Renault Clio: egr blijft open, herkent sleutel niet en motor blijft aan

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5DCI86

hey, ben nieuw hier en stel mijn vraag omdat ze in de garage ook raar opkeken van het probleem;
laatst opende ik de wagen, probleemloos, stak de sleutel in contact en wou starten, maar de wagen liep op startvergrendeling, met reserve sleutel werkte het wel, na een uurtje te rijden parkeerde ik de wagen en wou hem uitschakelen, met de sleutel in de hand bleef de wagen draaien, terwijl de ecu wel uitgeschakeld was, enige manier om de wagen hierbij stil te leggen was hem in z'n achteruit te zetten, heb dan heel de dag zo gereden, verder niets te melden, 's avonds in garage gaan zetten, en 's ochtends zwakke accu, en beide sleutels in startvegrendeling, accu volledig opgeladen thuis, terug gemonteerd, maar startvergrendeling bleef, met garage in contact naar oplossing gevonden, tevergeefs, na lang zoeken heb ik zelf de oplossing hiervoor gevonden, sleutel op contact, contact aan met losgekoppelde accu, sleutel laten zitten, en dan de accu aansluiten, ruitenwissers gaan automatisch 1maal en de wagen springt uit beveiliging. tot dusver dat probleem, nu nog de reden waardoor de accu leeg loopt, achterin het blok is een licht gezoem te horen, ongeveer ter hoogte van de turbo, volgens garage de egr-klep die open blijft staan. iemand enige andere verklaring?
tevens blijft het sart/stopprobleem zich voordoen, met de versnelling in achteruit start en stopt de motor perfect, in versnelling soms starten soms niet, en uitschakelen idem, iemand een oplossing?

groeten joeri

clio '06

Geplaatst door clio '06 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Accu los- en aan-koppelen met contact aan is de manier om elektronika (motor-ecu, dashboard, etc.) te vernielen.
Gaat misschien nu nog even goed, maar ik denk dat het beter (en uiteindelijk goedkoper) is om je startbeveiliging/contactslot te laten repareren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.