Renault Megane: Dramatisch starten op LPG

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 E

Beste lezers,

Mijn Megane Classic op LPG weigert fatsoenlijk te starten. Ik heb m pas en alleen nog warme dagen gehad. Maar als ie langer dan 2 uur stil heeft gestaan is ie niet te starten dan met het gas erop. En dat sloopt de KAT begreep ik. Als ie warm is loopt ie als een nieuwe en start ook goed...

Hoe komt het dat mijn auto zo slecht start?

Ik kocht de auto 2ehands en vond in de auto 2 bonnen waaruit bleek dat de LPG verdamper reeds vervangen is voor honderden Euro's. Ik ontdekte ook dat de LPG installatie een inbouw (reservewielruimte) installatie is van EuroGas.
In detail het probleem:
Ik probeer de auto te starten maar hij slaat moeilijk aan (startmotor draait wel) en als ie aanslaat loopt ie zo extreem langzaam dat ie weer afslaat. Vaak in de 3e poging kan ik m starten door gas te geven, maar dat schaad de KAT begreep ik? Wat is wijsheid?

Alvast bedankt voor de reactie!

arnozegikniet

Geplaatst door arnozegikniet (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

terg gaan naar waar je hem hebt gekocht en zeggen dat ze het naar moeten kijken.

tevens start de wagen nooit op lpg maar altijd op benzine.
ga je naar een lpg boer dan zegt hij altijd dat de wagen eerst fatsoenlijk op benzine moet lopen voordat hij er aan werkt.

dat zinnetje met dat schaad de kat volg ik niet helemaal.
een katilisator gaat alleen kapot als je met een steekvlam in de uitlaat zit.
dit komt wanneer hij niet aanslaat en dan in de uitlaat wel tot ontbranding komt. je hoort ook een plof.
met lpg is het zelfs zo (de rede dat er niet op gestart mag worden) dat wanneer je start het mogelijk is dat het in de inlaatbuis tot ontbrandt. hierdoor hoor je een plof onder je motorkap. met deze plof kun je dus verschillende onderdelen snuffelen. er zijn ook auti's waar ze dan een fietsband om de inlaat buis hebben gedaan met een gat erin. zo ontsnapt daar de lucht. en aan zuigen kan hij niet. er zijn ook auto's waar een dergelijke klep op de luchthuis gemonteerd zit voor de zelfde reden.

dus mijn vraag is het als je kunt uitleggen hoe je start en hoe je rijdt met benzine/lpg dan kunnen we zaken uitsluiten.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Hij kan ook op 2 brandstoffen tegelijk aan het starten zijn.
Zet de auto op benzine,en kijk hoe die loopt.
Loopt tie goed dan omschakelen op lpg.
Het kan best zijn dat tie als tie warm is gelijk op lpg overgaat en dus gewoon goed loopt.
En koud op 2 brandstoffen loopt.
Of het benzine systeem is zo vervuild door het langdurig op lpg lopen dat tie niet goed meer op benzine loopt.
Daarom zou ik 25 liter benzine tanken en 2 flesjes wynns erin gooien en de tank een keer leegrijden.

arnozegikniet (0), 14 jaar geleden

[quote=trucker0werner]dus mijn vraag is het als je kunt uitleggen hoe je start en hoe je rijdt met benzine/lpg dan kunnen we zaken uitsluiten.[/quote]
Ik zal het proberen te verduidelijken:
Als ik m start staat de handschakelaar (Gas/Benzine) op Gas. Geef ik geen gas dan draait de startmotor maar slaat ie niet aan. Geef ik een beetje gas, dan start ie na korte tijd wel. Ik moet het gaspedaal dan even iets ingedrukt houden (toerental wat hoger houden) omdat ie anders weer afslaat. Maar na ongeveer een halve minuut kan ik het gas loslaten en blijft de auto lopen. Verder gaat het allemaal goed.

Maar of ik nou rijd of start met de schakelaar op Benzine, de wagen doet niets. Hij lijkt dus helemaal geen benzine te krijgen. Start ik dan gebeurd er niets, rijd ik dan gaat de vaart eruit en stopt de motor kort nadat ik op Benzine ben geschakeld.

Ik heb er niet veel verstand van maar denk dus zelf dat wagen helemaal geen brandstof krijgt. Een vriend van mij vertelde dat je de brandstofpomp moet horen draaien als je je contact aanzet, maar dat hij die niet hoort. (dat heeft ie van andere automerken want die heeft nog nooit een Renault gehad). Ik weet niet of dit ook klopt?

Ik heb de wagen zonder garantie gekocht.
Overigens heb ik er nog een probleem mee, maar daarvoor moet ik een nieuw topic maken. Gaat over de CV.

arnozegikniet (0), 14 jaar geleden

[quote=primera p11]Hij kan ook op 2 brandstoffen tegelijk aan het starten zijn.
Zet de auto op benzine,en kijk hoe die loopt.
Loopt tie goed dan omschakelen op lpg.
Het kan best zijn dat tie als tie warm is gelijk op lpg overgaat en dus gewoon goed loopt.
En koud op 2 brandstoffen loopt.
Of het benzine systeem is zo vervuild door het langdurig op lpg lopen dat tie niet goed meer op benzine loopt.
Daarom zou ik 25 liter benzine tanken en 2 flesjes wynns erin gooien en de tank een keer leegrijden.[/quote]
Ik heb je advies gevolgd, zoals hierboven te lezen is. Hij doet helemaal niets op Benzine. Echt helemaal niets.
Dat ie goed loopt als ie warm is op LPG, dat is wel zeker. Maar niet op 2 brandstoffen want op benzine doet ie dus niets. Alsof er helemaal geen benzine in komt.

Overigens heb ik voor de zekerheid wel 10 euro benzine getankt. Maar helemaal niets...

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarschijnlijk is BDP sensor slecht. Probleem komt vaak voor bij deze auto's. Zorg ervoor dat ook de stekker vervangen wordt.

Highway (65) PRO, 14 jaar geleden

een lpg auto start op Benzine en schakelt over op LPG als de motor loopt.
Je moet dus je benzine systeem nakijken. Grote kans dat de pomp defect is.

arnozegikniet (0), 14 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Waarschijnlijk is BDP sensor slecht. Probleem komt vaak voor bij deze auto's. Zorg ervoor dat ook de stekker vervangen wordt.[/quote]
Met dank voor de bovenstaande reactie:
Wat is de functie van deze sensor en waar zit die?

arnozegikniet (0), 14 jaar geleden

[quote=toezicht]een lpg auto start op Benzine en schakelt over op LPG als de motor loopt.
Je moet dus je benzine systeem nakijken. Grote kans dat de pomp defect is.[/quote]
Misschien stel ik nu een hele domme vraag:
Maar als het brandstofsysteem voor benzine niet werkt, dan zou de wagen toch helemaal niet starten?
Hierboven geef je namelijk aan dat de wagen altijd start op benzine en starten doet ie...
Nogmaals: Misschien heel domme vraag hoor, maar ik probeer nuchter de tekst te lezen omdat ik het zelf niet begrijp.

Bedankt voor het advies in ieder geval tot zover!

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Dan zou die dus op benzine niet starten.
Dus als je de schakelaar op benzine zet start tie dan helemaal niet?.
Zelfs al laat je de schakelaar op lpg staan, dan zou die in principe ook totaal niet moeten starten.
Kort gezegd zou die dus met de schakelaar niet moeten starten, maar ook niet als tie op lpg staat, start immers altijd automatisch op benzine.
Start tie nou wel met de schakelaar op lpg,dat betekent dan dat tie op 2 brandstoffen tegelijk start met als gevolg dat beroerde starten.

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

het is inderdaad mogelijk dat de bdp sensor de geest heeft gegeven. hierdoor kan hij zeer moeilijk aanslaan.
als je hem op benzine zet en dan start dan wil het niet lukken zoals ik begreep. ik zou dan eerst kijken wat hij doet met remreiniger in de inlaat spuiten dan wil hij neem ik aan gewoon aanslaan.
op dit moment ga ik het benzine systeem controleren.
je kunt bij de pomp beginnen of gewoon bij de motor.

als je de pomp niet hoort kan het goed zijn dat hij gewoon ronddraait.
bij veel auto's hoor je hem tegenwoordig niet meer zo goed. dit komt omdat hij volledig in de brandstof ondergedompelt is. zit er geen benzine meer in dan gaat hij pas een vreemd geluid maken en sta je snel langs de kant met een lege systeem.
op de pomp 12 volt dan kijken of hij wel draait. draait hij niet nieuwe erin. anders verder kijken.
en het systeem tot voor volgen en op problemen controleren.
geen 12 volt dan kijken waar dit tegengehouden wordt. dit kan bijvoorbeeld al gebeuren door de gas systeem.
het zou kunnen dat op gas gewoon op benzine start. alleen het schakelaar is dan niet meer goed (meten)
als je hem op gas zet en dan start dan zal een lampje gaan knipperen naar een paar keer gas te hebben gegeven zal hij constant branden en dan staat hij echt op gas.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

BDP sensor zit boven op het koppelingshuis. Deze sensor bekijkt de positie van de krukas en geeft dit door aan de computer zodat die weet wanneer er benzine ingespoten moet worden en wanneer dit ontstoken kan worden.

arnozegikniet (0), 14 jaar geleden

Ik zit jullie reacties te lezen. Die van primera volg ik een beetje, waar de BDP sensor zit begrijp ik ook wel geloof ik.
Wat Truckowner typt lijk ik ook te begrijpen als een onderzoek in het benzinesysteem van tank naar motor. Kijken of de brandstofpomp spanning krijgt en kijken als dat niet zo is waar de stroom onderbroken wordt. Dat brengt mij bij de volgende vraag:
Er moet toch ergens een zekering zitten die de brandstofpomp beveiligd? In de zekeringkast zit ie niet. Echt niet en ik kan m ook niet terug vinden in het boekje bij de auto.

Die sensor ga ik ook testen!
Wordt vervolgd!
Bedankt !

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

de sensor kun je moeilijk zelf testen. hij geeft een sinus spanning af
als je een scoop meter hebt dan kun je hem alleen testen.
deze zaken worden vaak luk raak vervangen. dit omdat het plug en play is en snel gebeurt. tenminste op de zaak waar ik heb gewerkt werkte het zo. bleek hij dan wel te lopen dan was het maar een paar tientjes voor de klant.

er zitten twee zekeringkastjes onder de motorkap degene waar er 2 zekeringen in zitten (dacht boven op de veerpoot zelf) daar zit een zekering van 40 en 30 A in. degene van 30 A is voor het inspuitsysteem

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Het punt van de sensor is dat een goede diagnose vaak al duurder is dan het vervangen van de sensor + stekker. Vandaar dat de diagnose meestal achterwege gelaten wordt.

arnozegikniet (0), 14 jaar geleden

- OPLOSSING -

Ik dank jullie allemaal voor jullie bijdragen, maar hier zaten echt een paar onjuiste bij zo moet ik helaas mededelen namens 2 specialisten t.w. de Renault Dealer en een LPG inbouw, onderhoud en APK keurings bedrijf.

Het is zeker niet zo dat elke wagen op LPG start, de mijne namelijk niet, zo werd mij medegedeeld van beiden. In mijn wagen zit helemaal geen werkend benzinegedeelte meer, zo gaven beide specialisten aan, waar ik heen ging met de vraag "Waarom start mijn Megane een beetje moeilijk en kan ik niet op benzine schakelen?

De benzineleiding is afgesloten bij de brandstofpomp van de benzinetank en de schakelaar onder het stuur (ik heb dit zelf gezien) is alleen aan de LPG zijde aangesloten. Hierdoor brand ook het rode LED niet op de schakelaar. Men heeft mij dit laten zien.

Toen ik vroeg waarom die schakelaar er dan in zit, vertelde 2 mensen onafhankelijk van elkaar dat dit APK technisch verplicht is.

Ik hoop hiermee lezers met hetzelfde probleem wat handreikingen te hebben gedaan en dank nogmaals iedereen (ook hen die het mis hadden) voor alle informatie. Want wie er nu naast zat zal volgende keer wellicht de oplossing bieden!

----------

Dan nu wat men op mijn brandende vraag van het slechte starten antwoordde:

Mijn wagen start net als de meeste LPG auto's niet optimaal. Geef ik geen gas, slaat ie niet aan.

Ik was bang dat ik (door noodzakelijk wat gas te geven bij het starten) mijn Katalisator zou slopen. Dat hebben een aantal personen namelijk beweerd.
Maar de LPG specialist vertelde mij dat de Katalisator niets is dan een soort uitlaaddemper met een steen erin die een filterende functie heeft. Daarnaast nog wat schotjes blik / metaal maar meer ook niet.

Toelichting van de vakman:

De Katalisator gaat pas defect als er een flinke naontsteking zou plaats hebben met de uitlaatpoort open (dan ontstaat er overdruk in de kamers tussen de schotjes en kunnen schotjes los raken), maar die kans is zeer klein met de huidige brandstofsystemen in de huidige motoren. Het zou ook betekenen dat er op de krukas iets heel ernstigs aan de hand zou moeten zijn omdat de uitlaatpoort maar kort geopend wordt in het procedé van brandstofverbranding in de motor en dat punt ligt ver af van het ontstekingsmoment waarbij alles dicht zit en alleen de injectoren actief zijn geweest.

Het is ook niet vreemd dat ik een beetje gas moet geven bij het starten, dat hebben zeker 50% van de LPG auto's waar het gas niet vanaf dag 1 in heeft gezeten, zo werd mij verzekerd. Feit is dat ik de wagen in 75% van de gevallen goed kan starten door een beetje gas te geven, soms sputtert ie wat (in ongeveer 25% van de gevallen dus, wellicht teveel brandstof) maar komt dan na korte tijd op toeren en blijft na het loslaten van het gaspedaal dan ook prima stationair draaien.

Zo werd mij dus mede gedeeld door de LPG inbouwspecialist.
Wat mij persoonlijk wel steekt is dat ik wel weet dat gas geven met een koude motor niet goed is voor de zuiververen...

Ik hoop hiermee één en ander te hebben verduidelijkt.

Groet,
Arno.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Als het een G3 systeem betreft moet tie normaal op benzine starten.
Het benzine gedeelte is dus duidelijk onklaar gemaakt,.
De auto kan dus niet meer op benzine rijden, zo word geen enkele gas installatie ingebouwd.
Hier is dus duidelijk aan geprutst.
Omdat tie op lpg goed start willen ze er niet aan komen, dan moet je maar met het gas erop starten.
Het is een eurogas installatie en die hoort op benzine te starten.
Het is dus gewoon een zwetsverhaal wat er af gestoken is.
Apk technisch verplicht?.
Leuker kunnen ze het niet maken.
Maar goed, als tie met het gas erop goed start zou ik lekker mee blijven rijden.

arnozegikniet (0), 14 jaar geleden

[quote=primera p11]Als het een G3 systeem betreft moet tie normaal op benzine starten.
Het benzine gedeelte is dus duidelijk onklaar gemaakt,.
De auto kan dus niet meer op benzine rijden, zo word geen enkele gas installatie ingebouwd.
Hier is dus duidelijk aan geprutst.
Omdat tie op lpg goed start willen ze er niet aan komen, dan moet je maar met het gas erop starten.
Het is een eurogas installatie en die hoort op benzine te starten.
Het is dus gewoon een zwetsverhaal wat er af gestoken is.
Apk technisch verplicht?.
Leuker kunnen ze het niet maken.
Maar goed, als tie met het gas erop goed start zou ik lekker mee blijven rijden.[/quote]
Beste Primera,

Je hebt "professional" achter je naam staan, dus neem ik aan dat je automonteur bent en weet wat je zegt. Maar 2 onafhankelijke monteurs vertellen zonder het van elkaar te weten iets anders. Ik weet dus niet meer wat ik geloven moet. Maar 1 ding ben ik zeker met je eens: Er is behoorlijk aan de auto geprutst, dat was wel te zien aan een trillend voorwiel links en de spiegel trilt mee terwijl er rechts niets gebeurd. Ook bij de autoradio gerommel, eurostekker weg geknipt en alle 6 de speakers verwijderd, dus lege gaten door de hele auto heen. Centrale vergrendeling werkt niet via de afstandsbediening en ruit aan de bestuurderskant loopt scheef als je m dicht draait. In de voorruit zit een flinke barst en 2 flinke pitten. Ik heb de wagen goedkoop gekregen maar er moet veel aan gebeuren. O ja, als ik optrek hoor ik gepiep bij het loslaten van de ontkoppelingspedaal... deze auto zou ik zo 6 nieuwe topics over kunnen maken!

Bedankt voor je reactie.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Arno,
Persoonlijk zou ik er niet teveel geld of aandacht insteken.
als tie voor de rest goed rijd zou ik het zo laten.
sleutelen kan altijd nog.

arnozegikniet (0), 14 jaar geleden

[quote=primera p11]Arno,
Persoonlijk zou ik er niet teveel geld of aandacht insteken.
als tie voor de rest goed rijd zou ik het zo laten.
sleutelen kan altijd nog.[/quote]
Mee eens en bedankt voor het advies.
Ik was het ook niet van plan.

Maar remote control moet wel werken want het is nu heel lastig als ik even wat van rechts op de achterbank moet pakken. Dan moet ik eerst met de sleutel de bestuurdersdeur in, dan de knop binnenin indrukken, uitstappen, om de auto lopen, iets uit de auto pakken rechts op de achterbank, achterdeur dicht, weer om de auto lopen, instappen bij bestuurdersdeur, knop indrukken in de dashboard, uitstappen en bestuurdersdeur met de sleutel weer afsluiten.

Ook trilt het stuur en de spiegel linksvoor (bestuurderskant) dus die velg moet gebalanceerd worden want dat is geen rijden.
De audio heb ik al opgelost met 2 losse speakertjes onder de voorstoelen welke ik voor 10 euro kreeg van iemand en banden zijn ook heel goed verder.

Misschien rijd ik hem op tot APK datum als ie dat haalt (febr 2010) en dan dump ik m maar weer.

Nogmaals bedankt voor het advies Primera.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.