Renault Clio: Distributieriem Clio

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: D7FA730

Voor het plaatsen van een nieuwe distributieriem blokkeer je best de krukas in het bovenste dode punt.
Waar en met welk gereedschap doe je dit bij een clio 1.2 multipoint-inspuiting van 1996 (motorcode d7fa730) ?

Italiaantje

Geplaatst door Italiaantje (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoef je niet perse te blokkeren, gewoon merktekens op tijd zetten, riem eraf halen, daarna nieuwe riem monteren, mertekens op ijd zetten, controleren, 2 slagen met de hand rondgooien ( ratel op krukas), en merktekens/spanning weer controleren.

Groeten marcel

Italiaantje (0), 17 jaar geleden

Toch wordt deze werkwijze door Renault en Autodata voorgeschreven. Ik wil ook geen enkel risico nemen.
Daarom zou ik toch graag weten, waar en met wat de krukas blokkeren.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

weet je zeker dat je wel de goede motorcode hebt dan ??? deze kan ik bij mijn systeem niet terugvinden. De D7 codering komt bij mij pas vanaf 1998 voor. Enne, welk gereedschap stelt Autodata voor dan ??

Cliodennis (0), 17 jaar geleden

Er zit links onder aan (als je er voor staat rechts onderaan)de voorkant van het blok een bout. Deze kun je eruitdraaien en een blokkeerstift in zetten. (speciaal gereedschap, maar een bout of zelfs een boor volstaat ook wel).
Zorg dat je de tanden van de distributie op tijd hebt staan en dan kun je de 'borgstift' in de krukas stoppen.

Als je de auto in z'n versnelling zet, draaid de krukas ook 'lastiger' rond. Blokkeren is niet 100% nodig. Gewoon rustig de riem erop leggen, en van te voren goed aftekenen en op de merktekens letten. (zoals Marcel beschreef)

Italiaantje (0), 17 jaar geleden

Hallo Marcel,

De motorcode is wel degelijk D7F A730. Jaar 1995 _ 1998. Opgegeven door autodata editie 2006.
Het gereedschap is BDP_distributiepen Renault MOT.1054. Nu nog de juiste plaats.

Hallo Dennis,

De plaats die jij aangeeft is deze zoals bij de Laguna (oudere modellen, 94 en later). Want als ik je dan goed begrijp moet je ook eerst die bout uit het motorblok draaien bij de eerste cilinder en een boor van 7mm plaatsen ?. Maar is dat ook zo bij deze CLIO ?

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Italiaantje]Hallo Marcel,

De motorcode is wel degelijk D7F A730. Jaar 1995 _ 1998. Opgegeven door autodata editie 2006.[/quote]
Zekers de Belgische Editie ???? :-)

http://img463.imageshack.us/my.php?image...
[url=http://imageshack.us][img]http://img281.imageshack.us/img281/6836/...[/img][/url]

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Plaats van blokkeerpen MOT 1054

Italiaantje (0), 17 jaar geleden

Bedankt Marcel voor de info (ik heb wel de belgische editie). Ik zal er maar eens aan beginnen.

Icedude (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat een gedoe om een blokkeerstift; die heb je ECHT NIET nodig hoor als je de merktekens aanhoudt! Veel motoren hebben niet een een blokkeerstiftmogelijkheid.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Ach, als die man daar dan rustiger van slaapt.

Groeten Marcel

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

als je een riem bij de dealer koopt, staan er zelfs tekens op de riem, deze leg je gewoon gelijk met de tekens op de poelie, en dan kan het niet verkeed gaan!! makkelijker kan niet. waterpomp en spanrol ook vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.