Renault CLIO: elektrisch/startmotor probleem na nieuwe distributieriem

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: K9K 770, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 65

Na het vervangen van de distributieriem en de multisnaar de min-pool van de accu weer aangesloten.
Auto start gelijk en loopt prima. Melding op display "Anti-slip functie is uitgeschakeld". Stuur naar links en naar rechts gedraaid en melding is weg.

Enkele minuten later opnieuw proberen te starten, maar lukt niet meer. Startmotor draait niet maar ik hoor wel het relais/solenoid schakelen als ik de sleutel helemaal omdraai. Gelijk na het omdraaien van de sleutel gaan alle lampjes uit en doet het instrumentenpaneel vreemd (meters lopen een beetje op en weer terug). Lijkt op een elektrische storing ergens omdat niets meer werkt. Ook gekke meldingen over "remsysteem defect" en zo.

Alle bedrading gecontroleerd en een massa omleiding gelegd van het motorblok naar de min van de accu. Geen verbetering. Lijkt dus geen massaprobleem...

Vervolgens startmotor afgekoppeld en nu treedt de storing niet op als ik de sleutel omdraai om te starten! Alles lijkt te werken als ik de startmotor maar niet aansluit!

Met multimeter de twee draden die naar de startmotor gaan gemeten: de dikke heeft altijd 12,5V en de dunne heeft alleen 12,5V als ik het contact omdraai om te starten. Lijkt dus goed toch? Dan zou je zeggen dat de startmotor de sluiting veroorzaakt...

Nieuwe startmotor kost al snel 180 euro dus de startmotor verwijderd en aangesloten op een losse accu. De startmotor lijkt zo prima te werken!. Het tandwiel schiet er goed uit en de motor draait prima. Als ik de schakeldraad naar de plus loslaat dan stopt de motor met draaien en trekt het tandwiel zich ook weer prima terug.

Iemand nog een idee of moet ik toch gewoon een nieuwe startmotor proberen met het risico dat het toch iets anders blijkt te zijn?

mbreman

Geplaatst door mbreman (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

abc (0) PRO, 7 jaar geleden

is je accu nog goed?

mbreman (0), 7 jaar geleden

[quote=abc]is je accu nog goed?[/quote]

Verlichting brand goed en ik meet zo'n 12,7 Volt op de accu...

... maar ik zal voor de zekerheid morgen de startmotor nog wel even alleen aan de accu in de Clio hangen en testen om de accu uit te sluiten...

Heino4267 (225), 7 jaar geleden

Startmotor weer monteren en auto op de handrem (of wielen blokkeren) en in de vrij / N zetten. Zet de auto op contact.
Dan handmatig achter op de startmotor het kleine stekkertje (waar het dunne draadje aan zit) doorverbinden met de moer waarmee de dikke rode kabel vastzit op de startmotor. (Maak hierbij geen sluiting naar massa en let op je handen, want de motor kan gaan draaien!)
Meet de accuspanning terwijl je dit doet, die mag niet te ver terugvallen en de motor moet gaan lopen.
Als de motor gaat lopen en die blijft dat doen telkens als je dit herhaalt, wordt de startmotor niet goed aangestuurd. De meest voor de hand liggende oorzaak is dan een beschadigde draad die naar het kleine stekkertje op de startmotor loopt of een slecht klemmend stekkertje.
Als de motor niet gaat lopen, zou ik controleren of de startblokkering wordt vrijgegeven (het rood knipperlampje in je instrumentenpaneel mag niet meer knipperen op contact). Als die goed wordt vrijgegeven meet je de accuspanning op tijdens starten. Die moet boven de 9 Volt blijven anders wordt de startelektronica niet vrijgegeven. Als hij wel start m.b.v. startkabels en een tweede accu/auto (dan blijft de accuspanning hoger), verdenk ik je accu.

mbreman (0), 7 jaar geleden

[quote=Heino4267]Startmotor weer monteren en auto op de handrem (of wielen blokkeren) en in de vrij / N zetten. Zet de auto op contact.
Dan handmatig achter op de startmotor het kleine stekkertje (waar het dunne draadje aan zit) doorverbinden met de moer waarmee de dikke rode kabel vastzit op de startmotor. (Maak hierbij geen sluiting naar massa en let op je handen, want de motor kan gaan draaien!)
Meet de accuspanning terwijl je dit doet, die mag niet te ver terugvallen en de motor moet gaan lopen.
Als de motor gaat lopen en die blijft dat doen telkens als je dit herhaalt, wordt de startmotor niet goed aangestuurd. De meest voor de hand liggende oorzaak is dan een beschadigde draad die naar het kleine stekkertje op de startmotor loopt of een slecht klemmend stekkertje.
Als de motor niet gaat lopen, zou ik controleren of de startblokkering wordt vrijgegeven (het rood knipperlampje in je instrumentenpaneel mag niet meer knipperen op contact). Als die goed wordt vrijgegeven meet je de accuspanning op tijdens starten. Die moet boven de 9 Volt blijven anders wordt de startelektronica niet vrijgegeven. Als hij wel start m.b.v. startkabels en een tweede accu/auto (dan blijft de accuspanning hoger), verdenk ik je accu.[/quote]

Ga ik morgen ook allemaal even proberen...

kaleido 1 (1680) PRO, 7 jaar geleden

Ik zou eerst beginnen met te controleren of de distributie nog wel op tijd staat en de motor met de hand nog zonder blokkering normaal rond te draaien is.
Zoals je het omschrijft , wil / gaat de motor niet meer rond , als er toch iets fout gegaan is bij deze reparatie , zou ik dat eerst controleren.

mbreman (0), 7 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Ik zou eerst beginnen met te controleren of de distributie nog wel op tijd staat en de motor met de hand nog zonder blokkering normaal rond te draaien is.
Zoals je het omschrijft , wil / gaat de motor niet meer rond , als er toch iets fout gegaan is bij deze reparatie , zou ik dat eerst controleren.[/quote]

Ik kan de motor gewoon met de hand ronddraaien aan de krukaspoelie. Ik heb de startmotor uit de auto gehaald en aangesloten via verlengkabels. Dan treedt dit elektrische/startmotor -probleem ook op...

Heino4267 (225), 7 jaar geleden

Dat is iets anders dan enkele posts terug: dan is je startrelais kapot (die dikke bobbel op je startmotor).
Of lees ik je laatste post nou verkeerd?

mbreman (0), 7 jaar geleden

[quote=Heino4267]Dat is iets anders dan enkele posts terug: dan is je startrelais kapot (die dikke bobbel op je startmotor).
Of lees ik je laatste post nou verkeerd?[/quote]

De startmotor lijkt gewoon te werken als ik hem via een (andere) losse accu test. Als ik hem echter op de accu (en via het bedradingscircuit) van de clio aansluit dan heb ik de beschreven problemen.

Ik ben de afgelopen dagen niet hieraan toegekomen (druk druk druk), maar ik ga zo gelijk weer de door jullie voorgestelde testjes doen. Ik laat dan gelijk weten wat de resultaten zijn.

Ik zag ook nog in het elektrische schema van de clio in mijn Haynes werkplaatshandboek dat 1 van de plus aansluitingen op de startmotor via de dynamo loopt. De dynamo zit aan de zijde waar ik bezig ben geweest met de distributieriem dus ik ga die aansluitingen ook nog even grondig nalopen.

mbreman (0), 7 jaar geleden

Oke, zojuist flink aan het testen geweest:

Probleem treedt nu ook op als ik de sleutel op kontakt zet (dus niet doordraai om te starten). Het accu voltage valt dan terug naar 4 a 5 volt. Ook als ik een tweede (goede) accu doorverbind met de accu in de Clio.

Het lijkt dus los te staan van de accu en de startmotor. Het probleem treedt echter niet altijd op blijkbaar. Op een gegeven moment had ik de startmotor via verlengkabels op de Clio aangesloten en werkte alles prima. Ik heb zeker tien keer de startmotor draaiend gekregen door de contactsleutel door te draaien! De spanning op de accu viel toen bijna niet terug (naar 12 volt of zo).

Wat mij wel opvalt is als ik de min pool van de accu loskoppel dat ik dan zo'n 0,6 tot 1,8 Volt tussen de plus van de accu en de massa kabels (op de losgekoppelde minpool) meet. Ook als het contact gewoon uit staat. Is dit normaal?

Nu alles weer gemonteerd op de Clio en probleem treedt weer constant op.

mbreman (0), 7 jaar geleden

Nog even een update:

Als ik de sleutel niet op contact heb staan en de lichten aan zet, dan gaan de lichten niet aan en hoor ik een geratel in het relais/zekering kastje onder de motorkap net links van de accu. Ook dan valt de spanning op de accu terug naar zo'n 5 volt!
Daar zitten 4 blokjes (relais?) een rijtje zekeringen (voor het motor gedeelte) en een aantal connectoren. Ik kan niet horen welke van de 4 relais het is.

Zou hier de oorzaak kunnen liggen of is dit eerder een verschijnsel/gevolg van het probleem?

mbreman (0), 7 jaar geleden

Uiteindelijk blijkt het toch gewoon de accu te zijn.

Blijkbaar is een jump start met een andere auto geen betrouwbare test om een kapotte accu uit te sluiten...

Iedereen bedankt voor de suggesties en het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.