Renault Mégane 1998: Geen toeren boven 3.5k

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: K7M A7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 66

Ik heb nu 2 jaar een Renault Megane cabrio en heb sinds ongeveer 9 maanden een aantal interessante problemen met de motor gehad.

Het eerste probleem is dat de motor naarmate hij verder op bedrijfstemperatuur kwam steeds minder toeren kon maken. Bij een koude motor was 6k makkelijk te halen. Bij een warme motor ging hij niet verder dan 3k.
Op het moment dat de toeren te hoog worden houd de motor aggressief in sla je bijna met je gezicht op het stuur.
Het vermogen en koppel van de auto zijn verder wel goed.

Na een paar maanden en bij warm weer sloeg de motor in zijn geheel af. En was deze niet meer te starten. Na 20 a 30 min starte de auto weer.

Nu moet de motor ruim 2 uur uitstaan voordat deze gestart kan worden.
Ook haalt de motor ook bij koud weer Max de 3k toeren.

Ik heb al een aantal onderdelen laten vervangen over deze tijd maar de problemen werden alleen maar erger.

Vervangen onderdelen:
Ecu
Bougies
Bougie kabels
Beide Bobines
Koelwater temperatuursensor voor ecu.
Map sensor
Brandstofpomp
Brandstoffilter
Distributieriem
Krukassensor (3x)

Ook de overige sensoren zoals lamda zijn doorgemeten en door de garage goed bevonden. Ook de injectoren lijken geen probleem te hebben.

Verder heb ik een rencom (auto is xr25) erop gehad maar deze kan geen foutmeldingen vinden.

Daar de waarde van de auto ondertussen word bepaald door het gewicht en de prijs voor oud ijzer breng ik hem liever niet naar de Renault garage.

Als laatste zit er een bekend water lekkage in welke direct op de uch land.(veel voorkomend probleem) Deze is ondertussen verholpen maar deze is wel nat geweest. Zover ik weet zou deze niet mogen zorgen voor problemen met de motor?

Iemand ideeën?

Certaindestiny

Geplaatst door Certaindestiny (0) , lid sinds 8 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kaleido 1 (1645) PRO, 8 maanden geleden

Geen verstopte uitlaat , katalisator bv.

Certaindestiny (0), 8 maanden geleden

Hoe zou ik dat het makkelijkste kunnen checken? Er zijn wel emissie testen gedaan en die waren goed

kaleido 1 (1645) PRO, 8 maanden geleden

Uitlaat voor de kat los nemen of in iedergeval zover los maken dat de gassen makkelijk weg kunnen.

Certaindestiny (0), 8 maanden geleden

Garage heeft hier naar gekeken maar dit heeft de problemen niet opgelost. Ik heb nog wel een procedure gevonden voor het calibreren van de krukas sensor op de ecu. Andere ideen zijn welkom

harry4203 (450) PRO, 8 maanden geleden

Als je zegd dat de auto zo abrupt inhoudt, en moeilijk/niet start af en toe, lijkt er toch een probleem te zijn met het krukassignaal. Mede ook nog omdat ie geen fouten opslaat. Ik weet niet of de bedrading tussen de ecu en de krukassensor goed belast is gemeten, anders misschien voor de zekerheid eens nieuwe bedrading eromheen leggen om te proberen. Controleer ook goed de massakabels tussen accu, motor en carrosserie, deze kunnen ook de meest rare problemen veroorzaken.

Certaindestiny (0), 8 maanden geleden

Daarnet geprobeerd na het uitvoeren van de hercalibratie maar dit geeft geen verschil.
Ben er net achter gekomen dat mijn multimeter de geest heeft gegeven. ik neem er maandag eentje mee van het werk om te kunnen meten.

Wat net wel opviel is dat met de motor uit de toerentellen op het dashboard van het 0 punt afkomt en lijkt te trillen. Ik weet niet of dit signaal vanuit de ECU of krukas sensor komt. indien het vanuit de krukas sensor is zou het een vervuild signaal kunnen zijn. Ik moet even kijken hoe de bekabeling van de krukas sensor loopt. documentatie van deze auto is iets wat lastiger te vinden dan ik had verwacht.

Het niet opslaan van fouten kan ook komen omdat het geen OBDII standaard is maar XR25. ik zal voor de zekerheid maandag een afspraak proberen te maken om de auto uit te leze bij Renault. (in de hoop dat ze hier uberhaupt nog een XR25 hebben)

7seconds (0), 8 maanden geleden

Als tijdens het starten de naald van de toerenteller uit de hoek komt is je bdp-sensor in orde. Is het gasklephuis al eens gecontroleerd /schoongemaakt? Is de compressie van alle cylinders nog goed.

Certaindestiny (0), 7 maanden geleden

Het gasklephuis is schoongemaakt. Compressie test niet uitgevoerd. Ben volgende week in het buitenland maar ga er daarna weer aanzitten

harry4203 (450) PRO, 7 maanden geleden

Dat tijdens het starten de toerentellernaald beweegt zegt niks over de staat van de bdp-gever.

7seconds (0), 7 maanden geleden

Jawel, het is een eerste indicatie dat de bdp-sensor een signaal afgeeft. Of ie onder alle omstandigheden perfect werkt niet.

Certaindestiny (0), 6 maanden geleden

Hij is ondertussen bij een Renault garage geweest maar die konden hem ook niet uitlezen. Dit komt normaal door een probleem in de uch. Deze is in het verleden nat geweest door lekkage dus klinkt aannemelijk. Vandaag de uch gewisseld en met duct tape en een plastic tas ervoor gezorgd dat deze niet meer nat kan worden.

Ergens deze week wil ik nogmaals proberen om de auto uit te lezen met de rencom. En anders gaat ie weer terug naar de garage.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.