Renault MEGANE SCENIC: geluid uit motor & Olielekkage

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F9Q D8, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 88

Dag, met Rien. Sinds enige tijd heb ik een soort hard bijgeluid bij de motor. een harde tok, dus echt tokken/kloppen. Een kennis( zeer handige sleutelaar) was ervan overtuigd dat het de turbo was , echter na alles gedemonteerd te hebben en gevoeld blijkt het de turbo toch niet te zijn. Ik heb de gereviseerde turbo gelukkig terug kunnen sturen. Wat zou het nu wel kunnen zijn ? Het lijkt een beetje meer aan de kant van de distributie te zitten, maar dan iets naar achteren en hoger ? Dacht eerst aan de spanrol, maar die geeft dacht ik meer een piepend of gierend geluid toch ? Ook hoor ik de tok wel eens even niet. Iemand een idee ? gr.

nihuni00

Geplaatst door nihuni00 , lid sinds 15 jaar geleden

61 Reacties

Highway PRO, 3 jaar geleden

maak een filmpje.

nihuni00, 3 jaar geleden

Sorry, filmpje is lastig. momenteel is er geen bijgeluid merkwaardig genoeg. Ik heb wel weer olie bijgevuld. Zou dit er mee te maken kunnen hebben ? Ik moet vaak bijvullen, lekt ook een beetje. Ik gebruik 5 W 40 olie. Het lekken kan ik vooralsnog niet traceren, wel is het tonnetje wat op het deksel ligt nattig.? gr. Rien.

nihuni00, 3 jaar geleden

Is nog niet opgelost. geluid niet en olielekkage niet.

Heino4267, 3 jaar geleden

Als je voorzichtig op de "tokkende" motor een zo groot mogelijke schroevendraaier zet met het handvat tegen je oor, kan je op die manier precies opzoeken waar op de motor de geluid het hardst is. Daar zit de bron van het geluid en dan weet je al wat meer.

Hans4040 PRO, 3 jaar geleden

Koop een stethoscoop...
http://lemato.nl/product/hbm-stethoscoop...

nihuni00, 3 jaar geleden

Oke, ga het proberen.

nihuni00, 3 jaar geleden

Het lijkt uit de buurt van de distributie te komen. Momenteel 3 dagen een behoorlijk harde tok maar gek genoeg soms een paar dagen niks. Zal toch hier in de buurt moeten sleutelen denk ik dan maar. Vreemd dat het niet altijd is, dat is zo ongrijpbaar.

nihuni00, 3 jaar geleden

Ben gisteren langs mijn garage gereden op het moment dat het zo duidelijk aanwezig was, dit is iemand die jaren bij renault gewerkt heeft en het komt hem niet bekend voor. Op de vraag waar hij zou beginnen was het antwoord dat hij eerst bij de distributie zou kijken of hij iets verdachts zou zien. Met ingetrapte koppeling is er geen verschil. Vandaar.

nihuni00, 3 jaar geleden

auto heeft nieuwe distributie gekregen incl. spanrol.multiriem en waterpomp. Ook zijn allerlei slangetjes opnieuw vastgezet i.v.m. de olielekkage. Na de reparatie wilde hij niet meer starten plotseling en is ook nog de map sensor vervangen. Probleem opgelost met starten. De carterpan is er onderuit geweest omdat ook hiet lekkage was en is met nieuwe pakking weer teruggeplaatst. Heeft nog wel een zwetende krukaskeerring en het klepje bij het tonnetje bij de turboslang sluit niet lekker meer. Afwachten dus. Het geluid lijkt iets beter, of ik wil het niet meer zo horen, Als alles naar wens verloopt laat ik het horen. gr. Rien.

nihuni00, 3 jaar geleden

Sorry, niet de map sensor maar de bdb sensor is vervangen. . slip of the pen. Olie lekkage nog steeds niet opgelost. moet van hogerop komen. turbo slangen zijn ook droog, lijkt meer bij dat grote tandwiel te zitten ?? Boven de startmotor. Deze is helemaal vergeven van de olie. Wat zou het kunnen zijn? als iemand een vermoeden heeft dan graag, anders moet ik weer naar de garage en kost weer moppen ! van bovenaf op de motor en waar je ook maar tussen kunt kijken is alles droog. We hebben ook al met een inspectiecameratje gekeken, maar niet de haard kunnen vinden.

nihuni00, 3 jaar geleden

Hoi, nog steeds niet opgelost. Mijn garage wil wel de krukaskeerring vervangen, maar vertrouw dan niet helemaal erop dat het dan opgelost is. Nog en keer de volgorde : carterpanpakking vernieuwd, lekkage bleef 2 dagen weg. vervolgens weer pittige lekkage en bleek dat de slang van intercooler naar de turbo gescheurd was. deze ingekort en weer 2 dagen droog. Toen weer een pitige lekkage en naar onderzoek lijkt het nu bij de krukaskeerring vandaan te komen. Als ik zeker zou weten dat het hiermee opgelost is dat zou ik het dan maar laten repareren maar het lijkt wel of hij er steeds weer iets uitblaast ?? Heeft iemand a.u.b een suggestie wat nu te doen ? Kan het met druk te maken hebben ? Auto rijdt perfect maar moet veel olie bij steeds en met name na een autobaanrit. ???

Hans4040 PRO, 3 jaar geleden

Even een domme vraag....laat je de motor wel minimaal 5 minuten afkoelen voordat je olie peilt?
Ik heb namelijk het idee dat er teveel olie ingekiept wordt....resultaat daarvan is een overdruk in de motor waardoor de olie naar buiten geperst wordt, door de oliekeerring heen.

nihuni00, 3 jaar geleden

Laat hem altijd afkoelen voor het peilen, en doe hem nooit verder bijvullen dan half op de peilstok. Heb een paar dagen geleden 90 km autobaan gereden met 3 strepen op peilstok, dit is de helft, en de volgende ochtend melding olie bijvullen. En inderdaad waren ze weer verdwenen. De achterklep zit vol met oliespikkels door de werveling onder de auto denk ik. Dit zal komen omdat ik de beschermplaat onder de motor heb verwijderd. Flesje Wynn;s toevoeging heeft ook niets geholpen. Als het met overdruk te maken heeft, kan dit dan gemeten worden ? of lijkt dit niet waarschijnlijk. ??gr. Rien.

Siem Bijman PRO, 3 jaar geleden

Overdruk is vaak iets dat komt door een verstopte carterontluchting. Zou je eens kunnen checken of die geknikt is oid.

nihuni00, 3 jaar geleden

Sorry, dit had ik niet vermeld. De carterdrukontluchting is een van de eerste dingen die ik nagekeken heb en lijkt niet verstopt, of kan deze verderop in het systeem nog verstopt zitten ? Kan er ook olie uit de nokkenaskeerring komen bij niet lopende motor ? Bij lopende motor lijkt het hier wel vandaan te komen denk ik. De lekkage bij stilstaande auto komt dacht ik voornamelijk door het uitlekken. De hele onderkant is namelijk kletsnat, ook door werveling natuurlijk omdat de plaat er onder vandaan is nu. Ik vraag deze dingen natuurlijk omdat ik straks als ik de keerring wel laat vervangen, en zoals je weet de bak, vliegwiel, assen en koppeling eraf moeten dit een fikse rekening zal zijn, en het moet dan natuurlijk niet voor niets zijn geweest , want als hij dan weer de keerring eruitdrukt of iets anders dan zijn we weer net zo ver en wederom heel wat euro's lichter.

kaleido 1 PRO, 3 jaar geleden

Beetje rommelig diagnose stellen op deze manier , er wordt van alles geroepen.
Begin met alles goed schoon te maken , zodat te zien is waar het vandaan komt.
Niet te ver rijden of alleen maar stationair laten draaien en af en toe een keer gas geven , moet het te vinden zijn als het zo hard lekt.

nihuni00, 3 jaar geleden

Heb al eens zoveel mogelijk drooggemaakt en vervolgens de motor laten lopen. Toen kwam er olie van bovenaf bij de tandwielen bij de krukas. Blijft mijn vraag waarom eerst carterpan, daarna, de slang naar de turbo en daarna de krukaskeerring. ? Waar komt de druk dan vandaan ? Hoe kom ik hier achter ?

Siem Bijman PRO, 3 jaar geleden

Zal dan niet de krukas keerring zijn maar de nokkenaskeerring (of klepd.pakking maar dat lijkt me niet, want dat had je dan direct wel had gezien)

kaleido 1 PRO, 3 jaar geleden

De carterventilatie kan op het eerste gezicht open lijken , maar dient volledig gecontroleerd te worden.
Caterdruk ontstaat doordat er verbrandingsgassen lekken langs je zuigers.
Zou kunnen duiden op ernstige inwendige slijtage , als je last hebt van hoge carterdruk.
Je zou eens kunnen gaan rijden met de carterventilatieslang los genomen.
De aanzuigzijde op de inlaatbuis dicht maken en de blazende slang in een plastic fles stoppen.

nihuni00, 3 jaar geleden

Dank je , dit ga ik proberen. Ik vind het wel gek dat er aan de auto niets te merken valt, rijdt als de beste.

nihuni00, 3 jaar geleden

Dag, carterventilatie lijkt open. Het zou toch te gek zijn dat de zuigers het al aan het begeven zijn. Deze tweede motor heeft nog geen 160000 km gelopen, en dat voor een diesel. Heb maar besloten om hem vanmiddag naar de garage te brengen voor waarschijnlijk een nieuwe krukaskeerring. Uiteraard heb ik bedongen dat ze eerst nog verder wat controles doen voor de hele boel eraf gaat. Zodra hij klaar is zal ik het resultaat melden. gr.

teunissen, 3 jaar geleden

Dag nihuni,
Als ik zo eens rond lees op jouw topic, heb je al een hoop geld verspijkerd aan die auto.
Als ik in jouw was zou ik maar afscheid nemen van die auto , het barst er van op internet.
Ik heb die van mij , een Scenic diesel 1.9 van 2005 met 270.000 km op de teller met moeite 1200 € voor gekregen.
Hij gaat met tranen in mijn ogen weg , de wagen is 100%.
Maar het is niets anders succes.

Hans4040 PRO, 3 jaar geleden

@teunissen ,

ik denk niet dat nihuni00 hier wat aan heeft...hij zoekt een oplossing voor zijn probleem en geen mening van anderen over hun eigen auto.

Heino4267, 3 jaar geleden

En ik mag toch hopen dat de garage niet de krukaskeerring gaat vervangen, maar de nokkenaskeerring.

En hoeveel olie verbruikt je auto? Als je alleen last hebt van een optische olielekkage en je hoeft maar weinig of niets bij te vullen, vulde ik bij en ik reed gewoon door.

nihuni00, 3 jaar geleden

Heren, door tijdgebrek van de garage is mijn auto pas als het goed is a.s. woensdag klaar. Vandaar dat ik nog niets heb kunnen posten. Jullie horen de afloop. gr.

nihuni00, 3 jaar geleden

auto is klaar. De krukaskeerring was i.d. lek en zat iets naar buiten. Nu afwachten maar. Ik geloof het pas als ik een stuk op de autobaan gereden heb zodat er meer druk komt. Als ik me niet meer meld dan is alles oke. Bedankt alvast iedereen voor het meedenken. gr. Rien.

Heino4267, 3 jaar geleden

[quote=nihuni00] Toen kwam er olie van bovenaf bij de tandwielen bij de krukas. [/quote]
(Ik bedoel het volgende vriendelijk:)
Ik vraag mij af of je het verschil weet tussen een krukas en een nokkenas.
Dit is namelijk de eerste keer dat ik lees dat olie omhooglekt, van de krukas naar boven.
Als je nokkenas keerring is vervangen, lekte inderdaad de olie van daar uit omlaag zoals je beschrijft.

Verschil: als je krukas keerring moet worden vervangen moet je motorblok of je versnellingsbak er uit. Als je nokkenaskeerring is vervangen, is dat een snellere en goedkopere reparatie.

nihuni00, 3 jaar geleden

Het was 1 groot oliebad als je omhoog keek onder de motor. Weet dus niet waar het precies vandaan kwam. Nogmaals door de werveling door zonder onderplaat rijden zat alles onder van voor tot aan de achterkant van de auto. Vooralsnog zie ik nog geen olie onder de auto liggen en de plaat is zo te zien ook niet nat. Ik heb gisteren ook een stukje autobaan gereden en even op zijn staart getrapt om lekker onder druk te zetten. Hopelijk blijft het zo, en anders laat ik het weten uiteraard. gr.

nihuni00, 3 jaar geleden

helaas, helaas. Nu de krukaskeerring vervangen is is het wel een stuk beter, maar het is gewoon weer nat aan de onderkant van de motor en moet weer olie bijvullen ! Het ziet er naar uit dat het een beetje einde verhaal is. Hij bouwt denk ik toch druk op en perst er toch hier en daar weer olie uit. Het tonnetje boven op de motor (van de ontluchting denk ik) is ook vet en nat. Ik rij nog maar even gewoon door en vul maar af en toe olie bij, maar durf er eigenlijk niet mee naar het buitenland op vakantie. Jammer allemaal , maar hij zal wel op de sloop raken denk ik want verkopen kan ik hem zo ook niet, en wil ik ook iemand anders niet aandoen.dus, helaas helaas.

Siem Bijman PRO, 3 jaar geleden

Toch nog even voor alle duidelijkheid. Hebben ze nu de nokkenaskeerring vervangen of de krukaskeerring??

nihuni00, 3 jaar geleden

Volgens hun de krukaskeerring, hij kwam zelfs iets naar buiten zeiden ze. Bak , vliegwiel en koppeling zijn eraf geweest.

Heino4267, 3 jaar geleden

Heb je dan niet ontzettende last van overdruk in je carter? Trek de peilstok er maar eens uit (als die er niet uit wordt geperst) ....
Als dat zo is, werken de compressie-zuigerveren niet goed meer (vastgekoekt?). Dat komt soms door gebruik van slechte olie, of het is gewoon slijtage.

nihuni00, 3 jaar geleden

Kan geen overmatige druk ontdekken bij de vulopening/peilstok. Met de dop los wordt deze er ook niet afgeblazen. Auto rijdt als een zonnetje. Heeft altijd gewoon de beurten gehad in de garage (met hun olie). Vul nu steeds bij met valvoline 10W40 specs A3B4 zoals voorgeschreven. Ik koop deze olie bij Action voor 4 euro per liter !! Als ik het peil in de gaten hou, kan ik dan hiermee doorrijden of is er een grotere kans dat hij het begeeft ? Ik vraag niet om een voorspelling, maar of er een grotere kans is. Uiteraard zou ik het liever opgelost hebben, maar de keerring vervangen heeft me weer eens 600 euro gekost wat op zich een schappelijke prijs lijkt te zijn. Ik kan toch niet oneindig hiermee doorgaan , vandaar mijn vraag of ik er nog mee door kan rijden.

leboef, 3 jaar geleden

Klinkt wel herkenbaar voor mij, heb dit ook gehad met een laguna II 1.9 dci 120pk.
Na vervanging van krukas keerring (3x), krukas lagers, turbo en carter-ontluchting uiteindelijk het motorblok (gebruikt) maar vervangen.
Daarna nog iets zweten en 1 liter olie op de 20.000 km bijvullen.

Heino4267, 3 jaar geleden

In dat geval: gewoon doorrijden en bijvullen, en zo zorgen dat het olielampje nooit gaat branden, dat is het goedkoopst.

nihuni00, 3 jaar geleden

Eindelijk duidelijkheid. proef met slang in de fles gedaan en na autobaanrit ongeveer een halve liter olie erin. Conclusie van de garage is lekkende zuigers, dus motor is op ! Nu rij ik dan maar niet al te ver weg meer en vul ik af en toe olie bij. Niet te veel, want als ik meer dan 2 streepjes op de peilstok vul dan is hij dat zeer snel weer kwijt, Op 2 of 1 streepje kan ik langer rijden. Dit vind ik nog steeds raar. Wat kan ik verwachten als ik zo blijf doorrijden? Loopt ie vast of zo, ? Zal dus naar iets anders moeten uitkijken denk ik.

voyager, 3 jaar geleden

Als ik het laatste verhaal lees rijst vraag of de oliepijlstok goed is(ga mee met Hans4004 in de vraag)?Zit die niet toevallig niet iets te ondiep in waardoor er steeds te veel olie bijgevuld wordt?Of is het de verkeerde(te korte)
Dus is de vraag hoe veel liters olie in zit?
Hoe is de compressie van de motor?(de zuigerveren zullen deels vast/versleten zijn waardoor onderblok meer druk te verweken krijgt)
Is de olipijlstok de goede?(Renault monteurs weten of er toevallig meerdere lengtes olipijlstokken er voor deze motoren bestaan)?

nihuni00, 3 jaar geleden

Er heeft altijd dezelfde peilstok ingezeten, en komt precies overeen met de bolletjes op het dashboard. Ik heb liever een antwoord op mijn vraag of ik er mee kan doorrijden, ik bedoel kom ik hiermee stil te staan als ik op tijd olie bijvul uiteraard. Ik heb bij mijn weten nog nooit teveel olie bijgevuld. Ben wel benieuwd waarom de olie sneller verdwijnd als ik tot 3 of 4 bolletjes vul, en langer kan rijden op 2 of 1 bolletje cq streepje. Uiteraard onder dezelfde omstandigheden want op de autobaan gaat het verlies /verbruik veel sneller.

kaleido 1 PRO, 3 jaar geleden

Er vliegt nu eenmaal meer olie in het blok rond met 4.5 liter er in dan met 3 , de hoeveelheid olie die op de cilinderwand terecht komt is dan ook navenant.
Zolang hij boven minimum blijft , gebeurt je nog niet veel .
Mischien iets dikkere olie proberen.
Ik heb trouwens goed ervaring met een potje 5 in 1 , om olieverbruik en aanverwante artikelen te beperken.

nihuni00, 3 jaar geleden

Ik ben al van 5W40 naar 10W40 gegaan. Is dit oke ? Of kan het nog dikker ? En wat is potje 5 in 1 ? Heb al eens een flesje Wynn s geprobeerd zonder resultaat. Ik hou elke suggestie aanbevolen.

kaleido 1 PRO, 3 jaar geleden

Je bent van een full synth. olie naar een semi synth. gegaan , dit geeft zo wie zo al problemen in veel gevallen.
Ben het merk even kwijt , maar dat gooi ik bij elke beurt in de twingo van mijn dochter , en dit beperkt heel erg het olie verbruik , tevens loopt de motor er een stuk rustiger van.
Zal morgen even kijken.

nihuni00, 2 jaar geleden

Beste Kaleido, weet je toevallig het merk van dat potje al ? De garage heeft geconstateerd dat de olie langs de zuigers komt en verbrandt wordt. Dat is dus een beetje einde verhaal denk ik. Ik ben weer teruggegaan naar vol synthetisch en hoop met jouw potje nog iets te bereiken. Verder maat afwachten en geen verdere kosten maken.

kaleido 1 PRO, 2 jaar geleden

5 in 1 oil stabilizer
Kelroy Holding bv.
0180-699234
Barendrecht.

Hans4040 PRO, 2 jaar geleden

kaleido 1 bedoeld https://www.maumo.nl/
Zusteronderneming van Kelroy Holding bv.

toch..?

kaleido 1 PRO, 2 jaar geleden

Precies , bedankt voor de "toevoeging"

nihuni00, 2 jaar geleden

Bedankt ik ga het proberen. Op internet lees je ook dat een toevoeging kan leiden tot verstopte oliekanaaltjes ? Ik neem toch aan dat het geen kwaad kan als het bij de leveranciers van garages te koop is ! Jullie horen de uitslag. gr.

nihuni00, 2 jaar geleden

Dag, heb net dit weekend een lange autobaanrit achter de rug met de toevoeging van 5 in 1 stabilizer. Gestart met 4 van de zes streepjes op de peilstok en geeindigd met nul en melding olie bijvullen. Rit van Alkmaar naar Aalden (Drenthe) Heen op zaterdag en terug op zondag. Het is inderdaad zo dat ik in het begin veel sneller olie verlies . Auto stinkt ook, krijg er hoofdpijn van in het interieur. Raam open dus. Auto rijdt nog steeds goed. conclusie ??

Heino4267, 2 jaar geleden

Dan verbruikt je auto dus pakweg 1 liter olie op 300-500 km zonder lekkages en je auto stinkt ontzettend?
Een beetje garage moet jou kunnen vertellen waar je olie blijft.

nihuni00, 2 jaar geleden

Dag, daar ben ik weer eens. Geen idee waar de olie blijft. Wat zijn de mogelijkheden ? Auto rijdt nog steeds perfect. Heeft geen moeilijkheden met koude start, houdt ook nooit in, en produceert ook geen zwarte rook. Ik hoop nog steeds dat iemand vermoedt waar de olie blijft. Alweer naar garage met wederom een rekening pas ik even voor zoals jullie wel zullen begrijpen. Omdat er helemaal geen problemen zijn zoals boven vernoemd rij ik nog steeds rond.

pieterp9094 PRO, 2 jaar geleden

Geeft je turbo geen lekkage waardoor er olie het inlaat traject inkomt en mee verbrandt met de ingespoten diesel ?

Trek je turbo naar intercooler slang eens los, is dit schoon ? Speling op turbo as ?

nihuni00, 2 jaar geleden

Ben er zojuist achter gekomen dat het kleine slangetje onder aan de olieafscheider bij de vuldop wel open is, maar verderop kennelijk niet. Dus waar het tuitje begint onderop. Ben er al met electradraad in geweest maar kom er niet in., gaat waarschijnlijk de hoek om ? naar het carter toch ? Ook met de compressor, 5 bar lukt niet. De lucht komt gewoon terug. Het lijkt er dus op dat er een flinke verstopping zit ? of bij het carter ? zeef ? Hoe krijg ik deze leiding open ? Heb er nu enkele keren remmenreiniger in laten lopen en weer onder druk gezet, maar het lukt nog steeds niet. Ben ik op de goede weg, of zit ik fout ?

kaleido 1 PRO, 2 jaar geleden

Lijkt op een verstopte carterventilatie , dat zou het olieverbruik kunnen verklaren , alles los halen en schoon maken.

nihuni00, 2 jaar geleden

Heb ik al gedaan, alleen dat stukje wat de bodem ingaat, hoe doe ik dit ? zie boven. lucht komt terug. staat nu weer te weken in remmenreiniger. Zal toch niet weer de carterpan eronderuit moeten ?

nihuni00, 2 jaar geleden

niemand ??

kaleido 1 PRO, 2 jaar geleden

Tja als je hem niet open krijgt en de oplossing is de carterpan er onderuit halen , dan is dat de oplossing.
Maak eens een foto van het tuitje , ik denk dat ik wel weet wat je bedoeld , maar misschien hebben anderen een oplossing bij het zien van de situatie.

nihuni00, 2 jaar geleden

Oke Kaleido, bedankt voor het meedenken. Ik zou wel een foto kunnen maken maar het is zo simpel. Van de olieafscheider gaan 2 slangen eruit. De dikke naar rechts, en aan de onderkant een dun slangetje recht naar beneden wat op de bodemplaat op een tuutje aangesloten zit. Ik zou willen weten of dit tuutje de hoek om gaat, of recht naar beneden, Als hij naar beneden gaat zou ik met een pen en hamertje of met een dun boortje erin kunnen poeren. Gaat het met een bochtje de hoek om, dan zou ik uiteraard dwars door het leidingkje steken en veel verder van huis zijn. Ik hoopte dat iemand dit zou weten. Zo niet, dan rest mij niets anders om de carterpan te demonteren waar lastig bij te komen is.

Heino4267, 2 jaar geleden

Beetje overdruk erop zetten?

nihuni00, 2 jaar geleden

Heb er gisteren 8 bar op gehad en geeft geen krimp. Weet jij of dit pijpje na het tuutje wat uitsteekt uit de bodem recht het carter ingaat of met een bocht ??

Heino4267, 2 jaar geleden

Helaas, geen idee ...

nihuni00, 2 jaar geleden

Oke, hij is open ! Met een remkabel , flusje eraan en in boormaschine. En open was ie ! Hoe eenvoudig kan het zijn met al dat gemedder. Olie bijgevuld tot 4 streepjes en zal vandaag proberen een stuk autobaan te rijden. Hopelijk is het (grotendeels )opgelost. Hoop natuurlijk dat er evengoed niets aan de hand is met de turbo of evt. blow bye. Spannend. Jullie horen de afloop zodra ik iets meer weet.

nihuni00, 2 jaar geleden

Auto lekt weer en stinkt tijdens rijden. Heb ook al gehad dat het vermogen weg viel tijdens een autobaanrit. Dit was voor mij de druppel, want dit had ik nog niet gehad; Reed steeds prima. Heb de auto zojuist ingeruild voor een kia sportage. Hoop dat ik hier meer geluk mee heb. De scenic gaat voor de export waarschijnlijk. Iedereen nog hartelijk bedankt voor het meedenken . Groet Rien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.