Renault Laguna: Gebruikt olie

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Ik heb via marktplaats voor niet veel geld een laguna gekocht. Hij rijdt goed maar gebruikt veel olie. Toen we hem gekocht hadden heb ik de verkoper gevraagd of er bijzonderheden waren aan de auto maar hij zei dat die er niet waren.
Na een proefrit en een blik onder de motorkap hebben we besloten hem maar te kopen. Eenmaal thuis heb ik hem gewassen en alle vloeistoffen gecontroleerd. Ik zag dat het olie peil aan de lage kant was dus heb hem gevuld. 350 km later heb ik het olie peil weer gecontroleerd en ik moest 2 liter bijvullen om het olie peil weer tussen min en max te krijgen.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en of ik dat kan (laten) repareren zonder al te veel kosten?

The Jaws

Geplaatst door The Jaws (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Of er zit ergens een behoorlijk groot gat of de motor is volledig versleten.

The Jaws (0), 14 jaar geleden

Een gat zit er niet. Tenminste hij lekt geen olie op de grond.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

J.J. Kingma

Ga er maar vanuit dat het forse olieverbruik relatief is aan motorslijtage.
Helaas, het is niet anders.

Ik zou de vorige eigenaar hier toch over aanspreken.
Wellicht heeft de verkoper informatie achtergehouden wat voor u van belang was of kon zijn, overwegende de aankoop.
Daarover valt te discussiëren, dan wel niet op dit forum maar met de vorige eigenaar.

Gr. paul

The Jaws (0), 14 jaar geleden

Is het vervangen van de motor een goed idee? Ik kan een motor voor deze auto vinden voor 200 euro. Hij moet dan alleen nog worden ingebouwd en omgezet worden op LPG.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

dan vervang je de ene ramp voor de andere
of reviseren of terug brengen

The Jaws (0), 14 jaar geleden

Ik heb besloten morgenvroeg langs een revisie bedrijf te gaan. Een monteur heeft vandaag naar de motor gekeken en ontdekt dat hij te veel compressie in de motor heeft????? De olie wordt door de vuldop weer naar buiten gespuugd.

Ik hou jullie op de hoogte.

The Jaws (0), 14 jaar geleden

[quote=P. Kelder]J.J. Kingma

Ga er maar vanuit dat het forse olieverbruik relatief is aan motorslijtage.
Helaas, het is niet anders.

Ik zou de vorige eigenaar hier toch over aanspreken.
Wellicht heeft de verkoper informatie achtergehouden wat voor u van belang was of kon zijn, overwegende de aankoop.
Daarover valt te discussiëren, dan wel niet op dit forum maar met de vorige eigenaar.

Gr. paul[/quote]
Ik heb hem er trouwens op aangesproken en hij beweert van niets te weten. Bij hem gebruikte hij geen olie. Althans dat zegt hij. :-(

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=The Jaws]Ik heb hem er trouwens op aangesproken en hij beweert van niets te weten. Bij hem gebruikte hij geen olie. Althans dat zegt hij[/quote]
Dat kan de vorige eigenaar wel zeggen, het tegendeel is het bewijs.
Wat je kunt proberen is over te stappen naar een andere type olie 15W/40.

Gr. paul

The Jaws (0), 14 jaar geleden

Dat gebruik ik al. Maar goed. Ik wacht morgen de woorden van het revisie bedrijf even af. Heb mijn oog anders alweer op een andere auto.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

We wachten even af, we horen graag hoe dit afloopt.

Succes met de evt nieuwe aankoop.

Gr. paul

paulmichiel (0) PRO, 14 jaar geleden

Gewoon sloopblokje met weinig kms erin. Mits je dit zelf kan natuurlijk, als je het moet laten doen is de auto total loss.

The Jaws (0), 14 jaar geleden

[quote=P. Kelder]We wachten even af, we horen graag hoe dit afloopt.

Succes met de evt nieuwe aankoop.

Gr. paul[/quote]
Ik heb voor maandag een afspraak bij Eggens revisie in Assen. Hij gaat de motor doormeten zodat hij kan zien of een ruil-kop voldoende is. Dan "vallen" de kosten nog mee. Anders ga ik toch voor een andere auto.

[quote=paulmichiel]Gewoon sloopblokje met weinig kms erin. Mits je dit zelf kan natuurlijk, als je het moet laten doen is de auto total loss.[/quote]
Ik heb op marktplaats wel een blok gezien voor niet al te veel geld maar ik kan hem zelf niet ombouwen en zeker niet afstellen. Ook zal hij weer op LPG moeten.

The Jaws (0), 13 jaar geleden

Ik heb inmiddels een compressie meting laten doen. Uit die meting is gekomen dat op cilinders 1 en 2 9,5 bar zijn en op 3 en 4 11,2 bar zit. De kleppen lekken dus behoorlijk. Ik ga een gereviseerde kop kopen en nieuwe distributie riem met rol en ga de kop vervangen samen met een kameraad die het vaker gedaan heeft.
Zijn er dingen waar ik aan moet denken? Voor het geval hij er niet om denkt?

Bas_petiet (0) PRO, 13 jaar geleden

Is de compressie test met vol gas gemeten? En met olie en zonder olie op de zuigerkop? De compressie is niet verkeerd voor een auto van zo'n bouwjaar (ik weet niet hoeveel km's erop staan) Wie zegt dat de compressie weg lekt via de kleppen, het kan net zo goed weg lekken via de zuigerveren, dat moet je even goed controleren! Koop een goede cilinderkop en laat hem desnoods vlakken! en kijk goed naar de klepzitting, want deze willen nog wel eens inslaan. Monteer ook gelijk nieuwe klephoedjes.

The Jaws (0), 13 jaar geleden

De meting is gedaan door xxxxx motor revisie in Assen. Ik ga er van uit dat hij dat allemaal heeft gedaan. De auto heeft 240.000 km gedaan. De kop die ik wil kopen is een kop met geharde zetels.

Op die andere dingen zal ik zeker letten. Bedankt voor de tip.

Heino4267 (225), 13 jaar geleden

Is het niet zo dat als de compressie-zuigerveren versleten zijn, er overdruk ontstaat in het ondercarter, wat merkbaar is doordat er "druk op de oliepeilstok" ontstaat? Dit is m.i. vaak de oorzaak van "de rondvliegende oliepijlstokken" ;).
Bij lekkende kleppen kán die druk via de klepgeleiders/klephoedjes overdruk veroorzaken onder de olie-bijvuldop.

skybolt (0), 13 jaar geleden

Controleer eens of je carter beluchting/ontluchting wel helemaal vrij is ,het kan namelijk ook voorkomen dat olie verbruik ontstaat door verstopte slangen of een door sludge afgesloten kleppendeksel .
Vaak zit er vanaf je kleppendeksel naar je luchtfilter een soort van afzuigsysteem,in je kleppendeksel zit een soort roostertje welke bij gebruik van vervuilde olie nog wel eens wil verstoppen.

controleren kost niks.

grtjs Rob

The Jaws (0), 13 jaar geleden

Die is vrij. Dat hebben we idd al gecontroleerd. Wat betreft de druk die ontstaat in de motor, Op de peilstok geeft hij minder druk dan op de vul dop. Ik weet niet wat ik met die info kan maar goed....

We gaan de kop vervangen en ook de zuiger veren. dan zou het probleem toch moeten zijn opgelost....

I Hope ;-)

Bas_petiet (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je de zuigerveren ook vervangt haal dan even een hoonsteen door de cilinders heen.

The Jaws (0), 13 jaar geleden

Heb gister samen met een vriend gister de kop vervangen. De cilinders waren nog mooi en glad. Ook de zuigers zagen er, op een beetje verbrand olie, nog goed uit. Die hebben we schoon gemaakt en de nieuwe kop er op gezet. Ook de distributie riem en rollen hebben we vervangen.
De multi riem was ook nog goed dus die hebben we laten zitten.

Het was een lange dag maar aan het eind ben ik, op gas, weer naar huis gereden. Ik had al een aantal weken niet meer op gas gereden ivm de backfire die hij gaf.

1 van de kleppen van de kop die er af kwam had een gat er in zitten waar ik mijn pink in kon stoppen. Hij loopt weer goed. Ik ga het olie verbruik natuurlijk wel in de gaten houden en hoop dat de uitlaat gauw is schoon gebrand.

Ik wil iedereen bedanken voor de goede tips.

AS1 (105), 13 jaar geleden

[quote=The Jaws]H
1 van de kleppen van de kop die er af kwam had een gat er in zitten waar ik mijn pink in kon stoppen.[/quote]
wel apart want volgens je 1e bericht liep de motor goed. :-)

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[url=http://img707.imageshack.us/i/aapuitmouw...][img]http://img707.imageshack.us/img707/3157/...[/img][/url]

Daar is het aapje al...............

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=The Jaws]Ik heb inmiddels een compressie meting laten doen. Uit die meting is gekomen dat op cilinders 1 en 2 9,5 bar zijn en op 3 en 4 11,2 bar zit. De kleppen lekken dus behoorlijk. Ik ga een gereviseerde kop kopen en nieuwe distributie riem met rol en ga de kop vervangen samen met een kameraad die het vaker gedaan heeft.
Zijn er dingen waar ik aan moet denken? Voor het geval hij er niet om denkt?[/quote]
Een gat in de klep ??!!?? Hoe hebben ze dan een compressietest gedaan met deze resultaten.? Compressietest op een andere auto misschien.?!

Dit kan dus niet, en je proefrit die je bij aankoop hebt gemaakt, stelt dus ook niks voor.........

S6 verder met je auto.




Ralf

The Jaws (0), 13 jaar geleden

Het gat is na de meting ontstaan doordat de hete gassen de klep hebben aangetast. Dat zegt die man van het revisie bedrijf. Ik geloof hem ook wel want tot dat moment liep de auto ook wel. De grootste problemen zijn ook pas na die test ontstaan.

CARS&MOTORS (0) PRO, 13 jaar geleden

zou dan toch de ontsteking eens goed controleren
ook met kleine klepspeling verbrand een klep niet zover in 3oo km

Santa (0), 13 jaar geleden

Het is goedkoper om in de kerstman (of zijn neef Sinterklaas) te geloven.....

GeLOOF me...!!!

Wanneer gaan mensen nou eerst hier eens LEZEN voordat ze domme aankopen gaan doen...?

CARS&MOTORS (0) PRO, 13 jaar geleden

tja
dan komen eerst die aapjes
dan de kerstman
sinterklaas
problemcar
en dan de tranen als de waarheid naar boven komt
dat heet leren(of leergeld)

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Auto's met die km stand op lpg worden weggedaan om dit soort problemen.
Je koopt gewoon de ellende van een ander.
Maarja,de prijs was zo gunstig en hij zag er zo netjes uit nog en hij had net nog een grote beurt gehad.
En de eigenaar had er nog nooit problemen mee gehad en hij ging weg omdat ze wat kleiners wilde gaan rijden.
Of hij gaat weg omdat de vrouw er niet mee over weg kan.
Ze zijn er van het jaar nog helemaal mee naar zuid-frankrijk geweest met de caravan.
Ze willen een auto met een hogere zit.
ik ken al die verhalen wel na al die jaren.
Ze doen net of ze de beste auto van de wereld weg doen.
Dat heet nou verkopen.
Vaak verkopen ze de auto zelf niet, maar laten ze dat over aan die handige neef/oom/schoonvader.

The Jaws (0), 13 jaar geleden

Leuk dat jullie allemaal zo negatief doen, nadat ik de kop heb vervangen is er geen olie verbruik meer. Heb sindsdien alweer 500 KM gereden. De rook uit de uitlaat is weg en hij stinkt ook niet meer. Heb dus voor een koopje een auto en voor een zelfde bedrag de reparaties gedaan. Ben nu nog geen € 1500,- kwijt. Wie het laatst lacht, lacht het best.

Met vriendelijke groet Jos

Santa (0), 13 jaar geleden

Ik ken auto's die je voor 1500 euro koopt en die het perfect doen ZONDER dat je er eerst aan hoeft te sleutelen.
Scheelt je in ieder geval de sleuteltijd.
Wie hier het laatst lacht? Dat lijkt me duidelijk, da's degene die betaald is...!

Stellen dat JIJZELF hier het laatste lacht (door een Laguna te kopen) vind ik nogal voorbarig.... ;)

"Eet wat gaar is en koop wat klaar is" is een goede raad voor een ieder die zelf niet alles kan verhelpen.

Succes met de auto en tot het volgende topic!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.