Model/uitvoering : MEGANE SCENIC; 1.6 16V (83KW) EURO4
Bouwjaar :2003
Brandstof : Benzine
dag allemaal,
sinds enige tijd heb ik weer eens diverse storingen in de Renault. Heb die auto nog maar 2 jaar, maar heb al menig keer bij de dealer gestaan. begin dit jaar is de UCH vervangen, bleek dat de printplaat op een aantal punten was doorgebrand.
nu heb ik sinds 2 maanden de volgende storingen in de auto:
- raam links voor (bestuurderszijde) wil niet meer open, ben hiermee naar de dealer geweest, en die zegt dat het niet aan het mechaniek ligt of de betreffende elektronica daarop, er komt blijkbaar geen spanning op de kabel. voorstel was om zelf de kabels na te lopen op eventuele breuk (of zelf kabels doormeten). maar goed ik was niet van plan de gehele kabels/interieur te strippen tot aan de UCH om te zien of er ergens een breuk zit in de kabel, is dit niet door te meten op een of andere manier?
- sinds enige tijd brand het lampje rechts achter feller dan het lampje links achter, als ik de lampjes omwissel dan blijft dit het geval. ook is het rechterlampje al een aantal keren doorgebrand (of de zekering van 7,5 was er door gegaan). iemand enig idee hoe dat kan? (opgelost 24-08-13).
- de verlichting van de auto staat zo ingesteld, dat als het donker wordt de lampen aangaan. das hartstikke makkelijk (of lui van mij), maar als de verlichting aangaat dan "dimt" het dashboard. enkel een 2-3 tal icoontjes blijft wel fel branden, namelijk die van de begrenzer, de snelheid en het lampje van de verlichting. de rest is gewoon "gedimt" als het ware. het dashboard is al 2x gereviseerd dit jaar (door AC tronics uit Almelo), maar ligt dat weer aan het dashboard of is er iets anders aan de hand? (Opgelost 21-08-13)
- afgelopen weekend reed ik 's avonds met de auto, ging spontaan ineens de binnenverlichting branden (net als het geval is als je de deur los doet), wel handig als je iets wilt opzoeken, maar niet als je aan het rijden bent. dit ging zo de gehele weg door.
- dan heb ik soms met de auto het geval dat ie ineens uitvalt. letterlijk valt dan de motor stil, kort daarvoor verschijnt de melding "selecteer vrijstand" op het display alvorens de motor inderdaad uitgaat. zo ook dit weekend, sta je voor het stoplicht, bam die melding en stil auto. vervolgens middels de startknop kun je de auto weer starten en kan je weer een tijdje rijden zonder die melding te ontvangen.
- ook af en toe krijgen we de melding op het display omtrent het controleren van het emissiesysteem. deze melding heeft een aantal weken op het scherm gestaan, maar is zo als het gekomen is, ook weer vanzelf weer weggegaan? elektrische storing of toch iets anders aan de hand?
- laatste punt/storing die ik wil melden is die van de "laadstroom defect". die melding komt soms in beeld als je de auto wilt starten, de auto heeft dan net de neiging om af te slaan, maar even kort stil staan en de melding is verdwenen en de auto rijdt weer als een "zonnetje". toch iets met de auto of ook een elektrische storing??
vanavond keek ik ook even naar mijn stekkerdoos achter de auto (die bij de trekhaak). doordat Renault z'n fijne aansluiting heeft (12-13 polige aansluiting of iets dergelijks) en de meeste aanhangers hebben maar een 7 polige aansluiting. nu heb ik daar een verloopstekker inzitten en toen ik die vanavond los maakte, zag ik dat deze al aardig geoxydeert was en bijna al niet meer los te krijgen was. nu zit er allemaal "aanslag" in de stekkerdoos, hoe kan je die het beste nu verwijderen en kan dit soms de oorzaak zijn van de bovenstaande problemen? en is die stekkerdoos ook afgezekerd met een zekering in de zekeringkast? (vervangen 24-08-13)
wie o wie heeft er enig idee wat er met de auto kan zijn. of heb ik gewoon pech met de aanschaf van deze auto?
hij heeft nog maar 107000 kilometer gelopen en laatste keer dat de multiriem vervangen is wat september 2009.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die verloop stekker kan zeker invloed hebben op de verlichting.
Het niet dimmen van de icoontje hoort volgens mij zo enkel de tellers en het grafische display dimmen indicatoren niet.
Afslaan van de motor kan te maken hebben met veel dingen, maar altijd goed om te kijken of het gasklephuis schoon is en de rubbers goed zijn.
@safrane: nu zit de stekkerdoos vol met oxidatieresten, hoe kan ik die het gemakkelijkste weer schoonmaken zodat ik kan testen of hiermee een aantal problemen worden opgelost? de verloopstekker heeft namelijk ook die restanten van oxidatie (al groen zelfs)
verder met de verlichting is het zo, dat als ik het licht uitzet, alle lampjes op het display even fel branden, doe ik handmatig het licht aan, wordt alles gedimd op een paar icoontjes na (die hierboven genoemd zijn).
en dat gasklephuis schoonmaken en rubbers controleren, is dat zelf simpel te doen of moet je hiervoor naar de garage?
hoor graag jouw reactie.
11 jaar
De stekkerdoos en verloop stekker zou ik vervangen door nieuwe.
Als je het licht uitzet, branden alle lampjes in je instrumentenpaneel voluit. Als je het licht aan zet, wordt de verlichting van het instumentenpaneel gedimd. Volgens mij blijven alle signaal-lampjes ("van foutmeldingen en zo") dan voluit branden, dus wat jij beschrijft is voor zo ver ik weet normaal.
Gasklep schoonmaken kan je zelf met remmenreiniger (is hier al veel over geschreven, ook in de laatste dagen, lees de recente posts er maar op na), daarna moeten voor zo ver ik weet wel de foutmeldingen worden gereset.
11 jaar
Beste Frank
Momenteel en recent lopen er enkele topics omtrent een aantal storingen, ook in o.a dit : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Om het overzicht te bewaren is het raadzaam het probleem onder 1 gezamenlijk topic te houden...
Moderator Problemcar
Een aantal problemen komen terug, maar een aantal punten is nieuw. vooral die punten qua verlichtingszaken zijn iets wat mij momenteel erg actueel zijn geworden.
vandaar een nieuw topic
@Heino, zal zaterdag eens kijken of ik dit zelf kan veranderen cq vervangen. verloopstekker kost de kop ook niet.
en verlichting op het instrumentenpaneel heeft altijd volop gebrand, ook tijdens het rijden in het donker, vooral dan moet je wel goed kunnen zien wat er op het scherm staat en dat is sindskort niet meer het geval.
11 jaar
even een update:
heb het instrumentenpaneel los geschroefd en bekabeling nagekeken en alles opnieuw terug geplaatst en nu brand alles weer zoals het vooraf deed. dus dat probleem is opgelost gelukkig.
heb ook de stekkerdoos bij de trekhaak los geschroefd en zoals verwacht zat de oxidatie ook reeds op de draden. het zachte rubber wat om de kabelboom gaat en aansluit op het harde plastic was ingescheurd, waardoor er dus water bij de bedrading kon komen. hoe kan ik het beste de draden die bloot hebben gestaan aan het water en hierdoor zijn geoxideert schoonmaken, of is het verstandiger om de draden opnieuw te strippen en iets in te korten?
11 jaar
update 2:
verlichting achter doet het weer normaal. bedrading nagelopen van het weekend en lampje verwisseld en alles deed weer als vanouds.
ook stekkerdoos achter vervangen, maar lost helaas probleem met raambediening niet op. zag wel dat het volgende het geval was:
bij openen stekker nabij scharnier deur, zag ik als het ware een stukje metaal steken uit de stekker. heb vervolgens de deur even los gedraaid middels de 4 moeren, en zag dat bij de stekker die uit de auto kwam. dat er na mijn mening een stekker hier afgebroken was.
naar mijn mening hoort rechts onderin ook een pinnetje uit te steker, die weer gaat in de contra stekker van de deur. ben geen monteur maar volgens mij is dit de reden dat mijn raam linksvoor het niet doet.
wie kan hier meer over vertellen?
11 jaar
Je zou zeggen dat daar een pennetje weg is.
Kijk eens aan de achterkant van de stekker , of daar een draadje zit op dat punt dan weet je meer.
Kun je de dimmer van het instrupaneel niet regelen dmv een rolknop links onder stuur?
dimmer kan je inderdaad regelen dmv rolknop onder het stuur. maar het probleem met display is opgelost gelukkig.
enkel het raam linksvoor nog en wat meldingen omtrent de motor.
wat betreft het ontbreken van het pinnetje in de stekker die ui de auto komt (mist rechts onderin), is het verstandig om hiervoor bij bijv. de sloop een stekker op te halen en alle draden over te zetten naar de nieuwe stekker, of kan je beter de bedrading die nu uitkomt op het missende pinnetje, doorverbinden middels een stuk draad ertussen met de bedrading in de contrastekker?
ik weet niet wat makkelijker is om te doen en/of wat beter is, maar misschien dat de experts me dat kunnen vertellen. dan kan ik aankomend weekend namelijk eens wat proberen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar