Afgelopen week parkeerde mijn vrouw de auto om na 5 minuten weer weg te willen rijden.Maar dat ging dus niet.Auto wou niet starten.
Deze is toen via startkabels aan de praat gekregen.Ze is toen naar huis gereden. Daar aangekomen (10 minuten rijden) auto uitgezet en weer proberen te starten maar weer niets.
Omdat ik in het buitenland was heb ik zelf niets kunnen doen, wel heb ik aangegeven dat ze even wat langer moest rijden (mijn gedachte was namelijk de accu ook al is deze pas 11 maanden oud)
Wederom auto aan de praat gekregen met startkabels en toen is ze 40 minuten lang gaan rijden.Maar wederom na het stoppen niet meer willen starten.
Toen ik thuis was heb ik gelijk even de accu gemeten, die gaf 12.3V aan. Accu moest dus goed zijn,maar toch wilde deze niet starten.
Voor de zekerheid even de massa kabel los gehaald,schoongemaakt en met vaseline ingesmeerd.Ook de kabel welke aan de carrosserie vast zit zelfde behandeling gegeven.
Opnieuw startkabels gebruikt en toen START knop gedrukt.eerste keer gebeurde er helemaal niets.Even de automaat in D en weer in N gezet en toen starten de auto wel weer.
Accu opnieuw gemeten en toen gaf deze 13.6V aan.
Een stukje gaan rijden en voor de deur uitgezet en weer niet willen starten.
Omdat het donker werd heb ik de zoek actie gestaakt.Dag erna wilde ik naar de garage om accu en dynamo te laten testen (je weet het nooit)
Weer kabels er bij gepakt en weer op START gedrukt maar deze keer NIETS.
Toen heb ik de multimeter aan de accu gehangen en deze gaf (terwijl startkabels vast zaten) 13.6V.genoeg dus.Maar toch niet willen starten.
Opnieuw geprobeerd en weer niets.Als ik dan naar de multimeter keer dan zag ik dat het voltage niet zakte.Wat in mijn ogen betekend dat er geen stroom getrokken wordt (startmotor stuk?)
Om de accu als probleem geval te elimineren heb ik deze losgekoppeld en toen de start kabels rechtstreeks op de kabels van de auto vast gezet.Maar opnieuw geen succes.
Op dit moment weet ik echt niet waar ik verder moet kijken. Als ik er van uit ga dat als de motor draait de accu 13.6V aangeeft, dan denk ik dat het met de dynamo wel goed zit.
Gedachte is nu dus de startmotor.Vraag me alleen af hoe ik deze het beste kan testen?
Als iemand een ander idee heeft hoor ik het graag.
Cardreader is volgens mij goed want als ik de kaart er in stop gaat dashboard branden,stuurslot er af, en rode LED gaat uit.
Als ik kaart er uit trek dan gaat alles uit.
Alleen als ik de kaart er in doe en alles brandt, en dan op START druk, en DAN de kaart er uit trekt blijft alles branden.Pas als ik opnieuw op START druk gaat alles uit.Blijkbaar omdat de motor niet aangegaan is gebeurt dit (tenminste dat denk ik)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wanneer de auto niet start draait de startmotor dan wel rond of gebeurt er soms helemaal niets wanneer je de startknop indrukt. In het laatste geval ligt het aan de startmotor en zou je met een ruilexemplaar het probleem kunnen oplossen. In het eerste geval denk ik toch dat de accu vermoedelijk wel goed is maar onvoldoende bijgeladen wordt. Je zou toch een laadspanning van 14 volt moeten meten als iemand in de auto even met het gaspedaal speelt.
Zodra ik startknop druk dan gebeurt er niets. Had zelf al de gedachte om de startmotor te meten.
Wat ik niet begrijp, is dat de auto in totaal 3x met startkabels gestart is voor deze niet meer aan de praat te krijgen was.
Aan de andere kant, de laatste keer reageerde de auto ook niet gelijk op de startknop. Pas nadat ik even de automaat in D en dan weer in P zette ( dacht ff de auto nog in D stond en dan start deze dus niet) ging de startmotor draaien.
Wat de accu betreft, ik heb al geprobeerd om de startkabels gelijk op mijn accu kabels aan te sluiten. Dus mijn eigen accu als het ware n buitengesloten, en toen ging de startmotor ook niet draaien.
11 jaar
het lijkt inderdaad op een probleem met de startmotor. De startmotor heeft een zgn. bendix, een tandwiel dat naar buitenkomt en in de starterkrans van de motor grijpt en vervolgens gaat draaien. Vaak is de as waarover dat tandwiel naar buiten komt vuil zodat ie soms wel en soms niet bij de starterkrans aankomt. Het omgekeerde komt ook voor, een motor die gelijk start maar het tandwiel gaat niet genoeg terug en blijft dan meedraaien met de starterkrans (dit laatste is bij jou uiteraard niet zo). Je zou dus de startmotor kunnen demonteren en kijken of de bendix soepel werkt. Maar mijn advies is als je toch bezig bent haal dan bij een automaterialenzaak een ruilexemplaar.
Maak de minpool van de accu altijd eerst los en controleer voordat je de startmotor demonteert of de dunne draad (die gaat naar het relais van de bendix) en de dikke draad goed vastzitten (het zou niet de eerste keer zijn dat het probleem wordt veroorzaakt doordat één van beide aansluitingen niet goed vastzitten)
11 jaar
Als je de startknop indrukt en je hoort helemaal niets, is dat nooit een kwestie van de (vervuilde) bendix: bij een (vervuilde) bendix hoor je duidelijk de startmotor als electromotor draaien, maar het bendix-tandwiel slaat dan niet in op de starterkrans in het vliegwiel.
Voordat aan de accu of de startmotor wordt getwijfeld, kan je beter eens uitproberen of het in de electronica zit:
Wanneer de auto niet start:
- is het startonderbrekerlampje gestopt met snel knipperen? Zo ja: de startonderbreker wordt vrijgegeven
- beweeg je de versnellingsbakhendel heen en weer tussen een aantal standen om die als oorzaak uit te sluiten
- en kan je (met de bak in N en de handrem goed aangetrokken) eens voorzichtig proberen om (als je daarbij kunt) het schuifstekkertje van de startmotor af te halen en dat contact door te verbinden met de grote moer daarnaast (die waarmee de dikke rode stroomkabel op de startmotor vast zit). Als de startmotor dan wel gelijk draait, is de oorzaak dat het draadje wat "van de startknop af komt", geen stroom krijgt. Dan kan dat kabeltje ergens zijn doorgeschuurd en kan je middels een tijdelijke omlegging vna die kabel uitproberen of daar de oorzaak zit.
11 jaar
de electromotor gaat pas draaien als het tandwiel in de starterkrans zit; eerder wordt de electromotor niet vrijgegeven, anders zou de starterkrans en het tandwiel van de startmotor geen lang leven beschoren zijn....
11 jaar
Het is hier wel offtopic, maar ja:
De startmotoren die ik ken, hebben een los verschuifbaar tandwiel op een soort gedraaide spiebaan zitten (Bendix).
Zolang de startmotor niet draait, duwt een veer het losse tandwiel naar binnen zodat het tandwiel het vliegwiel niet raakt.
Bij het starten zet het via het indrukken van de startknop bekrachtigde startrelais de volle accuspanning op de startmotor.
Die gaat daardoor direct draaien.
Door de massatraagheid van het nog stilstaande tandwiel wordt dat tegen de veerspanning in over de gedraaide spiebaan heen naar het uiteinde van de as geduwd. Bijna aan het uiteinde grijpen de tandjes van het losse tandwiel in de vertanding op het stilstaande vliegwiel. Daardoor drijft de startmotor vanaf dat moment het vliegwiel aan.
Als het motorblok opstart, draaien de tandjes op het vliegwiel harder dan de tandjes op het losse tandwiel en krijgt de veer de gelegenheid om het losse tandwiel terug over de spiebaan naar de startmotor te brengen.
Dan signaleert de computer dat het motorblok loopt en wordt het startrelais afgeschakeld en stopt de startmotor met draaien.
Om het inslaan van het tandwiel in de tanden op het vliegwiel zonder schade te laten verlopen, hebben de tanden een afschuining die schade voorkomt.
Zoiets dus....
11 jaar
LED gaat uit zodra ik de kaart er in stop.
Verder heb ik al de bak in alles tanden gezet (P,N.R.D en weer op P) en dat gaf geen resultaat.
Morgen ga ik de vloerplaat verwijderen en ga dan als eerst naar de bedrading kijken.Als ik het goed begrijp zijn het er in totaal 3.Een dikke kabel waar 12V rechtstreeks van de accu komt.Massa.En een dunnere kabel die de bendix aanstuurt.
Op dit moment draait er NIETS zodra ik op STAR druk.Je hoort ook geen motor brommen of zo iets.
11 jaar
het zijn twee draden. De dikke draad zit rechtstreeks op de accu en de dunne voor het startrelais. Het huis van de startmotor is de massa. Succes met de klus en houd ons op de hoogte!
11 jaar
Nou ben weer een stap verder met mijn onderzoek.
Vanmorgen dus als eerste even alle kabels van de startmotor losgehaald.Dat waren er dus in totaal 3.
2x 12v en 1x massa.
Om helemaal zeker te zijn ben ik naar een revisie bedrijf gereden om deze te laten testen. Uitslag,startmotor werkt goed.
Heb daarna even de 12v aansluiting gemeten dienrechstreeks vanuit de accu komt en die gaf een iets lagere waarde dan de accu zelf.
Daarna mijn vrouw gevraagd om even de bak in P te houden,rem te trappen en START knop in te drukken.
Dit om de relais spanning te meten. Deze was dus NUL.
Nou weet ik niet of dit komt omdat de accu een te lage spanning heeft ( nu 11.6v) waardoor alles in kakt zodra je op START drukt waardoor er niets richting de startrelais gaat. Dashboard valt namelijk ook uit zodra je op START druk. Iets wat altijd gebeurt als je accu een te lage spanning geeft.
Ga daarom straks maar even een andere auto regelen om even de startkabels aan te hangen. Dan weet ik zeker dat ik genoeg spanning heb.
Als ik dan nog geen 12v heb dan wordt het volgens mij een hele klus om dit probleem te achterhalen.
11 jaar
Ahaa. Maar dan wordt het een stuk gemakkelijker!
Monteer alles weer zoals het zat en meet met een Voltmeter op de plus en minpool van je accu:
- met de motor uit moet je minimaal 12 Volt meten. Zo niet: de accu is ontladen of defect.
Als je accu ouder is dan 4 jaar is die sowieso aan vervanging toe bij dit type auto.
- met lopende motor moet je bij 2000 toeren minimaal 13,8 Volt meten.
Minder dan 13,8 Volt: je spanningsregelaar (zit achter op de dynamo, is gemakkelijk zelf te vervangen en goedkoop) of dynamo is defect.
- meet ook eens tussen de minpool van de accu en het motorblok. Als daar meer spanning tussen staat dan 0,2 Volt is je massakabel tussen motorblok en carrosserie niet in orde.
11 jaar
Nou breek m'n klomp. Heb ik alles weer ingebouwd. Wel eerst alle aansluitingen schoongemaakt en ingesmeerd met vaseline.
Ik dacht, startmotor is niet het probleem dus die kan er gewoon weer in.
Nadat ik klaar was wou ik weet de 12v meten die naar de relais gaat dus wederom op start knop gedrukt en toen.....begon Alles te draaien.
Met als resultaat een draaiend motor.
Blijkbaar was het toch een geval van gecorrodeerd kabels.
Moet wel zeggen dat de startmotor blijkbaar goed nat wordt want er zag genoeg roest en aanslag aan de buitenkant.
Ben blij Dat alles weer werkt. Want als het dieper in het systeem had gelegen dan was ik verplicht om de auto door de dealer te laten halen. Wie weet wat dat had gekost.
Bedankt allemaal voor t meedenken.
11 jaar
Ha, fijn dat het weer werkt.
En als hij er later weer mee ophoudt, weet je in elk geval in welke hoek je het moet zoeken.
Heb je de contacten van het kleine stekkertje nog even wat meer spanning gegeven (een beetje dichtknijpen met een tang) voordat je het weer monteerde?
Doe me een lol en meet voor jou zelf toch even de spanningen na bij stilstaande en draaiende motor: de door jou hierboven vermelde waarden laten namelijk wat alarmbelletjes rinkelen.
11 jaar
Kleine kabel heeft een oogje wele met een moer aan t startmotor vastzit, dus dat ziet wel goed.
Ik heb natuurlijk ook even de spanning gemeten bij draaiend motor en die was iets boven de 14v. Dat zit dus ook goed.
Wat ik wel jammer vind is dat ,volgens het revisie bedrijf waar ik de startmotor heb laten testen, voor deze type motor geen revisie setje bestaat.
Zij hadden al ooit voor iemand anders met zelfde startmotor onderzocht en konden er niets voor vinden.
Dus mocht de startmotor ooit overlijden dan moet er een andere komen. Bij hun kost deze 266 excl btw..
11 jaar
dit is nou het voordeel van zelf op onderzoek uitgaan en uiteindelijk het probleem oplossen. Niet alleen het uitsparen van kosten, maar gewoon een auto van haver tot gort leren kennen. Bedankt voor de terugmelding!
11 jaar
Nou ben er weer. Niet omdat het gezellig is,maar omdat auto weer niet start pfffffffff.
Nadat de auto afgelopen dinsdag weer normaal aan de praat gekregen is ben ik woensdag en donderdag zonder probleem naar mn werk gereden.
Wel merkte ik dat zodra de auto gestart was, deze heel laag in de toeren draaide waardoor de motor uitviel.Dit kon ik tegen houden door iets gas te geven bij het starten (iets wat ik normaal nooit hoefde te doen)
Buiten dat liep alles perfect.
Vanmorgen zou ik een familie lid wegbrengen, dus in de Espace gestapt en gestart.Dit ging erg moeizaam.Was net of de accu met een laatste zucht de auto aan de praat kreeg.Maar..hij liep.Dus op stap gegaan en bij nog geen 5 minuten later uitgezet om de spullen in te laden.Daarna ingestapt en toen......NIETS. pfffffff nee he!!!
Snel auto van familie lid gepakt en op stap gegaan.Na terug komst gelijk startkabels er bij gepakt (nou begrijp ik waar die extra vakjes voor bedoeld zijn in de kofferruimte) en de auto aan de praat gekregen.
Omdat de auto moeizaam gestart was deze koude ochtend, opnieuw toch gaan denken dat de accu TOCH een probleem zou kunnen zijn. (Ook al had ik dinsdag de auto met de zelfde accu gestart zonder enig probleem na meerder startpogingen achter elkaar)
Daarom de accu uitgebouwd en naar de winkel gereden waar ik deze 11 maanden geleden gekocht had. Daar werd er een accu tester bij gehaald en deze gaf aan dat de accu goed was.Zelf onder belasting zakte deze niet onder de 12V.
Terug naar huis gereden, accu weer in gebouwd, startkabels er bij gepakt en toen........WEER NIETS. Auto wil nu niet eens meer met startkabels starten. Iets wat hij van de week ook had.
Voor de zekerheid alle kabels nagekeken (niet van de startmotor want daarvoor moet ik onder de auto kruipen), los gemaakt en opnieuw vast.Zonder succes.
Omdat ik vaak lees over massa problemen ben ik naar de dealer gereden om te informeren of je massa kabels los kan kopen.Dat kan, maar alleen die vanuit de accu naar het chassis gaat. En niet die vanuit de accu naar de startmotor.
heb gelijk probleem opgebracht en zij zeggen dat het of de START knop het probleem is, of aansturing, of toch relais van de startmotor (de enne keer wel goed andere keer weer niet)
Daarom ga ik morgen maar weer onder de auto kruipen en ga als eerst direct 12V geven aan het startrelais. Kijken of hij gaat draaien of niet.Als deze dan wel werkt, dan moet het aan de bedrading liggen of anders aan de aansturing.
Ben niet echt blij....
Wat ik gewoon NIET BEGRIJP, is dat de ene keer de auto wel met startkabels aan de praat te krijgen is (normaal een accu probleem) om daarna gewoon niets meer te doen, dus ook niet MET startkabels.
11 jaar
M.b.t. het met startkabels vaak toch kunnen starten: de boordcomputer geeft e.e.a. pas vrij boven een bepaalde boordspanning, ik meen dat dat iets van 10,5 Volt is. Als jij ergens een probleem in je massa- of elektriciteitsvoorziening hebt, kan het zijn dat je ondanks een goede accu met startkabels en een extern lopende motor (dus 14 Volt aangeleverd i.p.v. de 12 Volt van de nog niet lopende motor) wél boven de kritieke grens komt en de auto wel start. Daarom is het in deze fase zo belangrijk om aan jouw auto overal de boordspanning te meten, zowel ten opzichte van de carrosserie (om problemen in je boordnet op te sporen) als ten opzichte van de + 12V accuklem (om massaproblemen op te sporen).
11 jaar
ik houd ook mijn twijfels over de laadcapaciteit van de dynamo. Wanneer je woensdag en donderdag de auto gebruikt (ook als zijn het maar korte ritten) dan mag het niet zo zijn dat de accu vrijdagochtend de motor maar moeilijk rond laat draaien...
11 jaar
Woensdag en donderdag heb ik per dag in totaal 50km gereden.4x een half uur in de auto.Hoe gisterochtend de auto kont toen ik hem wou starten was echt alsof de accu met z'n laatste adem alles aan de praat kreeg.
Daarna dus niets meer.
Dat is de reden dat ik gister de accu heb laten testen.Die was dus goed.Nou kreeg ik ergens anders de vraag wat de koudstart waarde van mij accu was. Die is volgens wat ik heb kunnen vinden 640A (80ah (20h) 640A
Heb daarna via Dialogys naar de accu nr gekeken en kom dan uit op een Varta 85ah (20h) 800A.
Dat zou betekenen dat mijn accu een lagere waarde heeft.Zou dit de reden kunnen zijn dat ik moeilijk de auto aan de praat krijg en uiteindelijk helemaal niets meer doet? Klachten zijn namelijk begonnen dat het koud begon te worden. En gister ochtend was het ook niet al te warm.
Voor de info, de auto die ik tot mn beschikking heb om als starthulp te gebruiken is vergeleken met de Espace een vlo , namelijk een Hyundai i10. Weet niet of dat ook een factor zou kunnen zijn dat de auto na een tijd niets meer doet als ik de startkabels gebruik.
11 jaar
Spanningen meten op de essentiële plaatsen!
Al het andere is giswerk.
11 jaar
Heino,dat wil ik best.Vraag me alleen af hoe en waar.
Wat zijn de essentiële punten die jij bedoelt en hoe te meten.Ik begrijp echt wat je bedoeld maar zou niet weten wat te meten!
Verder geef je aan te meten ten opzichte van de carroserrie en daarnaast ten opchte van de +12V van de accu.
Bedoel je dat ik de auto op spanning moet brengen door de kaart er in te stoppen en dan bv de startmotor 12V meten met een nieuwe massa punt (dus niet de 12 welke nu rechtstreeks van de accu komt), en daarna de massa van de startmotor koppelen aan de 12+ van de accu?
Begrijp ik het goed?
Als dat correct is, welke andere punten zal ik moeten meten?
Als ik het helemaal fout heb hoor ik het ook graag. Ben geen monteur maar ben best bereid zelf een probleem op te lossen, moet alleen een duw in de juiste richting krijgen.
11 jaar
persoonlijk zou ik de Hyundai i10 niet gebruiken als starthulp, ook niet met draaiende motor. Zo op afstand meegedacht blijven er drie mogelijkheden over: theoretische capaciteit accu onvoldoende, laadcapacitiet dynamo onvoldoende of lekstroom die de accu ontlaadt. Een goede universele garage die over de echte meetapparatuur beschikt moet hier uitkomen tegen niet al te hoge kosten.
11 jaar
Ik heb even vluchtig je topic gelezen maar hebben jullie gedacht aan een slechte kaart of kaart lezer. Dan kun je volgens mijn de zelfde problemen krijgen.
Ik heb thuis twee kaarten en beiden zorgen er niet voor dat de auto start.
Verder reageert de auto gewoon normaal als en kaart er in gestopt wordt.
Dashboard gaat aan, rode led gaat uit, auto wordt gecheckt enz
Dus daarom ga ik er vanuit dat deze goed werkt.
Vandaag zal t niet lukken maar morgen zal ik eerst wat boordspannings meten.
Als dat niets opbrengt zal ik toch echt dealer er bij moeten halen. :-(
11 jaar
Een maat van me is zojuist langs geweest met dikkere startkabels. We hebben daarna de Espace aan zijn accu gehangen ( V6 Alfa Romeo) en zelfs dan gaf de startmotor geen kick.
Wel horen we uit de linker kant van het dashboard een relais klikken.Maar verder niets.
Dat zou dus betekenen dat ik nu een accu probleem echt kan uitsluiten. Anders had de startmotor echt moeten draaien.
Daarna hebben we in de zekering bak achter de accu alle zekeringen (allemaal zwaar 50,60 en 70A) er uit gehaald en die zijn goed.Heb alleen geen idee waar ze voor zijn want kan nergens iets over vinden.
Morgen maar onder de auto kruipen en de startmotor rechtstreeks 12V geven, kijken of deze dan gaat draaien.Als dat het geval is dan moet het echt een aansturing probleem zijn.
Ik wou dat er iemand in de buurt een CAN CLIP had, dan zou ik snel de auto kunnen uitlezen. Dealer langs gaan is op dit moment niet mogelijk.Of ik moet de auto laten halen :-(
11 jaar
Inderdaad, de 12V signaal draad controleren tijdens de startpoging.
>In jouw geval, ga naar een garage.
er zijn hulporganisatie's die bij u voor de deur komen (moet je wel lid voor zijn) en die stellen de storing 9 van de 10 keer vast en kunnen hem soms nog rep ook
Ga er vanuit dat je ANWB bedoelt? Jammer genoeg heb ik geen aan huis hulp. Ook nooit gehad. Ben bang dat ik met de Espace wel nodig zal hebben.
11 jaar
er zijn er meerdere maar dat is er inderdaad één van
Heb je al eens 'buiten de box gedacht' zoals een probleem met je immobiliser, of schoonmaken van de ECU aansluitingen? De zware zekeringen zijn grotendeels de hoofdzekeringen voor het niet-motorische gedeelte.
11 jaar
Aangezien de TS enige posts hoger zegt dat beide kaarten ervoor zorgen dat de rode lED van de startonderbreker uitgaat, zijn problemen met de immobilizer (startonderbreker) of ECU niet voor de hand liggend.....
11 jaar
Inderdaad, alleen er is meer dan alleen de immobiliser ecu; als de injectie ecu een probleem heeft zal de auto ook niet starten. Een ecu probleem lost echter niet het traag starten of het niet werken van de startmotor op. Het lijkt mij echter eerst voor de hand liggend om de vraag te stellen of het een mechanisch dan wel een electronisch probleem is.
11 jaar
Afgelopen dagen jammer genoeg niet aan de auto kunnen werken (vooral door het weer).
Vandaag zal ik als eerste testen om de solanoid op de startmotor rechtstreeks van 12V te voorzien.Kijken wat dat brengt.
Daarna ga ik alle massa kabels nogmaals langs.
Ik heb tot nu toe alleen de kabel welke van de accu naar de carrosserie , en de massa op de startmotor losgehaald en schoongemaakt. Aangezien er nog eentje richting de bak gaat, zal ik die vandaag even zoeken ,los halen, nameten en schoonmaken.
Moet zeggen dat ik de hele week aan niets anders dan aan dit probleem denk. En steeds kom ik terug op een paar dingen die gewoon niet matchen.
Ik heb even op een rij gezet wat ik tot nu toe allemaal met de auto meegemaakt heb:
-auto start niet met eigen accu , wel met startkabels: je zou zeggen accu probleem.
-auto start niet na zelfs een lange rit gedaan te hebben: je zou dan zeggen , accu laadt niet bij. (als de motor draait dan meet ik op de accu ruim 14V)
-tot 3 keer auto zonder problemen met startkabels aan de praat gekregen.
-auto start niet , zelfs niet via startkabels: Je zou denken,probleem ligt toch ergens anders (12V aansturing, massa, TOCH een kapotte startmotor??)
-na startmotor uit en ingebouwd te hebben start de auto 2 dagen normaal
-2 dagen lang start de auto met veel te lage toeren waardoor deze als je geen gas geeft uitvalt (daarvoor NOG NOOIT GEHAD)
-auto start vrijdag met moeite (alsof accu zijn laatste zucht geeft)
-auto start weer niet met eigen accu , wel via startkabels
-auto start 10 minuten later niet meer, zelfs niet met startkabels.
Als ik dit nogmaals bekijk word ik door elke klacht weer een andere kant op gestuurd.
Daarom vanmiddag maar even meten om te kijken of ik verder kan komen.
Van de week las ik ook een bericht van iemand waar de auto niet van starten, en dat is opgelost door een versnellingsbak schakelaar?
Waar kan ik die vinden in de Espace? (automaat) . Zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de bak niet de OK signaal geeft aan het systeem waardoor deze niet start (het is een gedachte)
11 jaar
Ik heb zojuist even een startkabel vanuit de 12V uit de accu op de relais aansluiting gezet.Even een paar vonken en toen.......NIETS :shock:
Om te onderzoeken of het toch niet een massa probleem is heb ik ook de massa vanuit de accu aan de startmotor gehangen.
Toen weer 12V vanuit de accu op de startrelais gezet en weer vonken maar niets...
Startmotor draait niet.
Zal deze toch kapot zijn? Ook al is die getest?
En heb ik het wel goed gedaan door 12V vanuit de accu door middel van een startkabel op de relais te zetten?
Accu capaciteit staat op dit moment op 11.6V (zou dit toch te weinig zijn ??)
11 jaar
Jij hebt het goed gedaan. Als je zeker weet dat de accu goed is, dan is de starter de boosdoener.
Nou, zojuist even voor het geval de Hyundai er bij gepakt om die 12V te gebruiken (weet ik zeker dat spanning genoeg is)
Toevallig liep een buurman langs en die vroeg of hij een tik op de startmotor moest geven, want die willen wel eens vast zitten.
Nou, ik de auto in, en op START gedrukt,Niets
Toen nogmaals maar dan met een TIK en toen.....VROEMMMMMMMMMMMMMMM
Hij liep. :-)
Ben tenminste blij het gevonden te hebben, en vooral dat het niet aan een of ander elektronisch probleem ligt.
Nu op jacht naar een startmotor.
Zal zodra deze er is een update geven.
I"ll be back
11 jaar
Nou, gister avond gelijk de startmotor er tussen uitgehaald en gelijk gaan kijken wat een nieuwe kost.
Heb prijzen tussen de 250 en 500 voorbij zien gaan :oops: Boel geld vind ik.
Oude startmotor lag op tafel en zag er niet best uit.
Omdat deze toch er uit ging heb ik hem even uit elkaar gehaald. Toen ik dit deed lag de tafel vol met zwarte poeder :o
Blijkbaar heeft deze hard moeten werken afgelopen 250.000km :lol:
Afbeelding
Toen zag ik dat de borstels op de rotor er aardig door heen waren. Twee ervan meer dan de andere.
Omdat ik niets te verliezen had heb ik eerst alles grondig schoongemaakt. Buiten de borstels zag alles er gewoon netjes uit.
Daarom ben ik vanmorgen weer naar het revisie bedrijf gereden waar de startmotor van de week getest was. Daar ben ik uiteindelijk weggegaan met 4 nieuwe borstels. 2 ervan zaten zoals het hoort aan een PLUS kabel en 2 welke ik moest solderen.
Dit allemaal voor een totaal van ........... 10
Daarna alles weer in elkaar gezet. Die delen die draaien van een beetje vet voorziend.Ook gelijk de solanoid schoon geschuurd en een likje verf gegeven.
Daarna richting de auto gestapt en de startmotor onder gehangen.En toen kwam het moment.
Kaart er in, en op START gedrukt.Startmotor begon gelijk te draaien, met als resultaat een LOPEND V6 :-)
Me is happy. :D
Enig wat ik nu heb (en dit had ik van de week ook al gemerkt) is dat gelijk na het starten de auto erg laag in de toeren valt waardoor de motor uitvalt.Alleen door even met het gas te spelen blijft de auto lopen.
Dit is bij een koude motor. Heb het bij een warme nog niet geprobeerd.
Voor ik dit start probleem had liep de auto altijd gelijk goed.Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
[url=http://postimage.org/image/pxtdj9dv9/][img]http://s18.postimage.org/pxtdj9dv9/04_F6...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/ndvhnqakn/][img]http://s7.postimage.org/ndvhnqakn/BA82_B...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/j04scv3fj/][img]http://s11.postimage.org/j04scv3fj/1_A3_...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/sppgor0xd/][img]http://s8.postimage.org/sppgor0xd/A9_AF2...[/img][/url]
11 jaar
Blij voor je, wat een enthousiasme allemaal.
Alleen heb je wel een slechte meting gedaan op 27 november. Je hebt jezelf, en hier het forum behoorlijk op verkeerd spoor gezet.
Succes verder met je Renault.
Gefeliciteerd en bedankt voor de terugmelding + foto's. Als je niet vies bent van een beetje sleutelen zijn dit eigenlijk de mooiste resultaten. Wat het slechte stationaire lopen betreft: vergeet niet dat de auto de laatste tijd vaak met een te lage boordspanning of helemaal zonder accu heeft gestaan. Ik zou een controle/update van het motormanagementsysteem laten uitvoeren. Ik denk wel dat alleen de dealer dat kan maar dat hoeft niet de wereld te kosten.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar