Renault Megane: elektronische storing, ABS+ESP+HANDREM+SERVICE+STOP, kmteller va

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo allen,

sinds enige tijd heb ik een Renault Megane die met enige regelmaat aan dat er een elektronische storing is. Hierna staat er stuurkolom controleren.
Helaas krijg ik het probleem niet gevonden.
Tijdens de storing branden de lampjes ESP, ABS, Handrem, service en stop. De snelheidsmeter doet het dan niet, de overige meters wel.
Even later springt de storing weg en staat er "geen nieuwe berichten".
Soms springt de storing eveneens weg, maar komt er bij verbruik ----- te staan en dit blijft dan knipperen.
De auto rijdt verder normaal, al maakt hij regelmatig een ratelend geluid bij het starten. Het enige is dat als hij in storing staat, hij bij koppelen nog eerst even wat extra toeren maakt.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Is dit een bekend probleem?
Ik heb al vele fora gelezen, maar zie nergens (exact) dezelfde klacht.

Alvast bedankt allemaal!

Frank

FranksterZ

Geplaatst door FranksterZ (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Auto al eens laten uitlezen? Met name ook het ABS-systeem.
Dat kan een hoop gezoek en gegis schelen.

FranksterZ (0), 9 jaar geleden

Ja, van de week laten doen.
Kwamen een hoop storingen uit welke niet relevant waren.
Enige storing die relevant kon zijn is dat hij geen snelheidssignaal kreeg van de ABS.
Monteur wist niet wat dit precies betekende en wat er mee moest gebeuren.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Dan ben je (denk ik) bij de verkeerde "monteur" geweest. Probeer het eens bij de dealer. Die heeft wel een idee wat die codes betekenen.

Ik ben benieuwd wat al die zogenaamde niet relevante storingen waren en in welk systeem (motor, abs, etc.) die zaten.

Heino4267 (110), 9 jaar geleden

Ook hier geldt: laat de auto bij de dealer uitlezen.
Dat kost je wellicht een paar tientjes, maar dan heb je recht op een printje van de foutcodes.
Die paar tientjes ga je zó overheen met een willekeurige op goed geluk vervangpoging van onderdelen door "je monteur".
Dat uitlezen van de foutcodes gaat vaak in enkele stappen, die jij ook nodig hebt:
1. bekijken en wissen van de aanwezige codes
2. een eind rijden en daarna kijken welke foutcodes terugkomen (en hun omschrijving/betekenis/interpretatie door een Cotech)
3. als dit onvoldoende uitsluitsel geeft: een stuk rijden met de Renault-laptop aan de auto aangesloten, om te kijken welke rare live-data de meldingen en hun volgorde veroorzaken.

FranksterZ (0), 9 jaar geleden

Uit laten lezen; ABS-pomp waarschijnlijk defect.
Zelfde probleem als in een inmiddels gevonden forum: http://www.lagunaclub.nl/forum/index.php...

Kosten: €1500 euro all-in.

Nu zie ik ABS-pompen op marktplaats staan voor 30-75 euro (tweedehands). Kunnen deze gewoon uitgewisseld worden als het van een zelfde auto met dezelfde motor is?
Of moet ik op nummers letten? Iemand een idee?

In ieder geval Super bedankt voor jullie snelle reacties!

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Als je 100% zekerheid wil hebben dat het de goede ABS pomp is zorgen dat het onderdeelnummer die erop staat overeenkomt.

FranksterZ (0), 9 jaar geleden

Vandaag wederom bij de garage geweest, nu bij de dealer..
Alle foutcodes hebben betrekking op de "multiplex" en het "multiplex netwerk" vanuit de ABS.
Storingen in de ABS:
- DF066 Multiplex emissie geen inspuiting aanwezig
- DF152 Multiplex netwerk

Verder waren er nog storingen in de stuurbekrachtiging en de inspuiting, beiden zouden relevant zijn aan bovenstaand netwerk...

Monteur adviseerde me de stekker van de ABS-pomp na te kijken (op corrosie etc).
De pomp zou €1050 kosten excl montage, nogal veel geld (wat ik helaas niet heb).
Eventueel zou het ook aan de kabelboom kunnen liggen, dit is er maar 1 gelukkig.

Iemand anders nog tips/adviezen?
Weet iemand hoe ik bij die ABS-pomp kan komen aangezien die achter de motor zit?

Thanks again

Heino4267 (110), 9 jaar geleden

Voordat je iets gaat vervangen, zou ik eerst de DF152 wegwerken, door de hele kabelboom + ABS-pompstekker grondig na te kijken op beschadigingen resp. slecht contact.
Als je die DF152 weg kunt werken, heb je grote kans dat de DF066 ook weg is, wat je mogelijk de ABS-pomp vervanging bespaart .....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.