Renault Laguna: Hete lucht is lauw

Bouwjaar: 1997

Als ik mijn climate control op de hoogste stand zet (temp max) dan komt er enkel lauwe lucht uit de roosters.

Is dit een bekend probleem met een oorzaak te vinden in thermosstaat of kachel radiator of is het iets anders?

Mijn multiriem maakt tevens een piepend geluid bij koude start. Is de speling in de snaar een reden voor slechte doorvoer van warme lucht?

Hoe kan ik zelf dit probleem oplossen?

minne7916

Geplaatst door minne7916 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

ARTHUR KOEMAN (0) PRO, 19 jaar geleden

ben bang dat bij jouw de kachelradiateur verstopt is ,hoe staat je temperatuurmeter, als deze +/- halverwege staat dan zal je thermostaat in orde zijn,doorspoelen heeft helaas geen zin alleen vervangen van de kachelradiatur +/- 1.5 uur werk.geluid van de multieriem kan door niet juiste spanning worden veroorzaakt maar ook door vuile poelie's ,deze kan je reinigen door de multiriem te de-monteren en alle poelie's te reinigen met oa een staalborstel en vergeet ook de dynamopoelie niet
(groeten van de dealer)succes

MHB (0), 19 jaar geleden

En als de kachel niet verstopt zit, thermostaat vernieuwd is en je dan nog geen warme lucht hebt? Worstel met zelfde probleem. Opvallend: bij dit koude weer komt de motor nauwelijks op temp. Na stukje file is er temp. en ook kachelwarmte. Waterpomp lijkt goed te zijn. Kan er toch nog lucht in zitten?

ruud beentjes (0), 19 jaar geleden

Wat betreft de kachel;
Had het zelfde probleem met mijn Laguna 1.8RT uit 1994 en heb ik zojuist deze week opgelost.Heb eerst de boel doorgespoeld
vanaf het expansievat naar de kachel radiateur en de overige slangen afgeknepen.Dit had geen resultaat.Toen de snelkoppeling
bij het schutbord losgehaald ( dit is een foefje, maar het gaat: blauwe hendeltje inknijpen zodat hij dicht bij het schutbord zich van de leiding begeeft. dan met je vingertop op een palletje drukken dat bij de leiding achter dit palletje zit. je ziet hem niet maar voelt hem wel.gelijktijdig de snelkoppeling er af trekken.)Heb nogmaals de boel vanaf hier doorgespoeld maar het mocht niet baten.Toen besloten om de radiateur te vervangen want reinigen heeft geen zin.Gebruik ook geen motor reiniger want de kans op lekkage van je koppakking is goed mogelijk.`t spul is te agressief.
Als je een nieuwe radiateur haal, kijk dan bij Bijl radiatoren in Haarlem( frans halsstraat)tel 023-5254652.Deze levert een nieuwe voor +/- 45euro, terwijl je bij de dealer toch moet rekenen op 125 euro.
Haal `m eruit aan de zijde van de pedalen ( 4 schroefjes ). Let er wel op dat je het foam-tape op de zijkant van de radiator plak en dat het goed blijft zitten als je `m installeert.Ik dacht dat het niet veel uit maakte, maar je krijg dan geen heete maar lauwe lucht.De luchtstroom gaat dan langs i.p.v. door de radiator. Systeem afvullen met goede koelvloeistof (type D ) en ontluchten met het schroefje bij die snelkoppeling.
Nogmaals, direct vervangen zoals beschreven geeft het beste resultaat. succes

minne7916 (0), 19 jaar geleden

Ik heb net met Bijl gebeld. Mijn auto heeft een Bekr kachel radiateur nodig ad 71,40 euro.

Waar kan ik lezen hoe ik hem moet vervangen? Moet hiervoor het hele dashboard eruit?

ruud beentjes (0), 19 jaar geleden

Nee, het dashboard hoeft er niet uit. Zet de bestuurdersstoel zoveel mogelijk naar achter en verwijder de radiateur via de zijde van rem en gaspedaal. Als je de snelkoppeling onder de motorkap bij het schutbord los haalt zoals eerder vermeld, dan kan je eventeel met een slang goed erop de overige koelvloeistof er uit blazen (mits niet compleet verstopt).Anders het koelvloeistof opvangen met voldoende doeken. Als je via de pedealen achter je console kijk zie je de aansluiting zitten. De radiateur zit achter het rechthoekige afdekplaatje dat met 3 schroefjes vast zit, 1 schroef zit op de aansluiting radiateur / aanvoerpijp. Als alles los is (ook 1 schroefje op de aanvoerpijp meer naar boven, zodat je meer speling hebt om de pijp te bewegen ) dan schuif je de radiateur richting pedalen eruit. Gaat wel met weinig ruimte.Let er wel op dat je het foam-tape op de zijkant van de radiator plak en dat het goed blijft zitten als je `m installeert.Ik dacht dat het niet veel uit maakte, maar je krijg dan geen heete maar lauwe lucht.De luchtstroom gaat dan langs i.p.v. door de radiator.
Wist trouwens niet dat het verschil qua prijs zo groot was tussen de beide types. Ik heb een VALEO radiateur en ik betaalde nog geen 45 euro. Weet wel dat beide types bij de dealer ongeveer 125 euro waren.
Nogmaals succes

minne7916 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor je reacties op mijn vragen over het vervangen van de kachel radiateur.
Ik heb het nog eens even bekeken en zie inderdaad 3 schroeven, waarvan 1 op de aan en afvoer buizen.
Klopt het dat je alleen het metalen binnen deel vervangt of haal je het hele huis (inclusief de zwart plastice box waar het in zit) eruit?
Hoe zitten dan die aan en afvoer kanalen vast aan het metalen gedeelte?
Moet ik tevens mijn hele koelsysteem opnieuw voorzien van koelvloeistof, of is een paar liter bijvullen genoeg (hoeveel moet er dan weer bij?)

MHB (0), 19 jaar geleden

Hoe luidt precies de ontluchtingsprocedure?

ruud beentjes (0), 19 jaar geleden

Je haaltde complete radiateur eruit inclusief zwarte plastic aansluiting omdat dit 1 geheel is. Als je de aanvoerpijp los van de radiateur haalt, dan zal je zien dat als je aan de radiateur trek het als 1 gedeelte eruit schuift.Als je de nieuwe bestelt en hebt ontvangen zal het duidelijker zijn ( je ziet hoe het in elkaar zit). Meegeleverd wordt ook de aanvoerpijp (gebruik je niet, laat de oude zitten) nieuwe schroeven, en afdichtings rubbers die je wel gebruik. Bij het verwijderen van mijn radiateur bleef het zwarte plastic bescherm kapje ( achterste gedeelte) vast zitten achter het console. Van de nieuwe radiateur heb ik toen dat bescherm kapje verwijderd en het zo geinstalleerd.(de oude zat er immers nog).En vergeet niet het foam-tape.
Als je de schroef tussen de aanvoerpijp los haal dan kan je met gepaste kracht deze er af schuiven / trekken. Als het zwaar gaat, voorzichtig een platte schroevendraaier tussen de betreffende aansluiting en wrikken.
Als je klaar bent met installeren zou ik zeker het hele systeem verversen (radiateur is niet voor niets verstopt). Haal veschillende slangen los om het systeem goed leeg te krijgen, o.a. bij koel radiateur beneden en grote aansluiting op het motorblok. Je zal zien dat er een hoop los vuil uit komt.Totale inhoud weet ik niet meer, maar ik had 2x een vaatje van 5 liter meegenomen, dan heb je genoeg.
Ontluchten doe je als het systeem geheel gevuld is tot aan de bovenste indicatierand op reservoir, ontluchtings schroef bij schutbord aansluiting (messing of wit kunstof) los draaien, tot de lucht er uit is. Ontluchtings schroef weer vast en reservoirdop er op. Stukje rijden en checken of alles niet lekt bij de betreffende aansluitingen. Na afkoelen eventueel nogmaals ontluchten en klaar.
Hoor het wel.

minne7916 (0), 19 jaar geleden

Volgens de garage maakt het ook wat uit of er airco in de auto zit. Heeft iemand enig idee of het hierboven beschreven verhaal anders is als je ook airco hebt?

Inmiddels ook nog een Renault monteur gesproken die weer vertelde dat de airco er los van stond. Hij beschreef het vervangen van de radiateur net als dat Ruud dat gedaan heeft.

minne7916 (0), 19 jaar geleden

Nog een vraag:

Als de slangen die door het schutbord naar de radiateur gaan beide even warm zijn, is dan de radiateur wel of niet verstopt?

Hier lees ik namelijk verschillende berichten over op internet.

MHB (0), 19 jaar geleden

De mijne heeft airco (climatronic). Procedure zoals hierboven beschreven klopt. Kachel kan ook nog deels verstopt zitten, zoals bij mij. Dan worden de slangen wel even warm. Bij mij was ook de thermostaat kaduuk. Motor kwam niet goed op temp. en temp. meter op dashboard bleef niet stabiel. Nu wel.

minne7916 (0), 19 jaar geleden

Ik heb net even onder mijn motorkap gekeken om te kijken of er misschien lucht in een van die slangen zat. Tot mijn verbasing is de schroef die op de bovenste slang zit doorgeroest en simpelweg halverwege afgebroken. Zijn er nog andere punten waar ik hem kan ontluchten, want anders heb ik een probleem tijdens het vervangen van mijn radiateur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.