close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: Espace 2.0 16V verbrande klep met LPG

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V

Gekocht eind 2008 met 105.000 km. Met name omdat deze motor bekend stond als goed bestand tegen LPG. Vialle installatie laten inbouwen. Kosteb ca 1800 euro bij Vialle zelf in xxxxxx. Begrepen dat dit een van de beste zou moeten zijn met name ook vanwege vloeibare injectie wat leid tot geen vermogen verlies.

Intentie was op te rijden tot 300.000 km en dan te verkopen. Rijden 25.000 km per jaar.

Bij starten op benzine en overschakeling naar gas ging alles goed. Ik sta met draaiende motor na 4 km te wachten bij pomp. Stop, tank en rij weer weg en dan wat stotterend geluid. Ben wel nog 100 km doorgereden zonder verslechtering.

Na 1 jaar en 1 maand op LPG en 27.000 km gereden, is een klep verbrand. Gebeld naar xxxxx: Oh dit komt zeeelden voor bij deze motor. Sorry valt buiten garantie.



Vragen:
* Kan het wachten met koude motor oorzaak zijn geweest of heeft het meer waarschijnlijk een andere achtergrond. Wat kunnen redenen zijn van een verbrande klep?
* Klopt het dat deze motor dit zelden te zien geeft?
* Had het uitgemaakt als we direct gestopt waren?
* Valt het inderdaad echt buiten garantie?
* eventueel onder een andere verzekering?
* Geeft de vloeibare injectie geen hogere temperatuur waardoor kleppen eerder verbranden?
* Is het inderdaad beter om V power als benzine te tanken? Bestaat dit soort benzine ook in Oostenrijk? Ik rij meestal een volle tank op in 6 maanden en kom dan weer in Oostenrijk waar de benzine een stuk goedkoper is. Ik begrijp ook wel dat je dit niet op de spits moet drijven, maar scheelt toch snel 20 € per tank.
* Vialle gaf aan de benzine tank niet lager te laten komen dan 50 %. Ik kon het argument niet goed volgen. Is iemand hiermee bekend?
* Wat ik wel zie is dat als ik langere tijd op snelweg achter elkaar rij zonder dat de motor stopt, je de lampjes terug ziet lopen van de vulling van de gastank. Het lijkt erop dat er een soort vacuum getrokken wordt. Is dit wellicht wat Vialle bedoeld? DAn zou je de lampjes toch goed in de gaten moeten houden en als het kritisch is even de motor afzetten en weer verder rijden.
* De garage heeft auto afgegeven aan specialist en deze gaf aan verbrande klep. Totale kosten incl Nieuwe verzwaarde zettingen die beter geschikt zijn voor LPG, gelijk maar nieuwe waterpomp en distributie riem.
* Is nieuwe Distributie riem inderdaad noodzakelijk?
* Geeft verstevigde zettingen inderdaad een stuk meer kan op voorkoming van herhaling?
* Kosten opgave herstel: 3100 euro. Is dit redelijk of buiten proporties?

Geplaatst door

Arnaud (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In tegenstelling tot de rest van deze ramp op wielen zijn die blokken op zich goed. Ik denk zelf dat er op 1 of andere manier een te arm mengel is geweest. Hierdoor branden de kleppen extreem snel in.

Koprevisie moet goedkoper kunnen dan 3100. Hij is al bijna total loss.

Sterkte!

paulmichiel 0
badge

14 jaar

altijd riem vervangen na demontage van cilinderkop als je toch bezig bent maakt het in arbeid niks uit
succes jan

jan5047 0
badge

14 jaar

[quote=paulmichiel]In tegenstelling tot de rest van deze ramp op wielen zijn die blokken op zich goed. Ik denk zelf dat er op 1 of andere manier een te arm mengel is geweest. Hierdoor branden de kleppen extreem snel in.

Koprevisie moet goedkoper kunnen dan 3100. Hij is al bijna total loss.

Sterkte![/quote]
Wat kunnen oorzaken zijn van een te arm mengsel. Van de LPG installatie of Benzine? Kan het zo dus weer gebeuren ook verzwaarde zittingen?

Arnaud 0

14 jaar

Kan het zo weer gebeuren? Ja, als de oorzaak niet gevonden en gerepareerd wordt.

Eerst kop laten doen, dan een stuk op benzine rijden en dan controle op benzine of mengsel correct is met 4-gas meting.
Als dat goed is een stuk op gas rijden en 4-gas meting herhalen op gas.
Ga ik er vanuit dat de motorstoringslamp niet gaat branden, anders de foutcode uitlezen en dan verder beslissen.

oldford 0
badge

14 jaar

Hallo Arnaud,

heb je al een overzicht gekregen van de reparatie(s) van de Espace. Is het zeker dat de klep verbrandt is.

Al de kop aangepast gaat worden kleppen en zetels vervangen dan wordt tevens de distibutie riem, spanrollen nokkenasversteller en waterpomp worden. Tevens even de bol van het uitlaatspruitstuk controleren want die gaat door de hitte van G3 scheuren en loslaten. Dat ding achteraf vervangen is een ramp, je komt er nauwelijks bij.

De nokkenasversteller is het nokkenas tandwiel waar de distributieriem over loopt en die zorgt voor de vervroeging bij bv acceleren. Je hoort de (warme) motor rauw lopen bij stationair toerental.

Ik spreek uit ervaring mijn Espace 2.0 16 V rijdt ook op G3; nu inmiddels 315.000 km. Deze motoren zijn goed

Succes met de reparatie

rendier 2 0

14 jaar

Dank voor je reactie. Jammer dat alles reeds hersteld is. Reparatie is inmiddels gedaan. Kosten totaal incl BTW 3200 €. Bougies ook vervangen.
Waterpomp zou niet automatisch vervangen worden, maar heb ik zelf gevraagd. SPanrollen nokkenasversteller + vraag hoe bol uitlaatspruitstuk eruit zag en of ook vervangen is. STond niet op nota omdat dit via een ander bedrijf gegaan is.

Heb je de totale 315.000 op G3 gereden?
Wat kan oorzaak geweest zijn? Moet ik ergens op letten om dit in toekomst te voorkomen. Garage gaf aan dat ik gewoon pure pech heb gehad. Moet toch wel ergens door veroorzaakt worden. Zie boven werd aangegeven te arm mengsel. Waar kan dat door veroorzaakt worden.

Auto rijdt nu weer prima. Herinner me wel dat we wel merkten dat bij ca 90 km/u de motor af en toe heel licht schokte. Dit kan dan mogelijk al een signaal geweest zijn. Had dan een Compressie meting al wat kunnen aangeven? Waarschijnlijk weet je het dan wel, maar was je nog opgezadeld met zelfde kosten voor herstel.


Doe je verder nog iets speciaals om de auto langer op gas te laten rijden zoals V-power tanken ipv Euro 95, Flash lube (overigens bij importeur in België gevraagd voor onafhankelijke test resultaten. Nog geen info ontvangen).

Nog idee omtrent het teruglopen van de benzine meter bij lange ritten op Gas. Heb je dit wel eens gezien? Wat kan oorzaak zijn. Mogelijk relatie met de oorzaak van verbrande klep?

Welke G3 installatie heb jij? Zou een vloeibare injectie van Vialle een warmere temperatuur geven waardoor eerdere kans op dit probleem?

En wat betreft advies Vialle om tank niet lager dan 50 % te laten komen.

Alvast bedankt.

Arnaud 0

14 jaar

Vialle is een goede installatie,spuit vloeibaar in,dus geen verdamper.
juist dat vloeibare inspuiten zorgt er nog enigszins voor een beetje verkoelende werking.
Bij een installatie met verdamper is het drooggas wat ingespoten word,veel schraler.
Daar komt nog bij dat vialle gewoon een volgsysteem van de benzinecomp is,alleen de hoeveelheid ingespoten gas word door de gascomp bepaald.
De benzine comp is leading in dit geval.
Dat maakt dit systeem simpel en betrouwbaar.
Dat leegrijden van de tank is om de pomp tegen het drooglopen te beschermen, maar je kunt rustig leegrijden tot aan het rode lampje.
Het terug lopen van de benzine heeft met je boordcomp te maken,die zit immers niet dat jij op lpg rijd.
Op het moment dat je opnieuw start zul je zien dat de meter weer vol aangeeft.
De ledlampjes van de lpg vulling geven de juiste hoeveelheid aan.
Je kunt ook een en ander nalezen op de site van vialle omtrent dit fenomeen.
Flash-lube zou ik niet doen,deze motor kan goed tegen lpg.
Maar zoals oldford ook aangeeft,je mengsel kan ook niet in orde zijn op een van de cilinders,bobine's die kapot gaan komen veelvuldig voor bij deze motoren.
Als het mengsel niet goed is is de klep sneller verbrand op lpg dan op benzine,ik zou idd een viergastest laten doen en kijken of alles goed is.
Want misschien heeft die klep op benzine al geleden en heeft het rijden op lpg het snel verergert.
3200 euro is wel een hele bak geld voor een koprevisie,het is dat ik geen reclame mag maken,maar ik weet een bedrijf die het voor een heel stuk minder had gedaan en net zo goed.

primera p11 0

14 jaar

Dank je !! Weer wat geleerd!
Eens in de hoeveel tijd zou je een 4-gasmeting moeten doen? Zit dit niet standaard in APK?
Wat zijn de kosten hiervan?
Wellicht verstandig bij het kopen van een 2e hands om dit vooraf te doen.

Wat anders voor tip om dit nogmaals te voorkomen? Er zitten nu wel verzwaarde zittingen in en wil er graag nog 200.000 km mee rijden tot ca 330.000 km.

Maakt het nog uit of je euro 95 tankt of bijv V-power?

Kosten nota ex BTW:
1250 koprevisie
660 werkplaats
107 pakkingset
109 Distributieriemset
175 poelietandwiel
84 Waterpomp
78 bout cil kop
30 bougie
35 Koelvloeistof
66 Olie
10 filter

En nog wat kleine dingen
Totaal 2670 Ex en 3177 incl BTW

Is dit echt veel te duur??

Is SPanrollen nokkenasversteller zelfde als poelietandwiel?

Ik zie geen bol uitlaatspruitstuk staan.

Arnaud 0

14 jaar

Ja,ach wat is veel te duur.
Een dealer of een universeel kan zo een 1000 euro schelen.
En wat je niet ziet staan is ook niet gedaan,lijkt me.

primera p11 0

14 jaar

Vind het een heel net factuur. Alhoewel ik de koprevisie wat aan de hoge kant vind.
Klepzitting en kleppen van goud vind ik nou ook weer wat overdreven.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

3177 incl BTW man man het voordeel van lpg ben je nu wel kwijt of je moet 100% probleemloos de 300000km halen.

gr john

Arnaud, 4-gas test maakt standaard deel uit van de APK, zowel stationair als bij versneld toerental.
Is een indicatie, maar ziet niet alles omdat de belasting hier erg laag is en er tijdens het rijden veel meer gas nodig is.

Wat wel veel uitmaakt is hoe lang de benzine in de tank blijft zitten. Na verloop van tijd veroudert benzine en gaan er chemische reacties plaats vinden.
Dus niet de benzine-tank tot de nok toe vol en dan een half jaar blijven gebruiken voor de motor-start.
Beter is om regelmatig een kleinere hoeveelheid te tanken en minstens 1 x per maand een kilometer of 30 op benzine te rijden.

oldford 0
badge

14 jaar

Dank je.

Ik tank inderdaad nu een volle tank en rij hem in een half jaar bijna leeg en dan tank ik weer vol. Vanaf hoe oude benzine gaan deze reacties optreden? Is dit ergens na te lezen waar deze adviezen staan? Kreeg ik ook niet geadviseerd bij Vialle.

Nog verschil tussen euro 95 en V-Power?

Er is net een APK geweest ca 2 mnd geleden en zou dus dan opgevallen moeten zijn. Zal ik navragen.

Arnaud 0

14 jaar

Idd wat oldford zegt,niet helemaal vol,maar een liter of 25 is zat.
Je moet het ook allemaal meesjouwen.
Wat je ook kunt doen is er een flesje injectorreiniger ingooien, of V-poweren.
Ach,en 3177 euro is een hoop geld,ik rij een diesel nu,altijd lpg/benzine gereden,maar ik denk dat een paar verstuivers en een brandstofpomp bij een diesel net zoveel kost als die koprevisie.
En dat die pomp en verstuivers nou een heel auto leven meegaan,nou niet echt.
Vroeger was een diesel zeer betrouwbaar,maar tegenwoordig zie je er ook zat ellende van.

primera p11 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.