Renault Grand Espace: espace 2.0T stottert op benzine en LPG

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0T

onze espace is bij de plaatselijke dealer in onderhoud, maar zij komen er niet uit.
de auto houdt in, zowel op benzine als op LPG, er zitten 4 nieuwe bobines en nieuwe bougies in,filters vernieuwd enzovoort, wat kan ik nu zelf doen? gasklep reinigen of zo? en is dat een beetje te doen? of zit er een luchtmassameter in deze auto? moet die vervangen?(ik kan het nergens vinden)
er is dit jaar voor €5000 verspijkerd bij de dealer, maar ze weten het niet meer.

aub help!


er is nog een probleem trouwens: remoliepeil zakt (2xin 3weken bijgevuld) , maar het lekt nergens,hoofdremcilinder?

wynand2000

Geplaatst door wynand2000 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik dacht niet dat deze een luchtmassa meter had, anders zou het kunnen.
Een probleem met het mengsel is eenvoudig vast te stellen, een eventuele oplossing daarvoor is lastiger.
Laat de zogenaamde "long term fuel trim" uit lezen. Deze moet rond de 0% zitten. Wijkt de trim behoorlijk af dan is er een probleem.

Heb je al eens een volledige dag (of 2 dagen) op benzine gereden? Heb je dan op benzine nog steeds problemen?
Wat is er allemaal al gedaan (behalve bobines en bougies)?

wynand2000 (0), 12 jaar geleden

Dank U wel Oldford, volgens mij kan ik die long term fuel trim met eobd uitlezen? en moet ik dat rijdend doen , of wat minuten stationair?
verder is er een grote beurt uitgevoerd. en wij hebben op vakantie in Frankrijk ruim een week op benzine gereden ivm slechte verkrijgbaarheid LPG, zelfde probleem
kan nhet de gasklep zijn? die vies is? of het schakelaartje/klepje wat daarvoor zit in de inlaat?
alvast mijn dank

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Met EOBD lees je die Long Term Fuel Trim uit in live data (functie 1). Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
Je kunt het op elk moment uit lezen. Na een nacht stil staan krijg je de waarde van de dag ervoor (dus op LPG?).
Een keer rijdend kijken wat de waarde is, kan geen kwaad - zolang je het maar met 2 personen doet.
Kontroleer dan ook of de lambda regeling werkt: Fuel System moet dan Closed Loop aangeven.

Verdere controles: koelvloeistof en lucht temperatuur. Na een nacht stil staan gelijk aan buiten temperatuur.
Map sensor. Met motor uit gelijk aan buitenlucht druk.

In je 1e topic staat een nogal groot bedrag. Ik heb tot nu toe alleen een grote beurt en een paar bobines langs zien komen.
Lang niet genoeg om dat bedrag vol te maken. Nul te veel?

wynand2000 (0), 12 jaar geleden

ik zal de controle uitvoeren, en wat betreft het bedrag, het is geen 0 teveel, dit jaar alleen al : kachelventilator/aircopomp/stuurkogels L+R/krukasdemper/achterveer gebroken/dashboard display vernieuwd, en nog veel meer, de teller staat nu op €5070,00 en de klachten wat betreft het stotteren waar al vanaf begin dit jaar naar wordt gezocht zijn nog altijd niet opgelost!
het is dat we eigenlijk niet terugkunnen en het zo`n heerlijk grote auto is met een gezin........

wynand2000 (0), 12 jaar geleden

waar kan ik de map sensor trouwens vinden?

Heino4267 (245), 12 jaar geleden

Manifold Air Pressure sensor: net voor je inlaatspruitstuk in het inlaattraject, ik meen daaraan verbonden met een rubberslangetje. Ergens anders op dit forum staat dat compleet met foto's.

wynand2000 (0), 12 jaar geleden

zojuist een en ander gemeten:
intake manifold pressure 14.6 psia
Bank 1 Sensor 10.445 V Short Term Fuel Trim0.00 %
Bank 1 Sensor 20.455 V Short Term Fuel Trim100.00 %Lean (-)
Bank 1 Sensor 10.870 V Short Term Fuel Trim0.00 %
Bank 1 Sensor 20.885 V Short Term Fuel Trim100.00 %Lean (-)
Bank 1 Sensor 10.870 V Short Term Fuel Trim0.00 %
Bank 1 Sensor 20.885 V Short Term Fuel Trim100.00 %Lean (-)
Bank 1 Sensor 10.675 V Short Term Fuel Trim0.78 %Rich (+)
Bank 1 Sensor 20.730 V Short Term Fuel Trim100.00 %Lean (-)
Absolute Throttle Position23.5 %
Engine Speed1347.00 Rpm
Vehicle Speed0 Kmh0 Mph
Calculated Load40.0 %
Ignition Timing Advance Cyl #114 DegreesAdvance (+)
Short Term Fuel Trim Bank 17.81 %Rich (+)
Long Term Fuel Trim Bank 10.00 %
Bank 1 Sensor 10.775 V Short Term Fuel Trim0.78 %Rich (+)
Bank 1 Sensor 20.220 V Short Term Fuel Trim100.00 %Lean (-)
Intake Manifold Pressure31 kPaA4.5 PsiA
Short Term Fuel Trim Bank 15.47 %Lean (-)
Long Term Fuel Trim Bank 10.00 %
Intake Manifold Pressure50 kPaA7.3 PsiA
Short Term Fuel Trim Bank 13.91 %Rich (+)
Long Term Fuel Trim Bank 10.00 %
Bank 1 Sensor 10.715 V Short Term Fuel Trim12.50 %Rich (+)
Bank 1 Sensor 20.175 V Short Term Fuel Trim100.00 %Lean (-

dit zijn een aantal waardes die ik tijdens het rijden (zoals jullie zien meerdere) heb vastgelegd, ziet iemand dingen die er niet in horen?
verder is de smoorklep/gasklep gereinigd (gigavet/zwart) en heb ik nu dus weer een vraag, is de sensor vóór de gasklep de MAPsensor of degene ná de gasklep?
er zitten 2 vrijwel gelijke sensors namelijk, en kan ik deze met een elektronika reiniger schoonmaken? (ik zie dat de beide sensoren smerig zijn, net zo vet als de gasklep) oftewel heeft dat zin?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Computer vindt het mengsel aan de arme kant en regelt het op met 10% (Long Term Fuel Trim).
Ook Short Term Fuel Trim (de eigenlijke regeling) is aan de hoge kant.

Lambda sensor Bank 1, Sensor 2 (Ná de kat) geeft af en toe (of continue?) wel erg laag aan. Lijkt op een lek in de uitlaat.

Voor zover ik weet heeft deze motor 2 (Twee) map/sensors. Die voor de gasklep zal wel voor turbo-druk gebruikt worden.
Map-sensor die voor het uitrekenen van mengsel en ontsteking gebruikt wordt, zit altijd NA de gasklep in het spruitstuk.

Geen temperaturen te vinden in de lijst?

wynand2000 (0), 12 jaar geleden

Hoi oldford, dank zover, de temperatuur kan ik niet in het simpele (gratis easyobd) programma terugvinden, alleen de temperatuur van de motor , die was zo 86 op het moment dat ik keek na een korte rit, en de temp van de lucht aan inlaatzijde of zo? die heb ik gezien en was op het moment van stilstaan en motor uit 30 graden terwijl de buitentemp 20gr was.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat betreft de inlaat lucht temperatuur: die is redelijk belangrijk om het mengsel uit te rekenen.
Nadat de motor gelopen heeft is 30 graden volledig verklaarbaar. Kontroleren VOOR dat de motor koud gestart wordt.
Moet dan vrijwel gelijk zijn aan motor temperatuur (koelvloeistof temperatuur) EN de buiten temperatuur.

Dit ritje was op benzine of op gas?

wynand2000 (0), 12 jaar geleden

ik zal vanavond laat als de auto koud is opnieuw de temperatuur meten, het ritje was op gas(4km totaal en eerste paar 100m op benzine)

wat denk je , kan ik die 2 sensors schoonmaken?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Geen ervaring met het schoonmaken van die sensors. De map-sensors die ik ken zijn nog ouderwets met een slangetje of nog niet vervuild.
Ik hang map-sensors altijd op de kop (tuitje naar beneden) omdat ze stuk zouden gaan van benzine.
Dus schoonmaken mag, maar wel heel voorzichtig en liefst met de tuit naar beneden.

1e paar honderd meter van het ritje zie je niet terug in de fuel trims.
Lambdasondes moeten eerst opwarmen en motor moet enigzins op temperatuur zijn.
Zie je opnames: 1e meting lambda sondes beide rond de 0,45 volt (dat zijn koude sondes).
Daarna beide sondes bijna 0,9 volt met fuel trim op 0 - dat is rijk door de "choke" en nog geen lambda regeling, dus ook nog niet leren.
Pas als de voorste sonde 0,675 aan geeft, zie je de short term fuel trim beginnen met regelen.

Ik ben benieuwd wat de fuel trims gaan doen op benzine.
Alleen als je de map-sensors schoon maakt en er is verschil dan moet je op LPG ook nog een keer uitlezen.

wynand2000 (0), 12 jaar geleden

Hallo,
even geen metingen gedaan vanwege het feit dat de auto in de garage staat voor het 2e probleem wat onder PS in de O.P. beschreven stond.
nadat ik eergisteren de remolie weer had bijgevuld zijn we naar de garage gereden waar de auto op de brug is gezet en waar geconstateerd werd dat de hydraulische koppeling cilinder in/bij de bak lek is, de offerte die volgde viel €250.00 lager uit wegens medelijden van de mensen achter de balie, door het overschrijden van de €6000.00 dit jaar aan onderhoud/reparaties. daardoor komt de reparatie op `slechts`€1250.00 uit waarbij dan wel ook de koppeling compleet vervangen wordt(dan kan dat niet meer mis gaan)
Als de auto terug is volgt er weer nieuwe info over het andere verhaal, hoewel de auto echt veel beter rijdt door het reinigen van de gasklep.
tot dan, groeten Wynand

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.