De auto had soms een probleem om te starten (motor ging niet rond). Klant zette hem dan in de 2e versnelling en drukte hem door de compressie en dan lukte het vaak wel.
Uitlezen van de motor ecu gaat niet, krijg ik geen communicatie mee.(Lees uit met Snap-on Modus).
Uitlezen van de Carrosseriecomputer lukt wel en daar kreeg ik Foutcode DF-028 Neutraal schakelcircuit.
Ik krijg op de startmotor geen aansturing en als we die handmatig aansturen gaat hij wel rond, dus startmotor op zich lijkt niet het probleem.
Ik ken deze auto's niet goed, maar de klant vertelde dat hij de auto in zijn vrij moest zetten of de koppeling moest intrappen alvorens hij wilde starten. Lijkt dus iets met de herkenning van zijn vrij te zijn, maar het is een gewone schakelauto en dat lijkt me weer wat vreemd.
Iemand nog suggesties?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Starten gaat alleen met ingetrapt koppelingspedaal , vermoed dat de schakelaar van pedaal niet goed is.
Verklaart alleen niet het heen en weer rollen en dan wel starten.
Vergeten te vermelden Kaleido dat de koppelingsschakelaar is doorverbonden om dit uit te sluiten.
uitlezen met de clip anders blijft het gokken
Tsja, die clip hebben we helaas niet. Blijft staan dat er geen communicatie is met de motor Ecu en dat moeten we eerst fixen en dan verder kijken denk ik.
Heb je geprobeerd of je met EOBD/OBD2 de motor computer wel kunt uitlezen?
Goeie tip Oldford, ga ik proberen.
Dank oldford: uitgelezen met OBD kon ik er wel in komen en geen foutcodes. Met gewone toegang lukte dat nog steeds niet, maar blijkbaar is de Snap-on gevoelig voor het juiste bj. Met als bj 2005 kwam ik er wel in en ook daar geen foutcode.
Ik had de accu al verwijderd en gisteren deze weer teruggeplaatst om de OBD uitlezing te proberen. Tot mijn verrassing startte de auto toen weer?? Ik had de koppelingsschakelaar doorverbonden en toen ik die weer op de koppelingschakelaar monteerde weer het zelfde probleem. Met het handmatig aandrukken van de schakelaar startte hij wel weer en dus rees het vermoeden dat de koppelingschakelaar toch de boel in de war stuurde.
Nieuwe schakelaar gemonteerd en toen zagen we ook dat rond de startkonop de verlichting volop brandde. Dat was met het doorverbinden niet het geval.
Ik kan dat niet verklaren, maar denk wel dat de koppelingschakelaar de oorzaak was. Auto weer meegegeven en verwacht dat het is opgelost. Wdellicht dat het doorverbinden toch een bepaalde weerstand veroorzaakte dat hij met doorverbonden schakelaar het niet deed en er daarom een permanente storing in de Carosserie computer zat. Misschien dat het ontkoppelen van de accu dit heeft opgelost? Geen idee maar ga er vanuit dat we het hebben opgelost.
Dank allen voor het meedenken!
Is inderdaad opgelost met een nieuwe koppelingschakelaar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar