Ben al een tijd aan het meten, zit nu aan de 3172km en heb 3,4 ltr toegevoegd.
Is dit een bekend probleem met een nissan 3,5 motor??
Wie kan mij informeren..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
motor revisie uitvoeren, zuigerveren hoogst waarschijnlijk versleten
dit kan komen door koolafzetting op de cilinder wanden
Beste Renaultmonteurtje, hoe kan dat dan na 169000 km? Voor een Nissan blok erg snel lijkt me.
13 jaar
km zeggen niet alles, de rijstijl des te meer.
Ben zelf een rustige rijder, stop er de beste olie in. Heb de auto nu 6 maanden, maar baal er wel van. Wellicht is de auto daarom verkocht... Heeft het zin er een iets dikkere olie in te doen? Nu zit er 5W40 in. Wellicht nog andere soorten. Wil er voor de vakantie naar italie nieuwe olie in doen. Heb ergens gelezen dat een mix van div. olie ook niet goed is. Kan je een olie adviseren? Is het schadelijk om met olie verbruik naar italie te rijden?
Kan het ook de carter ontluchting zijn?
13 jaar
Na wat navragen en berichten op deze site ben ik bang dat ik bedonderd ben. Als ik met het raam open rij, hoor ik een soort geluid dat op pingelen lijkt. Rond de 2000 toeren en een beetje vermogen begint het geluid. en houdt op bij meer vermogen en een hoger toerental. Ook zie ik zwarte rook (niet veel) als ik stilstaand veel gas geef. Morgen langs de garage om te kijken wat er werkelijk aan de hand is. Wat kan ik het beste doen als het echt mis is? 1. motor laten reviseren, 2. een gereviseerd blok laten monteren. 3. een gebruikt blok monteren.
Waar zou je dit het beste kunnen laten uitvoeren, bij de garage of een revisiebedrijf.
13 jaar
eerst eens weten wat er aan de hand is voordat je kan besluiten wat de beste optie is. Dit zou je idd bij een revisie bedrijf kunnen laten doen, die weten er vaak meer van dan een garage / dealer. Misschien zit er wel iets in van een nokkenasversteller, die ook nog wel eens stuk gaat (ik ken deze motor niet)
Hou wel in de gaten dat je heel wat olie bij moet vullen om duurder uit te zijn dan een revisie.Zou ook 10w40 erin kunnen doen (al weet ik niet of je hydraulische klepstoters hebt, dan moet je er iets voorzichtiger mee zijn) Kijk eens wat er volgens het instructieboekje mag / kan.
Ik denk dat je met dit soort auto's ook vantevoren je licht op moet steken en internet en gebruikers reviews en andere fora had door moeten spitten.
Je kunt je geld goed kwijt in dit soort ziekenhuizen op wielen.
Deze auto's bezorgen je een hartverzakking en een lege portemonnee.
13 jaar
Beste Primera, bedankt voor je reactie. Heb juist veel onderzoek gedaan, dit type met een Nissan motor en automaat heeft een goede reputatie.
Het goede bericht is dat na het tanken van BP 98 het probleem nagenoeg weg is. Ik en de Renault monteur hebben daarna samen een proefrit gemaakt, op dat moment was het niet meer te horen. Hij gaf een dat een klep / zuigerveer een constant geluid geeft en niet bij een speciaal toernental. Zou het ook de spingelsensor kunnen zijn, ik laat de auto 18 juli uitlezen. Hieronder een citaat van iemand met het zelfde probleem.
http://www.renaultforum.nl/forum/viewtop...
Beste Forum genoten,
Sinds enige tijd pingelt mijn motor af en toe kortstondig. Hij doet dit vooral als ik langzaam versnel, dus niet teveel gas geef. Zodra ik doortrap is het weg. hij doet het alleen in tweede en derde versnelling.
Verder start en loopt de motor goed en heeft hij voldoende vermogen.
Kan dit misschien liggen aan een verstop brandstoffilter, de Pingel sensor of de brandstof pomp.
Heeft iemand een tip.
Vast dank. MBP
Re: Pingelen Espace 3.5 V6
door mechanic » Wo Jun 01, 2011 7:29 pm
Diverse klachten hierover al gehad, ook dat de motor af en toe geen vermogen zou hebben. Week met de auto gereden, alles perfect. Veel van dit soort klachten zijn software matig om de motor mileu eisen te laten halen, en waarschijnlijk niet of heel lastig op te lossen. Laat de auto even uitlezen.
13 jaar
Weet iemand of dit type motor (V4Y A7) ook vacuumvervtoeging heeft?
13 jaar
Je hebt het over twee zaken,olieverbruik en pingelen.
Het kan met elkaar veband houden door koolafzetting in de kop kan de motor gaan pingelen.
Er zit niks naders op dan de boel los te halen.
13 jaar
Ik denk dat je gelijk hebt, kan dit ook na de vakantie? Wil graag met de auto op vakantie naar italie, daarna reviseren, dit lukt niet in twee weken. Ben denk ik niet de enige met olie verbruik.
13 jaar
als een motor echt aan het pingelen is dan heeft je motor niet een lange levensduur te gaan. is soms met een paar honderd kilometer al "bekeken".
Is het niet zo dat je hoge olieverbruik (olie mee verbranden?) gezorgd heeft voor de andere problemen, zoals teveel roetafzetting, waardoor de motor pingelt?
In jouw geval zou ik eerst op zoek (laten) gaan naar de reden van het hoge olieverbruik:
- zitten bv. je compressieveren vast waardoor je teveel carterdruk hebt en de olie het luchtfilter in wordt geblazen en verbrand? (carterdruk beoordelen)
- zijn je olieschraapveren versleten waardoor je daar olie kwijtraakt? (kan je zien door een oliewalm uit de uitlaat bij flink gas geven, iemand achter je auto laten rijden en laten kijken)
- zijn het je klepsteelhoedjes die te hard zijn geworden? (kan je zien door een oliewalm uit de uitlaat bij/na langdurig afremmen op de motor en dan gas geven, iemand achter je auto laten rijden en laten kijken)
Nadat je die oorzaak hebt gevonden kan je kijken of daar iets aan te doen is en kan het zomaar zijn dat je de motor weer schoon kunt flushen/rijden waardoor de pingelproblemen verdwijnen ...
Ik ken de 3,5 liter V6 niet als een specifiek oliezuipende motor, dat is meer bekend van de andere motoren.
13 jaar
Beste Heino4267,
Ik zal morgen eens testen, wat ik wel weet dat er zwarte, donkerblauw, rook (zeker niet veel) komt bij flink gas geven. Verder loopt de motor als een zonnetje.
Renaultmonteurtje,
Wat kan er dan gebeuren met te veel aanslag?
13 jaar
wat bedoel je met aanslag?
Wat ik bedoel is: wat kan er dan gebeuren. Door het pingelen een defeckt? Of door koolaaslag tussen de klep?
13 jaar
als de motor echt pingelt dan draait ie kapot.
zo iets bv:
[img]http://i12.tinypic.com/2qvdv6t.jpg[/img]
zelfde met koolafzetting op een klep
Oei, dat is niet best. Maar het pingelen is tot nu toe niet meer te horen.
Heb even de bougies er uit gehaald, alleen de voorste dan, achter kan ik er niet bij..
Zal kijken of ik de foto er op krijg..
Vandaag even de test doen met, langdurig afremmen op de motor en dan gas geven, iemand achter je auto laten rijden en laten kijken)
13 jaar
overduidelijk geen goede verbranding
Beste automonteurtje, allereerst bedankrt voor je tijd en advies! Erg Waardevol! Oke, dan zal ik een revisie laten uitvoeren. Heb jij een indicatie van de kosten? 2000-4000?
Bij de Renault dealer of bij een revisie bedrijf. Weet jij ook of je gewoon een nieuw blok kan bestellen bij Renault?
Dat zou ik het liefst doen, kan je zelf onderhouden en weet je precies de historie.
13 jaar
hey FHK, ga je nu een blok reviseren (vervangen) na het plaatsen van een foto met 3 bougies erop, waarop Renault monteurtje zegt: geen goeie verbranding? Persoonlijk vind ik dat wel kort door de bocht hoor. Heb je al een compressie test gedaan? Ik denk namelijk als er een paar zuigerveren hun werk niet meer doen dat je dat door zo een test toch wel kan zien, of niet??
13 jaar
met een compressie test weet je enkel of de cilinder een goede compressie of niet heeft, je weet NIET wat de oorzaak is,.
bougies moeten koffie bruin wezen, dat zijn de bougies door de TS geplaatste foto niet. dus er is geen goede verbranding oorzaak kan ik ook niet zo zeggen. motor revisie van een 6 cilinder kost wel wat meer dan 4000 euro
ik sluit me aan bij primera dat er niks anders op zit dan de boel open te trekken en kijken wat de schade is.
let wel motor MOET er uit.
heb je zelf een brug, doe het eventuele glazendak compleet dicht! en zet de auto vast met spanbanden aan de armen van de brug!
er is het eea aan speciaal gereedschap nodig, bedenk dus waar je aan begint!
als het mijn auto was, zou ik nu nog niet overgaan tot revisie. Het zou kunnen dat het pingelen veroorzaakt wordt doordat de olie, die je bij vult, in de verbrandingsruimte komt. Zelf zou ik eerst wat meer willen weten voordat ik zou beslissen of ik ga reviseren, doorrijden of mijn verlies nemen en de auto weg doen/inruilen.
Bang ban dat de heren gelijk hebben. Ook nog met een ledje in de cilinder gekeken, de meest rechter cilinder was vet en duidelijk te zien dat er koolafzet op de cilinder zit. Stel dat het de klep (afdichting) zou zijn, zou ik altijd bang blijven wat voor schade de cilinder(s) heeft opgelopen...
Ik heb geen brug, dus zou de auto naar een Renault garage moeten brengen. Daar hebben ze alle hulpmiddelen.
Ik wil dan dat het dan goed gebeurd, niet dat na de in en uitbouw andere problemen zich voor doen. Half bakken stekkers klemmen slangen etc. Bij Renault kunnen ze het materiaal snel bestellen.
13 jaar
Beste Sjaak, bedankt voor je reactie. Hoe kan er olie in de verbrandingsruimte komen?
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar vul nu geruime tijd elke 500km 0,5 ltr bij. De olie ligt niet op straat, zie nergens olie uit komen, ook geen olie op de kunststof carterplaat. Moet haast worden verbrand. Maar op de vraag wat er kan gebeuren als ik gewoon door rijdt, heb ik nog geen antwoord. Wellicht gewoon op vakantie gaan en kijken wat er gebeurt. Ben verzekerd voor vervangend vervoer, maar ik wil niet omgekeerd slippend op de snel weg staan, omdat het blok vastloopt. Heb wel 3 kinderen en een bloed mooie vrouw, daarnaast het gevaar voor anderen. Dus wat kan er gebeuren als ik door rijdt? Een reviesie in 2 weken zal ik wel niet meer redden..
13 jaar
nou fhk, ik weet niet wat ik zal doen, echt waar niet, maar ik wens je veel succes in ieder geval.
En toch een goeie vakantie toegewenst, en voorzichtig met de kids, en natuurlijk je vrouw. Succes kerel.
13 jaar
[quote=fhk]Een reviesie in 2 weken zal ik wel niet meer redden..[/quote]
Een goede complete revisie overtreft de dagwaarde van het voertuig, neem dit mee in je overweging.
Natuurlijk bepalen wij niet de waarde van het voertuig maar een ''echte'' compleet gereviseerde motor incl inbouw zit gauw rond 6500,-
En dan ben je er vaak nog niet, het één wil je het andere moet je, denk daarbij ook aan de koppeling ect ect....
De totale kosten vallen achteraf altijd tegen.....
Daarna rij je nog steeds in een voertuig van bj.2004 de gemaakte kosten haal je er nooit meer uit.
Gr. paul
Hoe er olie in de verbrandingsruimte komt: Hein heeft in #14 al veel mogelijkheden genoemd.
Ook wat Paul in zijn topic #29 vertelt is iets waar ik ook bang voor ben, daarom mijn opmerkingen in topic 25.
Wat betreft vastlopen, als je het oliepeil in de gaten blijft houden denk ik niet dat het zo'n vaart loopt. Zeker als ik jou in #9 hoor. Misschien kan een lange vakantierit de motor juist goed doen. In ieder geval zou ik wel de motorolie verversen.( evt even informeren naar een reiniger die je aan de brandstof en/of aan de motorolie toe kan voegen.)
In ieder geval een heel plezierige vakantie :-)
Beste Sjaak, bedankt voor je toelichting. Begrijp nu wat je bedoeld. Ik zal inderdaad eerst jou advies betreft uitzoeken opvolgen. Hopen dat het probleem in de cilinderkop zit.
Heb net alleen nog een vervelende bijkomstigheid geconstateerd. Recht onder het koelvloeistofreservoir zie ik veel afzetting van langdurig lekken van koelvloeistof. Ook zie ik dat deze (koelvloeistofreservoir )vervangen is, ziet er zo nieuw uit!
Mijn gevoel is dan ook dat dit wellicht de oorzaak zou kunnen zijn. Als het koelvloeistof lekt bij het reservoir kan dit dan betekenen dat de motor overhit raakt? De koelvloeistof sensor zal dan toch wel een melding maken van een te hoge temperatuur? Want dan is de cilinderwand en zuiger wat hitte betreft eerder het slachtoffer dan de kop? (klepsteelhoedjes ) Het liefst heb ik dat de klepsteelhoedjes defect zijn natuurlijk.
Olie verversen heb ik zaterdag gedaan, daarvoor gespoeld met motorflush.
Afgetapte olie laten bezinken, daarna rustig afgegoten in een jerrycan.
Laatste deel met een supersterke magneet door de olie geroerd, er zaten geen metaaldelen in.
Het filter moet ik nog openmaken. Maar deze wil ik knippen niet slijpen, anders weet ik nog niks..
13 jaar
Mocht de klepsteel afdichting niet goed afdichten is er bij de eerste start ook een rookpluim (blauw) waar te nemen.
Is dit ook het geval??
met een hoog olieverbruik van elke 500km 0,5 ltr spreek je niet meer over klapsteelhoedjes maar van een mechanisch defect in het onderblok.
Gr. paul
Beste Paul, nee helaas geen witte rook bij het starten.
Net nog even geprobeerd, zie als ie koud is helemaal geen rook.
13 jaar
Ik bedoelde blauwe rook, en voornamelijk na de start wanneer de auto een nacht heeft stilgestaan.
Gr. paul
Sorry, ben niet scherp meer. Vandaag heeft de auto hele dag stil gestaan, net gestart, geen rook pluimpje te zien.
Daarna, (wat ik eigenlijk nooit doe) even flink gas gegeven, niks te zien. daarna nog eens geprobeerd (30sec later) kwam er condens mee, maar dat lijkt me normaal. Ik zie alleen blauwe walm als de motor goed warm is en behoorlijk trap. Gisteren heb ik dat geconsateerd.
13 jaar
De inhoud van de motor is gelijk de aanduiding van het oliegebruik.....
Gr John
Morgen gaat de Espace naar de Garage, kijken of ze kunnen vinden waar de lekage zit.
Kunnen ze met een soort camera in de cilinderruimte kijken?
Hadden geen tijd, morgen 14 Juli naar de Garage.
13 jaar
Ja een endoscoop heet zoiets, maar niet alle bedrijven hebben er een.
zou mooi zijn als je van elke cilinder een foto kreeg
Heb van Wynn's super charge toegevoegd bij 169980 km, nu bij 170285 km gemeten (305km) nog geen millimeter gezakt.
Afgelopen vrijdag Espace retour van Dealer.
Ze hebben de auto uitgelezen, alleen een melding van de parkeersensor en automatische hoogteverstelling van de lampen.
Gevraagd of ze een compressiemeting Wide uitvoeren. Het resultaat is dat alleen zuiger 5 een waarde van 9,5 de rest rond de 12+. Daarna verzocht deze meting uit te voeren met olie op de cilinder. Toen ging de compressie omhoog. Niet verontrustend volgens de chef-monteur. Krijg nog een vloeistof (Forté) dat door een volle tank benzine moet. Kan zijn dat de zuigerveer/olieschraapveer bijft hangen.Ze Hebben na overleg het volgende uitgevoerd. Luchtfilter en bougies vervangen. Gashuis gereinigd.Ik ga dus lekker op vakantie met de Espace.
Ik ben door de Renault dealer zeer goed geholpen. Communiceren goed, stellen veel vragen. Dat is voor mij een teken dat ze hun vak serieus nemen. Zelfs alle onderdelen die ze vervangen hadden netjes bij elkaar.
13 jaar
dan zit het euvel in de zuigerveren van de 2de cilinder, toevoegingen kun je proberen, meestal zijn het tijdelijke lap middelen, waarna het verbruik ERGER wordt.
Nette garage,dat hoor je niet veel meer,de meeste willen er niet aan meewerken of hebben de diagnose mondeling al gesteld.
Lekker op vakantie gaan en dan zie je wel weer.
13 jaar
Motor heeft na 3438km naar Italië 2,3 ltr olie verbruikt. = 0,66 ltr /1000 km. Verder op de heenreis geen problemen.
Wel heb ik in Italië de melding "automatische versnellingsbak defect" gekregen. Als ik het contact uitzet, weer start was probleem over. Op de terugweg ook div. keren deze melding gekregen. Zelf heb ik het vermoeden dat het met de temp. te maken heeft. Als ik constant 140 rijd is er geen probleem. Als ik daarna vertraag (langzaam rijdend verkeer) komt de melding weer. Als ik stop, contact uitzet blijft de zelfde storing actief. Als ik wacht of stukje rij in de noodloop, vervolgens contact af en weer start probleem over. Nu weer in Nederland is het probleem weg, waarschijnlijk wordt de bak niet echt warm. Ik ben vandaag bij Startrans in Renswoude geweest, drie fout meldingen één was niet bekend, 2e was de keuzeschakelaar van de bak. Ook een communicatie fout. We hebben alle foutcodes gewist. Als ik weer een melding krijg kan ik naar Startrans gaan om de foutcode te definiëren. Dacht eerst dat het met een vervuilde verbranding te maken had, maar nu moet het toch echt iets met de Temp. zijn?
13 jaar
Aan het olieverbruik zal ik niets doen lekker blijven bijvullen zo extreem veel is het niet, en er is ook een voordeel als je steeds het oliepijl op pijl zet blijft de oliekwaliteit ook gewaarborgd (vul met Elf 5w40 vol syn). Wat betreft de automaakbak storing: ververs eerst de bakolie eens en vang deze op. Het kan wezen dat door de extreme hitte en overbelasting de olie is verbrand. Met het verversen v.d olie is meestal het probleem opgelost!
hey Fhk, misschien een niet zo goeie opmerking van mijn kant, maar misschien wel een waar je een berg geld mee bespaar, wat denk je van olie van de Lidl, kost geen drol, en je verbrand??? het toch. Misschien is er hier op het forum iemand die zegt dat je het beter niet kan doen, dan melden ze dat wel. Ik heb zelf de codes van de olieen weleens vergeleken en bij de Lidl zijn ze gewoon hetzelfde als welk willekeurig "A" merk dan ook.
13 jaar
doe dat dus maar niet, die 3.5 V6 motoren van Renault hebben goede olie nodig, geen rotzooi van de aldi oid
Een voertuig heeft olie nodig die voldoet aan de specificatie die de autofabrikant voorschrijft.
Of er nou Jip & Janneke op de fles staat en toevallig staat ook die fles op het schap bij Aldi zal mij een rotzorg zijn ;
Gr. paul
hehe, eindelijk iemand die er het zelfde over denkt, het is toch zeker zo als de specs van de olie hetzelfde is, is het toch het zelfde als de duurdere merken die gekocht worden door de mensen die er "verstand"van hebben. In de fabriek waar bijv Castrol gemaakt word gaat de Castrol na het vullen links af en de Lidl krijgt rechtsaf een etiket waar Lidl opstaat.
13 jaar
niks om lullig te doen Paul, maar volgens mij heb jij ook Geen Lidl olie in de werkplaats staan, sterker nog ik heb daar geen olie gezien die aan de 507 eisen voldoet
Renaultmonteurtje
Lidl levert niet in bulk, en ook niet voor de prijs waar ik het voor inkoop, maar daar gaat het niet om.
De kwaliteit wordt niet bepaald door het merk, de specificatie zegt alles..
Er zijn nou eenmaal mensen die erg merk geil zijn en willen daar ook voor betalen.... die mensen sponseren tevens een heel raceteam ;)
Het moet toch ergens vandaan komen.
Gr. paul
Zafira,het is niet linksaf naar castrol en rechtsaf naar de lidl met een ander etiket.
Je gaat erg kort door de bocht.
De lidl koopt restant partijen en verkoopt dit.
Vandaar het wisselende aanbod en verschil in kwaliteit.
13 jaar
hey Primera, als de specs hetzelfde zijn, is er GEEN kwaliteit verschil. Ga je eigen nu eerst eens verdiepen in de materie hoe besodemieter ik mensen, dat hebben de olie maatschappijen uitgevonden, en hanteren het tot op de dag van vandaag nog steeds.
13 jaar
Je gaat nog steeds veel tekort door de bocht.
Je geeft zelf het antwoord al,als de specs hetzelfde zijn,maar dat zijn ze niet van die goedkopere olie.
Even ter verduidelijking,
Het op de verpakking vermelden zegt niks over de hoeveelheid.
Er kan van bepaalde dopes maar een paar procent inzitten,dan mag je op de verpakking zetten dat het erin zit.
Maar is die hoeveelheid genoeg om de motor te beschermen?.
Nu gaan we naar de kwaliteits olie,daar word gegarandeerd dat deze dopes aanwezig zijn en in bepaalde hoeveelheden.
Om dit te garanderen stelt dit eisen aan jouw kwaliteits systeem als fabrikant.
Dat betekent dat je investeert in machines,dat je investeert in meetsystemen die dit proces bewaken.dat je gekwalificeerd personeel in dienst hebt.
Dit betekent ook dat je gecertificeerd bent door een keurings instantie.
Deze instantie controleerd de fabrikant ook op datgene wat de fabrikant op de verpakking zet,anders komt de certificering in gevaar.
Dit alles tezamen zorgt voor een kwaliteits waarborg,en dat is nou precies waarom een autofabrikant aanklopt bij een gerenommerde olie producent.
Deze garandeerd de autofabrikant namelijk dat de geleverde olie van een constante kwaliteit is en daardoor ook de motor optimaal zal laten presteren.
Je begrijpt wel dat al deze eisen en keurmerken/certificering niet gratis zijn en derhalve door berekent worden in het produkt.
Daarom zal een fabrikant zich ook altijd wenden tot een gerenommeerde olie producent,immers altijd dezelfde gewaarborgde kwaliteit.
Op deze gagarandeerde kwaliteit worden namelijk intervallen vastgesteld om de olie te wisselen,immers heeft onderzoek bijv aan getoond dat de dopes na bijv 30.000km uitgewerkt zijn.
En dat is nou precies wat ontbreekt bij olieen van onbekende makelij,het staat er wel op,maar niet hoeveel.
En ze hoeven niets te garanderen,dus ook een ander prijskaartje.
Zo is het ook met produkten van de lidl,in de PRIJSKLASSE waarin het aangeboden word is het een goed produkt.
Let op,PRIJSKLASSE.
Dit zegt zeker niet alles over het aangeboden produkt.
13 jaar
Heren, de vraag van de TS ging over het oliegebruik van zijn auto en niet over de oliekwaliteit bij de diverse verkopers van dit goedje alhoewel dit misschien best van invloed zou kunnen zijn.
Om een verdere, eindeloze discussie hierover te voorkomen is dit topic gesloten. Iedereen heeft z'n zegje nu wel gedaan of kunnen doen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar