Ik kwam vandaag achter een vaag iets..... ik controleerde van de week de koelvloestof en zag dat deze op min stond dus dacht daar moet iets bij.... gister busje gehaald (van die roze..) en vandaag tijd om even bij te vullen..... draai ik de dop los, borrel borrel borrel..... en het nivo is weer (bijna) op max ?????? er staat dus heel veel druk in het systeem? klopt dit?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoe zijn de waterslangen kei hard of zacht/stevig ?
iets druk staat er altijd wel op maar niet te veel
Ik ben bang voor een lekke koppakking (in DIT geval komen er kennelijk verbrandingsgassen in je koelsysteem)
Als de slangen inderdaad echt keihard zijn is dat meestal het probleem.
15 jaar
af persen en een snuffel test doen
brengt meestal een lekke koppakking aan t licht
Het is normaal als je motor warm is dat je koelvloeistof pijl zakt dit omdat het onder druk staat. Als je dus je dop van je reservoir afhaald zal de koelvloestof altijd stijgen, en dus een sissend geluid geven bij het verwijderen van de dop. Loopt je temp v.d motor niet op?
De slangen zijn vrij hard... maar ik verlies geen koelvloeistof? dat zou toch wel "moeten" als je een lekke pakking hebt toch?
Het vreemde met de temp is dat die wel erg oploopt ineens, dan gaan de lampjes branden van "stop"en dat motortje, als je dan naar de temp meter kijkt staat ie helemaal boven aan.... en dan ineens zonder dat ik iets doe, gewoon rij, gewoon hetzelfde tempo, gewoon rechte weg..... gaan de lampjes uit en valt de temp.meter weer naar normaal nivo.
15 jaar
[quote=andretr]De slangen zijn vrij hard... maar ik verlies geen koelvloeistof? dat zou toch wel "moeten" als je een lekke pakking hebt toch?
Het vreemde met de temp is dat die wel erg oploopt ineens, dan gaan de lampjes branden van "stop"en dat motortje, als je dan naar de temp meter kijkt staat ie helemaal boven aan.... en dan ineens zonder dat ik iets doe, gewoon rij, gewoon hetzelfde tempo, gewoon rechte weg..... gaan de lampjes uit en valt de temp.meter weer naar normaal nivo.[/quote]
lijkt mij een storing in de sensor / bedrading
als je geen kv verliest auto gaat niet aan de kook ven slaat aan
15 jaar
of de waterpomp is defect en slipt de schoep op de as
bij een constante snelheid/toeren kan net als een v snaar de slip minderen en lijkt alles weer normaal
en je zal niet de 1e en ook niet de laatste zijn die zich rot zoekt
Ik zal van het weekend eens kijken naar de sensoren, wellicht helpt er af, inspuiten en er weer op al wat??
de waterpomp lijkt me heel onwaarschijnlijk want deze is 14000 km vervangen samen met de distributie. zegt natuurlijk niets maar de kans is kleiner dan (toch?!). Is dit te controleren trouwens? of moet hij er dan helemaal af :(
15 jaar
Van het weekend even bezig geweest....
bij het begin was het reservoir weer leeg? dop er af... borrel borrel daar was het weer.. daarna de auto gestart, ik dacht misschien zit er wel lucht ergens in (ineens? lijkt me sterk maargoed je weet het niet?!) op een gegeven moment schommelde het water wel omhoog en naar beneden in het reservoir. tot op een gegeven moment het er over heen golfde. toen maar de motor uit gezet en even gewacht. de dop er weer op en weer gestart.
nu komt het vreemde....
na een (klein)tijdje sprong de vin aan, MAAAAR de radiator was koud...na best wel lang wachten werd ineen de radiator warm, van boven naar beneden (dat hoort maar zeg het toch maar).
zou het kunnen zijn dat de thermostaat kapot is? het lijkt wel of deze blijft "hangen" en dan ineens open schiet ofzo? dat zou het plotselinge dalen van de temp kunnen verklaren.
alvast bedankt weer!!
Edit: ik heb ook wat stekkers ingespoten maar kon er maar twee vinden?! er was er 1 achter op de motor waarbij een roze draadje leek door de zijn/gaan, maar nadat ik die stekker los had gehaald was hij alleen ingesneden, lijkt wel door zo'n "knel verbinding afkoppelings dingetje" je weet wel haha
15 jaar
wat je schrijft
kan lucht zijn
vraag is dan
hoe komt er lucht in
denk dat de koppakking lekt
dan kan je ook een koude kachel krijgen
toch af persen en eventueel een snuffeltest doen op uitlaatgassen in het koelsysteem
Zit er niets verstopt in het koelsysteem, of de thermostaat doet zijn werk niet goed. Probeer alles is stap voor stap goed te controleren en probeer het koelsysteem eens af te laten persen, of voer een snuffeltest uit dan weet je waar je aan toe bent.
Zo daar ben ik weer eens :$ te druk (hehe leuke woordspeling in deze topic) gehad met andere dingen....
Inmiddels rij ik al een tijdje op benzine omdat ik helemaal gek werd van het bokken en afslaan en stinken van de gasinstallatie.
Wat me opvalt is ten eerste dat de auto veeeeeel lekkerder rijd!
ten tweede dat het schommelen van temperatuur niet meer voor komt?? de lampjes branden neit meer, het probleem is weg! nog een keer op gas geprobeerd... je raad het al, weer ellende. Temp weer hoog en dan ineens goed, lampjes knipperen (plus bokken afslaan en andere narigheid..)
Ik denk dus niet (gelukkig maar) dat de koppakking stuk is, ook de thermostaat werkt goed. tenminste dat zou je zeggen....
15 jaar
De oplossing was iets met het gas systeem..... weet niet precies hoe het onderdeel heet, maar het is een membraan wat aan de ene kant koelvloestof heeft lopen en aan de andere kant gas. Dit om te zorgen dat het boeltje niet bevriest ofzo?!
Deze membraan was helemaal aan gort. Er zat dus "gewoon" gas in mn koelsysteem. De membraan is nu vervangen en het schommelen van de temperatuur is over en het ergste bokken ook....
zit nu nog wel ergens iets in het gas systeem niet goed maar dat is weer een ander probleem.
14 jaar
opgelost
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar