close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: doek doek (kloppend) geluid bij verend achterwiel.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Beste mensen,

Allereerst sorry voor de rare omschrijving van dit probleem, ik weet ff niet hoe ik dit beter kan omschrijven.
De auto die dit probleem heeft, heeft trommelremmen achter.
Nou ben al een hele tijd zoet met een diagnose te stellen voor het volgende probleem. Mijn auto maakt rechts achter een hard doek doek geluid als hij veert. Ik zal puntgewijs opsommen wat ik geconstateerd heb:

Het geluid komt van rechts achter en is hard.
Het geluid is er ook als de auto stil staat en je de auto laat veren.
Het geluid is er alleen als de auto omhoog gaat, of het wiel omlaag. Bv door een kuil rijden.
Het geluid is er zowel bij rechtdoor, rechtsaf en linksaf. Maar veel minder bij rechtsaf in verhouding tot linksaf. Dit heeft weer te maken dat het wiel omlaag gaat bij linksaf.
Bij stilstand is het geluid er als de handrem erop zit en als de handrem er niet op zit.
Als ik mijn hand op de band leg, voel ik duidelijk het geluid in mijn hand.
Als ik mijn hand op de schokbreker leg, voel ik vrijwel niets
Als ik mijn hand op het aslager leg, voel ik niets.
De auto staat links en rechts even hoog.
Als ik het wiel omhoog krik draait het soepel en zit er geen speling op het wiel.
Het geluid lijkt alsof er iets los zit en dan klappert.


Ik dacht eerst, dat is een schokbreker, maar wat kan het nog meer zijn? Het lijkt van het wiel af te komen omdat ik het geluid in de band voel, maar het wiellager lijkt in orde.. Met andere woorden, ik snap het niet meer. Heeft iemand een idee? Of wat ik kan doen om nog meer te testen?

Bij voorbaat dank, alle hulp is welkom...

Geplaatst door

dideveed (65)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De wieldraagarm is opgehangen in rubbers. Grote kans dat er eentje kapot is. Door garage laten controleren.

Heino4267 655

11 jaar

Bevestiging schokdemper vermoedelijk afgebroken. Is zo niet te zien.

moderator 0
badge

11 jaar

Bedankt voor de reacties.
Heino4267:
Zou kunnen maar ik voel niets in die arm als ik er mijn hand ophoud. Ik voel alleen iets in de band. Ik ga een afspraak maken met de garage maar dat gaat tijd kosten want heb geen tijd..

Moderator:
Dacht ik eerst ook. Maar ik voel niet veel in de schokbreker, voel alleen iets in de band. Ik zal de schokbreker los proberen te pakken zodat ik deze geheel kan uitsluiten...

Thx,

dideveed 65

11 jaar

beste dideveed.
ik denk moderator gelyk heeft als ik het zo hoor.
het komt heel vaak voor dat de schokkenbrekeras afbreekt
en dat geluid veroorzaakt,komt veel voor by dat type renault.
je zult zien dat zodra je de schokkenbreker gedemonteerd hebt dat het in 2en valt
succes tommy

tommy550 0

11 jaar

Beste mensen,

thx voor de antwoorden. Ik ga vandaag ergens in de avond uurtjes die er toch maar eens helemaal uithalen. Ik laat natuurlijk weten wat mijn bevindingen zijn. Ben zelf erg benieuwd wat dit kan zijn. Zou wel grappig zijn als hij idd in 2en zou vallen. Aangezien de auto 290.000 km op de klok heeft en dit de eerste schokdempers zijn, zijn ze misschien wel aan vervanging toe...

Thx tommy550 Moderator Heino4267

Ik laat wat weten...

dideveed 65

11 jaar

Beste mensen,

Ik heb ontdekt dat ik een dop nodig heb die ik nog niet heb, namelijk dop 21 12 kant.... Moet hier eerst mijn handen op leggen en dan laat ik weer wat weten... Ik zal hem wel moeten bestellen denk ik.. Ik denk wel dat het idd de schokbreker is.

.....

dideveed 65

11 jaar

Elke automaterialen- of gereedschapzaak heeft deze dop liggen.

moderator 0
badge

11 jaar

Ik heb de dop, man wat zit die bovenste bout vast zeg. Jullie hadden gelijk! Hij is gebroken.
Maar nu heb ik nog een uitdaging. Ik heb het onderste gedeelte met een poelitrekker eraf gestrokken maar er blijft een buisje in de wielarm achter. Deze hoort bij de schokbreker maar zit muur vast in de wielarm. Ik ben 2 uur aan het proberen geweest om dat busje eruit te krijgen maar helaas. Iemand een tip om dat busje eruit te krijgen?

Ik ben al een heel eind, alle hulp is weer welkom...

dideveed 65

11 jaar

Zo tezien heb je er flink met een tang en aanverwante artikel op los gesleuteld.
Het oog waar de bus in zit , warmstoken met een brander , het busje zit er ongeveer een cm in , kijk maar bij je nieuwe schokbreker , ik zou er overdwars niet tehard met een hamer tegenaan beuken , draaien wil hij niet , probeer eens met een pijp erop een beetje te wrikken.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Ja idd met een moordenaar flink aan zitten draaien. Met een kleine brander een beetje warm gemaakt. Ook nog met kleine hammer op zitten rammen. Ik dacht ik flex er 2 geufjes in kan ik er een poelitrekker opzetten. Kwam er met de flex niet bij aan de achterkant... een buis is een goed idee ga ik proberen... Als ik weer ergens tijd heb.

Laat weer wat weten.

Thx kaleido 1.

dideveed 65

11 jaar

Ik heb hem eruit. Ik heb het iets anders gedaan. Het viel me op dat de schroefdraad doorliep. Heb een bout gekocht vab 6cm M12x1.75 en die er van de andere kant een stukje ingedraaid. In het buisje heb ik een gat gemaakt en daarin een dikke bout dwars erin. Dit om de buis af te sluiten. Verder heb ik een tussenstuk gemaakt omn de ruimte tussen de bout en het dichte gat op te vullen. Flink onder spanning gezet en dan met de hamer op het buisje. Weer een stukje verder onder spanning en weer met de hamer. Dit 5 keer en hup ik had hem in mijn handen.

Zo alles opgelost. Dank allemaal!

dideveed 65

11 jaar

Ik heb hem eruit. Ik heb het iets anders gedaan. Het viel me op dat de schroefdraad doorliep. Heb een bout gekocht vab 6cm M12x1.75 en die er van de andere kant een stukje ingedraaid. In het buisje heb ik een gat gemaakt en daarin een dikke bout dwars erin. Dit om de buis af te sluiten. Verder heb ik een tussenstuk gemaakt omn de ruimte tussen de bout en het dichte gat op te vullen. Flink onder spanning gezet en dan met de hamer op het buisje. Weer een stukje verder onder spanning en weer met de hamer. Dit 5 keer en hup ik had hem in mijn handen.

Zo alles opgelost. Dank allemaal!

dideveed 65

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.