Renault Scenic: Gek doen automaatbak

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v Automaat

Hallo allemaal,

Sinds kort een probleempje met de automaatbak van mijn Scenic. Wanneer ik tot 60 km p/u rij is er helemaal niets aan de hand. Zodra ik op 80 kom begint de motor een zwaar geluid te krijgen. Wanneer ik vervolgens 130 rij en dan op wil trekken, komt spontaan de kickdown in en slaat de motor in de toerenbegrenzer omdat het toerental al redelijk hoog lag.

Op exact 4000 toeren tot ongeveer 4500 toeren hoor ik een metaalachtig getik. Dit alleen als de bak in D staat. Laat ik de auto in de N tot 4000 toeren komen is dit geluid niet aanwezig. Ook is het verbruik 16 liter op 100 km.

Wie o wie weet wat deze problemen veroorzaakt?

Groetjes,

Bas

Bas1980

Geplaatst door Bas1980 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1860) PRO, 10 jaar geleden

Oliepijl in orde ?
Bak defect ?

Bas1980 (0), 10 jaar geleden

Oliepijl van de bak durf ik je niet te zeggen. Oliepeil van de auto prima.
Bak ineens defect? Gebeurde zomaar ineens....

kaleido 1 (1860) PRO, 10 jaar geleden

Kan , blijft een mechanisch iets wat aan slijtage onderhevig is.

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Ook dit is volgens mij een dp0 bak. Bij deze bak slaan de solenoids door te hoge druk stuk. Door nieuwe groep te monteren én een software update uit te voeren zijn de problemen dan weer verholpen. Laat een dealer of nog liever een automaat specialist er even naar kijken.

Bas1980 (0), 10 jaar geleden

Slecht optrekken, vreemde schakelgedrag, getik enz. Ligt hem waarschijnlijk aan de oude olie. De auto is altijd gebruikt als boodschappenwagen en de automaatbakolie is de afgelopen 175000 km niet ververst geweest. Wij zijn afgelopen juli naar Frankrijk geweest en hebben de auto mee de bergen in gehad. Door dit ''zware'' werk is de olie in de bak lekker warm geworden. Ook de omgevingstemperatuur van 40 graden heeft daar een handje aan mee geholpen. Hierdoor is vastzittend vuil etc. losgekomen en overal gaan zitten waar het niet hoort. ( Mechanische slijtage, slijpsel dus ) Nu wil het geval dat het tikkende geluid een magneetklep iets is in de bak. Daar is vuil tussen gekomen en deze weet nu niet meer wat ie moet. De andere problemen houden hier, aldus de flush specialist, ook verband mee. Dus m.a.w. de bak maar eens laten flushen en schone olie er in.

Groet,

Bas

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Flushen is zeker goed maar let wel, bij flushen gaat er net zoveel olie in als uit het oliepeil wordt niet gemeten. Dus als het olie peil door wat voor reden onjuist is blijft dit zo met gevolg dat er problemen kunnen blijven.

ATR Transmissies (0) PRO, 10 jaar geleden

Idd laat ook gelijk je oliepeil controleren
Olieverversen/spoelen " flushen " wil wel eens helpen.
Let wel op dit flushen repareert niet wanneer er al slijtage is zullen klachten op korte termijn heviger terug kunnen komen.

ronny530 (0), 10 jaar geleden

Automatische transmissie olie is rood van kleur in goede toestand natuurlijk. Normaal gesproken blijft die olie op peil en behoeft weinig onderhoud. Als de olie er nu zwart en verbrand uitziet dan is er toch een oliekoeler probleem. Het blijft dus belangrijk om de doorstroming van olie naar de koeler te controleren voor u de automatische transmissie gaat verdenken.

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Bij een flush komt dat aan het licht omdat men de aan en afvoer buizen aansluiten op de plaats van de olie koeler of warmte wisselaar.

Bas1980 (0), 10 jaar geleden

Inmiddels is het probleem opgelost. Flushen hielp niets en achteraf was het de MAP-sensor. Dit verklaarde bij mij dus ook het hoge brandstofverbruik.

Dank voor het meedenken!

Groet,

Bas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.