Een vraag aan de mensen op het forum,
ik heb een drukopbouw in het koelsysteem, wat het is weet ik niet. De koppakking, de waterpomp, de thermostaat met huis of iets anders.
Ik heb 2 weken geleden de radiateur vervangen, want die lekte koelvloeistof.
Daarop zeer intensief het peil bijgehouden. Ik kwam na voren dat als je hard reed, het koelsysteem behoorlijke druk opbouwde (>140 km/h), tot de grens van het ventiel van 1.9 bar.
Als de luchtdruk 1.9 bar is, dan duurt het nog een 10 minuten en begint het omloop kanaal te lopen. Eigenlijk als je zo hard reed gebeurde het wel eens dat als de dop eraf gehaald werd, het tot het randje van het reservoir liep of eroverheen kookte, zeker in het begin toen de radiateur nog net vervangen was.
Blijf ik onder de 120 of rond de 120, dan is de luchtdruk in het systeem circa 1.5-1.6 bar. netjes. Als ik zelf 80 km/h weggetjes rijd is het circa 1.3-1.4 bar.
Het gaat bij deze meting om de absolute drukmeting, dus meting is inclusief luchtdruk van 1 bar.
Het peil van het koelvloeistof in het reservoir zakt niet, ook niet na 1000 km. Het omloop kanaal functioneert na mijn mening ook niet (niet onder de 120 km/h), er wordt geen retour water vanachter de thermostaat retour gevoerd na het reservoir. Als de auto een nacht heeft stil gestaan, en je draait de dop los, is er geen drukopbouw merkbaar bij het verwijderen van de dop, soms wel, maar dat is dan een plop geluid, meer niet. Geen pfff geluid, maar echt plop.
De radiateur werd in het begin niet warm, want buiten was het te koud om de thermostaat open te laten gaan, nu gebeurd dat netjes.
Ik heb hem ontlucht, door alles open te draaien, toen het systeem op 99 graden gebracht en de koelvin op langzaam begon te draaien.
Bij diverse bedrijven gevraagd wat dit nu is, maar ene zegt koppakking, ander thermostaat, de andere is goed en de ander zegt weer iets anders.
Ik wordt gek, kan iemand mij hiermee helpen.
Ik heb het idee dat de thermostaat niet goed functioneert, waardoor het water aan de kook gebracht wordt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je koelvloeistof peil zakt niet dus zou ik de thermostaat vernieuwen.
Nou het zakt wel, circa 1/2 cm op 15.000 km. Toe opeens was her reservoir half leeg, op compressie van van 2 bar overdruk gezet, en koelvloeistof kwam achter de voorbumper vandaan. Dus radiateur maar vervangen.
13 jaar
Motor temperatuur loopt niet op? thermostaat OK.
Koppakking lek.
13 jaar
Maar hoe kun je dit nu echt goed testen/bewijzen. Want als de temperatuur boven de 99 graden komt, gaat het koken, waardoor er druk op komt te staan. maar omdat er druk op komt te staan, gaat het kookpunt verder omhoog.
Wat mij opviel, is dat de wijzer van het dashboard niet verandert, als de temp van het koelwater stijgt, daar bedoel ik mee, van 85 graden tot wel 100 graden blijft hij op het zelfde punt staan.
13 jaar
Ik zat zelf ook aan waterdamp te denken. Als het systeem boven de 99 graden komt, kan er waterdamp ontstaan. Als het hele systeem echt warm is, kan het dus gebeuren dat het echt heel erg uit zet. Dus hierdoor echte drukopbouw plaats vind, door de waterdamp. Daarom heb ik ook normale drukopbouw onder de 120 km/h. Maar waarom dan wel boven de 140 km/h. En laat ik het even afkoelen 5-10 minuten, is de grote drukopbouw niet meer aanwezig.
Ik zal morgen eens een grafiek toevoegen van de resultaten van de meting.
13 jaar
Dit is de grafiek van de meting, reken wel even mee dat de luchtdruk meet telt, dit is dan +1 BAR.
Koud weer buiten
Even een stuk uitleg.
op 5-1 is er een gewone rit plaats gevonden, in de avond ontlucht. Bouwt dan een druk op tijdens rijden van max 0,3 bar.
Bij dezelfde rit terug op 6-1 is de druk dan opeens max 0,5 bar
Warm weer.
Maar nu op de terugweg is het buitenweer warmer geworden en loopt de druk op na 0.8 bar.
Op 7-1 de rit weer gemaakt, in de middag rond gereden en kwam de druk op max 0.7 bar, dit is tijdens een gewone rit, binnen, buiten de beboewde kom, snelweg.
Toen 's avond terug gereden, weer iets warmer buitentemperatuur, en je ziet dat het omloop circuit gaat lopen, dit door de verhoogde temperatuur in het reservoir.
Graag jullie advies.
13 jaar
Slaat je ventilator wel in ?? Op tijd, en vaak genoeg ?
Ralf
Ik heb het idee van niet, want hij slaat officieel in bij 99 graden. En dan gaat hij langzaam draaien. Ik heb het idee dat de thermostaat niet goed reageert. Ik heb de thermo meter tijdens de rit uitgelezen en hij heeft toch als je bepaalde tijd zelfde snelheid rijdt ongeveer 3-5 minuten nodig om de temperatuur constant te krijgen.
13 jaar
Langzaam draaien ??!?
Deze moet krachtig ronddraaien, en een goede wind genereren.
Controleer bij uitgeschakeld contact (koude Motor) of deze licht ronddraait, dus geen zware punten erin. Zoniet is je ventilator stuk.
Indien deze wel licht genoeg ronddraait, kun je je thermocontact controleren.
Sluit deze kort, en zal de ventilator MOETEN draaien. (met ingeschakeld contact).
S6
Ralf
Jongens bekijk eens een stoomtabel. Een waterdampdruk van 1,8bar wordt bereikt bij 117grC. Bovenstaande grafiek laat dit niet zien.
De thermostaat bepaalt of het koelwater via de radiateur stroomt of dat het water een korte bypass krijgt die de radiateur buiten spel zet. De thermostaat zelf zorgt nooit voor drukopbouw, tenzij er ergens een verstopping is natuurlijk.
Steek je hoofd met 60km/h eens buiten het raam. Koeling genoeg, geen ventilator nodig tijdens een normale rit. In een file kan het anders worden. Maar de thermometer op het dashboard laat dit dan ook zien... en dit is niet het geval.
Koppakking is lek.
13 jaar
Ik bedoel met licht draaien iets anders. Op de laguna 2, heb je 2 manieren van inschakelen van de vin, een langzaam draaiende stand en de snel draaiende stand. Als je die via de UCH/ motormangament aanstuurt, dan gaat hij langzaam of hard draaien, dat is echt zichtbaar. Alleen wat mij opviel is dat de thermostaat op de snelweg op een bepaalde snelheid af regelde op circa 95 graden. Na mijn ziens vlakbij het kookpunt, bij 95 graden of iets dichter na 100 gaat het al borrelen door de waterdamp.
Als het water erover de rand van het reservoir is gegaan, zag ik dat de vin op stand snel draaien stond.
Daarnaast heb ik 4 maanden geleden al de koppakking vervangen, dit was heel duidelijk. Uit het omloop circuit kwam veel water (het spoot er eigenlijk uit) met lucht.
Als ik nu het reservoir vul tot bijna onder de opening (circa 1/2 cm), komt er een heel klein straaltje uit, ik denk als je "plast" meer water vrij komt. Zo weinig water kwam er uit het omloop circuit. ik denk dat je moet vergelijken met een straaltje als de waterkraan thuis net loopt en niet drupt. En dat bij gelijke waterstanden, achter de thermostaat en onder bij de motor. Ik denk dat het kleine straaltje te verklaren is door de weerstand van de radiateur.
13 jaar
Dan had je toen een groot lek en heb je nu een klein lek.
13 jaar
Maar zonder gekheid. Als de druk oploopt, na bijvoorbeeld 1,8 bar, dat houdt in dat er een overdruk is van circa 0,7-0,8 bar. Maar als ik die druk er nu af haal, dan kan wordt de druk opeens 1,0 - 1,1 bar. Waardoor meteen druk opgebouwd wordt door de waterdamp. En dit heeft tot gevolgd dat het overloopt. Ik ga vandaag eens een stukje rijden en kijken wat de thermometer aan temp registreert.
Als ik dus heb gezien dat de vin hard draaide, houdt dit dus in dat de temperatuur boven de 102 graden is.
Bij renault zeggen ze gewoon, als het water niet door de dop komt, geen stoom door de dop komt en je hebt zelfs geen verbruik, u heeft een perfecte motor.
Eric, ik wil graag uitsluiten dat het niet weer de koppakking is, want het kost me een dag werk, om alles in en uit te bouwen.
13 jaar
Goed, nog even gereden, de temp wordt mooi geregeld, max 90 graden, minimaal 84 graden, dan doet hij dit keer snel.
Hij bouwt nog steeds behoorlijke druk op, als ik harder ga dan 140 km/h. Maar ga ik weer langzamer rijden dan 140, bv 120, dan zakt de druk na beneden, na ongeveer 1,5 bar, dus een overdruk van 0,5 bar.
Wat mij dwars zit, moet tijdens een lekke koppakking de druk bewaart blijven en niet afnemen als ik langzamer (van 160 na 120) ga rijden.
het zou nog steeds ergens lucht kunnen zitten, die opgewarmd wordt en uit zet en dit de hoge druk veroorzaakt.
Ik denk dat ik het peil van het koelvloeistof bij ga houden en daarop actie onderneem. Mocht iemand een ander idee/suggestie hebben, graag een reactie.
13 jaar
EJNN, Wat is nu eigenlijk je probleem........... ??
Je verliest sinds het vervangen van je radiateur géén koelvloeistof meer. De motortemperatuur is OK. De druk neemt niet teveel toe.
Jij weet toch als geen andere theoreticus, dat de druk evenredig oploopt met de temperatuur. Het is volledig normaal dat de druk oploopt bij een motor die op bedrijfstemperatuur is.
"Bij renault zeggen ze gewoon, als het water niet door de dop komt, geen stoom door de dop komt en je hebt zelfs geen verbruik, u heeft een perfecte motor."
Ik ben geen fan van dit merk, maar ik denk dat je te diep zoekt...........
Ralf
oke je hebt daar gelijk in. Maar ik wil graag zoiets perfect hebben. Het is na mijn idee gewoon te veel. Ik ga gewoon dagelijks bijhouden wat het niveau 's morgens is, en dat voor een maand. Als het de koppakking is, dan moet het volgens mij snel gebeurd zijn en moet je het niveau zien zakken.
13 jaar
Je opende het topic met het bereiken van de 1,9 bar druklimiet in de dop., en dit bij 140km/h. Als je bij regulier gebruik deze druk bereikt is dat dus niet normaal. Mocht je hier of daar nog een klein luchtbelletje in het systeem hebben dan heeft dit eigenlijk geen invloed op de druk in het systeem.
Ik vermoed dat het toch die pakking is, houdt maar goed in de gaten. Het zal in de loop der tijd erger worden.
Ga langs een garage, ze kunnen meten of er uitlaatgas in de koelvloeistof zit. Dit zal je meer info geven.
13 jaar
Maar dat is het probleem, ze geven aan dat er geen betrouwbare meting is voor uitlaatgassen in een diesel. Voor een benzine was het eenvoudig, dat weet ik.
Net even 2 renault monteurs en een motor mannetje eens advies gevraagd, allen zeggen niveau bijhouden, 2 van de drie denken aan een lucht bel in het systeem, hoogst waarschijnlijk in de radiateur. Alle 3 zeiden als het niveau zakt, dan kan het de koppakking zijn, maar allen zeiden, kijk het eerst maar eens aan, voordat je daarmee begint. Zolang hij genoeg koeling krijgt, kan er weinig verder kapot gaan.
13 jaar
OK. Dan maar even afwachten.
Ik zou er ook van balen als het de tweede keer zou zijn in korte tijd. Ik hoop voor je dat ik het anders is dan dat het lijkt.
Suc6
13 jaar
Zo vandaag voor de 2 keer ontlucht. De eerste keer kwam er zoveel lucht uit dat het reservoir alleen door de luchtbellen overstroomde. Vandaag naar pakweg 20 minuten draaien kwamen paar luchtbellen uit het systeem, hopend dat dit de lucht uit het systeem is wat de drukopbouw veroorzaakt. maar dit is niet te vergelijken met de luchtbellen opbrengst vorige week, zeg maar 5%.
Nu het peil in de gaten houden.
13 jaar
Hallo ejnn,
Vanwege dit soort ellende heb ik dus mijn probleem vanavond de deur uitgeschoven. Volgens mij kan er als je de voorschriften hebt gevolgd geen lucht meer in het systeem zitten. Wil je controleren of er lucht in zit, daarvoor heb je 3 onluchtingsschroeven:
1 op de slang naar je interieur radiator, achter het motorblok,
2 op de thermostaat en
3 op de radiateur voor de brandtofpomp.
Controleer bij warme motor of de radiateur in zijn geheel warm wordt. Is de bovenkant koud en de onderkant warm, dan zit er lucht in. Wanneer de boel goed op druk is contoleer dan eerst het nivo van de vloeistof vervolgens kun je nummer 1 met de hand losdraaien, komen er belletjes uit, wachten tot de koelvloeistof stroomt en dichtdraaien, vervolgens nummer 3 losdraaien met zelfde procedure. Controleer het nivo van de vloestof in het tankje en voila u ziet hoeveel vloeistof er is verbruikt. Wanneer je nu de dop losdraait zal er misschien nog wel druk op staan maar niet zoveel dat het pijl weer helemaal tot aan de dop stijgt.
Wat je niet vermeld is de km-stand bij lekke koppakking, km-stand radiateur vervangen en huidige km-stand. Ik heb zelf de volgende ervaring:
1. 260.000, Lekke koppakking, geen verdere schade en gewoon vervangen.
2. 280.000, Lekke koppakking, kop gevlakt en nieuwe pakking
3. 300.000, Lekke koppakking, klein putje in de rand van cilinder nummer 1 gebrand van 0,02 mm: Onderblok vlakken niet mogelijk omdat er 0,01 mm teveel moest worden gevlakt. Oplossing een bus plaatsen die pas gemaakt is om de eigen zuiger (anders ook 4 nieuwe zuigers nodig) + bijna volledige revisie van het blok.
Nu 385.000 km. In oktober slang naar kachelradiateur gescheurt en behoorlijke lekkage. Na reparatie weer druk opbouw en koelvloeistof verlies. 27 december goed koud weer en na ontluchten 35 km kunnen rijden en dan wordt het koud in de auto, kachel valt uit door lucht in het koelsysteem. Vrij lullig als je met je hele gezin 200 km moet rijden om thuis te komen. Hele rit meer dan 3,5 liter koelvloeistof bijgevuld.
Uiteindelijk begint het elke keer hetzelfde, hoge druk op de leiding, daarna keer op keer controleren en uiteindelijk toch een kapotte koppakking. Geloof Erik maar, ik heb vaker met hem van gedachten gewisseld op dit forum, je koppakking is lek. Deze motoren zijn niet gemaakt om open te leggen voor het vervangen van een koppakking. Mijn advies wegdoen voordat de enige oplossing is de auto weg te kakken aan een opkoper. Nou ja, model 2001 met 385000 km en een lekke koppakking en dan 1200 euro vangen ;-( Voor mij voldoende.
Een Renault is net een mooie vrouw, je blijft er geld aan uitgeven maar ze wordt met de jaren niet mooier.
Is dit erg, nee hoor gewoon een dure leerschool. Maar daarom heb ik wel sinds vorige week een ster op mijn motorkap ;-)
Heren veel succes met uw Renault's. Ik zal af en toe wel langs zwerven als ik nog iets heb toe te voegen gebasseerd op 6 jaar toeren in een Laguna 1.9 DCI 120PK Dynamique Grand Tour. En ja het blijft een mooie auto maar motorisch en electronisch een ramp.
Rednose5
13 jaar
Nou, het enigste verschil is, dat een motor revisie bedrijf die hier in de buurt al meer dan 35 bekend is, het niet weet. En alles netjes warm wordt, geen koelvloeistof verlies etc. Mocht het toch de koppakking zijn, dan wordt hij nog 1 keer gemaakt en komt anders een nieuwe renault motor erin.
Daarnaast sluit ik niet uit dat er lucht ergens kan blijven zitten met dit koude weer, de radiateur wordt na naar mijn mening extreem gekoeld. En wat ik begrepen heb ontlucht je het meeste door de 3 nippels los te draaien, maar als je de handleiding goed volgt, moet je ook ontluchten door het systeem echt warm te draaien. Dan krijg je max flow in de radiateur. Maar wat ik begrepen heb van 2 renault monteurs, er kan dan nog altijd ergens een luchtbel blijven zitten. En het vreemde van mijn verhaal is, als je langzamer gaat rijden de drukopbouw ook afneemt, en dat is raar voor een lekke koppakking.
13 jaar
nu, de oorzaak gevonden. Blijkt de pakking van de ontluchtingsnippel de oorzaak te zijn. Deze zoog met een kleine onderdruk (als de auto 's nachts had gestaan en alles kromp) lucht aan, kwam luchtbellen in het systeem en bouwde druk op. De lucht kwam in het reservoir en koelde hier weer af, zodat je later weer gewone druk had. Nu doet hij het netjes, bedankt voor de reacties.
13 jaar
@ejnn: Hoe ben je daar achtergekomen? Lekte deze kvs dan wanneer er overdruk was?
4 jaar
Ik weet dat het een oude topic is
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar