Probleem wat regelmatig voor komt, helaas niet geconstateerd door de dealer bij laatste onderhoudsbeurt.
Als de auto is opgewarmd en je snelheid mindert, vervolgens terug schakelt in een lagere versnelling van 4 naar 3 of van 3 naar 2 en je toerental terugvalt, hikt de auto, duurt het even voordat deze weer op toeren en snelheid komt.
Het is te omschrijven als het zelfde gevoel dat je hebt als je bv fout schakelt naar b.v van 1 naar zijn 4 en in veel te laag toerental terecht komt, net voordat de auto dan zou afslaan, alleen dit zelfde ervaar ik nu als je wel netjes tussen de 1200 a 1500 toeren blijft na terugschakelen van 4 naar 3 of 3 naar 2. Het lijkt wel of je de aandrijving voelt.
Waar moet ik het probleem zoeken?
Henri
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dag,
Bemerkte bij mijn Twingo van 2010 met dezelfde motor eenzelfde probleem.
Heb hierop de bougies eens bekeken(welke er overigens net 1000 km inzitten) en zag dat de meest rechtse last van condens had. Zowel bougie (NGK) was bovenop al helemaal verroest en iets vochtig, zo ook de bougiedop en de schacht waar hij inzit.
Heb de bougiedop en schacht drooggemaakt en iets ingespoten met wd40. Ook bougie schoon en drooggemaakt en zojuist weer bekeken.
Vandaag nog wel iets inhouden geconstateerd maar niet meer zo erg als gisteren. Ook bougie, dop als schacht waren droog.
Is voor mij duidelijk dat deze condensvorming het onderbreken van de vonk bij deze bougie heeft veroorzaakt.
Heb bougie gewisseld voor een andere en ga nu nog een nieuwe set bougiekabels bestellen en injectorreiniger in de tank gooien.
Iemand van jullie misschien bekend met of een idee wat de condensvorming zou kunnen veroorzaken? (Betreft alleen meest rechtse bougieschacht)
Groeten,
Matthijs
De meest rechts is de passagierskant , is het geen ruitensproeiervloeistof wat er in het gat zit ?
Dag Kaleido,
Bekeek het vanaf voor de auto, dan moet het vanuit de auto gezien de bestuurderskant zijn.
Heb er een van de oude nog goede bougies ingedraaid en alles schoon en drooggemaakt.
Maar nu eenmaal er weer mee rijdende en laag in de toeren houdt hij nog wel in.
Ga morgen een nieuwe set bougiekabels kopen en hoop dat het daarmee verholpen is.
Dan heb ik voor 1000 km alles filters en olie vervangen en hierbij ook een brandstoffilter ontvangen.
Heb deze nog niet kunnen traceren, iemand een idee?
Twingo is van 2010 1.2 16V
Groeten,
Matthijs
7 jaar
Brandstoffilter zit in de tank , hoeft niet vervangen te worden , mocht er toch nog 1 onder zitten , zit deze onder de auto bij de achteras.
OK duidelijk, heb hem onder de auto gezocht maar niet gevonden, dan zal hij idd in de tank zitten.
Had hem er destijds bijbesteld vandaar.
Heb het probleem met de natte bougie (schacht) ook gevonden. Met een gietertje een regenbui nagebootst en zag toen dat ik van bovenaf tussen de 2 metalen panelen onder de parafanplaat doorlekte.
Geen idee of het een meer voorkomend probleem is maar ga het met zwarte kit morgen verhelpen.
Het liep er precies tussendoor en via het luchtfilter zo bovenop de bougiedop links.
Bedankt voor de tips en een fijne avond nog!
Groeten,
Matthijs
7 jaar
Bedankt voor de feedback
Probleem is gelukkig verholpen nu en rijd weer Top! Lekkage is over en heb de bougie uitgewisseld en nieuwe bougiekabels gemonteerd👍🏻
7 jaar
Goedenavond,
Wiellagers achter van mijn Twingo (2010) vandaag aan beide zijden vervangen, dit alles zonder problemen.
Ben aan het zoeken geweest op het internet naar het aanhaalmoment van de naaf moer.
Klopt het dat deze op 175/180 nm moeten nagetrokken worden? Vond dit namelijk.
Vind het wel vrij veel vandaar
Groeten,
Matthijs
7 jaar
175 Nm...helemaal goed.
Ok Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord, Top!
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar