Renault Megane: Geen LPG toevoer na overschakeling van benzine naar LPG

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6E

De LPG toevoer hapert wanneer de motor overschakelt van benzine naar LPG. Dit gebeurt zowel bij het automatisch als handmatig overschakelen. In 1e instantie leek dit veroorzaakt te worden door geoxideerde zekeringen onder de motorkap, maar deze heb ik onlangs vervangen inclusief de zekeringhouders en het euvel is nog niet verholpen. Vanmorgen heb ik de eerste 30 km op benzine moeten rijden en pas daarna kon ik (handmatig) overschakelen op LPG en bleef de motor draaien. Op de terugweg haperde de auto ook in 1e instantie op benzine en viel dood wanneer er werd overgeschakeld op LPG. Met gefaseerd gas geven (inmiddels op benzine teruggeschakeld) bleef de motor wel lopen, maar toch nog haperend. Daarna stevig doorgetrokken (benzine) en wederom overgschakeld naar LPG waarbij de motor nu wél op LPG bleef draaien. Ik heb hier verder nog geen aandacht aan kunnen besteden (tijdgebrek), maar vermoed dat dit te maken kan hebben met weer geoxideerde verbindingen en misschien ook wel slechte massaverbindingen. Maar waar zijn de massaverbindingen geplaatst? Ik weet niet van welk merk mijn LPG installatie is. Er zit een kleine verende schakelaar op de middenconsole welke ingedrukt kan worden om over te schakelen van benzine naar LPG of omgekeerd. Op het schakelaartje brandt een ledje. Rood voor benzine en groen voor LPG. De LPG tankinhoud wordt aangeduid via de brandstofmeter en `kiest`, al naar gelang je of op benzine of op LPG rijdt, voor aanduiding van de juiste tankinhoud.

Herkent u deze storing en weet u misschien wat de oorzaak hiervan is?

Alvast bedankt voor uw respons.

AJG63

Geplaatst door AJG63 , lid sinds 11 jaar geleden

8 Reacties

richard9712, 8 jaar geleden

Zou toch handig zijn als je uitzoekt wel merk LPG installatie het betreft.
Het zou kunnen worden veroorzaakt door valse lucht.

AJG63, 8 jaar geleden

Afgelopen weekend heb ik een getracht erachter te komen wat het euvel is. Op benzine rijdt de auto goed, maar zo gauw ik overschakel op LPG valt hij stil. Nu heb ik de contacten van de ECU schoongemaakt met een kleine staalborstel (wel eerst losgekoppeld), maar ben in de fout gegaan toen ik de contacten van de brede stekker wilde ontdoen van corrosie. Ik ben "vergeten" de accupool los te maken, waardoor er tijdens het schoonborstelen enkele contacten met elkaar in verbinding kwamen door de (kleine) staalborstel. Nu start de auto nog wel, maar slaat niet meer aan. Het ledje op de keuzeschakelaar voor benzine of LPG brand ook niet meer. Ik heb alle zekeringen in de auto gecheckt, maar alles was goed. Van de week de autohulpdienst gebeld (pechhulp via autoweek) en de beste man constateerde dat het onstekingscircuit geen stroom krijgt (bougie vonkt niet bij de startpogingen). Hij heeft echter niet uitgezocht wat de oorzaak was en bood alleen aan om de auto naar een garage te slepen. Ik ben echter geneigd te denken dat de oorzaak "slechts" een doorgebrande zekering en/of een relais moet zijn. Herkent misschien iemand ditzelfde mankement en wat de mogelijke oplossing zou kunnen zijn? Alvast bedankt voor de reacties!

kaleido 1 PRO, 8 jaar geleden

Zit er geen losse zekering onder de motorkap , bij de verdamper , of in de kofferbak.
Volg de kabel eens van de schakelaar misschien kom je een zwevende zekering tegen onder je dashbord.
Startonderbreker ?

ronny530, 8 jaar geleden

" vergeten de accupool los te maken" dan is het voor de motormanagement computer einde oefening. Die auto is reparatie niet meer waard. Triest dat staalborstels ook nog voor het het schoonmaken van delicate onderdelen worden ingezet.

f.kOERHUIS PRO, 8 jaar geleden

wie bepaald nou voor een ander of de reparatie het niet meer waard is ?

AJG63, 8 jaar geleden

Ja dat was niet zo slim van me. Maar de stekker was losgekoppeld van de ECU tijdens het "wegborstelen" van corrosie. Ik vraag me dus af waar deze stekker mee "aan de andere kant" verbonden is. Ik heb een foto toegevoegd van de stekker welke ik bedoel. Nogmaals, de ECU was ontkoppeld en kan dus niet defect zijn geraakt. Mogelijk zijn er wél relais hierdoor beschadigd, maar de vraag is welke en waar zitten deze?

[url=http://postimage.org/image/wacdw7dtn/][img]http://s9.postimage.org/wacdw7dtn/ECU.jp...[/img][/url]

richard9712, 8 jaar geleden

De computer zoals getoond op de foto lijkt meer op de computer van het benzine gedeelte.

AJG63, 8 jaar geleden

Dat is correct. Deze ligt onder de motorkap rechts gemonteerd op het binnenscherm. Ik heb overigens geen idee waar de G3 computer is ingebouwd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.