Beste leden,
Ik ben even ten einde raad :)
Via deze weg probeer ik dus wat antwoorden te vinden..
Als eerste zal ik jullie wat informatie geven:
Het gaat hier om een Renault Megane 2.0 16v IDE uit 2000..
Heb de auto een jaar geleden aangeschaft met een KM-stand van 82.000 (Dealer onderhouden en modificaties gehad)
Inmiddels heb ik er 97.000 opstaan en dit zonder problemen!
Ook ben ik bekend met de problemen van dit blok, wat dus inhoud dat ik er alles aan gedaan heb om (de bekende) problemen te voorkomen:
* Bij aanschaf gekeken hoe het blok van binnen uitzag en was schoon
* EGR dus ook meteen afgeblind bij aanschaf.
* continu V-Power getankt.
* Om de 4 maanden de olie ververst met goede olie.
* Met regelmaat een flesje injectorcleaner erin gedaan.
* Als die op temperatuur was flink doorgetrokken.
Tot heden geen problemen gehad!
Nu het probleem:
Na een lange rit begon vlak voor mijn bestemming het handrem- & stoplampje knipperen.
Ik heb de auto tot op de plek van bestemming weten te krijgen, en toen viel die uit!
En sindsdien krijg ik hem niet meer aan de praat..
Google gaf me als antwoord dat het iets met de remmerij te maken kon hebben.
Zo zou hij deze melding geven als het remvloeistofniveau te laag was, maar deze was vol dus dit zal het probleem niet zijn.
Ook licht nu alleen nog het stoplampje op bij het op contact zetten van de auto.
Als ik de sleutel omdraai start hij ook gewoon, om vervolgens na 10sec weer uit te vallen (dit gaat zonder hikken of stoten)
Het boekje geeft aan:
Handrem- i.c.m stoplampje = Remvloeistofniveau (maar dit is onderzocht en is het probleem niet)
Alleen het stoplampje = Ernstige storing in spuitsysteem.
De vragen:
Heb hem bij een kennis aan de computer gehangen, en er komt uit dat er iets mis is met de EGR?!
Maar hoe kan dit nu de boosdoener zijn als die buiten spel is gezet??
En mocht het de EGR zijn, kan hierdoor het blok uitvallen?!
Die kennis (is automonteur) vertelde mij dat hij al meedere auto's heeft gehad die ook problemen hadden met de EGR maar hierdoor nooit het blok uitviel..
Nu zegt hij wel erbij dat het een Renault is en deze er anders op kan reageren, dus wie weet het zeker?!
Nu zegt een andere vriend van me dat hij toendertijd bij de Opelgarage ook de nodige auto's heeft afgeblind maar nadat dit gedaan was iets softwarematig heeft aangepast..
Is dit dat ook niet nodig bij een Megane?
Wie weet wat de kosten zijn van een nieuwe EGR?
Misschien iemand die me wat wijzer kan maken voordat ik dure reparaties ga uitvoeren die niet nodig zijn ;) en er zijn genoeg dezelfde problemen te vinden hier, het jammere is dat in geen een topic een oplossing aan bod is gekomen omdat de opener geen reactie meer gegeven heeft..
Verdere vragen van jullie kant zal ik proberen te antwoorden..
Alvast bedankt
Gr Marc
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
EGR: Het veiligst is om de afgedopte EGR er aangesloten en al naast te monteren.
(Waarom probeer je dat niet tijdelijk?)
Eigenlijk moet je hem aan een Renault-computer hangen en de precieze foutmelding noteren en hier neerzetten.
De kans is groot dat de werkelijke fout / foutmelding niets met de EGR van doen heeft.
Ben er ook bang voor dat het niet het euvel is wat we zoeken..
Maar goed, nieuwe EGR besteld (7,49 euro) en is vandaag binnen gekomen!
We zullen zien :)
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar