Kan ik een zelfgemaakte spie plaatsen op de krukastandwiel welke origineel zwevend is uitgevoerd? De voordelen van deze zwevende uitvoering (verdelen riemspanning) snap ik niet, de nadelen van verdraaing als de bout breekt wel met als gevolg een foute kleplichting met schade aan de kleppen tgv de verschoven nokkenassen. Er zit toch niet voor niets een spiebaan gefraist in de krukas en aan de binnenkant van dit tandwiel?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zou erg knap zijn als je die bout kan breken
ik denk dat de ingenieurs bij de autofabrikant het niet zo maar voor de lol doen
of weet jij het beter?
zo kan de riem het beste gemonteerd worden de nokkenassen en de krukas behouden zo hun beste positie , zeg maar de juiste timing , dat is het voordeel
gr Thorpe
[quote=thorpe]zo kan de riem het beste gemonteerd worden de nokkenassen en de krukas behouden zo hun beste positie , zeg maar de juiste timing , dat is het voordeel[/quote]
Het heeft een andere reden, want zou het dan met spie het omgekeerde zijn ??
Het weglaten van de spie heeft meerdere redenen.
De kruktap is sterker omdat de spiebaan ontbreekt, hetzelfde geldt voor het tandwiel.
De fabricagekosten zijn lager en de nauwkeurigheid lijdt er niet onder als de juiste procedure wordt gevolgd.
Gr. paul
En ga je al dat werk doen voor die 2 keer in een autoleven dat dat ding een keer los moet?
10 jaar
Je zit met de tolerantie vd Riem Paul die hef je op , riem moet ook nog inlopen door pakweg 30 000 km door hem nu al perfect te timen , het gaat om tiende millimeters maar constructeurs kiezen voor het resultaat
gr Thorpe
Zonder spie gemonteerd. Proefdraaien prima. Na 2 minuten..... geratel - over en uit. Toch de krukaspoelie niet vast genoeg gezet. Gevolg: zoveel verdraaiing door die spieloze constructie (er zat wel een spiebaan op de as dus dat argument klopt niet)dat de kleppen zijn geraakt. Het tegenhouden van de starterkrans had ik beter moeten doen. Durfde het niet met de paspen te doen en bij de starterkrans kom je niet eenvoudig in je eentje op het grindpad. Stomme fout, geef ik toe. Maar......met spie was dit niet gebeurt.
9 jaar
ook zonder spie gebeurt een monteur dit niet
goedkoop is duurkoop in dit geval
de bout moet je trouwens altijd vervangen (rekbout)
en natuurlijk met juiste koppel vastzetten
Had mij erop gewezen. Daar is problemcar voor. OOK voor partikuliere hobbyisten. Er is niets goedkoop aan zelf sleutelen met hulp van buitenaf. Het 11 jaar lang "heel" houden van een Laguna fase 2 is een prestatie opzich. Daarmee kan je niet naar de dealer gezien de hoeveelheid werk aan die auto ondanks al die "slimme ingenieurs" die er zouden moeten zijn bij Renault. Maar het technische verhaal van die riemspanning (tolerantieverhaal)snap ik nu. Dank daarvoor. Morgen de kop eraf. Leuk werk. Nooit eerder gedaan.
9 jaar
Dat van die rekbout vervangen is breed bekend en de leverancier van je distributieriem had je er op kunnen/moeten wijzen.
Dan had hij je ook kunnen vertellen dat het een goede gewoonte is om niet alleen de distributieriem te vervangen, maar direct ook de spanrollen en de waterpomp (als die nog origineel is en niet de laatste 100.000 km is vervangen). Nu je toch de kop gaat lichten, kan je dat advies alsnog meenemen.
En we hoeven je toch niet te vertellen dat je de zojuist gekochte distributieriem niet meer mag gebruiken?
9 jaar
vergeet ook geen nieuwe kopbouten en een nieuwe pakkingset
de meeste klussers kopen eerst een handboek waar alle gegevens in staan voordat ze aan zo een klus beginnen
dit is even wat anders dan olieverversen en bougies vernieuwen
Rekbout, spanrollen, krukaspoelie(de oorzaak van het distributie probleem, trillingsdemper en ring viel uit elkaar en kwam tussen de snaar en was overigens niet vervangen bij de vorige distributievervanging bij de dealer) , waterpomp had ik allemaal vervangen. Handboek aanwezig en gelezen. Met momentsleutel 1e moment aangedraaid, afstelgereedschap Midlock weer gebruikt ter controle na 2x ronddraaien met de hand. Ik had al de spie gemaakt maar toen kwam de denkfout. De spie hoeft er niet in dus...is het niet mogeljk om met een "stevig" aangedraaide nieuwe rekbout een verdraaing te krijgen bij starten. Niet dus.
Maar de nieuwe uitdaging gaat beginnen. Dank voor jullie adviezen. De nokkenassen zijn (100.000 km) best veel ingesleten, diepe groeven bij het lagergedeelte 2e cilinder rond het oliekanaal. Kan toch niet door het raken van de kleppen zijn gebeurt? Na starten en de tikken die ik hoorde sloeg de motor gelijk uit. Secondewerk. Effin, ben benieuwd naar de kleppen.
Het niet meer mogen gebruiken van de "nieuwe" riem wist ik niet. Dank daarvoor.
9 jaar
[url=http://postimg.org/image/xvwq37s1p/][img]http://s14.postimg.org/xvwq37s1p/image.j...[/img][/url]
9 jaar
[url=http://postimg.org/image/leoge22ot/][img]http://s22.postimg.org/leoge22ot/image.j...[/img][/url]
Dit was dus niet voldoende om de nieuwe bout vast te zetten.
9 jaar
[quote=dancona][url=http://postimg.org/image/leoge22ot/][url]http://s22.postimg.org/leoge22ot/image.j...[/url][/url]
Dit was dus niet voldoende om de nieuwe bout vast te zetten.[/quote]
Ik heb honderden van deze distributieriemen vervangen en nooit is er 1 teruggekomen omdat de bout losliep. Het is gewoon erg belangrijk dat er secuur gewerkt wordt; vooral het ontvetten van de krukas en krukaspoelie is erg belangrijk. Vergeet niet dat koelvloeistof vettig is, dus alles goed schoonmaken met een ontvetter is een must.
Het is een illusie om te denken dat dit niet was voorgevallen als je een spie had gemonteerd; als de bout onvoldoende vastzit dan was alsnog alles kapot geslagen. Google maar eens op "Golf 3 TDI krukaspoeliebout".
De spie wordt alleen maar gebruikt voor het timen en het is toch echt de bout die alles op z;n plaats houdt.
Ontvetten wist ik. Remmenreiniger gebruikt. En alles 100% schoon. Maar uw advies klopt natuurlijk. En die bout kan niet losdraaien gezien de draairichting van de krukas. Komt door wrijving alleen maar vaster te zitten. Maar het distributietandwiel onder de krukaspoelie is dus verdraaid rond de krukas en zowel in de krukas als het distributietandwiel zit een spiebaan. En Renault heeft op latere types weldegelijk een distributietandwiel geleverd MET een nokje welke in die spiebaan moet vallen. Er zijn dus wel problemen bij dit blok en als ik dat belang had geweten had ik dit spietje wel degelijk geplaatst (ik had hem al gemaakt) of dat andere tandwiel gekocht maar...stam/renault kon mij (hobbyist) niet vertellen of ik ook het tandwiel volgens de fabriek voor de Laguna2 2003 automatisch vervangen had moeten worden bij de distribtievervanging.(iedere 5 jaar in mijn geval) en de 1e reaktie op mijn serieuze vraag had ook niet geholpen.
Mijn fout blijft: het niet vast genoeg krijgen van die nieuwe bout. Een leermoment voor mij en de lezers.
Over die spie denk ik nog even na. De bout doet het werk maar..die spie zou hebben geholpen bij het proefdraaien.
Nu het project "de kop eraf". Lastig met die Turbo bij het uitlaatgedeelte.
9 jaar
Henk zegt hierbij ook iets wat heel veel mensen vergeten,schoon werken.
Idd goed ontvetten en kijken of er geen beschadigingen of vuiligheid op de te monteren onderdelen zit.
Bij goede en deskundige montage gaat het niet fout.
Constructie is er op gemaakt om 100.000km vlekkeloos te functioneren.
9 jaar
Een Renault Laguna die 100.000 km vlekkeloos funktioneerd ? Heb ik niet meegemaakt ondanks ALLE voorgeschreven dealer beurten en ik ben de 1e eigenaar. Waarom ontwerpt een fabrikant een krukas met spiebaan en een tandwiel met spiebaan en gebruikt geen spie (voordeel: riemspanning/tolerantie opheffen/nauwkeurige timing snap ik inmiddels, dank daarvoor)
maar.....ontwerpt later wel een tandwiel met nokje. Toch niet om de hobbyist/amateur te helpen? Hoeveel mensen doen dit op hun grindpad ? Dan mag ik toch wel vragen stellen over de constructie?
Maar ik weet nu weer heel veel meer. Dank allemaal voor het meedenken en adviseren. Zo'n luchtsleutel lijkt mij wel wat. Had ik hem nog vaster mee gekregen.
9 jaar
[quote=dancona]Zo'n luchtsleutel lijkt mij wel wat. Had ik hem nog vaster mee gekregen.[/quote]
Verkeerde redenatie...die bout moet op moment vastgezet worden en niet "zo vast mogelijk"..
Goede tip. Ga ik doen. En geen vet op de nieuwe trekbout heb ik gelezen. Ik zal jullie professionals niet meer vermoeien met mijn hobby en gebrek aan kennis. De waarde van stap 11 van de foto poeliemontage moet ik nog uitzoeken. Die 20nm en 150 graden had ik gedaan maar niet goed dus. Een wielmoer is al 110nm dacht ik en 20nm
met extra 150 graden is?????? Komt wel goed. Het blokkeren van de starterkrans met een grote schroevendraaier lijkt mij zo link maar zal wel zo moeten. . Lees nergens iets anders.
9 jaar
Volgens Autodata is het aanhaal koppel 40Nm +110 graden...en inderdaad een nieuwe bout.
Je mag ons wel vermoeien met je sleutel escapades maar je moet ook begrijpen dat je nou eenmaal niet met een hamer en een beitel alleen een auto kunt repareren.
En een fabrikant hoeft nu eenmaal geen rekening te houden met de hobbyist.
De fabrikant schrijft een werkinstructie met bijbehorend gereedschap voor.
En als mensen of hobbyisten een andere manier willen proberen of gaan toepassen,tja,dan kan het ook fout gaan.
9 jaar
En dancona, juist voor dit soort "ervaringen" is dit forum bedacht. Je verveelt mij in elk geval niet en blijf vooral posten, opdat het nu wel goed gaat! Als hij rijdt, is het een fantastische auto ......
9 jaar
Het avontuur gaat weer verder. 16 kromme kleppen en 16 groeven in de zuigers als herinnering. De revisiekop is klaar maar de montage snap ik niet. Er staan 2 zuigers bovenin. 1 en 4. Dan zet ik de nokkenassen erop met de afstelplaat in de gleuven en de afstelpen in het gat. Welke zuiger staat dan boven met de nokkenassen NIET op tuimelen? Dan moet er toch de vonk komen en noem je dat de 1e cilinder en gaat bij de 4e het uitlaatgas eruit en even later de inlaat open voor de benzine? Zowel het Renault tekentje op de tandwielen komen dan tegenover elkaar te staan of 180 graden verder een vierkant blok tekentje zodat het precies andersom zit. Weet iemand of die 1e cilinder nu bij Renault aan de distributiekant is gedefinieerd of aan de andere kant? Die 2 gleuven op de nokkenassen zitten volgens mij toch echt precies horizontaal symmetrisch in het midden en geeft dat geen herkenning zoals in het handboek staat. Ik ken alleen de citroën ID/DS en dan is de 4e ! cilinder aan de distributiekant maar of dat bij ieder motor zo werkt weet ik niet.
Straks komen nog de vragen over de aanhaalmomenten van de nieuwe kopbouten en de montage van de Turbo (ik lees ergens dat de kanalen van te voren met olie gevuld moeten worden voordat je gaat starten om oliedruk te krijgen) maar geef wel aan of dit forum wel voor de leek met een hobby gebruikt mag worden. Veel weet ik niet en mis ik dan als risico dus iedere tip om mij door de demontage te loodsen is maximaal welkom,,!
Nieuwe pakkingset en oliefilter / koelvloeistof zijn ook gekocht.
Groet uit Soest.
9 jaar
Cilinder 1 is versnellingsbak kant , dus daar staan de kleppen dicht.
Hier heb je de werkplaatshandleiding staat alles in inclusief aanhaalmomenten.
http://www.lagunaclub.nl/lagunafiles/pdf...
9 jaar
Daar heb ik heel veel aan! Dank!
9 jaar
Je doet er verstandig aan om de cilinderkop te monteren met de zuigers halverwege. Als je dan het kleppendeksel monteerd heb je geen kans dat je een klep krom drukt op de zuiger.
Pas als je de cilinderkop gemonteerd hebt, pas dan ga je nokkenaslagers er smeren. Zo voorkom je dat er vettigheid op de koppakking komt.
Vergeet niet de boutgaten voor de kopbouten schoon te maken.
Succes.
Beste Sebastiaan. Kunt u mij een verwijzing sturen naar het werkplaatshandboek hoofdstuk 7? Spannen distributieriem. Voor de Laguna F4T-0. De revisiekop zit er weer op. Nu de rest nog......de handleiding is fantastisch.
Groet, Frank.
[url=http://postimg.org/image/qug2gq56t/][img]http://s10.postimg.org/qug2gq56t/image.j...[/img][/url]
9 jaar
Ik zie nu dat de uitgave van 2000 is en de Laguna 2.0T grand tour met een F4T-0 motor van 2003 is. Wellicht is het blok toen al beschreven maar anders is er misschien een extra deel beschikbaar.
9 jaar
[url=http://postimg.org/image/p9l6tqtxn/][img]http://s9.postimg.org/p9l6tqtxn/image.jp...[/img][/url]
9 jaar
Nog 2 vragen over de montage als het mag:
De zuigers staan halverwege, 1 en 4 gaan omhoog. Klopt het dat de nokkenas in en uit van de 1e cilinder naar boven staat. De sleuven staan dan bijna horizontaal. De inlaat van 4 staat dan net op tuimelen en de uitlaat van 4 is er net voorbij.
En hoe belangrijk is het voorvullen van de drukstiften van die tuimelaars. Bij 4 ervan blijf ik ze kunnen indrukken ondanks het onderdompelen en de andere 12 zitten wel "vast".
9 jaar
1000 km verder. Alles perfect tot een bijzonderheid vanmorgen. Auto spontaan niet meer in zijn achteruit of 1/2 te krijgen. Wel 3 /m 6.
Bij het loshalen van de motorbeschermplaat kwam er een massieve spie tevoorschijn die in de as hoort en een bus voor de bedieningshevel. Zat er spanningsloos is. Nieuwe spie gemaakt (6 mm) maar nu wel een holle om hem met spanning er in te krijgen en alles werkt weer. Best raar dat Renault een spie plaatst en er een massieve wordt gebruikt of is het geen originele misschien. De versnellingsbak is immers vorig jaar bij de garage gereviseerd ivm gierend geluid in alleen zijn 3 en 4. Toen is die spie zeker losgehaald, anders kan de bak niet los. Eindelijk eens een klusje van 1 euro. Was ik aan toe.
[url=http://postimg.org/image/ivb0n6otj/][img]http://s15.postimg.org/ivb0n6otj/image.j...[/img][/url]
9 jaar
Die massieve pen wordt later vervangen door 2 holspieën.
Blij dat je auto nu weer goed loopt! :-)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar