Renault Clio: defecte verwarming / kachelradiateur

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Sinds de aankoop van mijn (nog altijd trouw functionerende) renault clio uit 93 heeft de verwarming nooit echt gefunctioneerd. Laat ik het zo stellen: als ik de aanblazer aanzet, heb ik ongeveer 1 seconde een lauwwarme lucht en daarna houdt het echt op. De blazer functioneert naar behoren, maar de lucht wordt niet verwarmd! Op zich geen probleem, maar de afgelopen weken heb ik het toch behoorlijk frisjes gehad. Zeker bij lange ritten!!
Ik denk dat de buisje in de kachelradiateur volledig gecorrodeerd zijn, omdat de nieuwe koelvloeistof ook al binnen een dag een rare bruine kleur had.oo
Ik ben bij de dealer geweest en die kon het probleem wel verhelpen, en dat zou ongeveer 600 à 700 € gaan kosten, waarbij de meeste kosten opgaan aan maakloon. Een nieuwe kachelradiateur kost immers maar zo rond de 100€.
Ik ben dus benieuwd of er 'ervaringsdeskundigen' zijn op dit gebied!
Ik wil 'm namelijk graag zelf vervangen, maar ben als de dood dat ik iets kapot maak. (de oliefilter, luchtfilter en kleppendekselpakking heb ik wel vervangen, maar daar kun je eigenlijk ook niets aan kapot maken. Dat lukte me nog wel)
Is de kachelradiateur eigenlijk wel het probleem?
Hoe moet / kan ik in godsnaam zo'n kachelradiateur vervangen?
Is het te doen, ook voor een knutselaar als ik?
Wat moet er allemaal gebeuren?
Kortom, HELP!!!!
Alle reacties zijn welkom!

m.vr.gr.

Kevin Claessen

k_claessen

Geplaatst door k_claessen (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

je dashbord zal er uit moeten
maar probeer eens met een tuin slang op de aansluitingen de radiateur naar 2 kanten schoon te spoelen
dan een rad flush oid erin en een halfuurtje warm draaien of rijden
dan koelsysteem aftappen en opnieuw vullen met schoon water met 2 ltr antivries en daar eenpaar dagen mee proberen
als ie dan nog niet werkt moet je sleutelen
in een weekend

tijnonlijn (0), 16 jaar geleden

Ik heb een paar weken hetzelfde gehad (clio 1.2 '95). Het vervangen is redelijk te doen als je goed bijhoudt waar je mee bezig bent. Foto's maken helpt heel veel. Het is wel veel werk en ik denk dat 1 enkele zaterdag krap wordt. Voor je begint moet je in ieder geval zorgen dat je een torx set hebt omdat daar veel mee vast zit. Ik had twee losse torx bitjes en dat was te weinig, omdat je eerst een (hele) grote voor het stuur nodig hebt. Die is net 1 maat groter dan in de meeste budget setjes zit (ik dacht T50, maar ik kan het even voor je nakijken als dat nodig is).

Maar zoals gezegd: probeer eerst te spoelen, en denk eraan dat je eerst tegen de normale stroomrichting in spoelt. Anders kun je een prop nog harder aanduwen. Hou er met het spoelen rekening mee dat je ook tuinslang voor de afvoer van vuil water hebt anders zit je oprit onder de roest zooi, en daarnaast is dat koelwater ook niet echt lekker voor de rest van je blok.

Misschien heb je nog iets aan onderstaande link:
http://www.forum-auto.com/les-clubs/sect...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.