Renault Scenic: Defecte bobine Renault Scenic I bj.'98

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6e

Beste mensen,

mijn megane scenic uit 1998 heeft het volgende probleem. Koude start slaat hij meteen aan maar soms is er op de koppeling bijna niet weg te rijden en rammelt de motor als je veel gas geeft lukt het! Als de motor warm is loopt hij en kun je gewoon op de koppeling wegrijden zondr problemen, soms houdt de motor in bij accelereren.

Als je de motor afzet als deze hebt warm gereden en enigetijd daarna probeert te starten dan loopt hij op 3 cilinders en wil de motoro afslaan, als je dan flink gas geeft loopt hij weer o 4 poten!

Motor type heeft een bobine per 2 cilinders kan een van deze bobines het probleem geven???

Soms als je auto start (koud) en deze even stationair laat lopen ruik je een behoorlijke benzine lucht. tevens als hy flink warm is komt er ook een vreselijke stank onder de auto vandaan (= katalysator ???)

Graag advies wat of welke problemen dit kunnen zijn?

Thxs

MikeVectra

Geplaatst door MikeVectra (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

het zou een bobine kunnen zijn maar ook een bougie.
je zult moeten controleren welke cilinder het is want de volgende vraag is verlies je koelvloeistof zo ja dan ga je aan de koppakking denken.
maar dit alles zul je moeten controleren.

groetjes jan.

MikeVectra (0), 14 jaar geleden

Hoi Jan,

klopt maar er zitten reeds 4 nieuwe bougies in !

Wat betreft de koppakking heb ik ook al aan gedacht maar hij verbruikt geen koelvloeistof en heeft geen water bij de olie, ook heb ik geen baluwe of witte rook uit de uitlaat dus lijkt me dat de koppakking in order moet zijn?

Wat ik raar vindt is dat soms de katalysator enorm stinkt maar dat is niet altijd!?

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

dan kun je nog kijken welke cilinder het is en dan de bougie kabel wisselen en zien of dit verschil maakt.
maakt dit geen verschil dan zul je de verstuivers nog kunnen wisselen maar daat is meer werk.

groetjes jan.

Thijmen05 (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Het was toen de bobine (een van de twee), deze gaan nogal een kapot bij een scenic.
Je kunt dit eenvoudig checken, als de auto het probleem heeft moet je de boegiekabels even stuk voor stuk loshalen en als deze goed tikkeren dan is het niet de bobine.
Het kan ook nog de bovenste dode punt sensor zijn die niet goed werkt.

Groeten,
Eric

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

probeer eerst eens een nieuwe bobine kijken of dit verschil maakt, mocht dit nog geen effect hebben dan zal ik even je compressie laten meten. Het kan wezen dat de koppaking tussen beide cilinders lek is, hierdoor heb je geen olie/kvs verlies maar je verliest je compressie tussen beide cilinders.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.