Renault Twingo 1,2 D7Fmotor: gebroken distributieriem.

Bouwjaar: 2000

Bij 109000km distr.riem gebroken.
Wil zelf repareren. Riem heeft 87 tanden, dus tussen de merktekens resp 44 en 43 tanden. Hoe deze te monteren m.b.t. de merktekens i.v.m. de juiste timing?? 44 tnd links of opgaand en 33tnd rechts of neergaand ? Of juist andersom ?
Moet ik rekening houden met kromme kleppen of hebben deze in de D7F motor voldoende afstand tot de zuigers ??

Piet8998

Geplaatst door Piet8998 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

erwin2915 (0) PRO, 19 jaar geleden

Zou echt wel de cilinderkop demonteren ik weet haast wel zeker dat de kleppen krom zijn 99% kans van.Maar wat is de oorzaak eigelijk dat de riem gebroken is??

Beunhaas (510) PRO, 19 jaar geleden

Je kan even een poging doen compressie te meten, maar je hebt voor 99,5% zeker een paar kromme kleppen en/of erger.

Piet8998 (0), 19 jaar geleden

Kopje is eraf, 3 klepjes krom. Ja, ra ra waardoor breken distr.riemen?? 109000km en 4jr-- pure pech ???
Weet iemand iets over die riempositie zoals in mijn eerste vraag ??

erwin2915 (0) PRO, 19 jaar geleden

Kijk ook even naar de waterpomp als die erg hard lekt dan gaat de droge koelvloeistof tussen de riem zitten waardoor de riem breekt.

kahler (0), 19 jaar geleden

merkteken van krukas moet gelijk staan met het streepje op oliecarter (volgens mij recht naar beneden).
merkteken nokkenaspoelie moet zichtbaar zijn door het gaatje van je bovenste distriebutie deksel.
ik zou wel ook even de nokkenaspoelie demonteren en kijken of het spietje erin niet beschadigd is.
Succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.