Voor de zomervakantie is de auto voor een grote beurt geweest. Toen is er olie ververst. Er zijn toen ook twee verstuivers schoongemaakt.
Enige tijd later braakte de auto veel witte rook uit. Bij de garage bleek dat het oliepeil veel te hoog was. Er is toen olie afgetapt.
De auto bleef stinken en af en toe wat witte rook produceren. Ook had ik soms het idee dat het gas erg licht ging.
Afgelopen zaterdag reed ik de snelweg op, trok op naar 120 km/h, toen ik een zacht tikkend geluid in de motor hoorde. Ik keek in mijn achterspiegel en zag enorme witte rookwolken uit de uitlaat komen. Op dat moment gaf de auto uit zichzelf vol gas.
Ik heb direct mijn koppeling ingetrapt, geremd en ben de vluchtstrook op gereden. De auto bleef, met ingetrapte koppeling, vol gas draaien en enorm roken. Op de vluchtstrook zette ik de auto uit, haalde de sleutel uit hte contact, maar de motor bleef vol gas draaien. Pas toen ik mijn voet van de koppeling haalde, sloeg de motor af.
Achter de auto lag behoorlijk wat olie, wat uit de uitlaat was gekomen.
Volgens de garage is de turbo van de auto niet kapot.
Het oliepeil was opnieuw veel te hoog, waaruit bleek dat er diesel in de motorolie werd geheveld.
Ligt dit aan de verstuivers of is iets anders het probleem?
Graag advies.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Bram,
Het zou goed kunnen dat een of meerdere verstuivers ´lekken´.
In eerste instantie is de turbo een verdachte. Wat heeft de auto gelopen? Vaak is het zo dat het schoepenasje ingesleten is, wat resulteert in olie pompen langs deze as. De motorolie gaat dan via het koude wiel- inlaat de verbrandingskamers in, of via het hete wiel direct de uitlaat in. Beide resulteert in sterke rookontwikkeling.
Ook wordt er motorolie de intercooler ingepomt.
Jouw auto is op hol geslaan, ik hoop voor je dat de motor het heeft overleeft.
S6
De motor start en loopt gewoon na de olie verversing
14 jaar
de motor heeft 260000km gedraaid
14 jaar
Heb je ook evt. lekkende verstuivers (laten) gecontroleerd ? Anders kans op herhaling !!! Die motoren houden dat niet lang vol.!!
En volgende keer NIET meer de koppeling intrappen, ook niet terugschakelen, maar vol op de rem totdat je stilstaat. De kans dat je de motor nog uit krijgt is dan het grootst en je loopt tevens geen kans op vervolgschade / motor total loss door overtoeren.
Je hebt nu olie ververst, maar de situatie is wel degelijk alarmerend.
Je hebt sowieso een tijd gereden met een motor die niet werd gesmeerd door olie, maar door een mengsel van diesel en olie. Dat is niet best.
De situatie moet nu tot op de bodem worden uitgezocht, dat is in alle gevallen de goedkoopste oplossing voor je.
Over de oorzaken dat er diesel in je olie zit: Bij lekkende verstuivers komt de olie in de verbrandingskamer / uitlaat terecht en wordt hij verbrand of gedumpt in de uitlaat. De kans dat er iets mis is met je turbo, waardoor motorolie in het inlaatcircuit komt is bij jouw kilometrage meer voor de hand liggend.
Laat dit in elk geval goed uitzoeken door een kundige garage. De acties van je garage tot nu toe lijken mij weinig slagvaardig (m.n. het "olie aftappen" zonder het vinden van de oorzaak van de wonderbaarlijke olievermenigvuldiging en je toch weer op sturen ) .....
Een vaak voorkomende oorzaak van het op hol slaan is het vastgekoekt zitten van de compressieveren in de zuigers, waardoor de verbrandingsdruk doorlekt naar het carter. Daardoor neemt de druk in het carter zo toe dat de olie via de carterontluchting de inlaat in wordt geblazen en de motorolie als brandstof gaat dienen. Dit zou moeten worden onderzocht en evt. verholpen (motorflush e.d.).
Dit is echter geen directe oorzaak van teveel diesel in je olie (los van dat onverbrande diesel langs de compressieveren mee doorlekt naar het carter). Dat euvel zou dus ook moeten worden nagespeurd.
14 jaar
[quote=Heino4267]Een vaak voorkomende oorzaak van het op hol slaan is het vastgekoekt zitten van de compressieveren in de zuigers, waardoor de verbrandingsdruk doorlekt naar het carter. Daardoor neemt de druk in het carter zo toe dat de olie via de carterontluchting de inlaat in wordt geblazen en de motorolie als brandstof gaat dienen. Dit zou moeten worden onderzocht en evt. verholpen (motorflush e.d.).
Dit is echter geen directe oorzaak van teveel diesel in je olie (los van dat onverbrande diesel langs de compressieveren mee doorlekt naar het carter). Dat euvel zou dus ook moeten worden nagespeurd.[/quote]
Deze overdruk kan ook gevolg zijn van (ja daar komt ie weer) intern gescheurd kleppendeksel, dit komt veel voor bij deze motoren.
14 jaar
we hebben nu de verstuivers er uit ge haalt een verstuiver zo vast die is echt overleden morgen laten testen
14 jaar
Hehe gereviseerde verstuivers geplaatst de motor loopt mooi maar wel rauw
de motor rookt ook niet meer als je hard weg trekt
het is wel een duur geintje
14 jaar
Volgens mij moet je nu nog de code die op elke verstuiver staat invoeren in de inspuitcomputer. Dan gaat hij mooier lopen en er gaat niets kapot bij flinke belasting.
14 jaar
[quote=Heino4267]Volgens mij moet je nu nog de code die op elke verstuiver staat invoeren in de inspuitcomputer. Dan gaat hij mooier lopen en er gaat niets kapot bij flinke belasting.[/quote]
Dit ligt aan 't type/merk verstuiver. De Bosch verstuivers met nummer 0 445 110 xxx kunnen er zo in. Het andere nummer (waarschijnlijk 7701474092 of 8200553118) zijn Renault onderdeelnummers. Niks in te stellen.
Aangezien de motor op hol is geweest hoop ik dat deze niet te veel toeren heeft gemaakt. Dat de motor iets rauwer klinkt kan ook goed door de verse verstuivers komen. Als deze mooier verstuiven verloopt de verbranding sneller, dit geeft een iets rauwer geluid. Geen roet, maar wel pit, dan zit het wel goed.
14 jaar
In zijn eerste versnelling is hij wat traag in zijn tweede trekt hij als een speer in zijn derde en vierde ook zelf in zijn 5
boven de honderd trekt nog aardig door
ik hoop maar dat hij het nog een poosje volhoud zonder al teveel kosten
14 jaar
Nog een probleem een verstuiver blijft lekken verstuivers verwisseld maar de derde verstuiver blijft lekken
de garage weet het ook niet waar dit aan ligt HELP
14 jaar
Is het gat in de kop waar de verstuiver dan inzit niet uitgeslagen (ovaal) geworden?
14 jaar
zo als ik het kan zien niet
14 jaar
Als je de verstuivers onderling hebt vervangen van 2 naar 3, en zoals je zelf zegt de 3de verstuivers lekt dan moet het dus aan het verstuiver gat liggen. Misschien laten opmeten.
Verstuiver zelf en de afdichten zijn dan namelijk uitgesloten.
Hoe weet je dat de 3de verstuiver lekt?
14 jaar
omdat er diesel eruit komt en het stinkt in de auto van ochtend is de garage er mee bezig geweest en weet het nou niet meer
14 jaar
Auto verkocht
10 jaar
Zo, dat is nog eens een duidelijk informatie mailtje voor allen die je geholpen hebben!
Je wordt zeker gedwongen om deze royale afsluitpost in te vullen omdat je anders niet meer wordt geholpen?
Je zou je nog eens achter de oren kunnen krabben en wat meer relevante informatie hier neer kunnen zetten......
10 jaar
Heelaas heb ik er niet meer aan gedacht ik heb nog een toen nog een second opinion laten maken wat bleek
de garage had het kleppen deksel gesloopt het was geen diesel wat er uit kwam maar olie
dat grapje kosten 2500 en niks te verhalen op de garage
10 jaar
Zie post nummer 7... ;-)
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar