Hallo,
Nadat m'n auto een grote beurt heeft gehad zei deze nog niet aan vervanging toe is.
Hij heeft nu 108000 en geadviseerd pas bij 118000 te vervangen.
Volgens mij moet ik 'm gewoon vervangen toch? Want in 't boekie staat 12000/4jaar.
Nou 4 jaar is allang voorbij.....
En hoe kan hij nou zien dat de distri nog niet aan vervanging toe is?? Kan je dat aflezen of gebeurd dit met BLOTE OGEN.
Alvast bedankt voor jullie reactie/
gr. Hans.
[url=http://img522.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img522.imageshack.us/img522/1629/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In dezelfde situatie wou mijn dealer ook niet vervangen (kwam ze niet uit omdat het te druk was). Terugkijkend had ik hem wel moeten vervangen en gewoon aan moeten dringen: Het is bij mij gelukkig goed gegaan, maar als het fout gaat betaalt de dealer je (dan aanzienlijke) schade niet. Doorduwen en laten vervangen dus.
(Je kunt namelijk niet zien of een riem aan vervanging toe is, tenzij hij bij de inspectie die deel uitmaakt van de grote beurt, al beschadigd is.) Tip: vervang direct de waterpomp mee: Kapotte waterpomp = opnieuw nieuwe distributieriem, ook al is die nog piepjong. Je mag een distributieriem namelijk niet opnieuw spannen.
THANX Heino,
Dus als ik het goed begrijp heb ik alleen garantie bij vervanging?
Bijvoorbeeld de oliefilter is vervangen dus garantie op oliefilter maar dat verhaal over distr vertrouw ik ook niet.
Ik zit alleen te denken hoe ik erachter kom wanneer voor het laatst deze is vervangen.
Als ik de onderhoudsboekje doorblader:
24900 km: kleine beurt (vorige eigenaar)
52545 km: grote beurt (vorige eigenaar)
71061 km: kleine beurt (vorige eigenaar)
10800 km: grote beurt ( heb ik laten doen)
Wat denk je zelf, is ie niet of wel vervangen. Ik denk het niet.
gr. Hans.
17 jaar
Als je blok in puin draait is de prijs voor het vervangen van de distrie riem in verhouding tot de kosten die je dan krijgt een peulenschil.
Ik laat meestal die riem, met spanrollen en multieriemen zelfs wat eerder vervangen als nodig.
Het is bijna wel zeker dat ie nooit is vervangen,m en dus 8 jaar oud...
als je weet waar hij die beurten heeft gehad kun je bellen en vriendelijk vragen of ze even in hun systeem willen kijken of/wanner er een riempje gestoken is.
als daar niets zinnigs uitkomt beslis je gewoon zelf dat hij niet vervangen is, en handel je daarnaar.
iets beters heb je niet
17 jaar
hij moet overigens om de 120 000 of 5 jaar en niet 4 zoals in het boekje staat.(is later veranderd)
Goedemorgen,
Gister bij garage in discussie over de riem. De monteur zei dat "als wij alle autos de riem vervangen duur is en als er toch wat gebeurd binnen 3maanden wij ervoor opdraaien" :):)
Ik zei dat de riem 7 jaar oud is. Hierop antwoordde hij dat de riem "nagekeken" is en geen gebreken zijn gevonden om deze pas vervangen 118000. Nog 10000 te gaan = grensgeval.
Ik ga vandaag toch weer langs, ik heb 3maanden Bovaggarantie, proberen om deze alsnog te vervangen tegen een redelijke prijs. Want kosteloos willen ze niet doen omdat hij de "120000" niet gehaald heeft.
En de 2e reden is omdat ik niet wil wachten totda iets is gebeurd.
word vervolgd.
Hans
[url=http://img293.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img293.imageshack.us/img293/8466/...[/img][/url]
17 jaar
De voorgeschreven vervanging MOET plaatsvinden bij 120.000 km OF 5 jaar levensduur, wat maar het erst plaatsvindt...
Dit omdat de riem in 5 jaar nogal uitdroogt, en spontaan kan breken, je wilt niet weten wat je dan aan kosten krijgt..
Cor
En heeft hij de riem dan helemaal rondom gecontroleerd?
Cor, je zegt 120000 OF 5 JAAR. Nou de auto is van 1999 dus geld de regel van 5 Jaar toch??
Sjaak, de monteur keek in de computer en had geen reden om vervangen te worden.
Het wil hen gewoon niet duidelijk worden dat de regel 5 jaar van toepassing is en niet de regel 120000km.
Hoe dan ook laat ik 'm a.s. week vervangen omdat het niet duidelijk is of hij OOIT is vervangen.
Nogmaals begrijp ik niet waarom de garage VOET BIJ STUK houd bij 120000 te vervangen omdat de auto 7jaar oud dus........
gr. Hans
17 jaar
Omdat hun dat geld kost, en bij breken zij echt niet de schade wensen te betalen.
Het is niet alleen de distrie riem, maar ook spanrollen etc welke aan slijtage onderhevig zijn en bij vastlopen ook de riem breken.
Wat ik al eerder schreef op het forum, met een distributie riem en spanrollen etc neem je geen risico, of je moet geld teveel hebben.
Mijn ega ondervond dat ook met haar Alfa 156 1.8 twinspark, slechts 2500 euro schade....
En ik had nog gezegd........
Je beslissing de riem te vervangen geeft misschien een extra kostenpost die je over 10.000 km toch al had, maar ook de zekerheid dat je dan weer safe rijdt.
Dit heb ik ook gedaan bij mijn bus vorig jaar 20.000 km eerder en 6 maanden voor het moest de riem, spanrollen multiriemen vervangen voor de vakantiereis naar Frankrijk.
Beter dat als met een kapot blok aan de Route Soleil te staan, toch?
Cor
[quote=Sedan]Cor, je zegt 120000 OF 5 JAAR. Nou de auto is van 1999 dus geld de regel van 5 Jaar toch??[/quote]
Precies. De monteur heeft zich aan de voorschriften te houden.
Ik zou eisen dat de riem wordt vervangen. JIJ bent eigenaar en JIJ bepaalt, als het puntje bij het paaltje komt, wat er met de auto gebeurt.
Anders naar een andere garage gaan.
17 jaar
AS1, het klopt voor de helft wat je zegt over vervanging. De auto is gekocht icm grote beurt. En dat veranderd de zaak kwa financiën. En AS1 bedoel je dat ie kosteloos moet vervangen of ......
En andere garage doe ik voorlopig nie omdat ik 3maanden garantie heb lopen...dussss
Weet iemand hoe dat nou mogelijk is dat de riem 7 JAAR mee is gegaan?
Het kan toch niet zo zijn dat ie nooit is vervangen, buitenom dat ik 'm toch laat vervangen.
Ook zal ik na vervangen de spanrollen en riem terugvragen om te kijken of ie versleten was of is dat niet mogelijk?
hans
[url=http://img167.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img167.imageshack.us/img167/4574/...[/img][/url]
17 jaar
laat ook de waterpomp vervangen.
Dankjewel abc.
Dus alles op een rijtje:
- waterpomp vervangen
- riem vervangen
- spanrollen vervangen
- Nogwatvergeten?
Ik vraag me af of een versleten distribut oorzaak is van het donker piepend geluid als ik gas geef...................
gr.Hans
17 jaar
Multiriemen vervangen indien die ook oud zijn.
Spanrollen die drooglopen piepen ook wel eens, maar dat is gissen waar je piep nu wegkomt zonder te kunnen luisteren.
Vraagje aan de proffesionals:
Is het niet standaard procedure om een merkteken (viltstift) aan te brengen op de kap als de riem is vervangen?
gr. Hans
Oja wat grappig is om te vertellen: Gisteren bij de buren de distr.riem geknapt, als je 't over duivel......
17 jaar
Normaal plak ik er een sticker op de beschermkap over de distrieriem met km stand en dat de riem is vervangen, maar ga daar niet van uit dat dit ook door iedere monteur gebeurt, vandaar dat het bewaren van de rekeningen zo belangrijk is.
Cor
Als ik het goed begrijp hoopt de garage/verkoper dat je binnen die 3 maanden nog niet de stand bereikt hebt zodat je zelf volledig voor de kosten opdraait? Waarschijnlijk gaat het daarom.....
Welnu, misschien een optie om toch nu te vervangen en een deel mee te betalen?
Ten overvloede wellicht maar kosten na breuk wegen niet op tot kosten preventief vernieuwen.
Sytze
Normaal is het zo dat als je OF de km stand bereikt voor vervanging, OF het aantal jaren wat staat volgens de fabrikant voor de distriebutie riem deze moet worden vervangen, net wat maar erst komt, een boodschappenwagentje zal eerder na het bereiken van het aantal jaren staand voor de riem deze laten vervangen, terwijl het aantal km's nooit wordt gehaald.
Aan de andere kant een intensief gebruikte wagen welke soms al na 18 maanden toe is aan een vervanging.
Verder ben ik het helemaal eens met Sytze, kosten reparatie blok zijn akelig duur, riem vervangen is dan veel goedkoper, en geeft meer vertrouwen ook.
Mijn riem had vorig jaar maar 50.000 km van de 90.000 km gehaald, maar was wel de 5 jaar genaderd voor vervanging, dus compleet vervangen inclusief spanrollen en multiriemen.
Succes,
Cor
Maar is het mogelijk, ervaren prof, dat een riem 4jaar LANGER kan mee gaan?
Wat zijn jullie ervaringen hiervan?
Oja ik heb nagevraagd bij garage= riem+waterpomp+spanrol= 300,== slik.....
gr. Hans
17 jaar
Ach wat, dat is een koopje voor die klus!
300 euro is een koopje.
De riem kan ook eerder knappen, was bij mijn ega het geval, 5000 km en 6 maanden voor de normale vervanging was ie stuk, 2500 euro's armer dus....
Daarbij vergeleken is 300 euro toch echt goedkoop, en je tuft weer met een vertrouwd gevoel weer op de weg.
Kan ie langer mee?, ja hoor, best mogelijk, maar gaat ie stuk, dan zijn de rapen pas echt gaar.
Die termijn is echt niet voor niks zo gesteld.
Cor
Zou morgen maar direct spijkers met koppen slaan voordat hij zich bedenkt......
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar