Hallo,
sinds vorig week heb ik de achterwiel vervangen van mijn auto,op zich geen probleem,maar nadat ik aantal kilometers met de nieuwe wiel heb gereden kreeg ik een "waarschuwing"(oranje circel met uitroep teken).en de display geeft ook aan dat mijn auto 1 wiel wist.wie weet waar het probleem ligt?
Vandaag heb ik oude wiel terug opgezet,nog steeds krijg ik die melding!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zit een druksensor inwendig aan je ventiel in de band.Deze moet op de andere velg ingeleerd worden als deze tenminste aanwezig is in deze band.Als je het wiel weer reruggewisseld hebt dan moet hij hem vanzelf weer herkennen na een tijdje rijden,zoniet moet dat wiel weer op de computer van de auto aangemeld worden met de juiste apparatuur.
In elk wiel zit een druksensor in het ventiel ingebouwd voor het bandenspanning meetsysteem.
Elk ventiel heeft een eigen kleurcode en een vaste plaats aan de auto (bv. linksvoor, enz.).
Als je van wiel wisselt, mist de auto een sensor en dat meldt hij.
Bij het terugzetten van het oude wiel zal het een tijdje duren voordat de sensor weer wordt herkend. Gewoon doorrijden totdat het verdwijnt.
Tenzij de sensor is beschadigd, dan moet je hem vervangen en opnieuw op de auto laten inlezen.
14 jaar
hoe kan ik die sensor zien?
14 jaar
Dat is je ventiel!
Dus het ventiel zelf!
14 jaar
wat valt aan een ventiel te zien dan?
en hoe maakt deze verbinding met computer in de auto zelf?
is er misschien dat ik de wiel op bepaalde postitie moet vast maken?
14 jaar
Het ventiel is een stukkie korter en dikker dan normaal en heeft een schroefring met zes kanten.
14 jaar
Ergens onder je auto zit een zwart kastje met een antenne: de wielen zenden de bandendruk gecodeerd uit en dit kastje vertaalt dat voor de auto in plaats (bv. "Rechts achter") en bandendruk. Omdat je bovenstaand meldt dat slechts één wiel als "afwezig" wordt gemeld, werkt het systeem wel correct voor de overige drie wielen, dus dat kastje is niet defect.
Welk wiel is nou de werkelijke veroorzaker van je foutmelding? Dat zoek je uit als volgt:
1. je kijkt in het auto-display welk wiel als "vermist" wordt gemeld. Stel dat dat "Rechts achter" is
2. ergens in je auto (meestal in de bestuurders-portierstijl) staat een vertaaltabel voor jouw autoventielen: daarin staat bv. dat "Rechts achter" overeenkomt met de kleur "Rood" op de ventielcodering. Zoek de tabel en bepaal daarop de juiste kleurcode.
3. bekijk al je ventielen, die zijn elk voorzien van een verschillend gekleurd ringetje. Het wiel waar de kleur "Rood" als kleurcodering voorkomt, is in mijn voorbeeld de werkelijke veroorzaker van de melding. Dat wiel kan door diverse malen wielen wisselen door de jaren heen nu best in werkelijkheid linksvoor op je auto zitten, maar wordt in het bandendruk meetsysteem gemeld als "Rechts achter"!
Zoek nu met de kleur uit de tabel het juiste ventiel/wiel op.
In theorie kan de foutmelding óók nog worden veroorzaakt door een onjuiste bandendruk.
Om dit uit te sluiten kan je het wiel wat de werkelijke veroorzaker is, op 3,0 Bar zetten en hier minimaal 10 minuten mee rond rijden. Daarna laat je de druk stapsgewijs zakken tot het display de juiste waarde aangeeft.
(Let op: Bij een verandering in bandendruk duurt het een minuutje of 5 rijden voordat de auto dat doorheeft.)
14 jaar
vrienden,
waarschuwing is verdwenen en ik heb alle 4 wielen volgens het display.
bedsankt voor je uitgebreide info
groetejs
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar