Renault Scenic: emmissie systeem controleren

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 dCI 100PK

in het display van deze auto komt te staan "emmissie systeem controleren" en motormanagementlamp gaat branden.

uitgelezen via eobd en volgende foutcode gewist : p0638 gasklepactuator bereik/werking.

komt na tijdje rijden weer terug met dezelfde foutcode.

gasklep huis eerst gereinigd maar hielp niets , nu nieuw gasklephuis gemonteerd maar helaas...

iemand suggesties?

er is trouwens een eurogas g3 installatie ingebouwd.

p.fenslage

Geplaatst door p.fenslage (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

sjaak r (0) PRO, 16 jaar geleden

Zie andere post en laat even bij dealer uitlezen voor de juiste code.

p.fenslage (0) PRO, 16 jaar geleden

foutcode is DF 079 bekrachtigingskastje gemotoriseerde smoorklep

sjaak r (0) PRO, 16 jaar geleden

Zou toch eerst een herprogramering laten uitvoeren.

p.fenslage (0) PRO, 16 jaar geleden

inmiddels een maand verder en auto is nu geherprogrammeerd en van alles wat aan gedaan maar storing blijft voorhanden (bij 2 dealers binnen geweest)

renault createur de problematiek...

marcel1 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als bij deze foutcode herprogrammeren niet helpt , zit er niets anders op dan het vervangen van de rekeneenheid.Marcel

p.fenslage (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb je dit vaker voorhanden gehad toevallig??

En nog een vraagje voor JHL wat heeft lpg met dit probleem te maken??

Rij trouwens al jaren LPG zonder problemen!!

marcel1 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ja,probleem komt vaker voor. Een storing van de bekrachtiging van het smoorklephuis zit in de rekeneenheid. Meestal is het met herprogrammeren opgelost,maar een enkele keer moet de rekeneenheid vervangen worden. Marcel

henk kroezenga (0) PRO, 16 jaar geleden

6polige stekker op gasklephuis geeft ook wel eens problemen ,renault levert hier voor een losse stekker.
ik heb een keer deze storing gehad wat uiteindelijk verholpen is met het vervangen van deze stekker en bedrading
deze heb ik rechtstreeks op de motor ecu gesoldeerd
trouwens heeft deze storing totaal niets met de lpg installatie te maken,vialle en of eurogas doen het prima op deze auto,s

maikelvb (0), 16 jaar geleden

Hallo allemaal ik ben eigenlijk meer van de elektronica maar sleutel ook regelmatig aan auto's, ik heb pas van iemand een auto hier gehad met problemen met een eurogas installatie, diegene was al bij de gasboer geweest en die had geconstateerd dat de computer defect was en de kosten hiervan op 325 euro neer kwamen, haha dus voor mij een uitdaging om dit uit te gaan zoeken, ik heb de computer open geschroefd en al vrij snel ontdekt wat er aan de hand was een aantal componenten defect, ik heb deze vervangen en de auto rijd weer perfect en geen problemen meer.
Het gaat hier om een renault megane scenic met een eurogas installatie die in het begin af en toe niet over wou schakelen op gas en een paar maanden later helemaal niet meer.
Als er nou mensen zijn die ook problemen hebben met een eurogas computer wil ik deze graag helpen, maar dan moet je wel met de computer los komen.
Ik kan ook eventueel de computer voor je uitbouwen maar dan moet je dat zelf even aangeven.
Ik hoop dat ik mensen hiermee van dienst kan zijn en kan zorgen dat mensen niet op onnodige hoge kosten gejaagd worden.

Viper9 (0), 16 jaar geleden

Heel vreemd jullie hebben het alleen over de Scenic welke op LPG rijden. Ik heb sinds afgelopen week een Grand Scenic 1.5 DCI. Ook ik krijg de melding "emmissie systeem controleren" in het dashboard te zien. Ook het lampje SERVICE en MOTORMANAGEMENT branden. Ik hoop niet dat het een begin is van een hoop andere problemen. Gelukkig heb ik nog garantie en hoop dat ze het probleem serieus gaan oplossen om zo zelf niet voor hoge kosten komen te staan na de garantieperiode.

TesT (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=maikelvb]Hallo allemaal ik ben eigenlijk meer van de elektronica maar sleutel ook regelmatig aan auto's, ik heb pas van iemand een auto hier gehad met problemen met een eurogas installatie, diegene was al bij de gasboer geweest en die had geconstateerd dat de computer defect was en de kosten hiervan op 325 euro neer kwamen, haha dus voor mij een uitdaging om dit uit te gaan zoeken, ik heb de computer open geschroefd en al vrij snel ontdekt wat er aan de hand was een aantal componenten defect, ik heb deze vervangen en de auto rijd weer perfect en geen problemen meer.
Het gaat hier om een renault megane scenic met een eurogas installatie die in het begin af en toe niet over wou schakelen op gas en een paar maanden later helemaal niet meer.
Als er nou mensen zijn die ook problemen hebben met een eurogas computer wil ik deze graag helpen, maar dan moet je wel met de computer los komen.
Ik kan ook eventueel de computer voor je uitbouwen maar dan moet je dat zelf even aangeven.
Ik hoop dat ik mensen hiermee van dienst kan zijn en kan zorgen dat mensen niet op onnodige hoge kosten gejaagd worden.[/quote]
Kun je ons niet gewoon vertellen wat je vervangen heb, eventueel met foto's.

maikelvb (0), 16 jaar geleden

Ken je iemand in de buurt die verstand van elektronica heeft? En dan bedoel ik niet iemande die ergens een stekker aan kan zetten maar echt iemand met componenten kennis en die goed kan solderen. Zo ja dan kun je de computer open schroeven en voorzichtig de schroefjes van het printje los halen zodat je de print kunt verwijderen (let op als je statisch geladen bent en de print aanraakt kan het einde verhaal zijn).

Als je de print verwijderd hebt zie je 5 zwarte blokjes naast elkaar zitten aan de connector zijde ,dit zijn de relais, als je boven op de print met de connector achter de relais dan is het de meest rechter relais die de problemen kan veroorzaken, als je de print nu omdraaid zal je onder het relais 5 pootjes zien zitten, en bij een pootje een zwarte vlek er omheen deze is dan helemaal uitgebrand, het heeft dan ook geen zin om hem alleen opnieuw te vertinnen want er loopt een redelijk hoge stroom doorheen en heeft in de meeste gevallen door vonken het relais en het pootje zodanig beschadigd dat deze defect is, let op!! De print is doorgemetaliseerd als je hier niet goed en netjes de tin van verwijderd dan verniel je de print zodanig dat deze niet meer bruikbaar is. Verder zal je goed moeten kijken hoe de baantjes gelopen hebben en deze weer herstellen. Verder een nieuw relais bestellen (bij Farnell o.i.d.) en er weer netjes in solderen.

Dan is de reparatie gedaan, maar nogmaals als je geen ervaring hebt in het solderen e.d., begin er dan echt niet aan om jezelf een hoop leed te besparen.
Heb er helaas geen foto's van maar mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Hans4040 (320) PRO, 16 jaar geleden

Topic aangepast door moderator.

De opzet van problemcar is de vogende:
de problemen in de garagewereld te bespreken en zoveel mogelijk met elkaar op te lossen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.