Hallo allemaal,
Sinds kort een probleempje met de automaatbak van mijn Scenic. Wanneer ik tot 60 km p/u rij is er helemaal niets aan de hand. Zodra ik op 80 kom begint de motor een zwaar geluid te krijgen. Wanneer ik vervolgens 130 rij en dan op wil trekken, komt spontaan de kickdown in en slaat de motor in de toerenbegrenzer omdat het toerental al redelijk hoog lag.
Op exact 4000 toeren tot ongeveer 4500 toeren hoor ik een metaalachtig getik. Dit alleen als de bak in D staat. Laat ik de auto in de N tot 4000 toeren komen is dit geluid niet aanwezig. Ook is het verbruik 16 liter op 100 km.
Wie o wie weet wat deze problemen veroorzaakt?
Groetjes,
Bas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Oliepijl in orde ?
Bak defect ?
Oliepijl van de bak durf ik je niet te zeggen. Oliepeil van de auto prima.
Bak ineens defect? Gebeurde zomaar ineens....
11 jaar
Kan , blijft een mechanisch iets wat aan slijtage onderhevig is.
Ook dit is volgens mij een dp0 bak. Bij deze bak slaan de solenoids door te hoge druk stuk. Door nieuwe groep te monteren én een software update uit te voeren zijn de problemen dan weer verholpen. Laat een dealer of nog liever een automaat specialist er even naar kijken.
11 jaar
Slecht optrekken, vreemde schakelgedrag, getik enz. Ligt hem waarschijnlijk aan de oude olie. De auto is altijd gebruikt als boodschappenwagen en de automaatbakolie is de afgelopen 175000 km niet ververst geweest. Wij zijn afgelopen juli naar Frankrijk geweest en hebben de auto mee de bergen in gehad. Door dit ''zware'' werk is de olie in de bak lekker warm geworden. Ook de omgevingstemperatuur van 40 graden heeft daar een handje aan mee geholpen. Hierdoor is vastzittend vuil etc. losgekomen en overal gaan zitten waar het niet hoort. ( Mechanische slijtage, slijpsel dus ) Nu wil het geval dat het tikkende geluid een magneetklep iets is in de bak. Daar is vuil tussen gekomen en deze weet nu niet meer wat ie moet. De andere problemen houden hier, aldus de flush specialist, ook verband mee. Dus m.a.w. de bak maar eens laten flushen en schone olie er in.
Groet,
Bas
11 jaar
Flushen is zeker goed maar let wel, bij flushen gaat er net zoveel olie in als uit het oliepeil wordt niet gemeten. Dus als het olie peil door wat voor reden onjuist is blijft dit zo met gevolg dat er problemen kunnen blijven.
11 jaar
Idd laat ook gelijk je oliepeil controleren
Olieverversen/spoelen " flushen " wil wel eens helpen.
Let wel op dit flushen repareert niet wanneer er al slijtage is zullen klachten op korte termijn heviger terug kunnen komen.
Automatische transmissie olie is rood van kleur in goede toestand natuurlijk. Normaal gesproken blijft die olie op peil en behoeft weinig onderhoud. Als de olie er nu zwart en verbrand uitziet dan is er toch een oliekoeler probleem. Het blijft dus belangrijk om de doorstroming van olie naar de koeler te controleren voor u de automatische transmissie gaat verdenken.
11 jaar
Bij een flush komt dat aan het licht omdat men de aan en afvoer buizen aansluiten op de plaats van de olie koeler of warmte wisselaar.
11 jaar
Inmiddels is het probleem opgelost. Flushen hielp niets en achteraf was het de MAP-sensor. Dit verklaarde bij mij dus ook het hoge brandstofverbruik.
Dank voor het meedenken!
Groet,
Bas
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar