Beste mensen,
sinds een tijdje had ik last van startproblemen. De accu laadde niet echt bij met als gevolg dat de auto soms niet startte. Ik heb een nieuwe accu geplaatst (oude laten doormeten en bleek kapot te zijn) en probleem leek verholpen. Alleen na een week is het net of de accu weer wat leger is.
Met de multimeter meet ik 12.10 Volt en bij starten en gasgeven ongeveer 12.35 Volt.
Op de dynamo staat 14 Volt. Zou ik dit dan ook moeten meten op de accu?
Of moet ik de dynamo op een andere manier doormeten.
Ik kwam er net wel achter dat de + pool op de nieuwe accu loszat doordat de klem iets te groot was. Dit heb ik aangepast en nu geeft hij 12.60 Volt op de accu.
De oude accu was trouwens een accu die je niet kon bijvullen maar precies onder de doppen was zuur gelekt. (overgelopen zeg maar) Zou dit gekomen zijn door een foute laadspanning?
Alle hulp is welkom. Alvast bedankt.
groeten, Percy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Accuklemmen die niet goed passen kunnen erg heet worden. Dat niet goed passen zorgt ook voor het spanningsverlies.
Ik denk een andere accu die voor de auto geschikt is, dus waar de pool wel goed past of een nieuwe klem op de kabel.
Bedankt voor je reactie.
Accu moet volgens mij goed zijn. Ze hebben op kenteken gezocht.
Ik heb het plastic gedeelte tussen de klem weggehaald zodat de klem strakker op de pool kan.
Hij zit nu wel goed vast. Heb alleen nog niet gereden dus weet niet of probleem verholpen is.
Ook heb ik de draad op de dynamo schoongemaakt omdat er wat roest opzat.
Maar hoe moet ik de dynamo doormeten?
12 jaar
De dynamo zal het niet zijn die levert 14 volt maar het komt niet bij de accu aan. De laadspanning stationair zonder verbruikers moet +/_ 13.8 volt zijn en bij hoger toerental oplopen tot hooguit 14,2 volt. Starten en je weet het.
12 jaar
De dynamo moet dan ook 14 volt moeten leveren en geen 12.35v.
Wat meet je op de dikke plus op de dynamo?
Deze moet in de buurt van de 14 v moeten zijn.
Zoniet dynamo defect.
Zonder dollen maar een nieuwe accu word geleverd met kunststof doppen om de polen te beschermen die moeten er bij montage wel van af.
12 jaar
Hahaha, dat had ik wel begrepen hoor. Maar ik bedoel de klem die je op de accu vastzet. Daar zat een plastic gedeelte tussen van ongeveer een halve cm. Deze heb ik weggeknipt zodat de klem een halve cm strakker op de pool kan.
Maar de dikke plus op de dynamo is dat de dikke draad die aan de achterkant van de dynamo vast zit geschroefd met boutje 13?
En waar moet ik de min van de multimeter dan op zetten? Op de min van de accu?
12 jaar
Op het motorblok zelf meten en daarna op de accupool - zo weet je of er ergens een probleem zit in de massastrip tussen carrosserie en motor.
Op mijn andere auto meet ik op de accupolen wel 14.2 Volt.
Op de espace blijft het hangen rond de 12.25 Volt.
Ik zal de dynamo laten doormeten bij de garage.
Ik heb wel eens gehoord dat het de diodebrug in de dynamo kan zijn die kapot is.
12 jaar
In je openingspost staat: "Op de dynamo staat 14 Volt. Zou ik dit dan ook moeten meten op de accu?".
Wáár heb jij die 14 Volt dan gemeten? Die 14 Volt moet namelijk ook op je accu te meten zijn.
Als je ergens met draaiende motor 14 Volt meet en op de Accu maar 12,x Volt, is de verbinding tussen de dynamo en accu niet goed.
Zijn al je massaverbindingen goed?
12 jaar
Hoi,
Ik bedoelde eigenlijk dat op het etiket van de dynamo 14 Volt geschreven staat. Maar als ik mijn eigen bericht lees lijkt het idd net of ik bedoel dat ik 14 Volt heb gemeten hahaha.
Maar heb de massaverbinding van de accu schoongemaakt maar het schijnt dat er een massaverbinding zit bij startmotor naar versnellingsbak die geroest kan zijn.
Zal die ook eens nalopen
12 jaar
Net weer doorgemeten. Spanning op accu 11.80 Volt. Startte met moeite. Met draaiende motor 12.52 Volt op de accu, en meet als ik de + op de dynamo zet en - van de accu 12.56 Volt.
Na 1 minuut auto uitgezet en weer gestart. Nu startte de auto wel "makkelijk" Toen weer uit en meteen weer aan en startte weer "makkelijk"
Dan laadt hij toch wel bij in 1 minuut. Snap er echt iets meer van.
12 jaar
Kan makkelijk zijn dat de motor de tweede keer makkelijker aanslaat doordat alles net wat warmer is door die ene minuut lopen en het beetje bijladen zelfs al laadt je dynamo niet genoeg bij.
Want je zegt zelf ongeveer 12 en een halve volt over de accu /minpool naar dynamo-plus als hij loopt. Dat is te weinig.
Als nu ook het spanningsverschil tussen minpool-versnellingsbak/motor en minpool-carosserie verwaarloosbaar is (enkele tiendes volt) kun je er wel van uit gaan dat de dynamo niet genoeg spanning levert. Probeer anders nog eens een startkabel tussen minpool en de motor, en minpool en carosserie te houden om te kijken of er iets verandert.
Dynamo dan los laten testen en/of (laten) repareren/vervangen als laatste stap.
Je dynamo is defect.....
12 jaar
Helaas. Dank voor jullie reacties.
Zal van de week naar garage gaan om te laten vervangen/reviseren
12 jaar
@Percy, probeer in een volgende vraag toch iets duidelijker te zijn 14 volt op een plaatje betekent niet dat de dynamo ook werkt. De oude accu was waarschijnlijk helemaal niet aan zijn einde maar diep ontladen.
12 jaar
Snap ik. Ik had de zin iets anders moeten formuleren
12 jaar
Beste mensen,
na een bezoek aan mijn ouders vanmiddag was de accu weer eens leeg. Heb de ANWB gebeld en de monteur meette 14.2 Volt op de Dynamo en 12.60 op de accu.
Blijkt gelukkig toch een massaprobleem te zijn! Hij heeft als noodoplossing vanaf de min pool een draad getrokken naar het blok en nu staat er op de accu 13.65 Volt. Er gaat dus nog een kleine spanning verloren maar de accu laadt iig bij.
Van de week even onder de auto liggen om de massa op het blok te controleren.
Ik heb dus de dynamo verkeert opgemeten Maar ben blij dat hij niet vervangen hoeft te worden.
Sorry voor alle verwarring. Ik heb ook niet echt ervaring met meten met een multimeter
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik laat het nog wel weten als het probleem verholpen is.
12 jaar
Mooi dat het voor zover klaar is, de massa kabels niet controleren maar losmaken en schoonschuren. Wel de accu kabels losnemen, vertrouw je jezelf niet dan laten doen bij de garagist niet zijnde een kwikfit o.i.d.
Succes.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar