Goedendag,
na vandaag +/- 50km snelweg (aardig doorgereden maar wel eerst een km of 10 warm gelopen) heeft bij mij de motor opeens zo goed als geen vermogen meer.
Ik merkte eerst dat ik vermogen kwijt was en daarna ging er een waarschuwingslampje branden (Een soort van tour de france etape, volgens mij "electrische storing")
Lampje ging na niet al te lang weer uit maar vermogen bleef weg.
Vanaf ongeveer 2200 toeren komt het een heel klein beetje terug tot ongeveer 3000 toeren maar daarbuiten is het super traag.
Motor blijft wel netjes stationair lopen, Motor start nog (waarschuwingslampje gaat branden als ik gas geef).
Als de motor in z'n vrij staat en ik geef vol gas dan houd hij eerst iets in (wordt gesmoord ?) en komt daarna langzaam op toeren (bij 4000 toeren heb ik het gas weer los gelaten)
Iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Dacht zelf onmiddelijk aan de turbo maar weet dat er ook een luchtmassameter op zit die wellicht de oorzaak kan zijn ? Geen idee waar die zit bij Renault maar heb hem eens vervangen bij mijn Seat. Had bij de seat echter wel het gevoel dat de motor daar veel beter bleef lopen met een stukkende luchtmassameter. Hiet is de auto echt trager dan een vrachtwagen geworden. (of maximaal net zo snel....)
Bij voorbaat dank !!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
koop je n nieuwe vracht wagen!
maar kijk eens of er niet een turbo slang is los geschoten
Voor zover ik kan zien terwijl de auto normaal geparkeerd staat zie ik geen losgeschoten slangen.
En specifieke slang die hier wellicht gevoellig voor is waar ik naar zou kunnen kijken ?
mvg,
Henri
16 jaar
tussen turbo en ic en ic inlaat
kan ook een scheur(tje) inzitten
Of je hebt een scheurtje in je intercooler zitten. Dan blaast deze veel lucht (is te horen) als je turbo in werking is.
16 jaar
De EGR-kleppen bij mijn beste vriendjes (2.2 dci) zijn zeer kwetsbaar. Typisch aan deze motor met defecte EGR is: zéér lui onder 2000tr/min. Vrij normaal dan tot 3000 tr/min en dan is het weer wachten... op niks! Als je nergens turbodruk verliest, zou je dat eens moeten bekijken. Laat hem ook eens uitlezen, dan zijn we al veel wijzer.
Succes!
En jawel, Joël had het bij het rechte eind.
Ben net bij de Renault geweest om de auto uit te laten lezen.
Eerst een proefrit gemaakt en wat schetste mijn verbazing, blijkbaar was de auto zo geschrokken van de Renault parkeerplaats dat de storing verdwenen was. De auto had weer normale trekkracht (niet toen ik er naar toe reed)
Toch even aan de uitlees apparatuur gehangen en daar kwam inderdaad de EGR klep als storing naar voren (iets van bij 2075 toeren en nog wat meldingen stonder er bij de omschrijving)
Nu is mijn grootste probleem dat de dealer pas over ruim 1 maand tijd heeft om hem te vervangen gezien vele monteurs die op vakantie zijn.
Is dit iets wat zelf te doen is ? (in de computer van Renault stond dat er 2.7 uur voor nodig was ! Het is een JE0G motor)
Zou het zo kunnen zijn dat deze storing slechts eenmalig optreed en daarna niet meer terug komt ? Of is dit echt het begin van het einde van de EGR klep ?
Alle advies van harte welkom.
16 jaar
Bij mij was het ook eenmalig, maar ik heb hem zelf schoongemaakt. Je motor loopt er erg beroerd door. Deze dingen verstoppen met olie en roet. Als je de kap van je motorblok afhaalt (gewoon recht omhoog trekken) zie je aan de voorkant een cilindervormig apparaat hangen. Deze zit dmv drie moertjes vast in je inlaat traject. Even losmaken en dan eruit trekken, lukt dit niet maakt dan een draaiende beweging met de EGR klep. Dan de klep helemaal schoonmaken en zorgen dat deze weer kan sluiten.
Als je de erg klep niet kan vinden:
Kijk naar je intercooler, vanaf daar komen twee grote slangen, eentje naar de achterzijde van de motor naar de turbo, en een gaat naar de voorkant van je motor komt dan recht omhoog en verdeelt zicht dan in vieren naar de motor. Vlak voordat de buis aan de voorkant van de motor zich verdeelt zit de egr-klep. Het kan zijn dat er een dunne rvs buis boven zit die het zicht blokkeerd. Deze buis heeft een doorsnee van ongeveer 2 cm. De ERG klep heet ook nog een stekker welke je los moet maken. Zorg dat je vieze handen kan krijgen, want die krijg je ook.
16 jaar
Safrane10698 bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik ben bang dat ik een ander type motor heb. Er zit bij mij niet zo'n "design" beschermkap over de motor heen. Boven op de motor light het luchtfilter (op de foto naar rechts geschoven)
toch een beetje proberen wat overeenkomst te vinden, er lopen wat grote slangen naar dit metalen ding toe (zie foto) maar dat zijn voornamelijk ook koelslangen. Ik heb dus niet het idee dat dat het juiste ding is (Ik vermoed eigenlijk dat daar de thermostaat in zit....)
Vieze handen geen probleem overigens, heb vroeger en recent vaak genoeg aan auto's gesleutelt maar dat was eigenlijk nog meer aan oldtimers dus ik heb werkelijk geen idee waar ik de intercooler zou moeten zoeken :)
Wellicht dat iemand aan de hand van de foto kan melden waar de EGR Klep zou moeten zitten.
bij voorbaat dank !
[url=http://img512.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img512.imageshack.us/img512/7830/...[/img][/url]
16 jaar
Oke wat je nu hebt aangewezen is het huis waarin de erg zit. Rechts van je gele peil zit de EGR klep, en onder je gele peil zit een roestig stuk buis, dat is de buis die de uitlaat gassen aanleverd die je egr klep mengt met de schone lucht. Die buis kan je laten zitten.
BTW motorblok ziet er wel het zelfde uit, alleen de details zijn anders dan bij een laguna.
16 jaar
Wederom dank !
Nog een laatste foto zodat ik het gewoon helemaal goed begrijp.
Meer close up van de EGR. Bij mij zit hij vast met 4 bouten van bovenaf. Bij de gele pijltjes, zijn dat de bouten die ik los draai en de rest kan allemaal blijven zitten om hem schoon te maken ?
En als die 4 bouten dus los zijn dan til ik hem er naar boven toe uit ?
Nogmaals bij voorbaat dank,
mvg,
Henri
[url=http://img237.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img237.imageshack.us/img237/2581/...[/img][/url]
16 jaar
Nee die vier moet je niet hebben. De egr zit aan de zijkant van dit "huis" als je nu aan de zijkant van het huis zou kijken dan zie je de egr zitten. En daar zitten drie boutjes in, deze gaan dan het huis in.
16 jaar
Nou dan moet dit hem zijn ! (zie image)
Is redelijk goed bij te komen inderdaad op het achterste boutje na maar dit hoeft bij de Renault geen 2.7 uur te kosten lijkt mij :)
Thanks voor de hulp !
mvg,
Henri
[url=http://img337.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img337.imageshack.us/img337/4092/...[/img][/url]
16 jaar
Maar dat is hem idd. Losmaken en dan eruit trekken, ongeveer net zo'n lang deel zit er in als er uit steekt. Kan zijn dat ie vastgekoekt zit. Ga niet veel geweld gebruiken, maar probeer hem de draaien door een klein tikje met de hamer te geven.
Nou ik heb niet zo heelveel gereedschap thuis, maar met een klein ratelsleuteltje met een verlengstukje doe ik er al gauw 5 minuten over. :-)
16 jaar
Dat achterste boutje is een HEEL STUK lastiger dan ik had gehoopt :-)
Kan er heel slecht bij. Makkelijkste zou zijn die roestige buis aan de voorkant te verwijderen, dan heb ik wat meer ruimte maar die zit zo vast dat ik mijn rateltje daar al op heb krom gedraaid.
Moet ik eens goed uitvogelen hoe ik daar goed bij ga komen....
Zal wel goed komen maar als iemand tips heeft houd ik me aanbevolen.
groeten
16 jaar
Ik deed een kleine ratelsleutel met een verlengstukje, dan kon ik met de ratel precies langs de achterzijde van de egr mijn slag maken, moest wel eerst een en ander aan stekkertjes rondom losmaken maar zo te zien heb jij die niet.
16 jaar
Ik zal onder langs moeten met een flexibel verlengstuk (wat ik nu nog niet heb dus ben aan het uitzoeken welk merk gereedschap ik maar eens een mooie zet van ga kopen)
Draad die op de boubine zit ligt bij mij ook nog in de weg (achterlangs ook heel veel buizen etc) maar ik denk dat ik met een flexibel stuk het net ga redden.
Voorlopig eerst maar even gewoon de stekker er af gehaald en daarmee de EGR dus uitgeschakeld (denk ik..). Had ik hier ergens op het forum gelezen en dat werkt dus prima.
Auto rijd nog zonder problemen en ook het storingslampje gaat niet branden.
Ik heb dus even de tijd :-)
Groeten en bedankt !
16 jaar
Als je de stekker eraf haalt kan het idd zijn dat je geen foutmelding meer krijgt. Maar door alle roet wil de klep niet meer dicht. De egr is in rust stand dicht, dit komt door een veer. En als je dan rijdt gaat de klep dmv een servo open. Dus ook al is de stekker eraf zal de klep lekken en voor problemen zorgen. Daarom moet ie schoon gemaakt worden.
16 jaar
Jammer, minder tijd dus dan gedacht.
Wederom dank voor de uitleg, ga het dinsdag in orde maken.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar