Ik heb een probleem met een megane 1.6e uit 1998 op lpg.
Dit probleem doet zich voor op benzine en op lpg.
Auto start goed, motor gaat dan ook verhoogd stationair lopen bij koude motor. (1200 tpm ongeveer) en zakt dan netjes terug naar ongeveer 850 tpm.
Als er dan overgeschakeld wordt op lpg, dan is het toerental gewoon goed, zelfde als bij benzine.
Maar als ik er dan een stukje in ga rijden en dan motor staionair laat lopen, (koppeling ingetrapt) dan is er een te hoog toerental. blijft dan steken ergens tussen de 1500 en 2000 tpm. Als ik dan stil ga staan, dan zakt het toerental na een tijdje terug naar de normale waarde, 850 tpm.
Als ik dan een tijdje gas geef, vooral weer na een stukje rijden, dan blijft de toeren weer hangen tussen de 1500 en 2000.
Gasklephuis en stappenmotor al gereinigd, probleem bleef hetzelfde.
Nieuwe koelvloeistof temperatuur zender gemonteerd (onderste in thermosstaathuis, die voor de ECU)
Nieuwe stappenmotor gemonteerd.
Kleppen gesteld.
Hierna, accuklemmen 15 min. losgehad met sleutel op contact, en gas verdamper stappenmotor ingeleerd.
Katalysator is trouwens wel kapot van binnen, rammelt heel erg. Zal dit er ook mee te maken kunnen hebben? Motor loopt verder wel goed op toeren, trekt ook goed.
Wie kan me hier bij helpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vacuumslangetje achter op inlaatspruitstuk voor map sensor niet gescheurd??
Had ik vergeten er bij te zetten, maar had ik al gecontroleerd. Deze is goed, net als alle andere vacuumslangetjes. Map sensor werkt ook wel goed.
Maar ik ben er vandaag nog even mee bezig geweest. Het motortje loopt, tot nu toe, weer behoorlijk goed.
Ik heb de aanslagschroef van de gasklep iets verdraaid, wat losser. En ik heb onder het draaien van de motor de stekker van de gasklep potentiometer los gehaald en na ongeveer 20 sec. er weer op gezet.
Motor uitgezet en weer gestart. Hierna een proefrit gemaakt en na mijn verbazing was het nu goed op benzine. Maar op lpg nog wel hoog toeren.
Dus stappenmotor lpg verdamper ingeleerd met methode van draadje doorverbinden etc. en ook nu weer proefrit gemaakt.
Nu liep de motor goed op benzine en op lpg. Het toerental zakt nu mooi terug naar ongeveer 750 tpm. stationair. Motor loopt ook mooier. Het voelt als die wat meer vermogen heeft. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de gegevens die de gasklep potentiometer krijgt en doorgeeft aan de ECU.
Alleen vind ik het toerental nu wel wat aan de lage kant. Zal morgen ook even de draden van stuurbekrachtiging doorverbinden.
Welke draden zijn het precies?
Probleem inmiddels volledig opgelost.
Het probleem was dat er geknoeid was met de gasklep-aanslagschroef.
Door deze in de juiste stand te zetten, kon er ook weer op de normale manier de stappenmotor van LPG ingeleerd worden.
Na die tijd liep de motor in toeren iets aan de lage kant, maar dit is na een tijdje rijden vanzelf goed geworden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar