close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: drijfstanglagers

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Is het mogelijk om bij een megane classic met een 1.4 e7j motor de drijfstanglagers te vervangen zonder de motor uit te bouwen?

De motor tikt al weken heel lichtjes dus ik heb goede hoop dat de krukas nog onbeschadigd is en niet hoeft te worden geslepen.
De auto is het niet meer waard dat de motor word gereviseerd maar 20 euro aan drijfstanglagers is het proberen nog wel waard.

grtjs Rob

Geplaatst door

skybolt (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je de motor steunen losdraaien en dan de motor hoog ophangen. dan kun je misschien de carterpan er onderheen krijgen.
als je geluk hebt.

Succes

Jacob1985 0

13 jaar

is het niet een kantelende zuiger of je nokkenas die je hoort vaak komen die eerder dan de lagerschalen bij dit type motor

biged1971 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de reacties

Ik ga vandaag eens kijken hoe dat zit met die carterpan of die inderdaad zo te verwijderen is.
En biged ,ik was er vergeten bij te vermelden dat als de motor op temperatuur is de oliedruk en het temperatuur lampje weleens tegelijk willen oplichten.Een kantelende zuiger lijkt mij dit niet te kunnen veroorzaken,kan een nokkenas dit wel?
Het geluid verdwijnd en verschijnd trouwens ook bij wisselende belasting van de motor ,dus gas los een rammeltje ,gas erbij rammeltje weg.
Dit lijkt mij dat ik ook de nokkenas kan uitsluiten?

Ieder advies is welkom.
grtjs Rob

skybolt 0

13 jaar

een voor een je bougiedoppen losmaken,hij gaat dan wel op 3 lopen maar als je bij een bepaalde losgekoppelde cilinder dit geluid niet meer hoort zit daar de boosdoener een zuiger die niet belast wordt zal niet gouw het geluid van lageren veroorzaken,echter blijft dit geluid toch aanwezig kan het je nokkenas veroorzaken of krukaslagerschalen maar een nokkenas geluid is vaak wat bonkerig.heb je geen stethosscoop??

je zou je kleppendeksel kunnen verwijderen en dan je nokkenas eens goed bekijken, maar ja geluidjes zijn moeilijk zeker op afstand

biged1971 0
badge

13 jaar

Nou daar zijn we weer ,Motor gelift en inderdaad dan kun je met een hoop gehannes de carterpan verwijderen.
De algehele staat was nu niet echt dat je hier blij van werd ,dikke teerachtige bende alom.Evengoed nieuwe drijfstanglagertjes geplaatst en de boel weer in elkander gezet.
Er was een lager welk het duidelijk minder naar zijn zin heeft gehad ,en de krukas was op het oog niet beschadigd.
Nou dan ben je blij want je lijkt het gevonden te hebben ,dan komt het moment supreme ,starten .
Nu het motortje loopt een stuk rustiger ,maar toch als de motor weer op temperatuur is gaat weer het oliedruk lampje branden.
Dus biged ,morgen ga ik je raad maar opvolgen en de nokkenas controleren maar ik ben eigenlijk bang dat het motortje zijn beste tijd heeft
gehad.


We houden u op de hoogte ,bedankt voor de tips, het is nu tijd voor een biertje.

grtjs Rob

skybolt 0

13 jaar

Ik zou even pas op de plaats maken:
Dikke teerachtige bende in de motor? Met welke oorzaak? Waarschijnlijk ongeschikte olie of "uitgesteld onderhoud"?
Dan is er méér schade in de motor te verwachten door langdurig onvoldoende smering / oververhitting........

Heino4267 645

13 jaar

Hein, zoals ik al zij verwacht ik van de rest van het motortje dus ook niet veel soeps meer. Ik heb de auto ook niet nieuw gekocht en ben waarschijnlijk ook al de dertigste eigenaar.Aan de mechanische zorg van mijn kant heeft het niet gelegen auto heeft bij aanschaf gelijk een nieuw filtertje en oliebeurtje gehad.Hierna is er en lekke koppakking geweest ,dus koppakking vervangen plus waterpomp,distributiesnaar,kleppies stellen ,weer een olie met filter beurtje en nu dus weer de drijfstanglagers en dat alles in twee jaar tijd.Alle olie en onderdelen zijn van gerenomeerde merken.
Hoe de vorige eigenaren met het karretje zijn omgesprongen weet je nooit zeker .Je geef je zure centjes uit in de hoop weer even verder te kunnen maar het zit nu even tegen.

Luctor et emergo

Ben nog niet aan de nokkenas toegekomen,maar wij ploeteren voort.

grtjs Rob

skybolt 0

13 jaar

Nou Biged het was vanmorgen vroeg dag ,slecht weer ,kortom tijd om weer voorover gebogen onder de motorkap te staan.
Had ik je raad nu maar eerder opgevolgt en de nokkenas beter gecontroleerd.
Ik heb dus het kleppendeksel verwijderd en vlak achter het lager aan de kant van de nokkenas poulie zie je dat daar de nokkenas tegen de kop aanloopt er zitten duidelijk vreet sporen.Verder zie je dat er een tuimelaar flink de nok heeft lopen uitslijten.
Dus flink balen ,toch nog even compressie gemeten alle vier de cilinders rond de 10 a 11 bar.
Bijna het hele draaiende gedeelte is nu vervangen dus zou je zeggen andere kop er op klaar,maar wat komt er dan weer.
Kortom even bezinnen of we hier nog geld aan gaan uitgeven.

grtjs Rob

skybolt 0

13 jaar

goed opletten als je een andere kop gaat monteren, deze motor heeft losse cilinderbussen. als de o-ringen onder deze bussen
stuk gaan dan krijg je koelwater bij in de olie. Dus weer een probleem erbij.

Jacob1985 0

13 jaar

Jacob ,bedankt voor de tip.
Ik wist al dat deze blokken losse bussen hebben ,als je de kop moet verwijderen moet je deze als je de kopbouten los hebt als het ware afschuiven ,zodat je zeker weet dat je koppakking niet aan je kop en bussen kleeft.Je hebt het dus ook bij het rechte eind dat ik een andere goede kop nodig heb,ben hier dus in de buurt al wezen shopen maar nopes.

Heren moderators ik weet dat het niet is toegestaan ,maar als iemand iets heeft liggen of een adresje weet, ik houd mij ten zeerste aanbevolen, en dat dan via mijn Email en niet via dit forum.

grtjs Rob

skybolt 0

13 jaar

kop afschuiven,hoe wil je dat doen als deze in pasbussen valt???

Kop heeft geen pasbussen .
Volgens de beschrijving van Olving (meen ik)moet je alle kopbouten lossen en verwijderen (op een na) en moet je de kop hierom los kloppen om er zeker van te zijn dat kop niet meer aan de bussen kleeft.
Is de vorige beurt ook zo gedaan ,ging prima.(tenminste bijna prima ,zie alle bovenstaande items)

grtjs Rob

skybolt 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.