Renault Clio: Draadbreuk, maar welke draad?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Sinds een tijdje heb ik een probleempje. Het begon met het af en toe branden van het voorgloei lampje en een iets zwaarder geluid rond de 2500 rpm.
Lampje ging af en toe aan en bij gas loslaten ging het weer uit.
Uitgelezen: afwijking tussen gaspedaal sensor 1 en 2. Draadboom van de sensor bewogen en lampje ging aan/uit.
Alle 6 draden bekeken/gecontroleerd/getest maar alles is OK. Sensor getest/gecontroleerd en is goed.
Alle draden vanaf de ECU doorgemeten (zover ik de andere kant terug kon vinden) maar niets vreemds gevonden.
Problemen momenteel:
Altijd:
Loopt als vrachtwagen tussen 2500 - 2750 toeren. Zwaar geluid, bijna alsof de uitlaat stuk is.
Verbruik is gezakt van 1 op 18.5 naar onder de 1 op 17.
Als lampje aangaat valt de spanning op ECU pin 24 naar massa (onbekend of dit oorzaak of gevolg is)
Soms:
Voorgloei lampje brand. Bij gas loslaten weer uit (vaak maar niet altijd)
Soms als lampje bij stilstand/stationair brand is het toerental verhoogd tot ±950, bij intrappen rempedaal (als remlichten aangaan) zakt het terug naar ±600.
Kan iemand mij helpen aan een elektrisch schema?
Mocht dit problemen geven dan in ieder geval graag wat er bij pin 24, 26 en 85 aan de andere kant van de draad zit.
Motorcode F8Q 630

_Edu_

Geplaatst door _Edu_ (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1635) PRO, 10 jaar geleden

Draad kan uitwendig er goed uit zien , maar inwendig gebroken zijn , trek er eens 1 voor 1 aan , als er een breuk zit rekt de isolatie op .

_Edu_ (0), 10 jaar geleden

Kaleido, bedankt voor de tip.
Tot zover ik de draden heb kunnen volgen alles gecontroleerd maar niets gevonden.
Jammer is alleen dat ik van een aantal draden geen idee heb waar ze heengaan en dus ook niet weet wat ze doen (of moeten doen).

Even een correctie op bovenstaande, de motorcode is F8Q 632

_Edu_ (0), 10 jaar geleden

Heb een complete uitleg gevonden voor een F8Q 632 motor met Lucas Epic pomp.
Blijkt dat het verhoogde stationair een manier van de ECU is om aan te geven dat de 2 potmeters van het gaspedaal afwijken.
Denk dat het probleem tussen 2500 - 2750 toeren een apart probleem is maar dat zien we later wel weer.

_Edu_ (0), 10 jaar geleden

Gaspedaal sensor met bedrading zijn OK.
Bij bewegen van de draadboom van DCU naar het blok loopt de massa van 1 van de potmeters (pin 61) van 0 af (±0.3V) en daar reageert de DCU op.
Komend weekend maar eens aan de draden trekken zoals Kaleido adviseerde.

_Edu_ (0), 10 jaar geleden

Opgelost. van ECU was de printplaat gebroken.
ECU vervangen en rijdt weer als vanouds.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.