Renault Laguna: Oliedruk

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V

Hoi allen,

Ik heb een vraag over een mededeling op het dashboard over oliedruk. Ik heb kortgeleden de werking van mijn dashboard gecheckt door de knop aan mijn rechter hendel aan de stuurkolom ingedrukt te houden en dan de motor te starten (dan gaan alle wijzers op en neer en de lampjes branden) en als je dan door een menuutje scrolt van de boardcomputer krijg ik daar foutmedleingen te zien. Eentje was van een te laag brandstofniveau (kan zijn, ik rijd op gas en heb daarom weinig benzine) en de ander was een melding (in het rood) over oliedruk. Zijn dit inderdaad opgeslagen foutmeldingen uit het verleden?
Mijn auto verbruikt naar mijn mening wat veel olie. Zouden de melding van de oliedruk en een verhoogd verbruik met elkaar te maken kunnen hebben en wat is dan de oorzaak en hoe is dat op te lossen?

Veel vragen en ik hoop dat iemand er de antwoorden op weet. Alvast bedankt voor de reacties!

Arie533

Geplaatst door Arie533 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Controleer eerst je oliepijl maar eens en hou het in de gaten elk 500km

Arie533 (0), 14 jaar geleden

Oliepeil heb ik gecheckt. Het peil loopt terug. Dat is ook te zien aan de bolletjes op de boardcomputer. Ik heb nog niet bijgehouden hoe snel dat gaat (alsof dat uberhaupt te meten valt, het is toch een weinig nauwkeurige methode met die bolletjes of de peilstok).
Nog even ter aanvulling: Toen ik mijn bougies vorig jaar verwisselde, waren ze niet zwart/ vet. Dat zou er op moeten duiden dat er geen of weinig olie in de verbrandingskamers komt. Waar de olie dan wel blijft is me een raadsel. De motor zweet/ lekt ook niet echt...

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Arie533]Oliepeil heb ik gecheckt. Het peil loopt terug. Dat is ook te zien aan de bolletjes op de boardcomputer. Ik heb nog niet bijgehouden hoe snel dat gaat (alsof dat uberhaupt te meten valt, het is toch een weinig nauwkeurige methode met die bolletjes of de peilstok).
Nog even ter aanvulling: Toen ik mijn bougies vorig jaar verwisselde, waren ze niet zwart/ vet. Dat zou er op moeten duiden dat er geen of weinig olie in de verbrandingskamers komt. Waar de olie dan wel blijft is me een raadsel. De motor zweet/ lekt ook niet echt...[/quote]
Als je echt een olieverbruiker hebt dien je eerst te kijken of er geen lekkage aanwezig is, en bevatten de uitlaatgassen blauwe rook zowel bij koude als warme motor?

- Hoeveel Km heeft het motor blok al gedraait ?
- Is de motor al eens uitelkaar geweest ?
- Heb je de goede olie gebruikt? 5w40/10w40 vol syn (inh: 5.4 L met filter)

Waar ik mee zal beginnen is: Ververs de olie door een goede kwaliteits olie die aanbevolen is en vervangen het oliefilter mee. Zet het oliepijl op maximale pijl (5.4L) En kijk elk 100 km bij koude motor hoeveel het oliepijl zakt, dit mag maximaal bij Renault +- 1liter wezen bij een hoge km stand.

Arie533 (0), 14 jaar geleden

Hoi Bas,

Bedankt voor je advies.
Ik heb afgelopen zomer de olie al vervangen met een gerenomeerd merk in de juiste viscositeit. Oliefilter is ook vervangen.
De motor heeft ongeveer 160.000 gerdaaid.
Wat ik al zei is het lastig te bepalen hoeveel het oliepeil zakt. Ik zie alleen de bolletjes in mijn boaerdcomputer of een viveau op de peilstok. Hoeveel een liter is, is dan niet te bepalen lijkt me. En je hebt het over een verbruik van 1 liter. Per hoeveel kilometer is dat?

En de lekkage kan ik ook niet vinden. Wat ik al zei, ikb afgelopen zomer de olie ververst en zag op het plastic afdekscherm onder de auto geen plas olie staan. Naast een beetje zweten loopt er dus niet veel olie uit. De bougies zijn ook schoon (wat koolaanslag, maar geen vette aanslag) dus in de verbrandingskamers komt ook geen of weinig olie terecht. Overdreven veel witte rook is er ook niet te zien.

Maar vor we het uitgebreid gaan hebben over het olieverbruik, was ik in eerste instantie benieuwd naar de melding over de oliedruk die blijkbaar ooit een keer is afgebeeld op mijn board computer... Is er enig verband?

8je (0) PRO, 14 jaar geleden

De storingcode die je van je dashbord hebt, heeft niets te maken met de werkelijke oliedruk in de motor, maar is puur een electische storing geweest. Als je instumentenpaneel verder goed werkt zou ik me daar niet zo druk over maken. De meeste panelen geven wel een storing in de oliedruksensor of koelvloeistofsensor aan zonder dat de berijder ook maar iets van een storing gemerkt heeft.

Het olieverbruik mag maximaal 1 liter op 1000 km zijn. Gewoon afvullen tot max en na 500 of 1000km weer afvullen tot max nivo en je weet je olieverbruik.

Nogmaals, er is geen verband met de storingscode van je dashbord en de oliedruk in de motor!

Arie533 (0), 14 jaar geleden

OK.
Bas, Bert, bedankt voor jullie bijdragen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.