close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault 19: Hatchback klep bedrading acherruitverwarming vraag

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

De bedrading van de achterklep bij de scharnieren is kapot. Die was al eerder door iemand gerepareerd met stekkertjes, maar die zijn allemaal verbrand / kapot.

Ik wil de bedrading nu aan elkaar solderen en isoleren met krimpkous en tape.

Vragen:
- er lopen een witte, een gele, een rose en twee dikke zwarte draden. De twee dikke zwarte draden zullen wel voor de achterruitverwarming zijn. Maakt het uit hoe die gemonteerd worden (hangt er bijvoorbeeld één aan de massa)? Ik zie nl. geen verschil tussen de twee draden!

- het solderen gaat heel beroerd. De koperdraad lijkt wel vettig en de tin (met harskern) vloeit totaal niet uit. Dat wordt dan een beroerde verbinding.
Zijn er nog andere montagetechnieken mogelijk? De stekkertjes vond ik geen succes, kroonsteentjes lijkt me ook niks. Moet ik gewoon meer draad afknippen tot ik bij mooi blank koperdraad kom?

Geplaatst door

andreetje (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste Andreetje

Ik heb het zelfde probleem bij mijn Seat gehad.Soleren gaat niet draad wordt stug en breekt. anp stekkers gaat ook niet deze kwamen knel te zitten.
Heb het als volgt opgelost
De bekleding van de achterklep losgemaakt en de draden opgezocht, De bekelding van de stijl in de auto losgemaakt en ook hier de draden opgezocht.
Vervolgens in de stijl de een draadje door geknipt en de zelfde draad in de klep. Nieuwe draad aan oude gemaakt en doorgetrokken. Hierna heb ik anp buisjes ( weet niet hoe ze heten ) gepakt en hierin de nieuwe draad eerts gestript met een anp tang vast geklemt. En zo alle draadjes gedaan ( een voor een )als je dezelfde dikte pakt als die je vervangt past alles weer. ik heb ook nog iedere draad op een nadere lengte afgeknipt zodat niet alle verbindingen op een plaats zitten.Bij de seat werkt alles weer prima en de klep sluit ook goed.
De anp Buisje zien er als volgt uit. (Ze zijn er in diverse kleuren maar ook zijn er doorzichtige, )
Aan weerskanten kan je een draadje in steken en daarna vast klemmen met een anp tang net zoals bij de stekkertjes.deze buisjes zijn niet veel dikker dan de draadjes.
Succes
Groet
Peter

pad 0

14 jaar

solderen gaat niet omdat het koper ge-oxideerd is / aangetast door vocht.
verder strippen tot echt blank koper dus, dan kun je wel solderen...

eric323 0

14 jaar

@pad
Bedoel je krimpverbinders, zoals artikel 749674-PS van Conrad?

@eric323
Ik kan de draad in de achterklep niet veel verder trekken, en ik weet niet hoe ver de kabel is aangetast. In het ergste geval zal ik nieuwe kabel ertussen moeten solderen. Misschien is dat ook wel de beste oplossing: nieuwe extra soepele kabel ertussen op de plek waar de kabel telkens moet buigen.

andreetje 0

14 jaar

Probeer de slechte bedrading ertussenuit te knippen en zeker in het scharnierende deel nieuwe evt soepele kabel te zetten. Verbinding kan met solderen en krimpkous of met conrad klemmen. Ik weet alleen niet zeker of die de stroom van de verwarming kunnen hebben.

pieterp9094 0
badge

14 jaar

Beste Andreetje

Ik heb de slechte draden maar dat waren ze allemaal vervangen door nieuwe draden en die in de auto en in de klep aan elkaar gemaakt met die bewuste anp stekkers. Dan heb je op het scharnier punt hetzelfde als voor de reparatiel . Ik zal aan mijn zoon vragen om een foto te maken van de betreffende anp stekketje .deze zijn in diverse maten te krijgen dus voor draden van 1 q -2 q of 1,5 q net wat je wil.
Als je de draden op het scharnierpunt soldeerd breken ze weer snel.

Groet
Peter

pad 0

14 jaar

Beste Andreetje

Ik heb even via google bij Conrad gekeken daar kan je ze zien als je kijkt bij kabelschoenen .
Hier zie je een aantal kabelschoentjes in de onderste rij staan drie buisjes rood blauw en geel dat zijn ze.
De kleur is de maat voor draad dikte
Er zijn ook doorzichtige ik vindt dat prettiger dan kan ik zien of de draad goed zit.
Ik koop ze bij een auto onderdelen bedrijf .

Groet
Peter

pad 0

14 jaar

Beste Andreetje

ik heb de naam gevonden verbindingmof

groet
peter

pad 0

14 jaar

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik ga 's bij een onderdelenhandel langs voor wat stukken kabel en verbindingsmofjes.

Maakt het overigens voor de twee dikke draden (van de achterruitverwarming) niet uit hoe je ze monteert? Is er niet eentje massa voor alle electriciteit in de achterklep, of krijgen de lampen en de achterruitenwisser de massa via de klep zelf?

andreetje 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 19 of stel zelf een nieuwe vraag.