Renault Clio: Krukaskeering mogelijk defect, hoe met zekerheid te constateren?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: Energy 1.2

Hoi,

De motor van m'n clio hangt op dit moment in de takel omdat de starterkrans kapot was. Naast dit probleem is er nog een vrij forse olielekkage waarvan ik tot nu toe dacht dat het door een slecht sluitende peilstokdop kwam.

Nu alles open ligt blijkt echter de ruimte waar de koppeling in zit ook een grote oliebende te zijn, en dat komt in ieder geval niet via de keerring van de versnellingsbak. Hoe is na te gaan of het door de krukaskeerring komt? Is het haalbaar om met een compressor via de peilstokopening druk op het blok te zetten en zo via zeepsop o.i.d. op zoek te gaan naar de lekkage?

Mocht die keerring trouwens kapot zijn, is het dan haalbaar deze te vervangen? Ik heb als alternatief ook een sloopmotor liggen die het zou moeten doen maar waar ik geen geschiedenis van ken. M'n eigen motor loopt perfect.

edit: in het geval van perslucht: aan hoeveel bar moet ik denken?

Geplaatst door

tijnonlijn (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nu je de motor toch in de takel hebt hangen, zou ik het vliegwiel helemaal demonteren.
Daar achter kun je dan de keerring vervangen.

mvg,
Hans.

Hans4040 1010
badge vip badge

16 jaar

Vliegwiel lag eraf, maar ik meende dat die keerring van binnenuit eruitmoest, een hele stapel sleutelwerk dus. Maar aangezien het van buiten ook ging ligt het ding er al uit. Stelde niets voor.

Dank voor je hulp.

tijnonlijn 0

16 jaar

je moet wel het gedeelte goed schoonmaken waar de oliekering op de krukas loopt, anders helpt het niet veel en blijft de keerring lekken.
En dat valt niet mee, omdat dat gedeelte in het carterhuis zit, maar voor als nog succes.
Teunissen

teunissen 0

16 jaar

Goed. Keerring nr1 is overleden nadat we geprobeerd hebben hem er door een op maat gemaakt houtje in te tikken. Ik heb ondertussen een stukje pvc buis gevonden dat voor zover ik kan inschatten passend is. Het is een mofje, dus de buis is exact recht (maw, geen schuine zaagvlakken).

De keerring moet er nu dus recht in, maar de afweging is een beetje "hoe recht is recht?" We hebben er geen officieel gereedschap voor, maar als ik de ring er op het oog zo recht mogelijk intik, met een hamer en dat buisje dus, is dat dan redelijkerwijs voldoende? Of moet zo'n ring er echt 100% volledig uitgelijnd recht ingedrukt worden? En hiermee samenhangend, is er een manier om zonder te starten te controleren of hij wel echt goed afdicht?

tijnonlijn 0

16 jaar

meestal loopt hij tegen een rug aan, zodat hij niet meer verder
kan, testen of hij dicht zou zijn zou ik zo niet weten, als alles goed schoon is
en hij loopt niet op een groef die vaak er in zit op de krukas, is hij meestal wel goed dicht.
Maar zit hij precies op de oude loopgroef ( de oliekeerring ) en die kun je niet weg
krijgen of je moet de hele krukas demonteren, dan blijft het moeilijk.
groet teunissen

teunissen 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.