Klant had al lang klacht dat auto (soms ) niet aansloeg.(koud of warm).
Toen geen fouten.
Maar het probleem word nu erger.
Nu half jaar later.
Motor start goed rond.
Uitgelezen - BDP Sensor.
Tijdens starten slaat de toerenteller naar 3000 (waneer hij niet aanslaat).
Bij de 4e keer starten werkt de toerenteller wel goed en slaat hij ook aan.
Verder is mij opgevallen dat er een vreemd signaal op de signaal draad(BDPsensor) staat waneer
de auto net op contact staat (op het moment dat je normaal de dieselpomp ook hoort.)
Ga morgen de BDP sensor verv.(kan nooit geen kwaad bij REN.)
Maar ik hoor vaak dat de startmotor dit ook kan veroorzaken.
Is dit dan op te lossen door draden te verleggen of alleen op te lossen door NW startmotor.
Weet iemand wat er dan evt aan de startmotor mankeerd.
Alvast bedankt
Oiram
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Startmotor vervangen en je probleem zal opgelost zijn.
Sjaak, is er toevallig een aangepassing voor startmotor voor dit probleem ? Zodat dit niet weer terug komt na verloop van tijd ?
Volgens mij zijn de nwe aangepast, maar 100%zeker weet ik dat niet.
beste sjaak, ik zou eerst je bdp sensor vernieuwen want die zijn in verhouding niet heel duur. Hier komt namelijk ook je toerentalsignaal vandaan. Als deze een foutief signaal geeft zal je toerenteller dus ook verkeerd aangeven. Ik denk niet aan de startmotor als deze gewoon goed rondstart en deze gaan eigenlijk nooit stuk. Je bent niet de eerste met BDP sensor. Let er ook op dat er geen vervuiling in de stekkerverbinding op de sensor zelf zit. Er zijn bij de dealer vervangingsstekkers voor je BDP te krijgen.
Groetjes,
Wouter (renault-technicus)
Startmotor is aangepast,dat weet ik zeker.Maar wat ze precies gedaan hebben,dat ben ik ff vergeten.Vervang je startmotor maar.
Wouter als je Renault technicus bent moet jij toch weten dat het verstoren van het bdp signaal bij een DTI door DE STARTMOTOR komt waardoor de toerenteller uitslaat.
nou sjaak , ik heb dat ook niet eerder meegemaakt hoor. deed renault toch al 10 jaar. maar zo zie je maar, je blijft leren van die apparaten.
dit is toch een van de meest voorkomende problemen bij de languna dti..
makkelijkste test is om hem maar aan te duwen dan loopt ie meteen ,maar als de toerenteller ver uitslaat is het wat sjaak zegt en ligt het aan de startmotor komt regelmatig voor bij de dti
[quote=timhoeks]nou sjaak , ik heb dat ook niet eerder meegemaakt hoor. deed renault toch al 10 jaar. maar zo zie je maar, je blijft leren van die apparaten.[/quote]
Oke dacht dat het wel bij iedereen bekend was.
sorry jongens, heb vandaag navraag gedaan en er is wel eens iets met de startmotor geweest ja. Ik ben ook maar nieuw hier... neemt niet weg dat bdp sensors goedkoper zijn, hehehe. Je moet ook andere dingen uitsluiten. Maar ik ben er inmiddels achter dat ik van sjaak alles moet aannemen. Ik leer behoorlijk veel van jullie!!!
[quote=w_vahl]sorry jongens, heb vandaag navraag gedaan en er is wel eens iets met de startmotor geweest ja. Ik ben ook maar nieuw hier... neemt niet weg dat bdp sensors goedkoper zijn, hehehe. Je moet ook andere dingen uitsluiten. Maar ik ben er inmiddels achter dat ik van sjaak alles moet aannemen. Ik leer behoorlijk veel van jullie!!![/quote]
Nee dat hoeft niet, het mag ook ik zal niet alles goed hebben.
Ik heb inmiddels de Bdp sensor vervangen maar zoals ik al verwachte , het probleem is
nog niet verholpen.
Ik denk in dit geval nog niet meteen aan een startmotor.
Ik heb massa kabels accu/carroserie /motor verv.(de eerste was slecht) maar veroorzaakte toch niet dit probleem.
Weerstand nwe sensor 850ohm , ook nog even op de RE gemeten (is het zelfde)
Contacten RE gecontroleerd.
Ps als hij niet aanslaat ziet diagnoseapp. tijdens het starten +-2500 tpm.
Weet iemand hoe het scopebeeld (vooral spanning)van het BDP signaal eruit ziet .
Ik krijg een sinusvormig -12/+12 beeld???? (lijkt me nogal hoog)
En eventueel bepaalde massa punten die van belang kunnen zijn.
Alvast bedankt
Oiram
Het is 99 % zeker de startmotor. Iedere dti heeft hier last van of krijgt dit vroeg of laat. De stroom door de startmotor verstoord het BDP signaal. Daardoor krijg je een vreemd beeld op je scoop bij het bekijken van het BDP signaal en hierdoor krijg je bij het uitlezen een 2500 rpm signaal en gaat vaak de toerentellen op en neer als een gek ! Geloof het nu maar...
Doe anders die test van ABC maar, sleep deze auto maar eens aan zonder startmotor te gebruiken, zul je zien dat ie direct aanslaat.
Ja begrijp het ook niet helemaal, je vraagt om advies en krijgt de oplossing en dan geloof je ons niet.
het leven kan zo simpel zijn.binnen 5 min weet je het als je hem aantrekt .doet ie dan ook moeilijk kun je nog altijd verder zoeken.
Ja als ik hem aansleep zal ie ook wel aanslaan .
En ik geloof het ook wel van die startmotor.
Maar met de gegevens die ik hier heb zou het signaal +2v/-2v moeten wezen.
En ik meet met draaiende motor die -12V/+12V.
Ik heb het signaal omlaag gebracht naar +4V/-4V en dan is het probleem weg.
Dus voor ik de startmotor (voor niets)vervang wil ik eerst Bv een evt "massa prob" uitsluiten.
Daarom vroeg ik wat is een normale signaal spanning voor deze sensor?.
Oiram
als er maar geen tweede afwijkende signaalvorm zit per krukasomwenteling, algemene scopebeelden kan je vinden op www.timloto.org bij onderwijs (download) bij fluke123 scopebeelden. Spanning is dacht ik afhankelijk van toerental gezien het zooitje inductief is. hoe heb je trouwens de spanning verlaagd? weerstanden?
Oiram, ik ga er even van uit dat de sensors bij Renault voor de diverse typen ongeveer hetzelfd signaal afgeven. Wel zag ik dat jouw sensor 850 ohm meet, die voor de Clio is 200 ohm. Autodata geeft voor de Clio sensor 0,6V bij starten, 1,5V stationair en 4,9V bij 3000rpm maar dit zijn waarschijnlijk gemiddelde waarden voor je multimeter want bij starten meet ik op de scoop bijna 4Vtop. Als je in bijgaand scopeplaatje kijkt, welke volgens Autodata voor stationair geldt zie je al ruim 6V top. Je hebt het over 2V die de sensor zou moeten geven maar de vraag is dus voor welke waarde (gemiddeld of top) is.
Die 12Vtop bij bijv. 2000-3000 lijkt me dan ook niet verkeerd. Ik neem aan dat dit je topspanning is. Als je dit signaal reduceert (weerstandsdeler?) reduceer je natuurlijk ook het stoorsignaal maar kun je wel startproblemen verwachten.
De startmotor lijkt dan ook nog steeds verdacht. Vermoedelijk ontstaan er stoorspanningen vanwege vonkende koolborstels. Deze zou je in het scoopbeeld terug moeten zien.
Waar meet je trouwens? Aan de sensorsteker of bij de ECU? En hoe kom je trouwens met je meetpennen bij het signaal?
Bijgaand heb ik nog een scopeplaatje gevoegd. Hoor het graag.
[url=http://imageshack.us][img]http://img150.imageshack.us/img150/2498/...[/img][/url]
18 jaar
Hbase-Autotools zegt meet bij het starten minstens 0.5V
Bosch-SIS zegt meet ongeveer 2V stationair.
Ik meet die 12v wisselspanning al stationair?.
Bij het gasgeven 12v / of iets hoger.
Bij het starten 0.5V met wat (kleine ruis) signalen.
Spanning omlaag gebracht bij de sensor stekker.
Tussen verloopje(om te meten) ooit eens gemaakt voor andere auto (is Bosch stekker 3 pin).
Spanning heb ik tijdelijk omlaag gebracht met een condensatortje (0.25) ,tussen signaal en massa.
Het leuke is dat de RE dame nu geen foutmelding meer geeft.
En er ook geen fout meer word opgeslagen.
En de auto wel goed aanslaat.
Alleen heb ik nu het signaal wel 60% terug gebracht.(ik had niet een andere elco liggen)
Als ik nu de goede waardes weet kan ik daar rekening mee houden.
Ik wil uiteindelijk het signaal minimaal beinvloeden (alleen de ruis).
Ik denk zelf dat het met een giga weerstand ook wel zou moeten werken.
Alleen is die 12v stationair wel goed?.
Het meten tot nu toe half uurtje.
Zoeken naar goede waardes al 1 uur en nog geen zekerheid.
Oiram
De opgave van Bosch en Hbase komen met elkaar overeen aangezien de een voor stationair is en de ander voor starten. Dit zijn dezelfde waarde als voor mijn Clio sensor worden opgegeven en daarbij wordt aangegeven dat dit met een multimeter wordt gemeten! Kun je dus niet zomaar met scoopmeting vergelijken tenzij deze een avarage meting doet!
Zijn je laatste metingen gemiddelde of top waarden en met de condensator? Als je een condensator plaatst zal deze de stoorpieken afvoeren en dat lijkt goed te lukken maar je signaalsterkte wordt ook lager. De condensator vormt een belasting afhankelijk van de frequentie. Bij starten wordt het signaal minder belast dan bij volgas. Een en ander afhankelijk van je waarde. Wat voor waarde gebruik je nu?
Dit is natuurlijk allemaal leerzaam maar als je dit voor een klant doet (wat ik begrijp uit je uren opgaaf) moet het wel efficient blijven. Blijkens de bovenstaande reacties blijkt de startmotor BDP-sensor storingen te veroorzaken en is door Renault het probleem al bij de bron aangepakt, wat beter is dan het gevolg te bestrijden. Zelf heb je nu ook op inventieve wijze vastgesteld dat verstoringen van de bdp sensor de oorzaak zijn. Ik zou trouwens verwachten dat Renault hier coulant mee omgaat omdat hierin ontwerpfouten zijn gemaakt. Als klant zou ik dit beslist afdwingen.
De sensor lijkt mij niet verkeerd als deze de juiste weerstand heeft en ook al vervangen is. Als deze losgenomen van de ECU bij starttoerental zijn waarde haalt is die gewoon OK en zou ik hier niet verder gaan zoeken. Het toepassen van een Condensator kan nu goed gaan maar binnenkort of op lange termijn toch weer tot uitval leiden. Je zou nog kunnen overwegen de bekabeling te verleggen zodat de startkabel en sensor bekabling verder uit elkaar liggen. Mocht uiteindelijk blijken dat de startmotor toch geen verbetering geeft dan blijft de ECU zelf nog over over de route van de bedrading, maar dan ben je in ieder geval op een qua rsico analyse verantwoorde wijze bezig geweest.
Succes en groet
18 jaar
Zelf pas bij de hand gehad, ook nog contact opgenomen met Bugli en Wegenwacht helpdesk. Beide hadden het goed, ik heb de startmotor vervangen en het probleem was over. Een leuke bijkomstigheid is dat je met de oude startmotor de toerenteller ver uit zag slaan, dit vermoedelijk door verstoring van het BDP signaal. De bedrading hiervan en de bedrading van de sensor lopen erg dicht langs elkaar. Met de nieuwe startmotor heb ik het probleem niet meer.
Grz Ruud
Puntje wervelstroom.
Staat ook op actis.
Alle DTI motoren en somige DCI motoren hebben dit euvel.
Gewoon vervangen die startmotor.
Bosch zegt >2 en niet 2v (fout van mij)
Condensator 1uF.
Gemeten spanning zijn de topwaardes
Weet iemand of ze allemaal gemodificeerd zijn (startmotor), want het magazijn(Dealer) waar ik de onderdelen altijd haal hebben ze er nog nooit van gehoord.(en ik wil wel graag de goeie).
Oiram.
[quote=Sander10757]Startmotor is aangepast,dat weet ik zeker.Maar wat ze precies gedaan hebben,dat ben ik ff vergeten.Vervang je startmotor maar.[/quote]
Daar stond je antwoord.
Duidelijker kon ik toch niet zijn.Een dealer die dit probleem niet kent???
Natuurlijk is de ene dealer de andere niet...
Hoe is het nu afgelopen?
Ik heb uiteindelijk de condensator niet laten zitten en een andere startmotor geadviseerd.
Ik heb ook nog een lichtere condensator geprobeerd 0.22 uF (Maar dan kwam het aanslaan prob. terug)
Een ding was mij nog wel opgevallen (als je gas geeft slaat de toerenteller ook niet uit en slaat hij redelijk
goed aan.
Eigenaar is zo tevreden en kon hier mee leven..
Volgens hun was de startmotor al eens eerder vervangen.
Oiram
Update ik denk ik wacht maar evenjes met melden.
Maar:
Zonder condensator.
Volgas geven verbeterde het starten wel?????
Maar moet niet nodig wezen dacht ik.
Door de condensator is het starten perfect maar op toeren
krijg je problemen.(logisch)
Ik heb de auto een week later terug laten komen.
Ik heb toen een relais geplaatst.
De condensator schakeld nu alleen bij het starten in.
Klant rijd en start nu al bijna 2 mnd zonder problemen.
Toch allemaal bedankt voor het meedenken .
Oiram
Ik vind het een hele inventieve oplossing. Mijn complimenten.
17 jaar
gedreven een oplossing te vinden! Petje af, heel leuk.
Zou je je condensatorontwerp willen delen? je kan het geheel natuurlijk verwerken in een kastje, patenteren en verpatsen aan al die DTI rijdertjes.
Ik heb zelf eigenlijk ook even een nieuwe startmotor erin gezet, bij die laguna dti motoren stelt dat klusje nauwelijks wat voor :)
Maar, t blijft een mooie oplossing voor een probleem waar de technici van renault een steekje hebben laten vallen :)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar