Ik heb sinds enige tijd een Laguna 1,9 dci 120 pk.
Ik heb hiervoor een AUdi A3 1,9 TDI gereden , waarvan ik de EGR heb afgesloten d.m.v. een plaatje in het kanaal wat van de uitlaat af komt .
Ik heb al een paar keer op het forum zitten kijken op de diverse topics over inhouden en niet helemaal soepel lopen , en krijg het idee dat ik bij deze motor ook beter de EGR kan afsluiten o.i.d.
Maar ik kom er niet goed achter wat ik kan doen.
Ik heb namelijk een keer gelezen dat je het onderdeel een slag kunt draaien ?
Ik heb bij mijn motor gekeken , en het enigste wat ik kon vinden is aan de bestuurderskant van de motor aan de onderkant van het inlaatspruitstuk , een "rond onderdeel met een stekker" om het maar eens in leken taal te beschrijven , wat ik meen te herkennen van een link die ik wel eens in 1 van de topics gevonden had , waar foto's opstonden.
Maar bij mij zit dat deel met 3 bouten vast , en aan de ondezijde lijkt een flexibele buis te zitten die van de uitlaat af komt.
Nu heb ik hiervan de stekker losgenomen , maar ik merk niet veel verandering , ik heb een stukje gereden met wat verschillende snelheden .
Bij 120 leek ie wat "onzuiniger" te zijn...volgens de vebruiksmeter ongeveer 6.9 -> 7.5 l/100
En normaal , als ie nog niet helemaal warm is ongeveer 6.8 ->7.0 l/100 en als ie goed op temp. is rond de 6.1 -> 6.4 l/100.
Ook lijkt de motor als je wat langer rustig rijd , en je geeft dan flink gas , wat te hikken , niet super oppakken.
als je wat steviger doorrijd lijkt dat weg te zijn.
vervuiling ? ervaring met reinigen d.m.v. spoelen e.d. door bijv. Forté (alleen bij garage te krijgen?)
Heel wat vragen ... het betreft trouwens een 1,9 dci 120pk met 140.000 km gelopen.
bedankt voor suggesties en tips.
Arne.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan goed zijn dat je inderdaad de stekker van de EGR hebt losgetrokken. Voordat je de EGR buiten werking zet op die manier, zou je er m.i. goed aan doen de EGR eerst te reinigen, zodat je zeker weet dat die inderdaad 100% dicht is als je hem permanent afsluit. In mijn geval is de auto na afsluiten iets zuiniger gaan rijden. Je kan de EGR inderdaad een kwartslag draaien, dan met 1 bout nog vastzetten.
De stekker kan er dan aanblijven en het motormanagement "denkt"dat de EGR het nog doet, dus geen foutcodes en lampje op het dashboard. uiteindelijk ging deze manier bij mij toch zorgen voor storingen omdat de EGR toch vervuilde en vast ging zitten.
Ik zou dus kiezen voor de 1e optie als er geen lampje op het dashboard gaat branden, maar dan wel eerst de EGR reinigen, tenminste als dat nodig is en dat zie je vanzelf wanneer je het geheel lost hebt.
Bij mij is er inderdaad nog geen lampje gaan branden , dat vond ik eigenlijk een beetje vreemd , omdat ik dat een paar keer hier had gelezen.
Ik wilde dit eigenlijk zo eerst proberen om te "voelen" wat er gebeurd.
Maar tot nog toe heb ik niet het idee dat het iets brengt , maar deze week maar eens mee rijden ...
17 jaar
De beste optie is de EGR uitbouwen, maar aan de stekker te laten zitten. Dan moet je alleen een ophanging ervoor maken en een afdekplaatje voor het gat voor de EGR maken. Dan ziet het motormanagement niks en kan er ook geen storing of noodprogramma geactiveerd worden.
17 jaar
Hè , dan is het kanaal naar de inlaat altijd open , en dus constant uitlaatgassen in mijn inlaat (roet)...
toch?
17 jaar
Klopt arne dit is bij dit systeem idd geen optie... Heb bij 3 laguna's/traffic's de stekker eraf getrokken ( eerst de EGr verwijdert en goed gereinigd ) en tot nu toe geen problemen gehad met storingslampjes e.d. Wel vinden ze allemaal dat de motoren beter lopen en zijn de klachten van inhouden/stotteren verdwenen..
Ja, dat plaatje moet wel iets bevatten om de doorstroom te blokkeren bij deze auto.
Hoe weet je dat de EGR klep dicht is als je de stekker eraf wil trekken?
17 jaar
@Sgm.
Heel dom van me misschien, maar ik kreeg mijn EGR niet eens meer los en heb op goed geluk maar de stekker losgekoppelt.
Dit is nu zo'n 50K geleden en in het begin trok de auto beter en hikte deze niet meer zo als voorheen.
Momenteel krijg ik wel in de gaten dat de auto vooral in de 5e en 6e versnelling niet meer zo trekt als voorheen, de lagere versnellingen geven geen problemen.
Km-stand van mijn auto is 210.000
17 jaar
Ik heb ook een stekker los getrokken waarvan ik denk dat het de EGR is maar kan nergens hier ene foto vinden waar hij zit op een 1.9 120 pk 2002 model.
17 jaar
[quote=sgm]Ja, dat plaatje moet wel iets bevatten om de doorstroom te blokkeren bij deze auto.
Hoe weet je dat de EGR klep dicht is als je de stekker eraf wil trekken?[/quote]
Je hebt hier een goed punt, meestal zit de klep zelf ook vol met roet en is het maar de vraag of de afdichting echt goed is..
ok , een goeie oplossing zou kunnen zijn , schoonmaken , terugzetten , en stekker eraf laten.
17 jaar
[quote=garageburgwal]Klopt arne dit is bij dit systeem idd geen optie... Heb bij 3 laguna's/traffic's de stekker eraf getrokken ( eerst de EGr verwijdert en goed gereinigd ) en tot nu toe geen problemen gehad met storingslampjes e.d. Wel vinden ze allemaal dat de motoren beter lopen en zijn de klachten van inhouden/stotteren verdwenen..[/quote]
Dat is ook aangeraden...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar