ook opgelost. Ik schrijf later wel een update. Nogmaals dank allemaal, tot zover.

j.hofmans (0), 6 jaar geleden

Even een update. Het lijkt de dynamo geweest te zijn. Dus niet de accu, zoals een aantal van jullie dachten. Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ga ervan uit dat het probleem nu wel is opgelost.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Wie heeft er dan gezegd dat de accu defect was?
Er is alleen geconcludeerd door een aantal mensen (onderwie jezelf) dat de accu leeg was.
E net dat "leeg" wordt dan bedoeld: niet genoeg stroom om te starten/voltage te laag.

j.hofmans (0), 6 jaar geleden

Nee hoor. Goed lezen: 'alsof de accu niet wilde'. Dus 'alsof'. En later zeg ik vooral dat ik erg twijfel of het wel aan de accu ligt. Vervolgens zijn er drie berichten die het over de accu hebben. Maar dat hoeft dus niet. Waarom ik het zo vermeld? Omdat er altijd wel meerdere (lees: andere) mogelijkheden zijn voor het niet starten van de auto. Dynamo dus. Dus, beste Oldford, nee niemand heeft iets geconcludeerd (conclusie getrokken), vooral ik niet.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Tja, hier schiet je autotechnische kennis toch echt te kort.
De reden voor het niet starten van de motor is het leeg zijn van de accu (te weinig stroom/te laag voltage).
Dat dan kwam omdat de dynamo niet meer bijlaadde, o.k.. Dat is de aanleiding voor het niet starten.
Als de dynamo vlak voor het thuis komen kapot gaat, kun je de volgende morgen meestal gewoon starten.

En wat je twijvel betreft: je twijvelde of de melding "defect remsysteem" aan de accu lag. Niet of de accu leeg was.
Waarom wilde je dan een acculader kopen? Want die heb je alleen nodig als de accu leeg is.

j.hofmans (0), 6 jaar geleden

Tja, nu redeneer je toch wel anders dan je eerste berichtje, maar goed. Ik was hier ook om hulp te vragen en daar ben ik ook dankbaar voor, ongeacht de uitkomst Het was alleen niet wat men beweerde. Zeer terechte vraag: 'waarom wilde je dan een acculader kopen'? Omdat bijna iedereen van mening was dat dat het probleem zou oplossen. Niet dus. Gelukkig kwam Heino4267 met nuttige informatie, dus heb ik geen acculader aangeschaft. Lees de berichten nogmaals goed door. Vooral ik concludeer niets, 0,0. Ik twijfelde, en terecht. Meneer met 30 jaar ervaring, een paar straten verderop hier, zei dat de accu in orde was. Dus geen accuvervanging nodig, geen startkabel, niet aanduwen, etc. Toch opgelost.

ronny530 (0), 6 jaar geleden

Maar toch uw vraagstelling was niet helemaal helder want de titel van de vraag is "Defect remsysteem" en dan blijkt dat de auto niet meer wil starten en dat zou volgens u te wijten zijn aan het vervangen van de remblokken. U noemt alle symptomen van een lege accu maar u doet verder niets om de accu uit te sluiten zoals overstarten met een andere accu zoals Heino4267 opperde en vraagt wel wat het zou kunnen zijn. Ik had de vraag al eerder gelezen en mijn glazen bol erbij gehaald na wat turen kwam daar ook een lege accu uit dus omdat het antwoord al gegeven was heb is geen reactie geplaatst. De dynamo kan op twee manieren defect gaan maar om het defect vast te stellen dienen er wel metingen verricht te worden, die metingen had de ANWB voor u kunnen doen maar u gaf zelf aan dat dat geen nut zou hebben. De reactie richting Oldford vind ik uitermate ongepast want op basis van minimale info en ook wel luiheid van uw kant om iemand om hulp te vragen heeft Oldford u tips gegeven en omdat aangaf geen enkele hulpinstantie in kon schakelen bleef de aanschaf van een acculader over. U heeft nu een meneer met 30 jaar ervaring gevonden dus kunt u problemcar voor gezien houden en dat lijk mij beter ook.

M.v.g.
Ronald.

j.hofmans (0), 6 jaar geleden

Problemcar stuurt toch nooit een monteur naar iemand met pech, of wel? Als iedereen meteen het antwoord al wist.. tja.. dan was het geen 'Problem car', maar 'No problem car'. En ja, de meneer met 30 jaar ervaring is een monteur die de auto uiteindelijk moet gaan maken. Problem car stuurt iemand eventueel de juiste richting op. Zo simpel is het, lijkt mij.

Ik heb niemand horen zeggen dat ik minimale info geef of dat ik lui ben. Dat zeg jij nu achteraf. Wel erg makkelijk zo. De ANWB had ook inderdaad geen zin. De garage waar ik mij auto altijd laat repareren is niet open in het weekend.

Heino4267 (225), 6 jaar geleden

Gelukkig rij je nu weer en een ruildynamo is niet duur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.