auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: EGR klep voor en na reiniging (fotos)

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI

Vandaag mijn EGR klep eens schoongemaakt. Kan nooit kwaad dacht ik zo. Voor wie het leuk vindt heb ik wat foto's van voor en na de reiniging. Km stand van de auto is 158000 KM. Ik denk dat hij nog niet eerder losgeweest is.


http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...

http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...

http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...

http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...

Geplaatst door

RolandK10257 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vandaar dat ik hem he afgesloten in mijn bus, deze troep wil ik niet door mijn blok heen hebben.

Succes en bedankt voor de foto's ;)

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Ik wou der vroeger ook niet aan, maar tegenwoordig zetten we waar mogelijk alle egr kleppen dicht. Het wordt trouwens zo weer vuil, hoe schoon je um ook maakt.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

[quote=sytze]Ik wou der vroeger ook niet aan, maar tegenwoordig zetten we waar mogelijk alle egr kleppen dicht. Het wordt trouwens zo weer vuil, hoe schoon je um ook maakt.

Sytze[/quote]
Ja, dat weet ik. Ik zoek nog een nette methode om bij mijn die klep af te sluiten. Zomaar de stekker losnemen kan toch meldingen geven in de ECU heb ik gelezen. Ook al gaat er geen lampje branden. Een plaatje voor het gat plaatsen gaat ook niet bij dit type. Mischien dat ik eens kijk of ik een op de sloop een klep kan vinden en dan daarmee eens kijken of ik iets kan doen. Bijv. mechanisch de klep vastzetten en dan het electrische deel wel aansluiten en zodat de ECU denkt dat hij nog aangesloten is.
Leuk project, wordt vervolgd.

RolandK10257 0

17 jaar

of hangt er een losse aan met de stekker op de losse

willem1 0
badge

17 jaar

@Sytse,
Heb jij wel eens een EGR van een 1.9 dCI motor afgesloten? Zo ja, hoe heb je 'm dat gefixt?
Zelf heb ik enige tijd met de stekker eruit gereden. Geen storingslampje, wel storing opgeslagen in MM. Ook ik zoek nog een manier om de EGR buiten werking te zetten zonder dat de stekker eruit moet, het liefst met een plaatje die de aanvoer blokkeert ofzo, zoals bij VW ook veel gebeurd.

CBR1000 0

17 jaar

Zelf had ik het volgende idee over hoe je met behoud van aansluiting de klep buiten werking kan zetten.

De grote opening (zie foto) zit boven het gat waar de uitlaatlucht vandaan komt. Als de klep open gaat bewegen de twee ronde kleppen naar buiten en laten zo uitlaatlucht toe in het inlaatkanaal.
Als je nu een plaatje staal met exact de vorm van het grote gat in de klep maakt, deze rond maakt zodat hij precies in het grote gat past en de buitenkant gelijk loopt met de buitenwand van de klep. Dan kan de klep nog steeds blijven werken en aangesloten blijven. Geen foutmeldingen in de ECU en toch geen vuile lucht in de inlaatkanaal.
En van buiten zie je er niets aan. Het wordt allemaal wel heet en plaatje moet absoluut op zijn plek blijven.

Oke, het is nog maar een (wild...) idee en ik hoor graag reacties. Ik weet niet of het wel uitgevoerd kan worden maar ik ga eens kijken of ik een klep van de sloop op de kop kan tikken en daar eens wat mee rommelen.
Ik heb er geen haast mee maar als ik nieuws heb meld ik het.

[img]http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...[/img]

RolandK10257 0

17 jaar

[quote=CBR1000]@Sytse,
Heb jij wel eens een EGR van een 1.9 dCI motor afgesloten? Zo ja, hoe heb je 'm dat gefixt?
Zelf heb ik enige tijd met de stekker eruit gereden. Geen storingslampje, wel storing opgeslagen in MM. Ook ik zoek nog een manier om de EGR buiten werking te zetten zonder dat de stekker eruit moet, het liefst met een plaatje die de aanvoer blokkeert ofzo, zoals bij VW ook veel gebeurd.[/quote]
Afdoppen met een plaatje waarin een gaatje is geboord. Het is even uitvinden hoe groot het gaatje moet, maar mijn ervaring leert dat 1 tot 1,5 mm goede resultaten oplevert. Ook bij benzine motoren heb ik bij 1 mm goed resultaat. Klein genoeg om het voordeel te behouden, en groot genoeg om de software om de tuin te leiden.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

Hoe "dop" je dat dan af ? Wat ik heb kunnen zien bij mijn auto is dat er een soort flens aansluiting zit daar waar de metalen buis aan het inlaatspruitstuk zit. Je kunt er slecht bij.

RolandK10257 0

17 jaar

Als je genoeg los haalt kun je overal bij. Volgens mij moet ie aan uitlaatzijde dicht. Twijfel even aan het type. Heb je er een foto van?

sytze 0
badge

17 jaar

[quote=sytze]Als je genoeg los haalt kun je overal bij. Volgens mij moet ie aan uitlaatzijde dicht. Twijfel even aan het type. Heb je er een foto van?[/quote]
Alleen deze :
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...[/img]
En dit heb ik gevonden in Dialogys. Je ziet duidelijk de twee flenzen aan het kromme pijpje zitten. (onderdeel 4)
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...[/img]

RolandK10257 0

17 jaar

Deze kun je met een rond plaatje niet te dik tussen de pijp en het huis klemmen en dan mee vastzetten. Denk erom dat met name het plaatje rondom dun is anders past het er niet bij tussen. Volgens mij moet hier wel een gaatje in het afdekplaatje geboord worden, omdat je anders wellicht een mm storing krijgt.

sytze 0
badge

17 jaar

Bedankt voor de info. Ik ga het binnenkort eens van dichtbij bekijken hoe dat aan elkaar zit. Wat bedoel je trouwens met MM, is dat de Luchtmassa meter ? Dat snap ik niet want als je de weg bekijkt die de lucht aflegt komt de LMM voor de EGR. De LMM meet de lucht vlak na het luchtfilter. Pas bij het spruitstuk komt de EGR aan de beurt.

[img]http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...[/img]

RolandK10257 0

17 jaar

[url=http://imageshack.us][img]http://img242.imageshack.us/img242/344/e...[/img][/url]

zo duidelijk?

sytze 0
badge

17 jaar

MM betekend Motor-management, oftewel ecu. Deze verzorgt en verwerkt alle info die de parameters hem geven. Dat er geen stekkers aan zitten wil nog niet zeggen dat de ecu dat niet meet of ziet.

sytze 0
badge

17 jaar

Jij bent ook handig met Paintshop ! Dat is een duidelijk plaatje, bedankt.
Dat effect van dat gaatje heb ik niet helemaal door maar in neem aan dat het op ervaring gebaseerd is.
Voordeel van deze methode is dat de EGR origineel een aangesloten blijft, dat is wel het mooiste.

RolandK10257 0

17 jaar

Dat gaatje zorgt ervoor dat er toch nog ietsje van de uitlaatgassen hergebruikt wordt en je toch genoeg voordeel oplevert. De ecu wordt door dat gaatje ahw voor de gek gehouden. Hij meet nog iets en geeft daardoor geen foutmelding. En handig met coreldraw enzo, tja ik doe ook nog het e.e.a. in reklame werk, heheh.

sytze 0
badge

17 jaar

Aha, vandaar het gaatje. Dan is het dus zo dat de ECU echt het mengsel meet in in het inlaat spruitstuk.
Ik heb al eerder ontdekt dat bij mijn auto alleen de spoel (pen 1 en 5, zie afbeelding) van de EGR klep is aangesloten, de andere pennen zit geen draad op. Het lijkt me bij dit type dus sterk dat er echt gemeten wordt in dat EGR huis. Enige sensor die er verder in de buurt zit is een druksensor, die zit met een rubberslangetje aan het inlaatspruitstuk.
Wordt vervolgd......

[img]http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...[/img]

RolandK10257 0

17 jaar

Laat het plaatje eerst maar es open, dan zie je wel wat er gebeurd. Vaak meet een lucht temp. sensor de hoeveelheid verse lucht er langs gaat, en wordt er door de egr een bepaalde hoeveelheid bij gelaten. Dan kan een ecu een foutmelding geven. Bij een benzine motor waar de zuurstof in de uitlaat nogmaals gemeten wordt is dit zeker het geval. Als er na de egr klep nog een sensor aanwezig is kan de ecu dus wel zien dat er iets verandert is aan de situatie. Vandaar een gaatje......

sytze 0
badge

17 jaar

Zo, die is vies zeg! Heb de mijne er laatst eens uitgehaald. Teller stond op 252.000 km en er zat wat zwarte roetaanslag op, maar meer ook niet.

Speerpunt 0

17 jaar

Ik heb bij mijn clio 1.5 dCi de stekker van de EGR gewoon afgekoppeld. Grote kans idd dat er een storing in de ECU wordt geschreven. Wat ik me heb laten vertellen is dat het motormanagement bijregelt aan de hand van de lmm: bij een diesel heb je ook bij stationair draaien al een (beperkt) percentage EGR. Die oplossing met een plaatje met een gat lijkt me hele goede! Ga ik ook overwegen: met losse stekker gaat toch nog toe prima (>15000km) maar het blijft een niet zo elegante oplossing.

Ik vraag me wel af of het gaatje niet wat groter zou moeten. Als de EGR namelijk bijgeregeld wordt met de lmm dan kan het zijn dat de regeling probeert 'over te compenseren' om op een gewenste meetwaarde uit te komen.

wIm 0

17 jaar

Haha,
Afdoppen die EGR, dan toch nog een gaatje erin maken. Dan misschien toch het gaatje wat groter maken...... volgende stap: plaatje weglaten??

Verder heeft een zo'n dCi geen sensoren in de uitlaat of tussen de EGR en de verbrandingsruimte.

Rij al een poos met afgekoppelde EGR, geen problemen. Als je de klep in bedrijf wil laten is een plaatje een goede oplossing. Als je hier dan een klein gaatjes in gaat maken, zou dit, na een paar duizend kilometer, dan niet gaan verstoppen met roet? Dit lijkt me dan toch weer hetzelfde als een dicht plaatje.

Erik

Erik2804 50

17 jaar

Niet echt.
Door het kleine gaatje zal door de veel snellere doorstroom geen roetpartikels neergezet worden in het kleine gaatje, er zal wel weer wat neerslaan op de delen van de klep waar de uitlaatgassen gereduceerd in snelheid langskomen.

De totale hoeveelheid uitlaatgassen die dan teruggevoerd worden is veel kleiner als de origineele situatie, dus een verbetering.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Het plaatje kun je toepassen om te voorkomen dat je foutcodes genereert, je kunt het plaatje ook toepassen om het percentrage EGR te beperken (maar wel gedeeltelijk in gebruik dus). Dat laatste lijkt me een aardige optie om NOx uitstoot te beperken en de levensduur van de catalytische omzetter te vergroten. Een soort gesmoorde EGR werking dus.

Overigens denk ik dat het vervuilen van de EGR ook tegengegaan kan worden door betere motorolie te gebruiken of een oliefilter te plaatsen in de carterventilatieslang. Volgens mij vervuilt de EGR namelijk vooral door de combinatie olie (vettig, plakkering) en roet (niet zo plakkerig).

Ik twijfel nog wat beter is: EGR gewoon aan laten + carterventilatie filter of EGR uit en verder niets.

wIm 0

17 jaar

Ik heb beide, EGR dicht, en carterventilatie via oliescheidingsfilter naar buiten, dus geen vervuiling op welke manier dan ook in mijn inlaatsysteem.

Cor1822 0
badge

17 jaar

Hoe werkt dat dan, die carterventilatie. Worden er dan oliedampen uit het motorblok ook in de inlaat gestuurd ?
Dat zou inderdaad die vettigheid verklaren.
Wat zijn de alternatieven ?

RolandK10257 0

17 jaar

Even de plaatjes erbij gezocht, dit kon ik vinden
Mijn idee is dat de dampen bij de pijl de inlaat in gaan. Ik zal morgen eens onder de kap kijken hoe dat in het echt zit.

[img]http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...[/img]

RolandK10257 0

17 jaar

gebruikt deze motor niet te veel olie????want dan krijg je dat zo'n klep ernstig vervuild.

teunissen 0

17 jaar

Cor: Vraagje: wat voor oliescheidingsfilter gebruik je, is dit zelfbouw of is dit in de handel te krijgen? Overweeg ook zoiets op de carterventilatie te maken.

wIm 0

17 jaar

Roland: Mooi plaatje! De carter(over)druk is aangesloten op de inlaat via de CCV (CrankCaseVentilation). Dit is gedaan vanwege een milieu-eis. De carterdampen bestaan uit 'blow'by' gassen die bij compressie langs de zuigerveren in de carter terecht komen en oliedampen. Probleem is dat bij toenemende kilometerstand de carterdruk normaliter toeneemt en er dus ook meer via de CCV naar de inlaat gaat. Zoals eerder gezegd is het goed mogelijk dat deze oliedampen tezamen met roet ervoor zorgen dat de EGR klep extra snel vervuilt.

Volgens mij helpt het in het algemeen om hoogwaardige (volsynthetische) olie te gebruik in een dCi (motorolie komt langs turbo, bestwel hogere temperatuur, volsynthetische olie is beter bestand tegen hoge temperatuur). Ik denk dat dergelijke olie ook minder oliedamp oplevert.

Zoals Cor al zei kun je hem vrij eenvoudig loskoppelen, maar komt de olie damp ongefilterd in je motorcompartiment en 'loos' je niet zo schone carterlucht. Op internet zijn wel wat zelfbouw olie/waterscheiders te vinden die hiertussen worden geplaatst.

wIm 0

17 jaar

Vandaag ben ik in het noorden van het Land geweest en heb bij Cars & Creations, de EGR-regeling buiten werking laten zetten. Op een verbluffend simpele wijze overigens. De EGR losnemen en weer terugplaatsen, maar dan zo'n kwart slag gedraaid. Hij kan dan nog maar met 1 bout vast, maar dat is geen probleem. De aansluiting van de klep zat horizontaal naar rechts, maar wijst nu naar beneden. De Klep werkt dan nog wel, want krijgt immers nog gewoon spanning, maar de opening zit zodanig gedraaid dat als de klep "open"gaat er geen vieze lucht meer doorstroomd. Na de proefrit viel het de monteur op, dan de auto nog steeds onder de maat presteerde. Oorzaak: vervuilde luchtmassameter. Met overvloedig remreiniger schoongemaakt en klaar is kees. Auto trekt beter dan ooit, en het verbruik is gezakt van 6,2 a 6,5 naar 5,4 L/100. Al met al was dit de rit naar het noorden meer dan waard. Sytse, enorm bedankt dat vandaag tijd voor mij kon worden ingepland!

CBR1000 0

17 jaar

[quote=CBR1000]Vandaag ben ik in het noorden van het Land geweest en heb bij Cars & Creations, de EGR-regeling buiten werking laten zetten. Op een verbluffend simpele wijze overigens. De EGR losnemen en weer terugplaatsen, maar dan zo'n kwart slag gedraaid. Hij kan dan nog maar met 1 bout vast, maar dat is geen probleem. De aansluiting van de klep zat horizontaal naar rechts, maar wijst nu naar beneden. De Klep werkt dan nog wel, want krijgt immers nog gewoon spanning, maar de opening zit zodanig gedraaid dat als de klep "open"gaat er geen vieze lucht meer doorstroomd. Na de proefrit viel het de monteur op, dan de auto nog steeds onder de maat presteerde. Oorzaak: vervuilde luchtmassameter. Met overvloedig remreiniger schoongemaakt en klaar is kees. Auto trekt beter dan ooit, en het verbruik is gezakt van 6,2 a 6,5 naar 5,4 L/100. Al met al was dit de rit naar het noorden meer dan waard. Sytse, enorm bedankt dat vandaag tijd voor mij kon worden ingepland![/quote]
Wat is de KM stand van je auto en welk type motor heb je (gewoon nieuwsgierig).
Hoe zag de EGR er uit, kwa vervuiling ?

RolandK10257 0

17 jaar

[quote=wIm]Roland: Mooi plaatje! De carter(over)druk is aangesloten op de inlaat via de CCV (CrankCaseVentilation). Dit is gedaan vanwege een milieu-eis. De carterdampen bestaan uit 'blow'by' gassen die bij compressie langs de zuigerveren in de carter terecht komen en oliedampen. Probleem is dat bij toenemende kilometerstand de carterdruk normaliter toeneemt en er dus ook meer via de CCV naar de inlaat gaat. Zoals eerder gezegd is het goed mogelijk dat deze oliedampen tezamen met roet ervoor zorgen dat de EGR klep extra snel vervuilt.

Volgens mij helpt het in het algemeen om hoogwaardige (volsynthetische) olie te gebruik in een dCi (motorolie komt langs turbo, bestwel hogere temperatuur, volsynthetische olie is beter bestand tegen hoge temperatuur). Ik denk dat dergelijke olie ook minder oliedamp oplevert.

Zoals Cor al zei kun je hem vrij eenvoudig loskoppelen, maar komt de olie damp ongefilterd in je motorcompartiment en 'loos' je niet zo schone carterlucht. Op internet zijn wel wat zelfbouw olie/waterscheiders te vinden die hiertussen worden geplaatst.[/quote]
Bedankt voor de uitgebreide info. Ik gooi maar zo niet die ventilatie los. Je opmerking over hogere KM standen bracht me op het idee of het de moeite loont en of het mogelijk het cartervantilatie systeem schoon te maken.
Zou dat zin hebben ? Iemand anders hier ervaring mee ?

RolandK10257 0

17 jaar

[quote=CBR1000]Vandaag ben ik in het noorden van het Land geweest en heb bij Cars & Creations, de EGR-regeling buiten werking laten zetten. Op een verbluffend simpele wijze overigens. De EGR losnemen en weer terugplaatsen, maar dan zo'n kwart slag gedraaid. Hij kan dan nog maar met 1 bout vast, maar dat is geen probleem. De aansluiting van de klep zat horizontaal naar rechts, maar wijst nu naar beneden. De Klep werkt dan nog wel, want krijgt immers nog gewoon spanning, maar de opening zit zodanig gedraaid dat als de klep "open"gaat er geen vieze lucht meer doorstroomd. Na de proefrit viel het de monteur op, dan de auto nog steeds onder de maat presteerde. Oorzaak: vervuilde luchtmassameter. Met overvloedig remreiniger schoongemaakt en klaar is kees. Auto trekt beter dan ooit, en het verbruik is gezakt van 6,2 a 6,5 naar 5,4 L/100. Al met al was dit de rit naar het noorden meer dan waard. Sytse, enorm bedankt dat vandaag tijd voor mij kon worden ingepland![/quote]
Tja, dat is ook een idee, die slag draaien. Zelf ben ik niet zo kapot van het idee dat er maar een bout overblijft.
Zo'n motorblok trilt en schudt nogal en hoe zou die ene bout zich op termijn houden ? De kans op valse lucht neemt ook toe denk ik.
En, mijn auto is bij een dealer in onderhoud,
ik wil dat gezicht van die monteur wel eens zien als hij zo'n gedraaide klep ziet zitten. :-)
Over die lucht massa meter, is die vervuiling goed te zien ? Ik heb die van mij ook bekeken en zag er niet zoveel aan. Ik durfde er eigenlijk geen remreiniger in te spuiten omdat ik niet zeker wist of dit geen kwaad kon.

RolandK10257 0

17 jaar

@ RolandK10257
Ik heb een laguna II GT 1.9 dCI 120 PK met 175000 km op de klok. Dankzij de ingreep van vandaag lijkt ie inderdaad weer 120 PK te hebben.
De EGR was wel verkoold, maar zag er niet zo uit als op de plaatjes hierboven. Dit waarschijnlijk omdat we voor de ingreep nog een bus abcon motorreiniger door het inlaatsysteem hebben gespoten.

CBR1000 0

17 jaar

[quote=CBR1000]@ RolandK10257
Ik heb een laguna II GT 1.9 dCI 120 PK met 175000 km op de klok. Dankzij de ingreep van vandaag lijkt ie inderdaad weer 120 PK te hebben.
De EGR was wel verkoold, maar zag er niet zo uit als op de plaatjes hierboven. Dit waarschijnlijk omdat we voor de ingreep nog een bus abcon motorreiniger door het inlaatsysteem hebben gespoten.[/quote]
Bedankt voor de reactie.

RolandK10257 0

17 jaar

Hoe kan je LMM dan vervuild zijn? Zijn 2 draadjes en druppeldingetje (geen idee hoe het heet)

Speerpunt 0

17 jaar

LMM was vervuild volgens monteur. Heb de vervuiling zelf niet echt gezien, maar wat ik hoorde zat er gewoon een laag stof over die draadjes, dat in de loop van de tijd is vastgekoekt ofzo.

CBR1000 0

17 jaar

Ik heb um wel gezien en hij was zwaar vervuild. Door middel van remreiniger de draadjes schoongespoten van beide kanten en voilá.....hij werkte weer prima. En voor wat betreft dat ene boutje......daar gebeurd niets mee, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
En een monteur kijkt daar helemaal niet raar van op, grote kans dat ie in zijn eigen renault hetzelfde heeft gedaan.......als ie die heeft natuurlijk.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.