Renault Espace: Espace III Eurogas probleem

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 8v f3r

Beste allemaal,

Onze renault espace heeft een aantal rare kuren.
Ik heb ivm defect de MAP sensor + gasklephuis vervangen (auto liep bijna niet meer)
Op benzine doet de auto het perfect, geen op af aanmerkingen slaat super snel aan en loopt mooi stabiel.

Het probleem zit hem echter in het gas.
Als ik omschakel knippert de led tot het omschakelmoment groen, de auto schakelt dan om en alle 4 lampjes gaan groen branden.

Stationair op gas geen probleem (als ik de slang dichtknijp slaat de motor af, ik denk dat ik hieruit kan concluderen dat de auto enkel gas verbruikt?)

Echter tijdens het rijden en dan vooral het vragen van vermogen lijkt het alsof de auto even "twijfelt" (de reactie van het gaspedaal lijkt even op zich te laten wachten) alvorens de ene keer zeer in te houden, soms trekt deze ook goed door.

Geen last van valse lucht.
Gereinigd heb ik: beide EAS stappenmotoren, verdamper (sludge eruit), LPG verdeler (aan gasklephuis)
nergens valse lucht oid.

Nieuw zijn:
Bougies (NGK laserline II)
Olie, oliefilter, luchtfilter.

EAS computer is aan de printplaat niks te zien.
Bij het uit laten knipperen van de foutcodes volgens de diagnosehandleiding EAS knippert de led 6x rood en 3 x groen.
Dit betekend: koelvloeistof temperatuur constant te laag (logisch want de motor heeft niet gelopen?)
Echt als ik de procedure controle ingangssignalen volg om de code te wissen blijft ie steken bij "tps signaal niet ok"

Nu heb ik het TPS signaal op de stekker van de EAS ecu gecontroleerd, deze loopt traploos van 0,4 tot 4,6 volt.
Geen probleem dus....

Maarrr inleren verdomd ie ook, schakelt over op gas, knippert dan rood maar blijft rood knipperen, ook al draait de auto een uur...
Echter als ik de airco inschakel en de pomp komt erin, gaat de led op hetzelfde tempo groen knipperen, zodra de pomp uit gaat knippert deze weer rood.

Verder kom ik niet.

De stappenmotor v/d eas aan de verdamper vibreert als ik hem loshaal en de zekering erin en eruit haal.
Je ziet hem alleen "trillen" in het kniestuk.

Zou het deze kunnen zijn?

Verbruik is niet schrikbarend hoog (ivm lambasonde)
Bougiekabel zijn 1800/1900 ohm, geen vonk overslag oid te zien s'avonds.

Ik zit even met mijn handen in t haar.

Vriendelijke groet,

Jasper

Jasperkrug1

Geplaatst door Jasperkrug1 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Kleppen gesteldt?
Belangrijk bij auto op gas.
Inlaat 0.20 mm en uitlaat 0.40mm

En let dat je de in en uitlaat niet verwisseld even goed kijken naar de spruitstuiken op de kop.

Jasperkrug1 (0), 11 jaar geleden

Klepspeling is goed.
Maandje geleden nog gekeken/gesteld.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Jasper,, heb je ook het zeefje in de verdamper op vuil gecontroleerd??

Heb je de grote membraam van de verdamper losgehad om de zaak schoon te maken??? Tijdens het opnieuw vastzetten ervan moet je zorgen dat de membraam niet strak staat, dus in een uiterste stand drukken om er voor te zorgen dat deze later vrij de juiste stand kan opzoeken...

verder is bijna altijd het doorslaan van bobine of kabel of bougie kabels of rotor/ verdeelkap of bougies. de oorzaak van slecht het slecht lopen op gas...

De spanning welke nodig is om de bougies te laten vonken is op gas behoorlijk hoger, daardoor wordt de isolatie van het hoogspanningsgedeelte extra belast en zal ook eerder oorzaak van storing zijn.. De weerstand van de bougiekabels doet nu eigenlijk niet ter zake. De isolatie aan de buitenkant kun je extra controleren doot met een platenspuit in het donker wat te nevelen op verdachte plekken.. De binnenkant van de verdeelkap en de rotor zul je moeten inspecteren op zwarte lijntjes, waar de overslag heeft plaatsgevonden.. Als je de beschikking hebt over een scope kun je daarmee de ontsteking controleren...

Jasperkrug1 (0), 11 jaar geleden

Dacht dat je niet zomaar de verdamper open kon/kan schroeven?
Aangezien er ook geen revisiesetjes zijn heb ik de verdamper niet opengemaakt.

Zal eens met een spuit aan de gang gaan morgen.

Auto heeft geen verdelerkap/rotor.
2 bobines die ieder 1 cilinder aan sturen.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

oh ja 2 penbobines.. Lastiger met scope.. Maar de theorie blijft dezelfde.. Komt v oor dat een penbobine op de nominatie om te overlijden staat...

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Geen penbobines, maar 2 losse. Vervang de bougiekabels maar, ik heb dit met mijn auto ook gehad en het maakte een wereld van verschil. Geen last van backfires?

Jasperkrug1 (0), 11 jaar geleden

Na het vervangen van het gasklephuis niet meer, die oude sloot niet optimaal aan dus trok ie iets valse lucht.
Daarvoor uiteraard wel.
Wat me ook opviel is op de snelweg 120km/h inees de led rood gaat knipperen, ga ik dan even van het gaspedaal af gaat ie weer uit en kan ik weer door rijden.

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Je nulpositie van je gasklep is waarschijnlijk te hoog vandaar hij zegt TPS signaal niet goed.
Kun de gasklepstand niet iets terug draaien.

Gr Ron

Jasperkrug1 (0), 11 jaar geleden

Bougiekabels vervangen, hield nog iets in +- 2 km (niet gek als de lpg installatie +- 3 maanden niet gebruikt is?) daarna lijkt het probleem weg te zijn.
Heb kwalitief goede kabels genomen en niet van die silliconenzut, meerdere slechte verhalen over gehoord.

Nu even afwachten hoe het de rest v/d dag gaat.

Bedankt voor de input!

Groeten Jasper

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.