Renault Laguna: Gas pedaal probleem

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6-16v

auto reageert niet op gaspedaal en gaat in noodloop.
nieuw smoorklephuis en bedrading gemonteerd,niet opgelost
herprog uitgevoerd,niet opgelost
nieuwe rekeneenheid insp,deels opgelost,
probleem is nu na een 10 km rijden je de auto stilzet en weer start,dan duurt het lang voor die aanslaat en gaat het insp lampje branden,
je kan er redelijk mee rijden,max 2800 rpm,stilstaand kun je wel volgasgeven.
einde zoek ... ????????
op lpg of benzine maakt niet uit .

iemand nog een goed idee,wat ik misschien over het hoofd zie ??

patrick_r

Geplaatst door patrick_r (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

63 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Storing smoorklephuis? Lijkt meer op een storing in je gaspedaal.

Een sensor die op een 5-volt lijn een storing geeft?

patrick_r (0) PRO, 17 jaar geleden

verbinding rekeneenheid/clip valt af en toe ook weg.
massa en plus op rekeneenheid gecontroleerd,dynamo vernieuwd/verwisseld.
airoc druk sensor en stuurdruk schak,losgekoppeld.
foutcode is df 413 2def

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Een storing bij het inlezen van de aanslagen dus. Is het boutje niet verdraaid?

Oh ja, heb zelf ook een keer deze storing veroorzaakt. De nokjes van het slangetje van het dampabsorptievat waren afgebroken dus ik dacht;'die lijmen we ff vast'. Een druppel lijm belette vervolgens dat de gasklep niet geheel wou sluiten.

patrick_r (0) PRO, 17 jaar geleden

ik heb er een nieuwe en gebruikte smoorklep op gehad en dat maakt geen fluit uit helaas.
rare is ook dat op het moment dat de verbinding clip/auto wegvalt er ineens een obd storing van lucht inlaat in komt .

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Zit er in de zekering en relais houder bij accu ook een los stekkertje? Komt bij de 2001 modellen voor dat als je een zekering of een relais in de houder drukt dat je het stekkertje terug drukt, de borging van het stekkertje ontbreekt dan.
Een paar weken voor de vakantie heb ik dat nog meegemaakt; de auto was al 5 jaar oud en kreeg nu pas problemen.

patrick_r (0) PRO, 17 jaar geleden

ja dat zit bij allemaal volgens mij,stekkertje 2 polig meen ik met een losse kabel naast de accu ongveer,die bedoel je toch ?

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Nee, die in de zekering en relaisbak. Die met dat zwarte deksel

patrick_r (0) PRO, 17 jaar geleden

dat durf ik niet te zeggen,zou ik even moeten kijken morgen
ik heb ook al een kim gemaakt en wacht nu maar wat daar uit komt.wij zijn het ff kwijt namelijk

patrick_r (0) PRO, 17 jaar geleden

er zit geen losse stekker in de zekering/relais kast,complete aangesloten bedrading doorgemeten met ELE en alles was goed ,bougies ook maar eens vernieuwd,dat waren bosch super 4.
morgen nog ff wat proberen in overleg met techline en dan laat ik wel weten of het opgelost is .

patrick_r (0) PRO, 17 jaar geleden

Probleem lijkt tot nu toe opgelost,na vervangen van de rekeneenheid inspuiting,moest er om 1 of andere reden een vdo smoorklephuis update overheen , versie 3.0 .

Bedankt voor de reactie's

Peter159 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb hetzelfde gehad met een LAguns GT 1,8 16V
OOk DF413 met 2 DEF
Had reeds een VDO Smoorklephuis latenvervangen 1 maand geleden bij Opeldealer,alwaar zij deze auto gekocht hadden,
Bij ons in de werkplaats hebben wij dan de bedrading vervangenvanaf de rekeneenheid naar het smoorklephuis toe,
Dit gaf echter geen resultaat.
Men kkon de storing wel oproepen. Door motor warm te draaien en deze stop te zetten, Na een halve minuut weer sterten en de problemen waren er weer.
Uitiendelijk in overleg met Techline Renault de Rekeneenheid vervangen. Het probleem was daarmede opgelost.
Deze Laguna was van 2002.

jercar (0), 17 jaar geleden

hallo,

ik wou graag even weten van peter 159 of de betreffende laguna op lpg g3 rijd of op benzine.

alvast bedankt,

jeroen

Peter159 (0) PRO, 17 jaar geleden

@jercar,

Nee deze laguna heeft geen LPG.
Heeft nooit LPG gehad en heeft nu 76000 KM achter de rug.

jercar (0), 17 jaar geleden

peter,

bedankt voor je snelle reactie,

heb namelijk ook deze problemen met de laguna 1.8 16v uit 2001, ik heb nog een aantal vragen waar je mij hopelijk een antwoord op kan geven,

er wordt hier boven vermeld dat er een update is voor het vdo smoorklephuis versie 3.0: is dit de nieuwste update en zoja van welk jaar is deze?

kan ik deze update ook laten doen met het bestaande smoorklephuis?

ik hoop dat je mijn vragen kan beantwoorden,

met vriendelijke groet,

jeroen

Peter159 (0) PRO, 17 jaar geleden

@jercar.

Voorheen (een jaar of 2 geleden) Zat er bij de nieuwe gasklephuizen een CD die je moest gebruikem om de softwareUp to Daten. Die CD moest je na gebruik weggooien. Nu is het zo dat je Online bij Renault via Renault.net een Update in kan leren.
Dat zijn de meestrecente Updates die je maar kunt hebben.

Hiervoor moet je toch naar de DEaler toe.


GR Perer159

patrick_r (0) PRO, 17 jaar geleden

@ Peter , de specifieke update van het smoorklephuis is niet via renault net te halen hoor .

@ Jercar,in dit geval was het de oplossing ja,dat wil dus niet zeggen dat dit bij jou ook helpt. je kan niet zomaar ff een herprog er overheen gooien zonder dat je weet of alle andere functie's goed zijn

dik (0), 17 jaar geleden

LS,

Ik zie inmiddels wel erg veel over hetzelfde onderwerp staan! Volgens mij is het probleem simpel: auto reageert niet op gaspedaal en "geeft zelf gas". Het gasgeven is of constant of afwisselend meer en minder. Ik heb ditzelfde probleem met mijn laguna uit 2001 (LPG). De dealer heeft bij mij het gasklephuis en de bedrading naar de rekeneenheid vervangen. Na ca. 1.500 km was het weer mis. De auto staat weer bij de dealer en hij gaat weer zoeken.

Is het niet mogelijk een checklist samen te stellen met daarop de mogelijke oorzaken? Ik zie zoveel verschillende oplossingen staan, daar wordt niemand meer wijs uit! Bij deze een eerste aanzet:

BEDRADING (gasklephuis - rekeneenheid) VERVANGEN
GASKLEPHUIS VERVANGEN
REKENEENHEID VERVANGEN


Wie vult dit overzicht aan? Ik las over bedrading gaspedaal, losse zekeringen, bougies, etc.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=dik]LS,

Ik zie inmiddels wel erg veel over hetzelfde onderwerp staan! Volgens mij is het probleem simpel: auto reageert niet op gaspedaal en "geeft zelf gas". Het gasgeven is of constant of afwisselend meer en minder. Ik heb ditzelfde probleem met mijn laguna uit 2001 (LPG). De dealer heeft bij mij het gasklephuis en de bedrading naar de rekeneenheid vervangen. Na ca. 1.500 km was het weer mis. De auto staat weer bij de dealer en hij gaat weer zoeken.

Is het niet mogelijk een checklist samen te stellen met daarop de mogelijke oorzaken? Ik zie zoveel verschillende oplossingen staan, daar wordt niemand meer wijs uit! Bij deze een eerste aanzet:

BEDRADING (gasklephuis - rekeneenheid) VERVANGEN
GASKLEPHUIS VERVANGEN
REKENEENHEID VERVANGEN


Wie vult dit overzicht aan? Ik las over bedrading gaspedaal, losse zekeringen, bougies, etc.[/quote]
Als de fout er in zit kun je hem eruit meten, helaas is dat in de praktijk zelden het geval en moet je systematisch een aantal mogelijke oorzaken aanpakken.
Dit lijkt me een logische volgorde:

-CONNECTOREN REINIGEN (Gaspedaalpotmeter, gasklephuis, rekeneenheid)(Is snel en goedkoop te doen)
-GASKLEPHUIS REINIGEN (Is snel en goedkoop te doen)

Klacht nog aanwezig?
-GASKLEPHUIS VERVANGEN
-GASPEDAALPOTMETER VERVANGEN

Klacht nog aanwezig?
-BEDRADING (gasklephuis - rekeneenheid) VERVANGEN EN/OF OMLEGGEN (bij storingsbronnen vandaan halen)
-BEDRADING(Gaspedaalpotmeter- rekeneenheid) VERVANGEN

Klacht nog aanwezig?
-REKENEENHEID VERVANGEN

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Megane20][quote=dik]LS,

Ik zie inmiddels wel erg veel over hetzelfde onderwerp staan! Volgens mij is het probleem simpel: auto reageert niet op gaspedaal en "geeft zelf gas". Het gasgeven is of constant of afwisselend meer en minder. Ik heb ditzelfde probleem met mijn laguna uit 2001 (LPG). De dealer heeft bij mij het gasklephuis en de bedrading naar de rekeneenheid vervangen. Na ca. 1.500 km was het weer mis. De auto staat weer bij de dealer en hij gaat weer zoeken.

Is het niet mogelijk een checklist samen te stellen met daarop de mogelijke oorzaken? Ik zie zoveel verschillende oplossingen staan, daar wordt niemand meer wijs uit! Bij deze een eerste aanzet:

BEDRADING (gasklephuis - rekeneenheid) VERVANGEN
GASKLEPHUIS VERVANGEN
REKENEENHEID VERVANGEN


Wie vult dit overzicht aan? Ik las over bedrading gaspedaal, losse zekeringen, bougies, etc.[/quote]
Als de fout er in zit kun je hem eruit meten, helaas is dat in de praktijk zelden het geval en moet je systematisch een aantal mogelijke oorzaken aanpakken.
Dit lijkt me een logische volgorde:

-CONNECTOREN REINIGEN (Gaspedaalpotmeter, gasklephuis, rekeneenheid)(Is snel en goedkoop te doen)
-GASKLEPHUIS REINIGEN (Is snel en goedkoop te doen)

Klacht nog aanwezig?
-GASKLEPHUIS VERVANGEN
-GASPEDAALPOTMETER VERVANGEN

Klacht nog aanwezig?
-BEDRADING (gasklephuis - rekeneenheid) VERVANGEN EN/OF OMLEGGEN (bij storingsbronnen vandaan halen)
-BEDRADING(Gaspedaalpotmeter- rekeneenheid) VERVANGEN

Klacht nog aanwezig?
-REKENEENHEID VERVANGEN[/quote]
Ik begrijp de link niet om bij een storing mbt het gasklephuis (inlezen aanslagen, coherentie spoor 1 en 2, fout bekrachtiging) het gaspedaalpotentiometer en diens bedrading te vervangen.

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

je moet de klant in zo'n geval ook een paar keer laten terug komen ,omdat zoals gezegt de storing moeilijk oproepbaar is en dus krijg je boze klanten met een zogenaamde k.t auto.maar idd gasklep huis reinigen en meeen de stekker vervangen en dan laten rijden en daarna de kabel vervangen en als laatste de RE

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=Henk Nobach]Ik begrijp de link niet om bij een storing mbt het gasklephuis (inlezen aanslagen, coherentie spoor 1 en 2, fout bekrachtiging) het gaspedaalpotentiometer en diens bedrading te vervangen.[/quote]
Beste Henk;

Met mijn verhaal haakte ik in op het initiatief dat "Dik" op 4 september nam om te komen tot een soort foutzoekboom van een frequent voorkomend probleem.
In zijn verhaal stonden geen specifieke foutmeldingen. Elders op de site stond een vergelijkbaar probleem dat uiteindelijk werd opgelost door het vervangen van de gaspedaalpotmeter; vandaar dat die in de foutzoekboom staat. Als deze potmeter naar jou ervaring zelden de oorzaak is moet die lager in de boom staan.

Een klant heeft klacht:"Motor geageert soms niet op het gaspedaal en loopt dan 1500 tpm stationair"
Hoe moet naar jou mening de foutzoekboom eruit zien?


Groet;

Karsten

dik (0), 17 jaar geleden

Mensen,

Bedankt voor de reacties en de zo ontstane opsomming van oplossingen. Bij mijn Laguna is het probleem overigens nog steeds niet opgelost. De bedrading (gasklephuis - re) is vervangen net als het gasklephuis. De auto staat nog bij de dealer en hun volgende stap is het vervangen van de bedradingsboom van de motor a raison van E. 570,-. Ze geven daarbij geen garantie dat het probleem daarna verholpen is. Hun volgende stap zou zijn om de rekeneenheid te vervangen. Ik denk dat ik het er bij laat zitten en hoop dat het blijft bij af en toe problemen bij het starten. Zoals ik heb beschreven reageert de auto dan niet meer op het gaspedaal en geeft hij afwisselend veel en wat minder gas (zagen / galloperen). Ik kan er nog bij vertellen dat de auto net voordat dit probleem begon erg knalde (backfire, alleen op gas). Dezelfde dag begon het galloperen. Dit was in eerste instantie weg bij een volgende start, maar na een week kon ik de auto niet meer normaal starten. Na het vervangen van de bedrading en het gasklephuis was de backfire weg en de eerste 1.500 km ook het startprobleem. De rest is bekend. Heeft de backfire er wellicht wat mee te maken? Weet er iemand anders een oplossing?

Bij voorbaat dank.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Lijkt me eerder een gaspedaalpotmeterprobleem. Slechte ground waardoor de lopersignalen van de potmeter gaan"zweven". Vandaar dat de motor gaat zagen. Kan veroorzaakt worden door slechte connector of een slechte verbinding in de potmeter-assembly. Eerst hier naar kijken, de regeleenheid vervangen kan altijd nog en is een duur onderdeel.

dik (0), 17 jaar geleden

Ik ga zo naar de dealer. Zoals ik al vertelde stelt hij nu voor om de complete kabelboom te vervangen en, mocht dat niet helpen, om daarna de RE te vernieuwen. Overigens zonder garantie dat het probleem dan is opgelost. Ik ga hem voorstellen om te checken of jouw (Megane) oplossing de juiste is en vervolgens wil ik hem vragen om de nieuwe bedrading tussen gasklephuis en RE om te leggen. De complete bedrading moet namelijk volgens hem vervangen worden vanwege interferentie die optreedt in de kabelstructuur (ik maak er een mooie zin van zie, maar heb geen idee wat ik zeg). Tevens zal ik hem de foutmeldingen vragen.

Twee extra opmerkingen waar je misschien nog even op kunt reageren.
1. probleem ontstond vrij snel nadat ik met een behoorlijk natte spons de motor wat wilde schoonmaken. Niet zo slim misschien? Er is zodoende veel water terecht gekomen op de zekeringenkast en waarschijnlijk ook op de RE. Wel gemeld aan dealer overigens. Direct daarna backfire en vervolgens het zogenaamde zagen. Ik heb altijd gedacht dat dit de oorzaak van het probleem was.
2. Als ik wat harder rijd (150 km/h) en het gaspedaal loslaat dan hikt de motor. Wellicht is dat iets wat met jouw verhaal te maken heeft.


Groet,
Dik

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dik,
Door backfire kunnen ook andere storingen ontstaan.(lekke slangen ,defecte componenten)
Het stationair op/neer zou door de "noodloop"kunnen ontstaan.(moet er een fout zijn opgeslagen)
Eerst nog eens laten uitlezen (en kijken/vragen wat de foutmelding nu is).
En eventueel na de reset kijken hoe en hoe lang het starten dan (goed) gaat.
Op benzine of gas blijft de storing dan gelijk?
Met een natte spons de motor schoonmaken is op zichzelf geen reden tot problemen(zou niet best wezen)
Maar mischien een stekker met een slecht contact geraakt.
Oiram

Megane20 (0), 17 jaar geleden

1Met de toenemende hoeveelheid elektronika in de auto is het inderdaad niet verstandig om onder de motorkap met water aan de gang te gaan. Vochtige doek is geen probleem.

2Hikken kan ook komen door lichte backfire; Zijn er foutcodes?


[quote=UNIVERSEEL11698]Dik,
Door backfire kunnen ook andere storingen ontstaan.(lekke slangen ,defecte componenten)[/quote]
Is het probleem temperatuurafhankelijk?
Als er door backfire een scheurtje is ontstaan in het inlaatspruitstuk dat afhankelijk van temperatuur (uitzetting) open en dicht gaat kan het gebeuren dat er soms valse lucht wordt aangezogen.
Backfire kan ook het smoorklephuis beschadigen maar dat is al vervangen las ik.

dik (0), 17 jaar geleden

Ben bij de dealer geweest. De foutcode is DF 413 DEF (zonder cijfer dus). Een niet-geïdentificeerde electrische storing die volgens de monteur (wellicht) ontstaat door inductie. Daarom wil hij de volledige kabelboom van de motor vervangen zonder de garantie te geven dat het probleem dan is opgelost. Hij wilde (natuurlijk) ook wel naar de gaspedaalpotmeter kijken en e.e.a. vervangen. De rekeneenheid was volgens hem het probleem niet. Kortom: hij weet het ook niet meer!

Ik heb de auto meegenomen en je begrijpt het al: na stilzetten en opnieuw starten begon het gedonder weer! Zagen zolang de motor op benzine draaide en 4.000 toeren (constant) nadat hij op gas was overgegaan. En niet op het gaspedaal reageren. Exact hetzelfde als voor het vervangen van het gasklephuis en de bedrading van gasklephuis naar RE. Uitzetten en opnieuw starten: hetzelfde. Uitzetten, kaart eruit en weer starten: hetzelfde. Dus kan ik nu geen kant meer uit met de auto. Weet iemand hoe ik dit gezaag en de hoge toeren eruit kan halen zodat ik in ieder geval weer kan rijden? Met andere woorden: hoe reset ik het ding (zonder de accudraad eraf te halen)? En: wie weet er na het zien van de foutcodes DE oplossing?

Groet,
Dik.

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

DF 413 duidt dus op een probleem met je gasklephuis.
Je hebt al een nieuw smoorklephuis en de bedrading is ook al omgelegd.
Blijft dus de Rekeneenheid over.
Als je leest op dit forum is dit toch nog vaak de oplossing al dan niet met een update van het smoorklephuis er over heen zetten.
Mijn mening is dat het verstandiger is om je RE te vervangen dan een nieuwe kabelbundel.

dik (0), 17 jaar geleden

Het verhaal dat ik te horen kreeg over de inductie vond ik ook niet ongeloofwaardig. Een verkeerd signaal aan de computer vanwege inductie waardoor noodloop optreedt kan toch? Zie ook onderdeel motormanagement. Argument om niet de rekeneenheid te vervangen is dat het probleem niet altijd optreedt. Toch niet zo raar? Ik krijg wel sterk de indruk dat iedereen in het duister tast op dit terrein, terwijl het erg vaak voorkomt.

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat van de inductie klopt ook wel maar dat zou je met een nieuwe kabelbundel weer krijgen. Ik werk zelf bij een Renault dealer en dit probleem komt helaas wel eens voor ja, maar als de bedrading en smoorklephuis vervangen niks geholpen heeft dan doen we een nieuwe RE en daarna heb ik nog nooit een klant terug gehad voor dit probleem.

dik (0), 17 jaar geleden

Sjaak,

Merci. Ik vraag me alleen af waarom je hetzelfde probleem (inductie) weer zou krijgen met een nieuwe kabelboom. Kun je me dat vertellen? Ik ga morgen terug naar de dealer en laat hem toch maar aan de slag gaan. 'T is voor mij en volgens mij ook voor de monteur wel de vraag waarmee. Hij zegt kabelboom, jij zegt RE. Wordt dus een gok. Jij hebt het in de praktijk meegemaakt blijkbaar (hoe vaak?), hij niet volgens mij. Wat is er trouwens mis met zijn opmerking dat het de RE niet kan zijn omdat het probleem dan altijd zou optreden? Laat me nog even wat weten, dan kan ik morgen een beetje een gefundeerde beslissing nemen. Het zijn nogal kostbare ingrepen. Gasklephuis en bedrading: € 560,-, kabelboom € 570,- en RE weet ik niet (weet jij vast wel). Is mijn idee trouwens juist dat als het de RE of de kabelboom is dat dan waarschijnlijk het vervangen van het gasklephuis en de bedrading overbodig was?

Groet,
Dik

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

De inductie komt meestal van dikke plus draden die in de kabelboom lopen. Als je een nieuwe kabelboom monteerd heb je nog steeds de plussen in de kabelboom die er op kunnen storen.
Ik heb het probleem ong 3 keer meegemaakt.
je kan het ook omdraaien waarom kabelbundel vervangen als hij het maar af en toe doet.
Een nieuwe RE kost ook iets van 600 euro incl montage. Exacte prijs kan ik je niet zeggen.
Het kan zijn dat de vorige reparaties niet noodzakelijk waren, maar die voer je wel het eerste uit omdat het ook vaak voorkomt dat daarna de problemen opgelost zijn.

Succes met het maken van je keus en laat even wten hoe het allemaal afloopt.

marcel1 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de bedrading van het smoorklephuis naar de RE (incl. stekker!)vervangen en omgelegd zijn heeft het geen zin om een nieuwe kabelboom te monteren.Je bent dan nl. weer terug bij af, omdat de 6 draden van de smoorklep dan weer bij storingsbronnen zitten. Ik sluit me dan ook bij Sjaak r aan om de RE te vervangen. Marcel

dik (0), 17 jaar geleden

Mannen,

Bedankt voor het advies! De stekker op het gasklephuis is trouwens niet vervangen! Is zelfs iets van een spijkertje tussen gezet om ???????? (weet ik niet). Dat moet dus eerst gebeuren. Vervolgens zal ik dezelfde vraag stellen over de aansluiting nieuwe kabel - rekeneenheid. Ik zal tevens vragen naar de kwaliteit van de nieuwe bedrading die overigens al wel is omgelegd. Volgende stap wordt dan het vervangen van de rekeneenheid en niet van de kabelboom. Een ding is mij niet helemaal duidelijk. De foutmelding DF413 (gemotoriseerde smoorklep) in combinatie met DEF (zonder cijfer, niet-geïdentificeerde electrische storing) kan dus veroorzaakt worden door een verkeerde melding aan de rekeneenheid door inductie, maar kan tevens veroorzaakt worden door een kapotte rekeneenheid?

Tot slot en voor het geval dat. Sjaak, jij werkt bij een dealer. Voel jij er iets voor om de reparatie uit te voeren? Zo ja, bij welke dealer werk je? Of (als je geen namen wilt noemen): waar (plaats)? Als de afstand niet te groot is (ik woon in de buurt van Rotterdam en vind een afstand niet snel te groot) is dat misschien een goed idee. Mijn dealer heeft een behoorlijke wachtlijst en is volgens mij minder op de hoogte dan jij bent.

Groet,
Dik.

dik (0), 17 jaar geleden

Mannen,

Bedankt voor het advies! De stekker op het gasklephuis is trouwens niet vervangen! Is zelfs iets van een spijkertje tussen gezet om ???????? (weet ik niet). Dat moet dus eerst gebeuren. Vervolgens zal ik dezelfde vraag stellen over de aansluiting nieuwe kabel - rekeneenheid. Ik zal tevens vragen naar de kwaliteit van de nieuwe bedrading die overigens al wel is omgelegd. Volgende stap wordt dan het vervangen van de rekeneenheid en niet van de kabelboom. Een ding is mij niet helemaal duidelijk. De foutmelding DF413 (gemotoriseerde smoorklep) in combinatie met DEF (zonder cijfer, niet-geïdentificeerde electrische storing) kan dus veroorzaakt worden door een verkeerde melding aan de rekeneenheid door inductie, maar kan tevens veroorzaakt worden door een kapotte rekeneenheid?

Tot slot en voor het geval dat. Sjaak, jij werkt bij een dealer. Voel jij er iets voor om de reparatie uit te voeren? Zo ja, bij welke dealer werk je? Of (als je geen namen wilt noemen): waar (plaats)? Als de afstand niet te groot is (ik woon in de buurt van Rotterdam en vind een afstand niet snel te groot) is dat misschien een goed idee. Mijn dealer heeft een behoorlijke wachtlijst en is volgens mij minder op de hoogte dan jij bent.

Groet,
Dik.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Interessante storing.(niet voor een eigenaar).
Waarom hebben ze nog niet de signalen met een scope gemeten.
Die paar draden tussen RE en gasklephuis (moet toch iets aan te zien zijn zou je zeggen).
Lijkt mij niet zo veel werk.(als je de goede waardes weet)
Is de auto ook al EOBD uitgelezen.(dit protocol moet er ook in zitten)
Krijg je van 2 kanten info of waarden.
Is deze gasinstallatie uit te lezen (krijg je van 3 kanten info)

De RE krijgt een signaal wat hem onbekend is ,heeft hij niet geleerd in de fabriek.(helaas)
Meten is weten.


Oiram

jercar (0), 17 jaar geleden

goedemiddag,

zoals ik hier al eerder heb vermeld heb ik ook het inspuitprobleem en de noodloop, nu is het zo dat de laatste twee dagen de auto ook doorstart maar dan niet aan wil slaan pas na een seconde of 5 slaat hij dan aan en gaat direct in de noodloop is dit misschien in indicatie wat er stuk zou kunnen zijn wat steeds de noodloop veroorzaakt?

alvast bedankt,

gr jeroen

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Dik, Ik kan helaas niet vrijgeven waar ik werkzaam ben maar ben er van overtuigd dat er in jou omgeving genoeg andere dealers zijn. De stekker had eigenlijk al bij het omleggen van de bedrading vervangen moeten zijn.
Je zou dit dus eesrt nog kunnen laten doen.

succes

dik (0), 17 jaar geleden

S,

Begrijp ik. Stekker is vanmiddag vervangen. Ga van t weekend rijden en kijken of het probleem verholpen is. De eerste start is gelukt in ieder geval!

dik (0), 17 jaar geleden

Heb twee uur gereden, motor afgezet en ........... het was weer mis! Kaart in lezer, even wachten (niet starten) en de boardcomputer meldde "inspuitsysteem defect etc.". Ik heb de motor dus niet gestart. Ik heb vervolgens om de vijf minuten de kaart in de lezer gedaan en gewacht op de stem van mijn lieftallige medepassagier. Telkens dezelfde mededeling tot na een half uur. Kaart in de lezer gedaan, geen reactie vanuit de kombuis, gestart en de auto liep. Misschien omdat de motor afgekoeld was, ik heb geen idee.

dik (0), 17 jaar geleden

Ik ben nu wel erg met mezelf aan corresponderen, maar goed. De stand van zaken is als volgt:
bedrading vernieuwd en omgelegd (=bekend);
gasklephuis vernieuwd (bekend);
stekker op gasklep huis vervangen (bekend);

ritten met auto verliepen zo:
’s Ochtends, met koude motor dus, was starten geen probleem. Na een kort stukje rijden ook niet. Na een wat langere rit van een uur of anderhalf trad het probleem weer op. Ik heb de auto uitgezet, de kaart in de lezer gestopt (de auto niet gestart!) en de boardcomputer meldde “inspuitsysteem defect, raadpleeg de Renaultdealer”. Vervolgens heb ik om de vijf minuten de kaart in de lezer gedaan (niet proberen te starten) en tot na een half uur kreeg ik deze melding. Daarna, toen ik de melding niet meer kreeg, heb ik de motor gestart. Dit lukte. Later op de dag heb ik een en ander nogmaals gedaan met hetzelfde resultaat.
Volgens mij is de conclusie dat de motor / de computer vanaf een bepaalde temperatuur de storing krijgt. Zolang de motor draait wordt het probleem niet geregistreerd en dus ook niet gemeld door de boardcomputer. Ik heb tijdens het rijden regelmatig de knop van de computer ingedrukt om de berichten af te luisteren. Er was telkens niets aan de hand. Het probleem wordt dus pas na het uitzetten van de motor geregistreerd en nadat de kaart in de lezer zit gemeld. Aangezien ik de auto niet (nooit) heb gestart na het invoeren van de kaart, heeft het starten zelf er niets mee te maken.

Ik ga nu het volgende afspreken met de dealer:
Om er zeker van te zijn dat de eerste reparatie geslaagd is moet de verbinding tussen het gasklephuis en de rekeneenheid inclusief de stekkers zeker goed zijn. Het enige wat mijns inziens nog gedaan zou kunnen worden is het checken en zonodig herstellen van de stekker (aansluitingen M3, M4 en G4) op de rekeneenheid. Een tweede punt van aandacht kan de gaspedaalpotmeter zijn. Ook hier zou de aansluiting gecheckt en evt. hersteld kunnen worden.

Als dit gedaan is moet er weer getest worden. Test niet goed? Dan: kabelboom en/of rekeneenheid, maar in welke volgorde? Dit wordt een gok maar ik denk eerst de rekeneenheid en, mocht de storing dan nog niet verholpen zijn, daarna de kabelboom.

Heeft er nog iemand suggesties?

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

alle suggestie's zijn volgens mij al gegeven?stekker smoorklephuis vervangen incl bedrading naar RE helpt dit niet dan de RE vervangen.

patrick_r (0) PRO, 17 jaar geleden

Deze uitgebreide topic zat er wel een keer aan te komen,maar uiteindelijk komt het toch allemaal op het zelfde neer ...
Het lijkt misschien makkelijk allemaal,maar helaas is de praktijk soms toch net iets anders .
Kortom ,het lijkt me een goed punt om dit weekend en topic te sluiten.. ;-)

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ben ik het niet mee eens.
Ik wil zelf altijd graag weten wat de storing veroorzaakt.(voor ik componenten ga vervangen).
Gauw een nieuwe RE erin en klaar?(maar we kunnen niet garanderen dat het dan over is aldus DEALER)
Gebeurt volgens mij veel te vaak tegenwoordig.
Deze eigenaar heeft zelf al een en ander getest en genoeg moeite gedaan.(had zijn garage ook kunnen doen)
En dan nu topic te sluiten?????
Bij sommige andere merken helpt het om de ECU(RE) op een koelere plaats te leggen.(of te koelen).
Als volgende test zou ik nou graag willen weten (als de RE koel blijft, blijft de storing dan weg?).
Dik, als jij dit zou kunnen proberen en er achter komt welke temp een belangrijke factor is,
dan ben je verder als alle Renault DEALERS (want die weten het namelijk niet).
Nou ja ze hebben ook niet echt moeite gedaan.
Volgende simpele test is ECU (RE)koelen.
Oiram

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=UNIVERSEEL11698]Volgende simpele test is ECU (RE)koelen.
Oiram[/quote]
Het is vandaag nog mooi weer, kun je een eind rijden zonder motorkap (heb je er met twee man zo af). ECU afdekken want zo'n zwart ding wordt in de zon nogal heet.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Mischien een tip voor MEGANE20.

Moet je je kennis onder het rijden laten blazen.(wel eerst goed vast binden natuurlijk)

Kan ook anders ,vind ik simpeler:
Blikje koudespray (verkrijgbaar in iedere goede electronica zaak).
Komt namelijk wel vaker voor dit probleem, want electr.storingen (ook bij andere apparaten als auto's)
schijnen erg vaak temp. afhankelijk te zijn.
En daar zoekt men vaak nog wel eerst de storing eerst op voor iets te vervangen .

PS NIET JE KENNIS LATEN BLAZEN HOOR .(Dit was een grapje)
Oiram

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Megane20][quote=UNIVERSEEL11698]Volgende simpele test is ECU (RE)koelen.
Oiram[/quote]
Het is vandaag nog mooi weer, kun je een eind rijden zonder motorkap (heb je er met twee man zo af). ECU afdekken want zo'n zwart ding wordt in de zon nogal heet.[/quote]
Tsja en laat hij nu grijs zijn.

dik (0), 17 jaar geleden

De ca. 1.300 km dat mijn auto het heeft gedaan na de eerste reparatie was 1 rit: nederland, duitsland, zwitserland, italie bij een lage temperatuur (graad of 10 a 15) en regen. De laatste 200 km (tweede dag) in italie was het warm en droog. Toen trad na een tankstop direct de storing op. In combinatie met ervaringen van afgelopen weekend lijkt het erop dat de temp. van invloed is op de storing. Auto is nu weer bij garage om de laatste aansluitingen te checken. Als ik hem terug heb zal ik eens wat proberen. 'K laat de motorkap maar gewoon zitten als je het niet erg vindt!

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=UNIVERSEEL11698]Mischien een tip voor MEGANE20.

Moet je je kennis onder het rijden laten blazen.(wel eerst goed vast binden natuurlijk)[/quote]
Zal niet gaan lukken: de uitblaastemperatuur van de levende mens is 36 tot 38 graden celsius. Alleen een dode mens heeft een lagere temperatuur, maar die heeft zijn laatste adem al uitgeblazen...

Koudespray is een prima idee!

dik (0), 17 jaar geleden

LS,

Volgende stappen zijn gezet door dealer:
--> ander gaspedaal: probleem niet opgelost;
--> nieuwe computer: PROBLEEM OPGELOST!

Het lijkt mij zeer noodzakelijk dat renault een methode vindt om de computer te testen. Dit zal veel mensen veel geld schelen. Jullie in ieder geval bedankt! Vanwege jullie opmerkingen heb ik i.t.t. het advies van de dealer de RE laten vervangen en niet de kabelboom (E. 570,-). Blijft natuurlijk wel de onnodige eerste reparatie (gasklephuis en bedrading) van E. 560,-.

Nog een vraag: het is een auto op gas (Eurogas). Bij een start met koude motor schakelt de motor wel over op gas, maar hij slaat direct af. Bij een warme motor is er geen probleem. De auto rijdt ook goed op LPG. Wat zou dit kunnen zijn?

Vr. gr.
Dik.

Peter159 (0) PRO, 17 jaar geleden

@ All,

Wij hebben bij ons in de werkplaats de afgelopen 2 maanden 2 Laguna's gehad met een soortgelijke klacht.
Bij beide auto's hebben wij nadat de bedrading was omgelegd en een andere smoorklephuis was uitgeprobeerd, uiteindelijk de RE vervangen met een bevredigend resultaat.
Beide Laguna's lopen weer als nieuw.
1 liep op LPG.
En het is inderdaat een feit dat in beide gevallen in mijn opzicht de temperatuur de oorzaak is.

De plaatsing is met de bedrading van de auto helaas niet echt anders te voorzien.
Anders zou ik de RE onder een koplamp monteren of onder de Paravan.

Maar ja ik ben geen constructeur, en er zijn zo wel meer dingen die ik dan anders zou doen.
Tegenwoordig is het niet meer zo simpel om overal bij te kunnen.

Maar goed ik wens jullie allen weel Suc6 met de verdere problemen.

Groeten Peter159

bassie v (0), 17 jaar geleden

Is je probleem al opgelost ? zo ja graag wil ik dan weten wat , zie mijn verhaal ,plus rekening , bij trefwoord(zoeken) "gevaarlijk "

mvgr bassie

dik (0), 17 jaar geleden

Probleem volgens mij opgelost. Heb inmiddels 1500 km gereden zonder klachten. Inderdaad, reparatie bestond uit:
nwe bedrading + omleggen
gasklephuis vervangen
E 560,-

nieuwe stekker op gasklephuis
nieuwe rekeneenheid
E 570,-


Auto loopt volgens mij weer als een tierelier.

Dik

bassie v (0), 17 jaar geleden

ik hoop het voor je , het zijn lastige problemen , bij mij is dit allemaal al gedaan en heb het probleem nog steeds helaas , bedankt voor reactie

dik (0), 17 jaar geleden

'T valt mij wel op dat renaultdealers nogal verschillende prijzen rekenen voor dezelfde onderdelen. Bij mij kostte de rekeneenheid (alleen het ding) meer dan E. 400,- terwijl ik op jouw factuur een bedrag van E. 335,- zag staan voor de nieuwe Re. Zelfde code, dus zelfde apparaat lijkt me.

timhoeks (0) PRO, 17 jaar geleden

@ dik, jij rijdt op lpg he? weet je de laatste df code's nog? heb je niet gewoon een onderdruk probleem?

Siem Bijman (160) PRO, 17 jaar geleden

Nog nieuws Dik, ben benieuwd.

dik (0), 17 jaar geleden

Zoals ik al schreef is bij mij het probleem (denk ik) opgelost. 1500 km zonder storing, dus ..
"Bassie V" zit blijkbaar nog wel met een probleem.

Het enige bij mij is dat mijn auto als hij koud is, nadat hij overschakelt van benzine op gas, afslaat. Met een warme motor gebeurt dat niet. Ook loopt hij prima op gas.

En ik verbaas me over het prijsverschil bij de verschillende dealers. Ik betaalde meer dan E. 400,- voor een nieuwe rekeneenheid terwijl Baasie V hier E. 350,- voor kwijt was.

bassie v (0), 17 jaar geleden

ja volgens mij is /was dat ex btw omdat ik daar al vaker kwam (mats prijs denk ik ) met die storing , nu hebben ze bobine vervangen en bougies merk sagem , volgens bronnen moet er een beru in kan iemand dat bevestigen . maar ik rij wel weer ff , maar heb GEEN vertrouwen meer in de auto . afwachten maar ff
groet bassie

dazzleme (0), 17 jaar geleden

[quote=patrick_r]Probleem lijkt tot nu toe opgelost,na vervangen van de rekeneenheid inspuiting,moest er om 1 of andere reden een vdo smoorklephuis update overheen , versie 3.0 .

Bedankt voor de reactie's[/quote]
Beste Patrick_r

Ik heb exact het zelfde probleem met de zelfde fout code en mijn dealer weet het ook niet meer.
mag ik je vragen waar de VDO update gevonden kan worden omdat ik deze topic wil uit printen en er mee
naar de dealer wil gaan om ze weer op weg te helpen.

Ik wil nu graag beslagen ten ijs komen en niet de indruk wekken dat ik m'n huiswerk niet heb gedaan.
Het heeft niet alleen mij een hoop tijd ergenis en geld gekost maar ook de dealer

Ik hoop dat je me hieraan wil helpen.

met vriendelijke groet,

michel

patrick_r (0) PRO, 17 jaar geleden

om te beginnen is het goed om te weten wat er allemaal gedaan is ?

dazzleme (0), 17 jaar geleden

[quote=patrick_r]om te beginnen is het goed om te weten wat er allemaal gedaan is ?[/quote]
bedankt voor snelle reactie

stekker/draden omgelegd vervangen

gasklephuis vervangen

inspuitcomputer vervangen

noodloop bleef toen weg en kreeg ik de zelfde problemen waar jij over schreef:
storing inspuitcomputer max rpm +- 2800rpm stilstaand welgoed gas zelfde storingscode
hebben gister weer de stekker vernieuwd 2de keer en vandaag treed het zelfde probleem weer op

vandaar dat ik dacht aan jou vdo update omdat die niet in renault.net staat en ik vermoed dat die niet is uitgevoerd.
Maar ik wil niet bij de dealer komen met een verhaal van dat er nog een update is die ze over het hoofd hebben
gezien. kon wel uitmaken uit hun verhaal dat ze nog maar 3 keer z'on ding hebben vervangen want het kwam bijna nooit voor.

groet michel

dazzleme (0), 17 jaar geleden

Gister met kopie topic naar dealer geweest en inderdaad de update moest er nog overheen
kon direct al verschil merken in het starten, vandaag een aantal keren geprobeerd te storing uit te lokken
maar die bleef uit ik denk dat mijn probleem ook opgelost is maar dat zal de tijd uitwijzen
In iedergeval bedankt voor je bijdrage

groet Michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.