close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: et waarde clio

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 DCI

Dag Allen

Ik heb ff een vraagje.
Ik heb een clio initiale uit 2003 met 15inch velgen eronder. Nu wil ik echter een setje van 17 inch overkopen van iemand.
De vraag is nu: wat is mijn huidige et waarde en wat zijn de waarden die de 17 inch kan hebben?
Ik heb gehoord dat dit + 4 of - 4 van mijn huidige et waarde is. Klopt dit ?

Geplaatst door

Hummer01 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de huidige et waarde weet ik niet uit mijn hoofd
maar 35-55 is meetsal normaal
+4 of -4 kan niet

et waarde is de afstand dat je hebt van de midde van de band en de rand wat de remschijf aanraakt
je moet nooit andere et-waarde pakken
dit komt omdat dan je lager meer belast wordt
waardoor je wiellager kapot rijdt
dankzij de juiste et-waarde blijft de middelpunt van de band in het midden van de lager anders ga je de linkerkant of rechterkant zwaarder belasten

je wil van 15 naar 17 inch gaan maar dat wil wel zeggen dat je maat van de band ook anders moet zijn
de profiel kan het beste het zelfde blijven (dan hoef je ook geen andere et-waarde te pakken maar de zelfde)
dacht dat er op de clio 195/65-15 op ligt voor een 17 inch moet het dan 195/50-17 je rijd dan op 70mph met de oude band en de nieuw gaat dan 69.15mph dus dat valt dan mee

de bestaande velg is 6,5 J ga je de nieuwe velg naar 7.5 J
dan moet de bandenmaat anders zijn (dacht 215 of 225 inplaats van 195) de wiel komt verder naar binnen en naar buiten

je moet ook op passen dat de wiel niet buiten je wielkuip uitkomt (volgens de wet mag dit nooit gebeuren)

zeg maar welke maat je wil hebben
dan kunnen we het uitrekenen wat het met de auto doet
ps op www.carbibiles.com
kun je informatie vinden over dit
alles staat op de tweede pagina van de tyre section

bedankt voor je reactie.

mijn huidige bandenmaat is 185/55/r15 en waarschijnlijk 6j. ET waarde weet ik niet
dus als ik het goed begrijp ben ik nodig : 205/40/r17 7 J en een exact gelijke et waarde?

Hummer01 0

16 jaar

als je de gelijke et-waarde neemt
dan komt de wiel 205-185=20 dan komt de wiel 10mm naar buiten en 10mm naar binnen
ga je de et-waarde veranderen dan verplaats je de band dus nu heb je b.v. 45 ga je naar 35 dan komt hij dus niet naar buiten maar wel 20mm naar binnen
je zou dan even moeten kijken hoeveel mm ruimte je aan de binnenkant hebt (als dit al 10mm is of lager niks veranderen dan)
je moet dan wel kijken als je de ruimte hebt

als 205 7j nodig heeft kan ik niet zo zeggen
op dezelfde site kun je het uitrekenen
je zou inderdaad 6 j kunnen hebben kan lopen van5 tot 6.5 j
doe ik dit voor 205 dan krijg je 7J tot 8.5J
dus 7 J is een mooie maat
dus als je de ruimte hebt binnen en buiten de velg
dan zou je inderdaad 205/40r17 7j kunnen nemen zolang de et-waarde kan en dan nog past

hoe LAGER de et waarde, hoe meer het wiel naar buiten komt te staan.
hoe HOGER de et waarde, hoe meer het wiel naar binnen gaat staan.

stelregel is, et liefst gelijk houden, afwijken max -5 of +5.

185-55-15 wordt 195-45-16 en 205-35-17. als althernatief kan ook 195-40-17 gebriukt worden, echter kan het weleens een hele klus zijn om dergelijke bandenmaten te vinden. dit zijn nl. geen courante maten.
veelal wordt 205-40-17 gebruikt, dit is een vrij courante maat, een tellerafwijking heb je hier mee wel. de afwijking is 1,9% wat neerkomt op een afwijking in je teller van ongeveer 2 tot 3 km wat ie te weinig aan zal geven.

er van uit gaande dat de meeste tellers een afwijking hebben naar boven, geven dus te veel aan zal deze hogere omtrek weinig tot geen problemen opleveren.

arie549 0
badge

16 jaar

heb je toevallig die site gelezen of zo
dit omdat wat je verteld exact hetzelfde is als op de site
met de maten en zo

als de velg op internet staat kun je dan ook een link geven
dat weet je zeker dat je de goeie pakt
als ik eraan denk dan zal ik kijken naar de et-waarde

op het bedrijf hebben we nog 2 clio velgen liggen

www.carbibiles.com
werkt niet, URL is verkeerd.
moet zijn: www.carbibles.com

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

de nieuwe velgen hebben de volgende waarden: 205/40/r17 et 37 7J

als ik dit zo allemaal hoor moet dit gaan passen?

Hummer01 0

16 jaar

ja, houd wel rekening met tellerafwijking van enkele kilomters door de hogere afrol omtrek..

arie549 0
badge

16 jaar

Je mag maximaal 2% afwijken naar boven of beneden, wat betreft de afrolomtrek.
Dit heeft dan nauwelijks effect op de snelheids meter.

kijk voor meer uitleg op www.allevelgenvan.nl , ga naar techniek, ET waarde,
of naar banden, rolomtrek
en ga naar de bandenwijzer voor de tabel.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

stom van mij ben vergeten om te kijken welke et-waarde een clio heeft
maar ik denk dat 37 wel zal passen
mits je in de gaten houdt of hij verder naar binnen gaat of naar buiten, hoeveel en of hij de ruimte voor heeft

heb ff gekeken op de hierboven vermelde site
er is een online programma hiervoor
http://www.alcar.nl/AlcarKonfigurator/pr...
hier mee kun je de velg meteen op de auto zien
helaas gaat hij niet verder dan 16 inch dus ben bang dat dit maximaal is wat eronder kan(wel iets meer comfor)
hij geeft bij 16 inch een et-waarde van 30-35
bij 15 inch geeft hij een et-waarde van 35-38
kan zijn dat 17inch te breed zal worden voor onder deze auto

iedereen bedank voor de reacties

de velgen zitten eronder 205/40/R17 ET37 7J het past en loopt niet aan

de et van de originele velgen is 43(stond onder het afdek kapje)

hij stuurt nu wat zwaarder en het verbruik is ook wat omhoog gegaan 0.2 - 0.4 l per 100km

maar het ziet er wel heel stoer uit en voelt ook wat beter aan

Hummer01 0

16 jaar

[quote=Hummer01]hij stuurt nu wat zwaarder en het verbruik is ook wat omhoog gegaan 0.2 - 0.4 l per 100km

maar het ziet er wel heel stoer uit en voelt ook wat beter aan[/quote]
Is dat wel zo, van dat verbruik...? ;)

En omdat het er "stoer" uitziet, vindt "men" het dan ook al heel snel "beter" sturen.....

Nu maar wachten op klachten van zoekerige rechtuitstabiliteit en verminderde grip bij nattigheid en sneeuw en sneller last hebben van aquaplaning...?

Santa 0

16 jaar

Wat verbruik betreft: hij is er echt niet zuiniger op geworden maarja ik reed 1op24 laat dat nu eens 1op20 zijn(lig ik niet echt wakker van)

Wat beter sturen betreft: ik vindt hem wat zwaarder sturen.

De banden hiervoor waren van Toyo 185/55/r15 (dit is echt niks kwa grip)
de nieuwe banden die ik heb zijn de dunlop 9000 sp 205/40/r17 deze hebben op droog wegdek echt meer grip

verminderde grip bij nattigheid en sneeuw en sneller last hebben van aquaplaning...? veel slechter als met de toyo banden zal het wel niet worden

en zoekerige rechtuitstabiliteit merk ik bij deze auto gekgenoeg niets van(bij mij golf ging die wel zoeken)

Hummer01 0

16 jaar

[quote=Hummer01]Wat verbruik betreft: hij is er echt niet zuiniger op geworden maarja ik reed 1op24 laat dat nu eens 1op20 zijn(lig ik niet echt wakker van)

Wat beter sturen betreft: ik vindt hem wat zwaarder sturen.

De banden hiervoor waren van Toyo 185/55/r15 (dit is echt niks kwa grip)
de nieuwe banden die ik heb zijn de dunlop 9000 sp 205/40/r17 deze hebben op droog wegdek echt meer grip

verminderde grip bij nattigheid en sneeuw en sneller last hebben van aquaplaning...? veel slechter als met de toyo banden zal het wel niet worden

en zoekerige rechtuitstabiliteit merk ik bij deze auto gekgenoeg niets van(bij mij golf ging die wel zoeken)[/quote]
Bredere banden sturen in theorie altijd zwaarder dan smallere banden. Is simpel te verklaren door de hoeveeLheid rubber op het wegdek.

Met SLICKS heb je NOG betere grip op de weg BIJ DROOGTE..... Maar ja, as ut dan nat wordt, he...?
Ik doel dus ff op de druk per vierkante cm die afneemt naarmate er bredere banden gemonteerd worden.
Minder druk per cm2 (bij hetzelfde auto-gewicht!) geeft dus EERDER aquaplaning en dit wordt alleen maar erger naarmate de banden slijten en het profiel dus MINDER wordt.

Auto's die gaan "zoeken" nadat er bredere banden/velgen zijn gemonteerd is ook een bekend verschijnsel.

Simpelweg stellen dat jouw nieuwe banden ALTIJD beter zullen gaan presteren bij nat weer dan jouw oude Toyo's is een veronderstelling die je nog wel eens op een onaangename wijze kan opbreken....

En met het verbruik stijgen van 1 op 24 naar 1 op 20 zeggen dat het je niet uitmaakt?
Wow, Wouter Bos is GEK op jou!

Desondanks wens ik je veel plezier (en stuurmanskunst bij nattigheid) toe!

Santa 0

16 jaar

[quote=Santa][quote=Hummer01]Wat verbruik betreft: hij is er echt niet zuiniger op geworden maarja ik reed 1op24 laat dat nu eens 1op20 zijn(lig ik niet echt wakker van)

Wat beter sturen betreft: ik vindt hem wat zwaarder sturen.

De banden hiervoor waren van Toyo 185/55/r15 (dit is echt niks kwa grip)
de nieuwe banden die ik heb zijn de dunlop 9000 sp 205/40/r17 deze hebben op droog wegdek echt meer grip

verminderde grip bij nattigheid en sneeuw en sneller last hebben van aquaplaning...? veel slechter als met de toyo banden zal het wel niet worden

en zoekerige rechtuitstabiliteit merk ik bij deze auto gekgenoeg niets van(bij mij golf ging die wel zoeken)[/quote]
Bredere banden sturen in theorie altijd zwaarder dan smallere banden. Is simpel te verklaren door de hoeveeLheid rubber op het wegdek.

Met SLICKS heb je NOG betere grip op de weg BIJ DROOGTE..... Maar ja, as ut dan nat wordt, he...?
Ik doel dus ff op de druk per vierkante cm die afneemt naarmate er bredere banden gemonteerd worden.
Minder druk per cm2 (bij hetzelfde auto-gewicht!) geeft dus EERDER aquaplaning en dit wordt alleen maar erger naarmate de banden slijten en het profiel dus MINDER wordt.

Auto's die gaan "zoeken" nadat er bredere banden/velgen zijn gemonteerd is ook een bekend verschijnsel.

Simpelweg stellen dat jouw nieuwe banden ALTIJD beter zullen gaan presteren bij nat weer dan jouw oude Toyo's is een veronderstelling die je nog wel eens op een onaangename wijze kan opbreken....

En met het verbruik stijgen van 1 op 24 naar 1 op 20 zeggen dat het je niet uitmaakt?
Wow, Wouter Bos is GEK op jou!

Desondanks wens ik je veel plezier (en stuurmanskunst bij nattigheid) toe![/quote]
ik heb dunlops onder mijn auto en ik heb een set bridgestone maar als ik het mag zeggen die zijn veel beter dan de dunlops alleen het afrol geluid al scheelt een jas

kleijn 0

16 jaar

nou nou nou

santa ik maak de vergelijk tussen nieuwe toyo's en nieuwe dunlop's

en wat maakt het allemaal uit?

ik ben er gelukkig mee en dat vind "' IK"" het belangrijkst en er zijn dus altijd weer mensen die jammergenoeg de boel gaan afkraken
ik zet straks toch een setje winterbanden onder mn auto en in de zomer ga ik bij nat weer echt niet rally rijden

de originele velgen hadden behoorlijk onbalans(niet te balanceren) en dit setje sportvelgen kon ik goedkoop krijgen

maar het staat mooi net als het blinderen van ramen

dat ga ik binnenkort ook doen heeft ook veel nadelen en ook een een hoop voordelen
maar het allerbelangrijkst: Ik vind het mooi

Hummer01 0

16 jaar

"Maar het allerbelangrijkst: Ik vind het mooi"

Ai, die laatste opmerking zegt wel alles in 1 keer over jou, he?

Gelukkig kost het blinderen van je ramen je slechts 90 euro per bekeuring indien je je voorruit en de voorste zijruiten blindeert. Bovendien worden die ruiten niet geblindeerd maar van een folie of een coating voorzien waardoor de lichtinval beperkt wordt.

Helaas voor jou begrijp je dus niet dat er hier TIPS aan jou gegeven worden in de vorm van HINTS.
Jij ziet het als afkraken. Och, have it your way, velen zijn je al voorgegaan!

Sommigen geloven pas zaken wanneer zij ZELF "ervarings-deskundige" zijn geworden...........

Zo zie je maar weer: zeg en weet wat je bedoelt, roep niet wat je van een ander hoort.....

Santa 0

16 jaar

In dit hele verhaal mis ik een ding of eigenlijk twee dingen.
Namelijk spoorverbreders en spatbordverbreders.
dan wordt hij pas echt gaaf,net een ,,,,HUMMER,,,,

jammer van de CLIO, die straks weer wordt afgedaan als rot auto die rammelt van alle kanten en slurpt,niet op de weg tehouden.

JAN/DODGE 0
badge

16 jaar

Volgens mij snap jij het, Jan.... ;)

Santa 0

16 jaar

beetje jammer sommige reactie's

ik heb eerder een auto gehad die ik van sportvelgen heb voorzien en geblindeerd

daar gaat hij echt niet van rammelen, slurpen en oncontrolleerbaar worden

verlagen is een ander verhaal(heb ik 1 keer gedaan en noooooit weer )

maar het is een hobby van mij

de een bouwd zn zolder vol met treintjes, de ander verzamelt postzegels en ik ben graag met mn auto bezig en vind een setje velgen en donkere ramen mooi
binnen de toegestane normen dus ik krijg echt geen bekeuring.

en hiermee wil ik dit onderwerp graag sluiten

Hummer01 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.