Goedemiddag,
Ik heb een probleem met mijn laguna 2.0 rxe uit 1999. De motor wilt niet meer starten als ik de sleutel naar start draai.
Dit probleem deed zich een half jaar geleden ook al een paar keer voor, maar toen deed ie het toch nog na een paar pogingen en na een paar dagen had ik er helemaal geen last meer van. Gisteren reed ik van mijn werk naar huis zonder problemen, een half uur wilde ik nog ergens heen en toen niks meer.
Ik heb alle zekeringen nagekeken, het stekkertje naar de startmotor ziet er ook goed uit.
Ik krijg de motor wel aan de praat als ik het contact aanzet en 12 volt rechtstreeks op de solenoid van de startmotor zet.
Nu vermoed dat het probleem zit in het relais wat aangestuurd wordt door de automaat, zodat er alleen in de P of N gestart kan worden.
Wie kan mij vertellen waar dit relais (7) zit? Want ik heb de meeste relais in de buurt van het zekering paneel getest, maar wil zeker weten wel dit is voor ik alles uit elkaar ga slopen...
Alvast bedankt en groetjes,
Guus
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als dit het schema is denk ik dat er geen relais is hoor. Gewoon geschakeld door de meerstandenschakelaar. Dus daar moet je meten.
Heb dit met mijn vorige scenic ook gehad. Dagen lopen zoeken, uiteindelijk niets gevonden en een startknop besteld via autostyle. Ingebouwd, nooit meer problemen gehad.
10 jaar
Hoi Safrane, Bedankt voor het meedenken, maar #2 is het contactslot en #7 is een relais...
10 jaar
#7 is inderdaad het starter realis...zit onder de motorkap nabij de linker koplamp...maar de oorzaak kan ook de standenschakelaar zijn van de keuzehendel.
Hoi hans, bedankt voor je antwoord, dan ga ik hier verder zoeken. Bedoel je in het kastje waar de zware zekeringen zitten naast de accu?
Ik heb trouwens nog even gemeten vandaag, ik krijg wel 12 volt op het draadje naar de startmotor, maar er zal er een te grote overgangsweerstand zijn.
Merkte trouwens ook dat de claxon het niet meer doet. Toeval, of heeft dit hier ergens mee te maken??
10 jaar
Heeft iemand misschien een plaatje waar dat relais zou moeten zitten(van dialogys ofzo), want ik ben vandaag een paar uur aan het zoeken geweest en heb de grill, linker koplamp en de accu weg gehad, maar heb niks kunnen vinden wat op een relais lijkt.. Claxon doet het trouwens wel weer, heb ff de stekkertjes schoongemaakt. Ik start de auto nu maar met een draadje rechtstreeks van de accu tot ik het probleem gevonden heb... :S
10 jaar
Ga nou eens gewoon meten! Begin te meten op de draad die van de meerstandenschakelaar af komt en schakel eens heen en weer. Wat voor signaal komt er op die draad? Zo moeilijk kan het toch niet zijn met het schema erbij?
10 jaar
Ik heb gemeten aan de draad naar de startmotor, hier komt gewoon 12 volt op als ik de sleutel omdraai, maar blijkbaar zit er ergens te veel weerstand om genoeg stroom door te laten voor de solenoid..
10 jaar
Als er gewoon 12 volt komt op de draad naar de startmotor, kan er maar één ding kapot zijn: de startmotor! Dan trekt die teveel stroom.
Wat je zou kunnen doen is:
- de spanning op de draad naar de startmotor meten wanneer je startmotor normaal bekrachtigd. Die zal dan wel terugzakken naar 0 Volt en dat is niet normaal.
- de weerstand meten van het stekkertje op de startmotor naar massa. Stel dat een normale bekrachtigingsstroom iets van 3 Ampère is, dan zou de weerstand niet lager mogen zijn dan 12/3 = 4 Ohm!
10 jaar
Hein, zie post #7. Hij start de auto nu door een kabeltje rechtstreeks op de accu en startmotor te houden. Dus dan lijkt het me niet dat de startmotor kapot is...
Zoals ik al eerder zei, ik heb dit ook gehad. Heb me helemaal een breuk gezocht naar de oorzaak, alles doorgemeten en niets gevonden. Toen maar een startknop besteld en die gemonteerd, nooit meer problemen gehad.
10 jaar
Een losse startknop is een optie, maar dat doe ik pas als ik geen andere mogelijkheid meer zie..
10 jaar
Hoi Rob,
Dat had ik gelezen!
Die combinatie (kabel rechtstreeks van de accuplus naar de solenoideaansluiting op de startmotor) kan vanuit de accu echter stroom leveren tot in het oneindige en dat gaat niet vanuit het normale startcircuit: als daar ergens een slechte verbinding in zit, zakt de spanning die de startmotorsolenoide krijgt door spanningsverlies mogelijk onder het voor goed aantrekken van het startrelais vereiste niveau en krijg je exact dat wat hier gebeurt: de auto start niet!
Een andere mogelijkheid is dat de startmotorsolenoide (dus het spoeltje) deels sluiting maakt naar massa. Hij trekt daardoor mogelijk méér stroom dan normaal, wat het normale startcircuit niet kan leveren. Ook dat levert een "niet starten" situatie op.....
Vandaar dat ik er zo naar vraag!
En de spanning op het stekkertje tijdens een mislukkende startpoging EN een weerstandsmeting van het kleine stekkertje op de startmotor naar massa, geven hierover uitsluitsel.
10 jaar
Nou na ruim een jaar toch nog een oplossing (bij toeval).
Het probleem deed zich zo nu en dan voor en op een gegeven moment wilde de centrale deurvergrendeling ook niet meer op de afstandsbediening reageren....
Een tijdje geleden begon de autoradio uit te vallen bij hogere volumes en bij het in D of R zetten van de automaat(spanningsdipje door toerental). Dus ik de autoradio bekijken, bleek de min-draad los te liggen en maakte de radio massa via de antenne... nadat ik het draadje weer aangesloten had werkte ineens de afstandsbediening weer en start weer normaal. Kennelijk gingen er dus rare stromen lopen via de antenne...
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Groetjes Guus
8 jaar
Je moet er maar net bij uitkomen.... Maar wat ik wel weet, is dat een massaprobleem de meest vreemde storingen kan veroorzaken. Dat blijkt wel weer!
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar