Hoi Allemaal
Hulp gezocht vanuit vakantieadres.
Ben op vakantie gegaan met onze Laguna uit 98. (met de caravan)
Na een 1,5 uurtje snelweg begon de auto wat te schokken (onder het rijden).
Na verloop van tijd was het "schokkerige gedrag"over en dacht "het lag aan de weg.
Maar het kwam steeds vaker en regelmatiger terug.
Na een half uur vanaf het moment dat het begon viel langzaam steeds meer vermogen weg.
Met de grote moeite om de combinatie op snelheid te houden (af en toe plankgas) eindbestemming bereikt, maar ik moet natuurlijk ook nog terug.
Het maakte overigens niets uit of ik op gas of benzine reed. (helaas)
Als ik nu de auto start lijkt het net of hij op 3 cilinders loop maar verdwijnt vrij snel en loop de auto weer goed.
Maar rara, waar komt dat vermogenverlies vandaan??? Het is maar goed dat we op vakantie zijn in het platte NL ipv in de bergen!
Gaarne raad aub
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt mij in de oren als een cylinder die niet meedoet. Met alle gevolgen van dien.
Plankgas doorrijden in zo'n geval is de goden smeken om de katalysator te laten smelten.
Zonder reparatie zou ik er zeker niet meer mee rijden, ook niet zonder caravan.
Bougies er al uit gedraaid?
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Klop eens op buitenkant van de katalysator (wel koud!!). Rammelt die?
Hoi Oldford,
Ik heb een poos geleden ook al eens wat trubbels gehad met onregelmatig lopen (alleen s'morgens bij een koude start).
Toen was het weg zodra ik een 100-200m had gereden.
Naar aanleiding daarvan toen bougies, bobines, contacten ingespoten met contactspray. Massa bobines schoongemaakt. Probleem was toen weg.
Vanmorgen toen ik hem startte rammelde er kort iets (metaal/metaal) en sinds loopt ie weer goed....geen idee of het er iets mee te maken heeft...
Katalysator zal ik eens nakijken zodra het hier eens ophoudt met regenen, komt er met bakken uit n.l.
Uitlaat is (of in ieder geval was) gasdicht.
Wat me al wel thuis opgevallen was is als ik de vacuumslang van de MAP af trek loopt de motor gewoon door, hoort hij dat niet af te slaan? Motor loopt wel wat slechter zonder slang maar maakt weinig uit. Ook geen idee of dit er iets mee te maken kan hebben.
14 jaar
Als je de slang van de MAP-sensor af trekt wordt het mengsel normaal gesproken heel erg rijk.
Je bent dan brandstof voor volgas (voet op de vloer) aan het geven. Normaal moet de motor daar wel behoorlijk op reageren tot afslaan.
Zal vast wel ergens een dealer in de buurt zijn, die de sensor voor je kan controleren.
Ik had laatst net zo iets. Na montage van nieuwe bougies begon de motor soms te horten en stoten. Met name bij een koude start. Bij mij ook op gas en benzine. Wat bleek ;er zat een scheurtje in de isolator op de bougie die het meest rechts zit. Ik zou zeggen controleer je bougies dus nog eens en let daarbij op de isolatoren. Kijk sowieso de electrodeafstand nog eens na. En zorg dat hij eerst goed op benzine loopt , het gassysteem volgt dan vanzelf. Misschien dat je hier wat aan hebt
14 jaar
Hoi Jacques,
Zal ik eens doen, heb helaas de oude weg gegooid maar een keer goed kijken kan nooit kwaad.
Elektrode afstanden heb ik nog gecontroleerd, viel mij op dat ondanks de nieuwe staat deze nogal varieerde. Op 0,7mm gezet. Hier eens ergens gelezen dat die 0,7 moest zijn.
14 jaar
Eindelijk af en toe eens droog hier dus wat nagekeken;
-katalysator rammelt niet tijdens het kloppen met een hamer
-bougies niet gescheurd
-sommige bougies waren wel wat zwartig, niet mooi wit. Normaal op gas?
-En nummer 4 (van rechts naar links) is de isolator van de bougie weg, dat witte kunststof wat binnenin rond de elektrode zit??? Rara waar is die gebleven. Dat verklaard misschien wel een niet zo'n mooie vonk op nr 4, of niet?
-Verder heeft er iemand (een voorganger) hele klodders vet in de bougiekabels gesmeerd (bij de aansluiting met de bougie), kan dat kwaad? Is helemaal aangekoekt n.l
Overigens betreft het een F3P8674 motor (zegt mij niets maar de profs denk ik wel)
Bougies: BERU 14R-7DU
En nu?
14 jaar
Die ene bougie zonder isolator kon wel eens veel en veel te heet geworden zijn. Kun je een foto plaatsen?
Dat zwartig zijn van de andere bougies kan weer een gevolg van de storing zijn. 1 cylinder valt uit en er komt zuurstof in de uitlaat.
Lambdasonde ziet dat en zegt tegen de ecu dat het mengsel te arm is. Ecu gelooft dat en begint te verrijken en verrijken ....
Te heet worden is meestal een gevolg van te arm staan. Dat kan een LPG-probleem zijn, maar jouw map-sensor is ook verdacht.
Hoi Oldford,
Net een nieuwe gehaald bij een lokale dealer (overigens zaten hier 4 punten aan ipv 1) en hierbij de foto van de verdwenen isolator.
[img]http://i146.photobucket.com/albums/r279/...[/img]
14 jaar
Dan moet je de andere 3 bougies ook vervangen. Verschillende soorten bougies door elkaar gaat niet echt helpen.
Hoe oud is die bougie?
Heb je olieverbruik? En zo ja, hoeveel?
Als ik zo die laatste foto vd bougie bekijk lijkt de electrode-afstand echt geen 0.7 mm overigens ....Maar ik weet wel zeker dat de storing door die ene bougie kwam. Blijft wel de vraag; waar is die isolator gebleven en heeft deze schade aangericht? Bijv aan de betreffende uitlaatklep van de cilinder waar de defecte bougie inzat? Daar kan een motor ook beroerd van gaan lopen. Trouwens de isolator is van een soort porselein , geen kunststof !
Maar misschien valt het mee. Ik zou bij een auto op gas overigens geen bougie nemen waarbij de electrode-afstand niet af te stellen is(zoals de longlife bougie die u net gekocht heeft,die met die 4 puntjes) Beter kunt u inderdaad 4 nieuwe , gelijke bougies kopen met een hogere warmtegraad. En vervolgens de electrode-afstand handmatig controleren/afstellen . Indien de motor beroerd blijft lopen moeten mogelijk ook de bougiekabels eens ververst worden. Werkte super bij mijn renaultje. Succes
14 jaar
De 1.8i is waarschijnlijk een 8 klepper. Hiervan moeten de kleppen zeker op LPG regelmatig gesteld worden. Hoe staat het met de klepspeling ?
Oh ja en die bougies zien er ook niet fris uit maar dat zou gevolg schade kunnen zijn doordat de cylinder al erg heet is geworden.
Hoi allemal,
Bedankt voor de reacties.
Inderdaad bedoel ik porselein ipv kunststof.
Stond op 0,7 toen ik ze enkele weken alle 4 heb vervangen, en gelijk op die 0,7 mm gezet.
Olieverbruik? ja, maar niet abnormaal veel. Af en toe eens half litertje bijvullen. Het is zoweinig dat ik eigenlijk maar heel af en toe eens peil.
Het is inderdaad een 8V, kleppen tikken wel wat. Pas heb ik gekeken om de klepspeling te checken maar ik kwam er niet uit. Zag alleen de nokkenas en een soort plaatje waar hij tegen draaide maar geen afstelmogelijkheid. Was net voor we op vakantie gingen dus deksel maar weer terug geschroefd om na de vakantie verder te kijken. Hoe kan ik de klepspeling controleren c.q. bijstellen? 0,2 in 0,4 uit? (koud)
Waar de isolator is gebleven? Ja dat vraag ik me ook af. Denk door de uitlaatklep eruit.
Bougie ziet er inderdaat niet fris uit, maar normaal als die bougie heel heet is geworden moet hij toch wit zijn en niet zwart?
Zal die ene nieuwe weer vervangen voor een BERU, ga er gewoon mee terug naar de winkel waar hij vandaan komt. (zo'n 4 wkn geleden alle vervangen, samen met de rechter bobine (1+4)). Zal nieuwe bougie kabels monteren (ondanks dat de plantenspuit test geen slecht(er) lopende motor opleverde. En maandag uit laten lezen of daar iets uit komt.
Inmiddels zijn we weer thuis, terug reis ging redelijk goed buiten het feit dat als de motor na een uurtje flink op temperatuur komt het vermogen flink afneemt. Grotendeels de terugreis maar in z'n 4 gereden. De 1150 kg vooruit slepen geeft toch problemen, zeker bij het oprijden van een snelweg viaduct (verhoging). Valt direct terug. Onderweg nog naar cat gekeken maar zag er normaal uit.
Conclusie is dat het "hikken"op de heenweg waarschijnlijk veroorzaakt is door dat de porseleinen isolator naar beneden is gezakt waardoor hij niet goed meer heeft kunnen vonken. Maar voor hij begon te "hikken" had ik al last van vermogensverlies. Die oorzaak wil ik nog graag weten!
14 jaar
Als de verbranding te heet is heb je witte aanslag op je bougie's.
Wat je hier ziet is een onvolledige verbranding,eerder te koud geweest of gestart en een paar minuten later weer afgezet.
Een zwarte bougie duid op een te rijke verbranding,niet op te arm staan.
Gewoon de originele bougies erin,niks geen andere warmtegraad of gepruts aan elektrode afstand.
Tegenwoordig is de vonk krachtig genoeg met die elektronische onstekingen.
Als je olieverbruik hebt zie je ook een koekachtige aanslag op de bougies zitten.
Als je een goede indruk wilt moet je een uurtje gaan rijden,de boel lekker warm rijden.
Dan de boel af laten koelen,bougies eruit en dan kijken wat de kleur is.
Tegenwoordig hoeft dat niet meer,een viergasmeting en of de verschillende waarden van de uitstoot bekijken geeft een goed beeld van de afstelling.
Maar bijv de auto op de oprit met koude motor 2 min laten lopen en dan afzetten en de bougies eruit schroeven geeft vaak geen goed beeld.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar